Kirjoittaja Aihe: Kreationismi ja luopumus  (Luettu 46862 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #90 : 29.04.14 - klo:13:32 »
Minusta pääasia on, että Maria tuli raskaaksi Pyhän Hengen vaikutuksesta ja oli neitsyt.

Uuden testamentin kirjoittajat varmaankin yrittivät välttää mielikuvaa kreikkalaisten tarujen jumalien naisseikkailuista. Siksi he taisivat korostaa Pyhän Hengen vaikutusta, siis sikiämisen hengellisyyttä.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #91 : 29.04.14 - klo:14:27 »
Minäkin muistan lukeneeni jostain, että Jeesus on 100 % ihminen ja 100 % Jumala. Minustakin asia on näin.

Minusta pääasia on, että Maria tuli raskaaksi Pyhän Hengen vaikutuksesta ja oli neitsyt. Mielestäni sillä neitseydellä tarkoitetaan myös gynekologiaa, koska hän ei "miehestä mitään tiennyt". Hänhän ihmetteli itsekin raskaaksitulonsa mahdollisuutta enkelille. Ellei hän olisi ollut gynekologisessa merkityksessä neitsyt, niin hänhän olisi ajatellut, että hupsista vain, nyt tuli vahinko.

Odotan mielenkiinnolla turhapurojen vastausta.  :003:

Minä kai olen sitten turhapuro... turhapurojen joukossa. Minua hävettää paljon... kun minä en ole kiinnostunut tästä aiheesta. Prosenttilukujen miettimisestä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #92 : 29.04.14 - klo:15:52 »
Ajattelen yksinkertaisesti että on onni että Jeesus syntyi Vapahtajaksi ja sovitti ihmiset ristillä.
Pääasia on että tie taivaaseen on avattu, raivattu valmiiksi.


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #93 : 29.04.14 - klo:16:00 »
Ajattelen yksinkertaisesti että on onni että Jeesus syntyi Vapahtajaksi ja sovitti ihmiset ristillä.
Pääasia on että tie taivaaseen on avattu, raivattu valmiiksi.



 :eusa_clap:

Annetaan turhapurojen miettiä, he ovat loogikkoja. :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #94 : 29.04.14 - klo:16:18 »
Kaksi viisasta naista, teillä olisi öljykin mukana.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #95 : 29.04.14 - klo:16:18 »
Juu.
Mun logiikka ei ymmärrä ristin suunnatonta salaisuutta, Jumalan rakkautta joka siinä esiintyy anteeksiantona.
Pyyteettömänä armahduksena.

Kiitän ainoastaan ja ihmettelen Jumalan hyvyyttä.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #96 : 29.04.14 - klo:16:23 »
Jumalan sanassa lukee että sana rististä on hullutusta mutta samalla siinä on Jumalan voima.

Neitseestäsyntyminen on myös asia jota minun pienet aivoni eivät ymmärrä mutta uskon niin kuin sanassa sanotaan...uskon se vaikken ymmärrä kaikkea.

Samoin ylösnousemus on suurinpia ihmeitä.

Ja se kun Jeesus voittaa kuoleman vallan, pahan vallat, synnin vallat, sairaudetkin ristillä.

Jesaja 53 luku kertoo Herran kärsivästä palvelijasta...kuinka tarkoin siinä kuvataan Jeesus ristillä.
Kun sitä lukee kaikkoaa ainakin viimeisimmätkin rippeet menestysteologian opilta.
Ristin tie, ristin mies on herrani ja Vapahtajani.

Mutta en järjellä näitä ymmärrä...uskoa voin niinkuin se on kirjoitettu raamattuun.

Ymmärrykselleni ei niinkään avaudu mutta uskon lahjan saa omistaa lapsenmieliset(kin)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #97 : 29.04.14 - klo:16:57 »
Suuri on uskon salaisuus  :eusa_pray:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #98 : 29.04.14 - klo:17:07 »
:eusa_clap:

Annetaan turhapurojen miettiä, he ovat loogikkoja. :017:

Niin. Mutta meitä turhapuroja on vain kaksi. Ja kumpikaan ei kiinnostunut prosenttilukuihin koulussakaan saatikka nyt! Me ollaan salaisuuden ulkopuolella.
Mar 4:11  Niin hän sanoi heille: "Teille on annettu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta noille ulkopuolella oleville kaikki tulee vertauksissa, ...
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #99 : 29.04.14 - klo:19:05 »
Epäloogisuuteni tuli todistetuksi.  :003:

