Kirjoittaja Aihe: Kreationismi ja luopumus  (Luettu 45309 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #15 : 21.04.14 - klo:09:09 »
Siinä mielessähän ne vertaukset tosiaankin olivat selkeitä, että niiden kuori oli kaikille selvää. Kun puhuttiin kylväjästä, kaikki tiesivät, että niin se kylväjä toimii, kuten Jeesus asian kertoi. Tai kun eräässä vertauksessa puhutaan yritystoimintaan sijoittamisesta riskialttiimpana, joskin pitkässä juoksussa tuottavampana tapana sijoittaa, kuin pankkitalletusta, joka tuottaa vähemmän, mutta ilman suuria arvon heilahteluja, oli tälmä sijoitusasiakin varmaan monelle selvää kauraa.
Mutta se, mitä näiden kuorien alla oli, se ei tainnut olla kenenkään ihmisen avattavissa, vaan Jeesus avasi ne paketit monen monituisille opetuslapsilleen, miehille ja naisille, ehkä lapsillekin.

Nph, täytyy myöntää etten itse jokaista käsitä.  Etsin sinulle tarvitt/vaadittaessa muutaman, ellet sanaani luota.  Siksi pidin siitä että pappi kuka hän oli olisiko esimerkiksi puhuttelevasta...  no vaikka Samuli Korkalainen, sanoi että "Jeesuksen kulttuurissa, hänen eläessään ihmisenä, tämä tarkoitti että...



Tässä jaan tämän Öppiäisen näkemyksen, että on jotakin ymmärrettävä tyyliin katekismus:  Mitä se on?  Samaten ettei aina käsitä, kuten Pirska kirjoittaa miten se meni, eli miten joku voi yhtäkkiä kävellä veden päällä. 
Itse pidin äitini viimeisen opetettavan luokan käsittelystä (ruokkimisihme)  "Tietysti niillä kaikilla oli ruokaa mukana koska sillä pojallakin oli".  Mielestäni sen ei tarvitse vähentää sitäkään että Jeesus tuplasi  leivänpalat siunattuaan ne.  Mutta ruokkimisihme voisi tänä päivänä toteutua jos ihmiset uskoisivat Jumalan lupaukset lapsen tavoin ja eläisivät kohtuudessa, kaivaisivat sukanvarteen säästetyt toisille.   Nythän kannetaan huolta jo ylihuomisestakin eli miten saisi rikkaudet riittämään lapsenlapsillekin...    :003:   Ajattelin silti lähteä Italiaan ekumeeniselle matkalle ja mietin kuin sitä voisi järjestellä kohtuuhintaisen körttimatkan Israeliin.  Jerusalemin lähellä on se suomalaiskibbutsi ja sillä hotellitoimintaa,  "Kahdeksan muisto".  Se kun vie on ihan Jerusalemin liepeillä.  Mutta klubihotelli se ei ole, vesi ei muutu viiniksi hanoissa kuten kalliimmissa, en ole varma uima-altaasta, mutta se on halpa ja helppo järjestää kun osaavat Suomea. 
« Viimeksi muokattu: 21.04.14 - klo:09:22 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #16 : 21.04.14 - klo:10:24 »
Leena, kirjoitat Jerusalemistakin ja Jad Hashmonasta, Kahdeksan muistolle. Ja körttimatkoista. Hyvin harva suomalainen uskovainen ajattelee tekevänsä pyhiinvaellusmatkan ylös Jerusalemiin, vaikka niin on kirjoitettu. Mutta jossakin toisessa kohdassa pidetään sanasta kiinni vaikka riitaan asti.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #17 : 21.04.14 - klo:10:50 »
Minusta juuri sitä voidaan sanoa uskomiseksi. Jos ajattelen Jeesuksen ihmetekoja, veden päällä kävelemistä ja 5000 miehen (naiset ja lapset päälle) ruokkimista erämaassa, en todellakaan ymmärrä niitä, mutta uskon kyllä.

Ruokkiminen ja etenkin tuo veden päällä kävely ovat ihan selviä asioita. Osaan kuvitella, mitä se on, jos joku kävelee veden päällä. Mutta en tajua, mitä se on, että istuu ruumiittoman, kaikkialla olevan olennon oikealla puolella, sillä eihän siinä mitään puolia ole.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #18 : 21.04.14 - klo:12:21 »
Leena, kirjoitat Jerusalemistakin ja Jad Hashmonasta, Kahdeksan muistolle. Ja körttimatkoista. Hyvin harva suomalainen uskovainen ajattelee tekevänsä pyhiinvaellusmatkan ylös Jerusalemiin, vaikka niin on kirjoitettu. Mutta jossakin toisessa kohdassa pidetään sanasta kiinni vaikka riitaan asti.

Anteeksi, mutta putosin tällä kertaa kuin eno veneestä.
Tämä kuuluisi eri aloitteeseen eli "Matkat", mutta kun tämä tuli tähän niin kai minun täytyy vähän selittää.

Osallistuin kolme vuotta sitten syksyllä Israelin matkalle. Oli kylläkin lokakuussa ja sattui siten, että syntymäpäiväseurojani vietettiin Tiberiaassa.
Jäin haikailemaan ylipäätään sinne, ja yritän päästä joksikin aikaa asumaan jos töistä päästävät mutta kun luulin että nyt niin soittivat ja sanoivat että on suuri tarvis ja hätä eikä tietoa milloin yksi sairastunut lääkäri pääsee takaisin työhön joten koska itse mielestäni minun tulee suorittaa kaikki vaellukset pyhiin palvelutehtävässäni niin ei kai siitä niin hetikän mitään tule.  Asettua aioin vähän muualle kuin Jerusalemiin, eli Safediin.  

Koska matka oli tavattoman kallis ja olen kohtuuden ystävä, mietin lujasti missä vähempikin hinta riittäisi, sillä luksushotellit joissa hanasta saa viiniä juodakseen kun vettä aikoo vaikuttavat viikon matkan hintaan niin, että kolme vuotta kun tiukkaan säästää voi päästä uudestaan ---  paitti että nyt menee säästöjä tuohon Rooman matkaan ja ekumeeniseen seurusteluun.  Halvoilla matkoilla kohtaa ihmisiä joiden kanssa on jotenkin -- no, ei tule riitaa siitä onko työttömät loisia vaikka se lähti siitä että suomalainen "pankki- ja finanssialalla työskentelevä"  julisti puhdasoppiset juutalaiset "loisiksi".  Ja vaimo säesti että joka ei työtä tee sen ei syömänkän pidä.  Minä siitä hermostuin hieman heille.  

Siitä pitäen olen miettinyt missä voisi suorittaa kohtuullisuusmatkan.   :kahvi:
Tuota paikkaa majoittumiseen suositteli eräs kaveri naamakirjan puolelta.  Retkipaketinhan voisi ostaa sinnekin eli en ymmärrä mitä tekemistä tällä on kirjaimellisen raamatuntulkinnan kanssa.  Jerusalem nimittäin on ylhäällä vuoristossa edelleen.  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #19 : 21.04.14 - klo:12:45 »
Ruokkiminen ja etenkin tuo veden päällä kävely ovat ihan selviä asioita. Osaan kuvitella, mitä se on, jos joku kävelee veden päällä. Mutta en tajua, mitä se on, että istuu ruumiittoman, kaikkialla olevan olennon oikealla puolella, sillä eihän siinä mitään puolia ole.

Miten niin ruumiiton? Jumala on kolmiyhteinen ja Kristus nousi kuolleista. Tapahtui ensimmäinen ruumiin ylösnousemus.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #20 : 21.04.14 - klo:12:52 »
Miten niin ruumiiton? Jumala on kolmiyhteinen ja Kristus nousi kuolleista. Tapahtui ensimmäinen ruumiin ylösnousemus.

Koska tämä ylösnoussut ruumis sitten "istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella". Jollei myös Isä Kaikkivaltias ole ruumiillinen, ei hänellä voi olla oikeaa puolta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #21 : 21.04.14 - klo:13:02 »
Leenalle vielä, olemme me samassa veneessä. Minulle kaikki matkat Israeliin ovat pro-Israel matkoja, siis hyviä.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #22 : 21.04.14 - klo:13:35 »
Minä diggaan palestiinalaisia... 1980-luvulla n. 40% oli kristityitä...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #23 : 21.04.14 - klo:20:20 »
Ruokkiminen ja etenkin tuo veden päällä kävely ovat ihan selviä asioita. Osaan kuvitella, mitä se on, jos joku kävelee veden päällä. Mutta en tajua, mitä se on, että istuu ruumiittoman, kaikkialla olevan olennon oikealla puolella, sillä eihän siinä mitään puolia ole.

Leenahan taisi tuota "oikealla puolella"-asiaa jo selittää.
Ja jos kiinnostusta on, kyllä tuohon vielä lisäselitystäkin varmasti löytyy.
Luulisi aiheesta olevan paljon kirjallisuuttakin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #24 : 21.04.14 - klo:20:22 »
Minä diggaan palestiinalaisia... 1980-luvulla n. 40% oli kristityitä...

Diggaaminen on OK, kunhan ei sen diggaamisen nimissä pyllistä kellekään toiselle.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #25 : 21.04.14 - klo:21:49 »
Tämä ei nyt liity mitenkään otsikkoon, mutta sanonpa kuitenkin edellä olevan keskustelun innoittamana:
Ajattelen niin, että missään tapauksessa ihmisen sanat sen enempää kuin käsityskykykään eivät riitä Jumalan aivoituksia selittämään. Siksi niin uskontunnustus kuin muutkin kristilliset tekstit ovat tavallaan mahdottoman edessä: kuinka kuvailla sellaista, mikä ei ole ihmisen kuvailtavissa? Raamatun kirjoittajat ovat parhaansa yrittäneet ja käyttäneet oman aikansa mieli- ja kielikuvia selventääkseen sitä, mitä ovat hämärästi ymmärtäneet tai selkeästi(kin) heille annetuissa näyissä nähneet. Sen vuoksi olisikin mielenkiintoista ja kaikin puolin tarpeellista saada tietää Raamatun syntyaikojen elämästä, tavoista ja käsityksistä. Papeilta sitä kai pääasiassa odottaisi, kun ovat vuosia eksegetiikkaa ja muuta mielenkiintoista opiskelleet.  

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #26 : 22.04.14 - klo:01:33 »
Leenalle vielä, olemme me samassa veneessä. Minulle kaikki matkat Israeliin ovat pro-Israel matkoja, siis hyviä.

En ole varma.  Tahtoisin sinne tutustuakseni koko siihen maahan, myös palestiinalaisten ongelmiin.  Mitä suurimmassa määrin suorana seisten, siis ei  pokkaillen jos ei pyllistellenkään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #27 : 22.04.14 - klo:05:33 »

    :023:


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #28 : 22.04.14 - klo:12:30 »
Leenalle, ole hyvä vaan. Minä olen puoleni valinnut.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #29 : 22.04.14 - klo:14:58 »
Leenalle, ole hyvä vaan. Minä olen puoleni valinnut.

Kahtiajakoja on monenlaisia. Kansojen ja uskontojen väliset eivät suinkaan ole ainoita. Minä ole rauhanrakentajien puolella epäluulon lietsojia vastaan.