Keskustelu > Seuratupa

Nykyherännäisyydestä

(1/4) > >>

Anonymous:
Körttipuku on vanha talonpoikaispuku, jota heränneet jäivät käyttämään, kun muut menivät muodin mukana. Punaiseen pukeutunut oli suruton, koska Jeesuksen päälle puettiin punainen viitta, kun häntä pilkattiin. Heränneet halusivat elää vaatimattomasti erossa muun maailman menosta. Raamatussahan on, ettei meidän pidä sopeutua tämän maailman elämään. Onko herännäisyydessä vielä tätä ajatusta, ettei mennä maailman mukana? Körttipukuahan käyttävät enää aniharvat, mutta onko puvun alkuperäinen merkitys sovellettu nykyaikaan esim. muuten yksinkertaisena ja ajattomana pukeutumisena sekä erilaisista maallisista riennoista erillään pysymistä? Vai ovatko nykyheränneet muotitietoista ja maailmaan mennyttä kansaa?

Onko heränneille Raamattu Jumalan sanaa sellaisenaan vai aikaansa sidottu vertauskuvia sisältävä ihmisen kirjoittama kirja, jota kyllä on ihan kiva lukea mutta ei kannata ottaa ihan vakavasti? Onko herännäisyydessä jotakin ominaispiirteitä, jotka erottavat sen muista herätysliikkeistä ja poikkeaako se Suomen luterilaisen kirkon opista jollakin erityisellä tavalla? Kaikilla herätysliikkeillä taitaa olla joku oma oppi tai korostus, joka poikkeaa kirkon opista sen verran, että liikettä voidaan pitää kirkon sisällä toimivana omana herätysliikkeenä, mutta ei kuitenkaan poikkea niin paljon, että liikkeen olisi aihetta erota luterilaisesta kirkosta.

Olisin siis kiinnostunut tietämään heränneen kansan virallista kantaa asioista, jos sellaista on.

llwyd:

--- Lainaus käyttäjältä: "Anonymous" ---Onko heränneille Raamattu Jumalan sanaa sellaisenaan vai aikaansa sidottu vertauskuvia sisältävä ihmisen kirjoittama kirja, jota kyllä on ihan kiva lukea mutta ei kannata ottaa ihan vakavasti? Onko herännäisyydessä jotakin ominaispiirteitä, jotka erottavat sen muista herätysliikkeistä ja poikkeaako se Suomen luterilaisen kirkon opista jollakin erityisellä tavalla? Kaikilla herätysliikkeillä taitaa olla joku oma oppi tai korostus, joka poikkeaa kirkon opista sen verran, että liikettä voidaan pitää kirkon sisällä toimivana omana herätysliikkeenä, mutta ei kuitenkaan poikkea niin paljon, että liikkeen olisi aihetta erota luterilaisesta kirkosta.

Olisin siis kiinnostunut tietämään heränneen kansan virallista kantaa asioista, jos sellaista on.
--- Lainaus päättyy ---


Eipä taida olla "virallista" kantaa. Kyllä näissäkin ketjuissa näkee mitä sydänääniä liikkeessä kuuluu... Omasta näkökulmastani sanoisin, että itsensä ja oman oppinsa varassa heränneet eivät ole: omaa oppia ei ole ja ystävät ja myötäkulkijat ovat synnin vallassa, kuten kaikki ihmiset. Ellei Jumala auta niin ei kukaan tai mikään. Paavo Ruotsalainen tunnetusti välillä ryyppäsi ja aiheutti pahennusta - uskoisin että monet nyky-körttiläiset välillä ryyppäävät ja aiheuttavat pahennusta. Toivoisin ainakin näin. Sitten on tulkintaeroja siitä, mitä usko vaatii, mitä synnintunto vaatii: mitä rajoja on löydyttävä ja mitä voi hyväksyä tai ei. Oma kantani tähän on, että nämäkin ovat Jumalan, ei ihmisen, ei organisaatioiden käsissä: ei ole meidän asiamme asettaa rajoja ja vaatimuksia. Enpä tiedä, tämä maailma ei voi kokonaan kotimme olla ja ikävä on siihen oikeaan kotiin: sydän on löytänyt muukalaisten isänmaan, mutta ei ole omassa kädessä sinne pääsy. Siionin virsien mystinen meditaatio, rajattomat visiot ja pohjaton koti-ikävä on se mitä missään muualla ei ole, mutta ne eivät opiksi ja ojennukseksi riitä. Eli jos oppia ja ojennusta etsit niin kovin huonoon paikkaan olet sattunut.

