Kirjoittaja Aihe: Millainen on Hyvä Saarna?  (Luettu 13809 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Millainen on Hyvä Saarna?
« Vastaus #30 : 10.06.12 - klo:23:34 »
   Saarna on aina hyvä, kuulija joskus huono.
ja lisäksi ajattelen, että Jumalalla on varaa puhua yhdellekin kuulijalle. ts ei kaikkien saarnojen tarvitse vaikuttaa minuun syvästi. ja jos joku saarna ei vaikuta minuun syvästi, niin ei se tosiaan aina/useimmiten ole saarnan vika. Toivottavasti ko. saarna vaikuttaa johonkin toiseen.

Olisi aikalailla itsekästä ajatella, että jokaisen puheen pitäisi olla sellainen, joka vaikuttaa juuri minuun jotenkin kolahtavasti. Toivottavasti jokaiselle jotakin, niin saarnoissa kuin kesäjuhlapuheissakin!

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Millainen on Hyvä Saarna?
« Vastaus #31 : 10.06.12 - klo:23:45 »
Olisi aikalailla itsekästä ajatella, että jokaisen puheen pitäisi olla sellainen, joka vaikuttaa juuri minuun jotenkin kolahtavasti.

Kirjoitit juuri sen, mitä olen mielessäni monta kertaa ajatellut.

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Millainen on Hyvä Saarna?
« Vastaus #32 : 11.06.12 - klo:00:03 »


Olisi aikalailla itsekästä ajatella, että jokaisen puheen pitäisi olla sellainen, joka vaikuttaa juuri minuun jotenkin kolahtavasti. Toivottavasti jokaiselle jotakin, niin saarnoissa kuin kesäjuhlapuheissakin!


En ole koskaan ajatellut - nyt ajattelin ja kiitän tosi viisaasta ajatuksesta.  Relaan pingottamasta sen osalta että saarnahenkilö vastaa juuri minun kysymyksiini.   :icon_biggrin:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Millainen on Hyvä Saarna?
« Vastaus #33 : 19.06.12 - klo:00:13 »
ja lisäksi ajattelen, että Jumalalla on varaa puhua yhdellekin kuulijalle. ts ei kaikkien saarnojen tarvitse vaikuttaa minuun syvästi. ja jos joku saarna ei vaikuta minuun syvästi, niin ei se tosiaan aina/useimmiten ole saarnan vika. Toivottavasti ko. saarna vaikuttaa johonkin toiseen.

Olisi aikalailla itsekästä ajatella, että jokaisen puheen pitäisi olla sellainen, joka vaikuttaa juuri minuun jotenkin kolahtavasti. Toivottavasti jokaiselle jotakin, niin saarnoissa kuin kesäjuhlapuheissakin!
Toisaalta, jossain SV:ssä rukoillaan, että puhujalla olisi sanat sattuvat...

eli ei saisi passivoitua siihenkään, että "ei tuo minua kosketa". Olisi hyvä kuunnella erilaisia, esim eri herätysliiketaustaisten puheita, jottei ala arvioimaan puheita niiden tuttujen sananparsien "...armon kerjäläinen...", "...alatien kulkija..." lukumäärien mukaan. Joskus ne sopivat saarnaan, joskus ei.
ja kunpa osaisi lukea/kuunnella puheita ilman että jo etukäteen arvioi niitä puhujan/kirjoittajan perusteella. itse ainakin syyllistyn tähän välillä. Toki jos tietää jonkun esim tosi oppipainotteiseksi, niin sitten en vain yleensä jaksa lukea.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Millainen on Hyvä Saarna?
« Vastaus #34 : 21.06.12 - klo:21:19 »
Tuli mieleen semmoinen ajatus, että jos saarnaaja on tehnyt senhetkisen parhaansa saarnaa valmistellessaan, niin aina joku kuulija saa siitä jotain. Eihän kaikkia voi ikinä miellyttää.

En oikein pidä mihinkään kaavaan väkisin rakennetusta saarnasta, erityisesti on jäänyt mieleen täälläkin mainittu asia "viittaus nykyhetkeen tai -yhteiskunnalliseen tilanteeseen" tai jotain sinnesuuntaan se oli. Vaikka saarnaajaihmisellä olisi kuinka surkea ulosanti noin yleisesti arvioiden, joku voi silti saada sen aidon, ehkä sillä hetkellä ainoan elämää kannattelevan kultajyväsen juuri siitä saarnasta.

Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan, näin kesän kunniaksi.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa