Kirjoittaja Aihe: Kasvit III  (Luettu 13099 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kasvit III
« Vastaus #45 : 25.07.20 - klo:22:25 »
En muista, mihin aikaan kuunlilja yleensä on ruvennut puskemaan esiin kukkavarsia. Tänä kesänä ei vielä ole näkynyt. Mahtaako niitä tulla ollenkaan? Onko ollut liian sateinen heinäkuu, vai ovatko lehtokotilot syöneet varret ennen kuin ehtivät kehittyä? Tai sitten niitä ei ole ennenkään tullut vielä heinäkuussa. Pitänee koettaa vanhoista valokuvista etsiä, miten on. Pihamaan kukkasista on kyllä kuvia.

Kotiloita olen nyt kotona ollessani kerännyt melkein päivittäin ja nakellut aidan ja kävelytien yli pöpelikköön. Kuunlilja on kuulemma oikein niiden herkkua, ja vielä kun "maustan" puutarhakalkilla, niin a vot!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit III
« Vastaus #46 : 25.07.20 - klo:22:33 »
Meidän kuunliljoissa näkyy ensimmäiset kukkavanat ja nuput. Tosin tavallisesti niitä on paljon runsaammin. Ei ilmeisesti tämä kesä ole ollut niille suotuisa. Toisaalta, isäntä ajoi ne keväällä ruohonleikkurilla yli, kun niiden sekaan oli levinnut mukulaleinikkiä, eikä kuunliljan lehtien alut näkynyt kunnolla seasta. Kyllähän se siitä sitten tokeni, mutta voi olla, että vaikutti kukkien tuotantoon.
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kasvit III
« Vastaus #47 : 26.07.20 - klo:11:19 »
Mansikan satokausi jatkuu tällä korkeudella. Pitkästä aikaa sateetonta, niin Kaariina meni hommiinsa varhain. Olen lohkonut ja pannut pakkaseen 10 kpl ex-rasvarasioita. Ja jatkuuuu

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Kasvit III
« Vastaus #48 : 26.07.20 - klo:13:33 »
Meidän kuunliljoissa näkyy ensimmäiset kukkavanat ja nuput. Tosin tavallisesti niitä on paljon runsaammin. Ei ilmeisesti tämä kesä ole ollut niille suotuisa. Toisaalta, isäntä ajoi ne keväällä ruohonleikkurilla yli, kun niiden sekaan oli levinnut mukulaleinikkiä, eikä kuunliljan lehtien alut näkynyt kunnolla seasta. Kyllähän se siitä sitten tokeni, mutta voi olla, että vaikutti kukkien tuotantoon.

Joku eläinkunnan edustaja oli syönyt kuunliljan lehdet rei'ille. Tällaista en ole ennen nähnyt kuunliljalle tapahtuneen, vaikka minulla
on ollut niitä kuunliljoja yli 20 vuotta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Kasvit III
« Vastaus #49 : 26.07.20 - klo:13:51 »
Minulla oli kuunliljoja Kilpiäisissä, ja niistä syötiin joka vuosi lehdet. Joskus jopa lehtiruotia  myöten. Lehtokotiloita en yksin syytä, vaikka niitä oli siellä tuhottomasti.

Tässä talon edessä on suurehko alue kukille, joita on monenlaisia.Tässä kuunliljat on kukkineet jo viikon verran. Värikkäimpiä ovat värililjat. Tummaa punaista, keltaista, vaaleanpunaista ja valkoista. Yksi laji ei vielä kuki. Yksi talon asukas on innokas niitä hoitamaan . Taloyhtiö maksaa viulut.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kasvit III
« Vastaus #50 : 26.07.20 - klo:15:19 »
Joo kyllä taitaa jättää minun kuunliljani nyt kukinnan väliin  :102:. Kuinkas nyt silleen? Valokuvia tsekkailin, ja kyllä on ennen ollut tähän aikaan jo kukkia.

Olisiko ehkä kalkinnut liikaakin?
« Viimeksi muokattu: 26.07.20 - klo:15:24 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kasvit III
« Vastaus #51 : 16.08.20 - klo:14:01 »
Rentun ruusu siementää. Ilma on täynnään valkoista nöyhtää, sillä siemen lentää nöyhdän kera.

Toinen havaintoni on, että keltanosuku on sitkeätä sissiainesta, mikä on ikuisessa sodassa maataan viljeleviä vastaan. Olen ruukannut ruohosaksilla napsutella esim kauran yläpuolelle kasvaneet kukinnot poikki - auttaa huonosti. Sillä ko kasvi pullauttaa valkean maitonesteen katkaisukohtaan ja aloittaa uuden kukka-aihion kasvatuksen. Ihan kokeen tuloksena saan kirjoittaa, että olen neljään kertaan katkonut kukinnot ja niiden aihiot pois, niin 20 senttiä pitkässä varressa on haulen kokoinen kukka-aihio so nuppu, että kiire on kukkimiseen ja siemenen tuottamiseen. Keltanoista lähtee syksyllä rentun ruusun kera valkoista roskaa ja paljon.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit III
« Vastaus #52 : 16.08.20 - klo:19:51 »
Minulle tuli tuosta kertomastasi kasvista mieleen peltovalvatti https://fi.wikipedia.org/wiki/Peltovalvatti . Se lykkää kovasti maitiaisnestettä ja on korkeampi kuin keltanot. Meillä pelloilla on riesana valvatti. Se on siitä ikävä kasvi, että se ei lisäänny pelkästään siemenestä vaan on erittäin tehokas leviämään myös juuristonsa avulla.  :017:
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kasvit III
« Vastaus #53 : 16.08.20 - klo:21:19 »
En osaa ottaa kantaa muuten kuin, että ongelmissa olemme siellä ja täällä. Tämä minun keltanoni ??? on pienessä juuressa kiinni ja lähtee nykäisemällä irti, siis yksinäinen kasvi. Velivainaja maanviljelijä hänkin puhui "valavatista", että saatatte olla yhdessä tietäväisempiä kuin minä, sillä keltaisen värin perusteella aloin etsiä ja löysin keltanoni  :003:. Mitähän tässä tekisi? :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Kasvit III
« Vastaus #54 : 17.08.20 - klo:07:51 »
Pukinparta ?  Sen tunnistaa ainakin nupuista, ne ovat tuollaiset suippenevat. Se lähtee irti maasta kuten kerroit. Kasvaa ainakin hiekassa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pukinparrat

http://www.luontoportti.com/suomi/fi/kukkakasvit/pukinparta
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit III
« Vastaus #55 : 17.08.20 - klo:21:30 »
En osaa ottaa kantaa muuten kuin, että ongelmissa olemme siellä ja täällä. Tämä minun keltanoni ??? on pienessä juuressa kiinni ja lähtee nykäisemällä irti, siis yksinäinen kasvi. Velivainaja maanviljelijä hänkin puhui "valavatista", että saatatte olla yhdessä tietäväisempiä kuin minä, sillä keltaisen värin perusteella aloin etsiä ja löysin keltanoni  :003:. Mitähän tässä tekisi? :039:

Juu, tuo on aivan oikea huomio. Keltanolla on pienet juuret. Valvattilla taas oikein mehevät pitkät ja herkästi katkeavat. Kun sen juuria vertaa viheliäiseen juolavehnään, niin muutoin valvatin juuret ovat saman tyyppiset kuin juolan, mutta juolan juuria on sentään helpompi kiskoa. Ovat sitkeämmät.

Muutoin noita kelta kukkaisia, kukiltaan hyvin saman näköisiä on paljon erilaisia. Minä en niitä toisistaan erota tai tunne. Eivät ole olleet tarpeeksi kiinnostavia, niitä opetellakseni.
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kasvit III
« Vastaus #56 : 18.08.20 - klo:08:31 »
 :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Kasvit III
« Vastaus #57 : 16.04.21 - klo:13:21 »
Niin kova oli into ryhtyä puutarhuriksi, että kylvin toissapivänä tillin ja persiljan siemenet.

Tänään ostin taimet Prisman tavallisesta ruukku-yrttivalikoimasta.

Ostin lehtipersiljan, komean tillin, basilikan, timjamin ja viinisuolaheinän. Näitä voin alkaa vaikka heti käyttämään.

Yö-hallojen takia pidän taimipöydän vielä keittiössä. Jos tulee oikein lämmintä, nostelen ruukun kerrallaan parvekkeelle.

Yhden pelakuun ostin myös parvekkeen kahvipöydälle. Taitaa sekin saada lisää seuraa kunhan kukkavalikoima kaupoissa laajenee. Orvokkihan on amppelissa siinä yläpuolella. Ne kestävät jonkin verran pakkasta.

Huomena tytär pesee parvekkeen lasit.

Tervetuloa kukkiva kevät !

         
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)