Tämä siis vain oma tulkintani nyky-körttiläisyydestä - vähän radikaalisti olen sitä mieltä, että juuri tämä hiljainen liekki on alusta saakka ollut tämän liikkeen ydin ja että ollaan turhasta ja epäkristillisestä varustuksesta ja varmuudesta riisuttu pois: kovin heikkoina kristittyinä vaellamme maailmassa. Itselleni körttiläisyyden organisatorinen ydin kiteytyy Haavion virteen "Suo Jeesus hellä mieli" (SV183). No, kuten sanottu tämä on vain yksi tulkinta, varmasti täältä tulee muita ja hyvinkin erilaisia vastauksia, mutta ketään ei suljeta pois "väärän" tulkinnan takia. Vain Jumala voi sulkea pois.

seppos:

--- Lainaus käyttäjältä: "Anonymous" ---

Olisin siis kiinnostunut tietämään heränneen kansan virallista kantaa asioista, jos sellaista on.
--- Lainaus päättyy ---


Jos sitä kysyt, niin turhaan huutelet. Herännäisyydessä ei ole virallista kantaa eikä tule. Jokainen vastaa itse suuren Jumalan edessä tekemisistään ja tekemättä jättämisistään eikä yhdistys auta yhtään mitään. Herännäisyydellä ei myöskään ole taivaan portilla edusmiestä, joka sanoo Pietarille, että päästä sisään se on meikäläisiä ja oikeassa uskossa.

Tulee mieleeni piispa Jukka Malmivaaran puheenvuoro kirkolliskokouksessa naispappeusäänestyksen edellä yhteen kutsutuille körteille. "Kukin äänestäköön omantuntonsa mukaan"

Sini:
Hei,

Minulle on körttiläisessä perinnössä on oleellisinta rehellisyys ja koruttomuus uskonnollisessa elämässä. Vihaan erityisesti ulkokultaisuutta. Kristuksen ristin kantamiseen sitoutuminen on tärkeällä sijalla elämässäni. Körttinä en voi milloinkaan ratsastaa uskonnollisissa ja eettisissä kysymyksissä ihmisten tai kirkkokuntien miellyttämisen tietä. Tämä merkitsee käytännön tasolla myös sitä, että tahdon kulkea heikkojen ja sorrettujen rinnalla. Armon varassa, kun elämme kaikki.

Körttiläisyys ei ole minulle mikään pukeutumiskysymys, vaan kristityn mielenlaatu. Vaikka pukeudun samalla tavoin kuin lähes kaikki oman aikakauteni nuoret aikuiset, en koe kulkevani valtavirran mukana monessakaan asiassa. Oli kuitenkin mukava nähdä herättäjäjuhlilla niitä aitoja vanhanajan körttipukuisia mummoja ja pappoja.

Siunausa.

T: Sini.

Sanneli:
Äitini on vallan kätevä käsistään, ompeli sitten minulle körttipuvun rippipuvuksi. Pidän perinteisistä jutuista, että ellei Ylivieskassa ihan hirveän kuuma ole, saattaa siellä yksi körttipukuinen nuori tyttökin vilahtaa :D

Minä en ainakaan mikään muotiheitukka ole. :lol:

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta