Kirjoittaja Aihe: Tänään 76  (Luettu 14307 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Tänään 76
« Vastaus #90 : 22.04.23 - klo:07:51 »
'Ryssä' onkin mielenkiintoinen sana. Sehän on virallinen nimi muualla - Россия, Russia, Russland, Russie... - mutta suomeksi pitää sanoa Venäjä, joka on sukua vainajalle ja vainolle. Lähtökohtana on sotaa tarkoittava 'война'.

Taitaa olla monta ajatusta tästä asiasta, ja tämä vaino alkuperä suosiossa. Itse ajattelisin nimitys tulevan Eestin kautta germaaniselta termiltä Wend, jonka senkin alkuperä tuntuu olevan hämärä. Tietysti on hauska ylläpitää vihamielisyyttä, jos vain keksitään syy.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vendit
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Tänään 76
« Vastaus #91 : 23.04.23 - klo:00:09 »
'Ryssä' onkin mielenkiintoinen sana. Sehän on virallinen nimi muualla - Россия, Russia, Russland, Russie... - mutta suomeksi pitää sanoa Venäjä, joka on sukua vainajalle ja vainolle. Lähtökohtana on sotaa tarkoittava 'война'.

Kotimaisten kielten keskuksen julkaisema Kielikello-lehti kannattaa toista teoriaa: "Kyseessä lienee sama sana, johon palautuu Itämeren etelärannikolla asuneen slaavilaisheimon, vendien, kansannimi. Germaanit ovat luultavasti aikoinaan kutsuneet kaikkia naapuruudessaan asuneita slaaveja nimellä *wened."

https://www.kielikello.fi/-/suomi-ruotsi-ja-venaja-oma-ja-naapurin-nimi
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Tänään 76
« Vastaus #92 : 23.04.23 - klo:03:39 »
Kotimaisten kielten keskuksen julkaisema Kielikello-lehti kannattaa toista teoriaa: "Kyseessä lienee sama sana, johon palautuu Itämeren etelärannikolla asuneen slaavilaisheimon, vendien, kansannimi. Germaanit ovat luultavasti aikoinaan kutsuneet kaikkia naapuruudessaan asuneita slaaveja nimellä *wened."

https://www.kielikello.fi/-/suomi-ruotsi-ja-venaja-oma-ja-naapurin-nimi

Esitin saman mielipiteen edellisessä postissa, mutta öppiäinen jättää huomiotta, koska hän kuuluu siihen joukkoon, joka jo alusta asti ärsyyntyi siitä, että käänsin Siionin virret, koska hän vihaa ulkomaalaisia. Niin hän valitsee ylimielisen tien. Ylimelisesti kerran ilmoitti täällä, ettei ollut mitään väärää, kun sanottiin kamaliksi ja kuvottaviksi Siionin vanhat virret, jotka käänsin. Hänen mielestään kaikki sellainen törkeys on paikallaan, kun vain on ulkomaalaiselle osoitettu. Niin ylimielisesti käyttäytyy niin kuin Siionin virsien kääntäjä olisi ilmaa. Hän on ottanut käytösmallin HY, joka seitsemässä vuodessa sen jälkeen kun käänsin ei liikahtanut evääkään, ei sanalla reagoinut. Suomessa ylimielisyys pidetään viisautena ja asiallisuutena, niin kieroutunut on kansa, joka tukee hiljaisuudellaan tai äänellään niitä pahatekijöitä, jotka haukkuvat Siionin virret kamaliksi ja kuvottaviksi. Ei öppiäinen voi olla oikeuden puolella, koska Siionin virret eivät ole hänen heiniään. Ilmeisesti kuitenkin kuvottavuus hänelle kelpaa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tänään 76
« Vastaus #93 : 24.04.23 - klo:22:44 »
Tänään kävin ripari-infossa. Maijakaisa-äiti ja ihan kuvankaunis prinsessan riparilainen- Anskun kanssa. Seuratupa, jonne minut vietiin 59 vuotta sitten pakanana. Tämä on ollut minulle Seuratupa isoilla kirjaimilla. Seitsemäs lapsi menee ripari-infoon.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 76
« Vastaus #94 : 25.04.23 - klo:08:57 »

 On kallis asia, että lapsesi rippikouluun saatat. Maallistuminen alkaa, jos vanhemmat eivät tätä kirkollista asiaa halua hoitaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Tänään 76
« Vastaus #95 : 25.04.23 - klo:09:14 »
Lapsenlapsenlapsista vanhin, Lotta on loppuvuodesta 14-vuotias. Eikö hän pääsekin jo ensi vuonna rippikouluun ? Itse olin liki 16, se oli silloin niin tarkkaa, kun rippikoulua käytiin keväällä ja piti olla silloin 15.

Jos Lotta haluaa, kustannan hänet Aholansaaren rippileirille. Hän on samanlainen kuin minä, pelkää monia asioita, mutta on paljon arempi kaikkiaan.

Rohkeus kyllä kasvaa ijän myötä, tai toisin päin.  :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Tänään 76
« Vastaus #96 : 25.04.23 - klo:09:27 »
Aholansaaren kesän 2024 rippikouluihin on ilmoittautuminen jo alkanut. On kuusi leiriä, pitkin kesää siellä aina joku Herättäjän rippileiri on käynnissä.

Suosittelen!


Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Tänään 76
« Vastaus #97 : 25.04.23 - klo:18:14 »
Aholansaaren kesän 2024 rippikouluihin on ilmoittautuminen jo alkanut. On kuusi leiriä, pitkin kesää siellä aina joku Herättäjän rippileiri on käynnissä.

Suosittelen!

Mikä parasta, siellä soi rokkia ja heviä uusien Siionin virsien ohella, jos Siionin virsiä lainkaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tänään 76
« Vastaus #98 : 26.04.23 - klo:18:05 »
Kyllä Aholansaaressa riparilla soi Siionin virsiä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Tänään 76
« Vastaus #99 : 27.04.23 - klo:17:25 »
Hei!

Juhani on tässä Aholansaaren rippikouluun asiassa tuntija ja kokija, ja siihen perustuen tietää oikein, että siellä Siionin virsiä veisataan. Monipuolisesti myös muutakin musiikkia  rokkia ja hyviäkin, ettei sekään arvelu käsittääkseni pieleen mennyt.

Mutta en ole ennen kohdannut sellaista epäilyä, että Aholansaaressa ei rippikoululeirillä veisattaisi Siionin virsiä - sillä mielipiteellä ei ole mitään perusteita.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Tänään 76
« Vastaus #100 : 27.04.23 - klo:18:12 »
Hei!

Juhani on tässä Aholansaaren rippikouluun asiassa tuntija ja kokija, ja siihen perustuen tietää oikein, että siellä Siionin virsiä veisataan. Monipuolisesti myös muutakin musiikkia  rokkia ja hyviäkin, ettei sekään arvelu käsittääkseni pieleen mennyt.

Mutta en ole ennen kohdannut sellaista epäilyä, että Aholansaaressa ei rippikoululeirillä veisattaisi Siionin virsiä - sillä mielipiteellä ei ole mitään perusteita.

