Kirjoittaja Aihe: Epärehellinen taloudenhoitaja  (Luettu 22317 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Epärehellinen taloudenhoitaja
« : 02.08.07 - klo:11:41 »
Ensi sunnuntaina kirkossa evankeliumitekstinä on seuraava raamatunkohta ja aiheena uskollisuus Jumalan lahjojen hoitamisessa.

Pidän saarnan kirkossa tuolloin. Tuo Jeesuksen vertaus on vaikea selitettäväksi.

Onko teillä ajatuksia, ideoita tuosta raamatunkohdasta, sen tulkinnasta?

Luuk.16. luku

1 Jeesus puhui sitten opetuslapsilleen: "Oli rikas mies, jolla oli taloudenhoitaja. Hänelle kanneltiin, että taloudenhoitaja tuhlasi hänen omaisuuttaan. 2 Hän kutsui tämän luokseen ja sanoi: 'Mitä minä sinusta kuulen! Tee tili toimistasi, minun talouttani sinä et enää hoida.' 3 Mies mietti: 'Mitä minä nyt teen? Isäntä panee minut pois taloudenhoitajan toimesta. Kaivaa en jaksa, kerjätä en kehtaa. 4 -- Nytpä tiedän! Järjestän niin, että toiset ottavat minut taloonsa, kun joudun lähtemään työpaikastani.' 5 Hän kutsui isäntänsä velalliset vuoron perään luokseen. 'Paljonko olet velkaa isännälleni?' hän kysyi ensimmäiseltä. 6 'Sata astiaa öljyä', tämä vastasi. Taloudenhoitaja sanoi: 'Tässä on velkakirjasi, istu ja merkitse äkkiä viisikymmentä.' 7 Sitten hän kysyi toiselta: 'Entä sinä, paljonko sinä olet velkaa?' Tämä vastasi: 'Sata tynnyriä vehnää.' Taloudenhoitaja sanoi: 'Tässä on velkakirjasi, merkitse kahdeksankymmentä.'"

8 Ja Herra kehui epärehellisen taloudenhoitajan viisautta. Hän sanoi:

"Tämän maailman lapset menettelevät toisiaan kohtaan viisaammin kuin valon lapset. 9 Minä sanonkin teille: hankkikaa väärällä rikkaudella ystäviä, jotka ottavat teidät iäisiin asuntoihin, kun tuota rikkautta ei enää ole.
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #1 : 02.08.07 - klo:11:51 »
Tuo on hieno kohta! Raamatussa on niin paljon järkevääkin tekstiä kun etsii... En kyllä osaa kauheasti antaa erityisiä virikkeitä. Minulle tuo kohta puhuu sangen yhteiskunnallisesti: siitä suorastaan huokuu vähäinen arvostus maallista mammonaa kohtaan, sen ympärillä olevia ihmisen rakenteita kohtaan - aarteita ei kannata maan päälle kerätä, ja on melkoisen epäilyttävää jos kerää, todelliset arvot, aarteet ovat muualla, muussa.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #2 : 02.08.07 - klo:12:09 »
Kuten tavallista, Kaisa Raittilan teksti Kirkko & Kaupungissa antoi aika hyvän näkökulman pureskeltavaksi:

http://www.kirkkojakaupunki.fi/?deptid=663

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #3 : 02.08.07 - klo:18:21 »
Jyviä voi lköytää Kotimaan sivulta, jossa Jukka Hautala kertoo tekstistä.

Hölkänen

  • Vieras
Re: Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #4 : 02.08.07 - klo:20:35 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
9 Minä sanonkin teille: hankkikaa väärällä rikkaudella ystäviä, jotka ottavat teidät iäisiin asuntoihin, kun tuota rikkautta ei enää ole.


Tuohan on ilmiselvä kehotus kantaa rahansa seurakuntaan. :) Kai se sopii luterilaiseen teologiaan jollakin tavalla, vaikka rahalla ei voikaan iankaikkista elämää ostaa... Seurakuntayhteyden merkitys tulee mieleen. Lestadiolaiset ainakin puhuvat avainten vallasta. Itse ehkä ajattelen asian näin: Vaikka seurakunta tai kukaan ihminen ei voi toiselle pelastusta tarjota, vaan se on yksin Jumalan armon varassa, niin kuitenkin ystävyys Kristuksen seurakunnan kanssa on paras mahdollinen apu, kun etsimme uskoa, jolla voisimme pelastuksen ottaa vastaan. :?: Vaikea asia ja helposti käsitettävissä väärin. En käsitä sitä oikein itsekään.

Pointti kuitenkin on, että vääryydellä käsiimme saama mammona voidaan käyttää hyvään tarkoitukseen. Siihen Jeesus meitä kai haluaa rohkaista. (Ei kuitenkaan hankkimaan lisää väärää rikkautta.)

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #5 : 02.08.07 - klo:20:43 »
TeppoV olet ilmeisesti siis pappi? Ei ole tullutkaan seurattua niin tarkkaan lehdistä, että kuka sinne Varpaisjärvelle on vaaliin asti sijaiseksi valittu, mutta nytpä selvisi sekin...

Niin tuohon Raamatun kohtaan. Itsestäni se on aika hankala, kun toisaalla kehotetaan olemaan aina rehellisiä, mutta nyt kehotetaankin epärehellisyyteen. Itse lähtisin pohtimaan asiaa "farisealaisittain" eli maallinen laki on ihmisiä varten ja on mietittävä ketä se palvelee. Näin ollen lain tarkoitusperä ei ole aina oikea. Asetelma siis sama kuin Jeesus ja fariseukset yhdistettynä pyhäpäivänä parantamiseen. Ja sitten semmoinen, että esim. natsi-Saksan aikaiset lainrikkoja ovat nykyään sankareita, kun piilottelivat viattomia ihmisiä, jotta nämä välttyisivät keskitysleireiltä. Lakia ei pidä noudattaa lain vuoksi vaan miettiä sen tarkoitusta. Silti aika hankala kohta.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #6 : 02.08.07 - klo:23:13 »
Johannes! Ei TeppoV ole pappi. Varpaisjöärvelle on tulossa, ellei tilannetta muuteta, Tervosta Sari ??? kunnes valinta virallisesti tehdään.
Suokonautiolta puuttuu tietty tahdikkuus.
Erkki Erola saatettiin haudan lepoon 14.7.2007. Nyt jo 18.7.2007 ANOO SIIRTOA Varpaisjärvelle ja määrää kirkkoruhtinaan tavoin, miten varpaisjärveläisten on meneteltävä, jotta hän saisi kirkkoherran viran. Tieto on lehdistä luettu.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #7 : 03.08.07 - klo:06:47 »
Jostain syystä tekstistä tuli mieleen

Myös siitä tulee kiittää
sinua, armias,
kun syntiselle riittää
alati armoas.
Herrani laupias,
on haavoissasi yhä
näin syntinenkin pyhä
ja väärä vanhurskas.
(SV 228:5)

Mt

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #8 : 03.08.07 - klo:09:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
TeppoV olet ilmeisesti siis pappi? Ei ole tullutkaan seurattua niin tarkkaan lehdistä, että kuka sinne Varpaisjärvelle on vaaliin asti sijaiseksi valittu, mutta nytpä selvisi sekin...


En kuitenkaan ole pappi  :D Mutta silloin tääsen pääsen maallikkona saarnastuoliin, tällä kertaa Pielavedelle siis 5.8. Tervetuloa kirkkoon...
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #9 : 03.08.07 - klo:09:25 »
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
Jyviä voi lköytää Kotimaan sivulta, jossa Jukka Hautala kertoo tekstistä.


en löytänyt sitä kotimaan sivulta?
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #10 : 03.08.07 - klo:09:28 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
Jyviä voi lköytää Kotimaan sivulta, jossa Jukka Hautala kertoo tekstistä.


en löytänyt sitä kotimaan sivulta?


Tällä kertaa vissiin perinteisen paperisilta sivuilta.

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #11 : 03.08.07 - klo:09:31 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
Jyviä voi lköytää Kotimaan sivulta, jossa Jukka Hautala kertoo tekstistä.


en löytänyt sitä kotimaan sivulta?


Tällä kertaa vissiin perinteisen paperisilta sivuilta.


Ahaa, pitääpä katsoa paperiversiosta, lehti tulee kotiin kyllä.
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #12 : 03.08.07 - klo:10:57 »
Mää tilasin kotimaan että voin uskonnon kirjotuksiin lukia  8-[
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #13 : 03.08.07 - klo:17:33 »
En hoksan nut kirjottaa, ettäs se löytyy paperiversiosta.
Rahasta puhuttaessa kiuruvetinen kalastaja kuuluu sanoneen' Taivaassa sitä ei tarvita, helvetissä se palaa. Käytetään raha täällä maanpäällä hyviin tarkoituksiin.
Menen Pyhäjärvelle seuroihin sunnuntaina. En pääse TeppoV:n saarnaa kuulemaan. Pyhänä (5.8.) on Koljonvirran körttiseurat klo 18.00

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #14 : 03.08.07 - klo:17:56 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
TeppoV olet ilmeisesti siis pappi? Ei ole tullutkaan seurattua niin tarkkaan lehdistä, että kuka sinne Varpaisjärvelle on vaaliin asti sijaiseksi valittu, mutta nytpä selvisi sekin...


En kuitenkaan ole pappi  :D Mutta silloin tääsen pääsen maallikkona saarnastuoliin, tällä kertaa Pielavedelle siis 5.8. Tervetuloa kirkkoon...


Ai, no anteeksi väärinkäsitys.  :oops:

Olen aina luullut, että saarnastuoliin menemiseen tarvitsee pappisvihkimyksen, mutta ilmeisesti näin ei siis olekaan.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."