Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti 19  (Luettu 36470 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #30 : 21.03.14 - klo:14:53 »
Ei kukaan, joka luottaa sinuun,
jää vaille apuasi. Vain luopiot
joutuvat häpeään.

                                                          Ps. 25:3

Den som hoppas på dig blir aldrig
sviken, men den trolöse skall
stå där tomhänt.
                                                     
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #31 : 22.03.14 - klo:09:52 »
           Marian ilmestyspäivä

Herran palvelijatar

Tämän pyhäpäivän aiheena on enkeli Gabrielin ilmestyminen neitsyt Marialle ilmoittamaan Jeesuksen syntymisestä. Tästä tulee myös juhlan nimi eri kielissä. Marian saamassa lupauksessa näkyy Jumalan armon koko rikkaus.

Monien Vanhan testamentin henkilöiden tavoin Maria asettuu kokonaan Jumalan käytettäväksi. Hän tekee sen tietoisesti ja ilmaisee oman suostumuksensa: ”Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit.”

Vanhastaan kirkko on viettänyt myös Marian käyntipäivää (2.7.). Silloin on muisteltu Marian vierailua Johannes Kastajan äidin Elisabetin luona (Luuk. 1:36-55). Tämä muistopäivä poistui kalenteristamme v. 1772. Mainittu evankeliumi on otettu Marian ilmestyspäivän 2. ja 3. vuosikerran evankeliumiteksteiksi.

Ensimmäinen lukukappale

1. Moos. 3: 8-15

Kun iltapäivä viileni, he kuulivat Jumalan kävelevän puutarhassa. Silloin mies ja nainen menivät Jumalaa piiloon puutarhan puiden sekaan. Herra Jumala huusi miestä ja kysyi: ”Missä sinä olet?” Mies vastasi: ”Minä kuulin sinun askeleesi puutarhassa. Minua pelotti, koska olen alasti, ja siksi piilouduin.” Herra Jumala kysyi: ”Kuka sinulle kertoi, että olet alasti? Oletko syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?” Mies vastasi: ”Nainen, jonka sinä annoit minulle kumppaniksi, antoi minulle sen puun hedelmän, ja minä söin.” Silloin Herra Jumala sanoi naiselle: ”Mitä oletkaan tehnyt!” Nainen vastasi: ”Käärme minut petti, ja minä söin.”
    Herra Jumala sanoi käärmeelle:
    - Koska tämän teit, olet kirottu.
    Toisin kuin muut eläimet,
    karja ja pedot,
    sinun on madeltava vatsallasi
    ja syötävä maan tomua
    niin kauan kuin elät.
    Ja minä panen vihan sinun ja naisen välille
    ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille:
    ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi,
    ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän.

Toinen lukukappale

Gal. 4: 3-7

Niin kauan kuin olimme alaikäisiä, olimme maailman alkuvoimien orjia. Mutta kun aika oli täyttynyt, Jumala lähetti tänne Poikansa. Naisesta hän syntyi ja tuli lain alaiseksi lunastaakseen lain alaisina elävät vapaiksi, että me pääsisimme lapsen asemaan. Ja koska tekin olette Jumalan lapsia, hän on lähettänyt meidän kaikkien sydämiin Poikansa Hengen, joka huutaa: ”Abba! Isä!” Sinä et siis enää ole orja vaan lapsi. Ja jos kerran olet lapsi, olet myös perillinen, Jumalan tahdosta.

Evankeliumi

Luuk. 1: 39-45

Muutaman päivän kuluttua Maria lähti matkaan ja kiiruhti Juudean vuoriseudulla olevaan kaupunkiin. Hän meni Sakariaan taloon ja tervehti Elisabetia. Kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussaan ja hän täyttyi Pyhällä Hengellä. Hän huusi kovalla äänellä ja sanoi: ”Siunattu olet sinä, naisista siunatuin, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä! Kuinka minä saan sen kunnian, että Herrani äiti tulee minun luokseni? Samalla hetkellä kun tervehdyksesi tuli korviini, lapsi hypähti riemusta kohdussani. Autuas sinä, joka uskoit! Herran sinulle antama lupaus on täyttyvä!”
                

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #32 : 22.03.14 - klo:17:24 »
           Marian ilmestyspäivä

Herran palvelijatar

Tämän pyhäpäivän aiheena on enkeli Gabrielin ilmestyminen neitsyt Marialle ilmoittamaan Jeesuksen syntymisestä. Tästä tulee myös juhlan nimi eri kielissä. Marian saamassa lupauksessa näkyy Jumalan armon koko rikkaus.

Monien Vanhan testamentin henkilöiden tavoin Maria asettuu kokonaan Jumalan käytettäväksi. Hän tekee sen tietoisesti ja ilmaisee oman suostumuksensa: ”Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit.”

Vanhastaan kirkko on viettänyt myös Marian käyntipäivää (2.7.). Silloin on muisteltu Marian vierailua Johannes Kastajan äidin Elisabetin luona (Luuk. 1:36-55). Tämä muistopäivä poistui kalenteristamme v. 1772. Mainittu evankeliumi on otettu Marian ilmestyspäivän 2. ja 3. vuosikerran evankeliumiteksteiksi.

Ensimmäinen lukukappale

1. Moos. 3: 8-15

Kun iltapäivä viileni, he kuulivat Jumalan kävelevän puutarhassa. Silloin mies ja nainen menivät Jumalaa piiloon puutarhan puiden sekaan. Herra Jumala huusi miestä ja kysyi: ”Missä sinä olet?” Mies vastasi: ”Minä kuulin sinun askeleesi puutarhassa. Minua pelotti, koska olen alasti, ja siksi piilouduin.” Herra Jumala kysyi: ”Kuka sinulle kertoi, että olet alasti? Oletko syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?” Mies vastasi: ”Nainen, jonka sinä annoit minulle kumppaniksi, antoi minulle sen puun hedelmän, ja minä söin.” Silloin Herra Jumala sanoi naiselle: ”Mitä oletkaan tehnyt!” Nainen vastasi: ”Käärme minut petti, ja minä söin.”
    Herra Jumala sanoi käärmeelle:
    - Koska tämän teit, olet kirottu.
    Toisin kuin muut eläimet,
    karja ja pedot,
    sinun on madeltava vatsallasi
    ja syötävä maan tomua
    niin kauan kuin elät.
    Ja minä panen vihan sinun ja naisen välille
    ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille:
    ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi,
    ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän.

Toinen lukukappale

Gal. 4: 3-7

Niin kauan kuin olimme alaikäisiä, olimme maailman alkuvoimien orjia. Mutta kun aika oli täyttynyt, Jumala lähetti tänne Poikansa. Naisesta hän syntyi ja tuli lain alaiseksi lunastaakseen lain alaisina elävät vapaiksi, että me pääsisimme lapsen asemaan. Ja koska tekin olette Jumalan lapsia, hän on lähettänyt meidän kaikkien sydämiin Poikansa Hengen, joka huutaa: ”Abba! Isä!” Sinä et siis enää ole orja vaan lapsi. Ja jos kerran olet lapsi, olet myös perillinen, Jumalan tahdosta.

Evankeliumi

Luuk. 1: 39-45

Muutaman päivän kuluttua Maria lähti matkaan ja kiiruhti Juudean vuoriseudulla olevaan kaupunkiin. Hän meni Sakariaan taloon ja tervehti Elisabetia. Kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussaan ja hän täyttyi Pyhällä Hengellä. Hän huusi kovalla äänellä ja sanoi: ”Siunattu olet sinä, naisista siunatuin, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä! Kuinka minä saan sen kunnian, että Herrani äiti tulee minun luokseni? Samalla hetkellä kun tervehdyksesi tuli korviini, lapsi hypähti riemusta kohdussani. Autuas sinä, joka uskoit! Herran sinulle antama lupaus on täyttyvä!”
                



Kiitos Printtasin sen isolla fontilla ja luen tekstit huomenna kirkossa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #33 : 23.03.14 - klo:09:00 »

Päivän Sana 23. maaliskuuta 2014
Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.
2. Kor. 5:17 KR33/38

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #34 : 24.03.14 - klo:16:55 »

Päivän Sana 24. maaliskuuta 2014
Opeta minulle, Herra, käskyjesi tie, niin minä seuraan sitä loppuun asti. Anna minulle ymmärrys ottaakseni sinun laistasi vaarin ja noudattaakseni sitä kaikesta sydämestäni.
Ps. 119:33-34 KR33/38

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #35 : 24.03.14 - klo:20:10 »
Minun silmäni katsovat alati Herraan,
hän päästää jalkani ansasta.                   
                                                             

                                    Ps. 25:15

                                                            Min blick är ständigt fäst på Herren,
                                                                  det är han som löser min fot ur snaran.

Minun silmäni katsovat alati Herraan,
sillä hän päästää minun jalkani verkosta.
Raamattu 1933/38
                                                          Minun silmäni katsovat alati Herraa,
                                                          sillä hän kirvoittaa minun jalkani verkosta.
                                                          Biblia 1776
 
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #36 : 25.03.14 - klo:11:51 »

Päivän Sana 25. maaliskuuta 2014
Ja hän, joka antaa siemenen kylväjälle ja leivän ruuaksi, on antava teillekin ja enentävä kylvönne ja kasvattava teidän vanhurskautenne hedelmät, niin että te kaikessa vaurastuen voitte vilpittömästi harjoittaa kaikkinaista anteliaisuutta, joka meidän kauttamme saa aikaan kiitosta Jumalalle.
2. Kor. 9:10-11 KR33/38

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #37 : 25.03.14 - klo:22:20 »
"Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä kuuma. Kunpa olisitkin joko kylmä tai kuuma!" 

Jag känner dina gärningar, du är varken kall eller varm. Om du ändå vore kall eller varm!   

Minä tiedän sinun tekos, ettet sinä kylmä etkä palava ole: oi jospa kylmä taikka palava olisit!
Biblia 1776

Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! 
Raamattu 1933/38
                                                Ilm. 3:15
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #38 : 26.03.14 - klo:07:02 »
Nyt avautuu tuo ilmestyskirjan ajatus eri tavalla kun Mestari Eckhardt opetti, että tuli On Jeesus ja puu on ihminen.  Jos olet kylmä, ei tuli ole vielä sytyttänyt sinua palamaa. Jos palat, Jeesus vaikuttaa sinussa ja sinua. Jos olet haalea, tuli on sammunut. Kasteltu tai elämän sateen kostuttama.

Aiemmin luulin verrattava vain uskon-intoa. Siis omaa tekemistä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #39 : 26.03.14 - klo:08:50 »
Nyt avautuu tuo ilmestyskirjan ajatus eri tavalla kun Mestari Eckhardt opetti, että tuli On Jeesus ja puu on ihminen.  Jos olet kylmä, ei tuli ole vielä sytyttänyt sinua palamaa. Jos palat, Jeesus vaikuttaa sinussa ja sinua. Jos olet haalea, tuli on sammunut. Kasteltu tai elämän sateen kostuttama.

Aiemmin luulin verrattava vain uskon-intoa. Siis omaa tekemistä.

Kiitos! Olipa selkeyttävä tulkinta. Enpä ole minäkään sitä koskaan noin huomannut ajatella. 
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #40 : 26.03.14 - klo:09:20 »
"Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä kuuma. Kunpa olisitkin joko kylmä tai kuuma!"

Tämä on muistaakseni kirjoitettu seurakunnalle, jonka alueella on kuumia lähteitä. Tarkoitetaan siis luultavasti vettä. Kuuma vesi kelpaa keittämiseen ja kylmä sammuttaa janon. Haalea ei käy kumpaankaan tarkoitukseen.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #41 : 26.03.14 - klo:14:59 »

Päivän Sana 26. maaliskuuta 2014
Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.
Matt. 24:14 KR33/38

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #42 : 26.03.14 - klo:15:13 »
 :eusa_angel:

Kiitos että meillä on raamattu, Jumalan Sana.
Elävä ilosanoma Vapahtajasta.
Elävä vesi, elämän leipä.
Ja syntien anteeksi saaminen hänessä.

Minusta se on suurin ihme.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #43 : 26.03.14 - klo:20:42 »
Me katsomme odottaen Herraan, Jumalaamme, kunnes hän armahtaa meitä. 


Som tjänaren ser mot sin herres hand, 
 som tjänarinnan ser mot sin husmors hand,
 så ser vi mot Herren, vår Gud, 
och hoppas på hans nåd.
Ps 123:2

Näköjään kirkkovuosikalenterissa on taas lyhennetty suomenkielinen psalmi.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #44 : 27.03.14 - klo:13:36 »

Päivän Sana 27. maaliskuuta 2014
Minun sieluni ikävöitsee ja halajaa Herran esikartanoihin, minun sydämeni ja ruumiini pyrkii riemuiten elävää Jumalaa kohti. Löysihän lintunen majan ja pääskynen pesän, johon se poikasensa laskee: sinun alttarisi, Herra Sebaot, minun kuninkaani ja minun Jumalani.
Ps. 84:2-3 KR33/38