Tämä teeskentely on käsittämätön. Tiedätte aivan hyvin mitä tarkoitin. Tarkoitin, että on "kuvottavaa," että esitätte Siionin virsiä missä tahansa niin kauan kuin HY ja körttifoorumilla on sellainen suhde kuin on ihmisen kanssa, joka ystävällisenä eleenä käänsi kaikki 158 Malmivaaran virttä ca. 10.000 riimitettyä riviä. Teillä on tekemistä, ennen kuin teidän veisuunne voi ottaa todesta.
Olisitte jättänyt vastaamatta tähän, kun kaikki ovat kyllästyneet asiaan. On ihme, että osatte vahvottaa tätä, mutta kumpikaan teistä ette voineet sanoa viisveisaajalle, että onko ihan viisasta kirjoitella tänne, että narsisti sai tahtonsa läpi, silloin kun asia oli rauhoittunut. Siis olen aivan oikeassa: körttien viha on ollut alusta asti suhtautumisen takana siitä lähtien, kun käänsin ne virret. On vaikea uskoa, mutta minun täytyy saada se päähääni.
« Viimeksi muokattu: 27.04.23 - klo:18:20 kirjoittanut Thomas McElwain »
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Tänään 76
« Vastaus #101 : 27.04.23 - klo:19:10 »
On ihmeellistä, että kaksi ihmistä heti puuttuu asiaan, kun kirjoitan ivallisesti rokista, hevistä, ja Siionin virsistä. Mutta kumpikaan teistä ei voinut puuttua asiaan, kun viikkokausia ylistettiin rokkia ja heviä ja kirjoitettiin, että olin kääntänyt Malmivaaran virret etsien mainetta, asemaa, rahaa, ja kultajalustaa. Olin kauan hiljaa, ja kun aloin vastata, kirjoitin täällä kohteliaasti vielä sen jälkeen kuin p-sanoja käytettiin minua vastaan. Vasta sitten, kun kukaan ei reagoinut, kun ruvettiin sanomaan vanhoja virsiä kamaliksi ja kuvottaviksi, rupesin kirjoittamaan hyökkäävästi.
Olisitte tulleet ihmettelemään silloin, kun Siionin virsiä sanottiin kamaliksi ja kunottaviksi, mutta sitä te ette tehneet. Jään vielä ihmettelemään tätä eriarvoisuutta. Niin körttien parissa Siionin virsien kääntäjä on jokaisen haukuttavana ja se joka sanoo vanhat virret kamaliksi ja kuvottaviksi on kaikkien sankari. Ettekä edes häpeä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Tänään 76
« Vastaus #102 : 27.04.23 - klo:19:13 »
Sinua ei kukaan vihaa eikä ole vihannut. Käännöstyötäsi arvostetaan ja moni on sen foorumilla sanonutkin. Muutama henkilö on esittänyt asiatonta kritiikkiä, mikä on valitettavaa. Heidän mielipiteensä ovat heidän omiaan eivätkä edusta heränneiden enemmistön asennoitumista. Olet pahoittanut mielesi ja se on tullut enemmän kuin selväksi.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Tänään 76
« Vastaus #103 : 27.04.23 - klo:19:49 »
Sinua ei kukaan vihaa eikä ole vihannut. Käännöstyötäsi arvostetaan ja moni on sen foorumilla sanonutkin. Muutama henkilö on esittänyt asiatonta kritiikkiä, mikä on valitettavaa. Heidän mielipiteensä ovat heidän omiaan eivätkä edusta heränneiden enemmistön asennoitumista. Olet pahoittanut mielesi ja se on tullut enemmän kuin selväksi.

Ei arvosteta sen verran, että edes yksikään teistä olisi kirjoittanut ystävällistä sanaa viisveisaajalle, silloin, kuin hän toi narsisti-asian esille. Ruvettiin vain syyttelemään taas minua, vaikka kaikki tiesi, että virret haviävät HYn sivuilta, jos ei toimita asiallisesti. Ei silloin voinut edes viivalla postin läpi ilmaista mitään sitä vastaan. Minulle jokainen jaksaa vastata ja huomauttaa, että syy on minun. Virret olivat näkyvissä ja minä en ollut moneen kuukauteen teitä häirinnyt millään tavalla, ja te sytytitte tämän sodan uudestaan. On voitu mustalla viivalla sen jälkeen merkata viisveisaajan postia, silloin kun ei ollut tärkeä eikä edes läheskään niin hyökkäävä. Miksi ei voinut aikaisemmin pelastaa virret, jos myöhemmin on voitu ilmaista mieltä? Nyt eivät ole pelastettavissa, eivät ole näkyvissä, ja herätitte minua uudestaan paljastamaan teidän käsittömättömiä asenteitanne. Jos halusitte rauhaa, miksette sitten varjellut sitä? Luulitteko, etten taas nouse puolustautumaan? Luuletteko, että nyt annan anteeksi, kun virret eivät ole enää näkyvissä? Narsisti on tainnut saada tahtonsa läpi. Virret ovat nyt poistettu teidän käytöstänne teidän tietoisen valintanne takia. Suotta julistatte arvostavanne niitä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Tänään 76
« Vastaus #104 : 27.04.23 - klo:19:55 »
En ole pyytänyt teiltä kiitosta. Pyysin vain, että kun virret ovat näkyvissä ja joku kirjoittaa asiattomasti niistä, joku huomauttaa sitä foorumin sääntöjen mukaisesti sen sijaan, että asia annetaan olla. Se tehdään silloin kun joku kirjoittaa asiattomasti muista asioista, niin pitäisi olla niin myös Siionin virsien kohdalla. En ole muuta pyytänyt ja sitä en ole saanut tähän asti.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.