Ja sitten päästiin asiaan: Olenkin odottanut, että koska keskustellaan vertauksin puhumisesta. Minulle vertaukset ovat paljon helpommin aukeavia kuin suoraan lainatut Raamatun kirjoitukset. Toki ymmärrän ( luulen ymmärtäväni) kun luen, mutta itseltäni ei suju Raamatun lainaaminen, ainakaan sillä vapaudella kuin vertauksin kirjoittaminen.
Vertaukset istuvat tarinointi-tyyliini. En tohdi käyttää enempää Herran nimeä ja raamatun kirjoituksia kuin käytän, jota myöskin teen. Kuitenkin omin sanoin yritän puhua. Jumalan salaisuudet ovat kahdenkeskisiä.

Olen joskus herännäisyydestä lukiessani huomannut sanottavan, että vertausten käyttäminen ei olisi suotavaa. Tähän olisi hyvä kuulla mistä tämä johtuu ?
Ovathan vanhat kirkkomaalaukset ja allegoriset kuvat olleet oppimattomalle kansalle samaan suuntaan kuin Jeesuksen vertaukset aikanaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #100 : 29.04.14 - klo:19:23 »
En tiedä, nain Uunona, onko loogista tai ei, mutta luen mitä sinä kirjoitat suurella halulla. Ja monien muidenkin kirjoituksia körttifoorumilla. Tunnen itseni usein melko oppimattomaksi. Olen oppimassa jättämään turhia kysymyksiä. Usein ajatukset polarisoituvat, kuten tässä nyt kreationismin kohdalla. Usein polarisointi osoittaa, että kysytään vääriä kysymyksiä. Voi olla, että on meille yhdentekevä, loiko Jumala kuudessa päivässä kuusi tuhatta vuotta sitten tai pitkinä ajanjaksoina. Voi olla yhdentekevä, onko Marian neitsyys gynekologinen tai hengellinen. Polarisointi voi estää näkemästä sitä, mikä olisi tärkeä. Ainakin minun kohdallani, on tärkeä ymmärtää luomiskertomuksesta, että Jumala on suvereeni ja olen hänelle vastuullinen. Joku muu ehkä ymmärtää muuta. Jeesuksen syntymisen kohdalla huomaan merkillisen asian W. Malmivaaran virsistä. Kukaan ei pelkää vauvaa. Se minua puhuttelee.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #101 : 29.04.14 - klo:19:40 »
Mikä vaatimattomuus !  Että teologian professori, emeritus, kielitieteilijä, kääntäjä-runoilija, ym, ym on oppimaton !
Jos suomenkielen sanasta;näin, jää ää-pilkku pois , niin oppimaton on nain hauska. Nain sanalla on imperfektissä muukin merkitys. :002:

Jeesus-vauva on meille luterilaisille kai ihmisvauva. Hän makaa seimessä. Ikoneissa Hän on Isän Poika, siunaa omiaan sormien elekielellä. Hän on
Jumala Jumalasta. Todellakin, ehkä enemmän pelottava.

Luomisen asiat jätän minäkin aprikoimatta tarkemmin. Ymmärrys ei auta kaikkeen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10398
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #102 : 29.04.14 - klo:19:52 »


 Eihän Jeesus ole mikään puolijumala vaan ihan täysi Jumala. Samoin hän kärsi ristinkuoleman ihan täytenä ihmisenä. Minusta nämä ovat uskonasioita ja kyllä 100 % kuvaa ihan hyvin täyttä Jumalaa ja täyttä ihmistä.



Olen samaa mieltä.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #103 : 29.04.14 - klo:21:06 »
Jumalan prosenteista vielä sen verran, että minulla on mielikuva jonkin mitattavissa olevan asian prosenttiosuuksista, mutta ääretöntä ja ajatonta on mielestäni hullua ruveta näin arvioimaan. Yhtä hyvin voisi puhua 1000% Jumalasta tai 1000000% Jumalasta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #104 : 29.04.14 - klo:23:12 »
Yhdysvalloissa tulee lehtitietojen mukaan 200 neitsyttä raskaaksi vuodessa, mutta kyse ei ole mistään hengellisestä, vaan sukupuolikasvatuksen ja ymmärryksen puutteesta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi