Kirjoittaja Aihe: Filosofinen pähkinä  (Luettu 18168 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #60 : 25.02.12 - klo:12:08 »
On teologinen näkökulma.
Eikä sekään kuulosta hullummalle.


Itsekin pidän sitä mahdollisena.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #61 : 25.02.12 - klo:12:13 »
Ongelma taitaa olla siinä, että ihminen näyttää joka tapauksessa määrittelevän itse millainen Jumala on. Nimittäin sellainenkin ihminen joka ei pidä Raamattua minään uskon ohjekirjana, aja ajattelee raamattu-uskovaisten uskovan enemmän Raamattuun kuin Jumalaan, määrittelee ihan samalla tavoin itsekin "oman" Jumalansa. Kumman Jumala on oikeampi?

Vai onko joillain jotain "sisäpiirin tietoa" Jumalasta mitä toisilla ei ole?



 :026:  Oli juuri ryhtymässä tähän nimenomaiseen puuhaan pohdiskeltuaan kautta vankeusaikansa toisena teologisena pääteemanaan "uskonnotonta kristinuskoa"  mutta se sitten jäi kesken häneltä, mikä minua suuresti harmittaa.  Toinen, pidemmälle työstetty, oli Etiikka josta saatiin jonkinlainen kokonaisuus, hänen valmiista ja Bethgelle lähettämistä palasistaan.  

"Uskonnoton kristinusko"  järkytti erinäisiä ystäviä, aivan suotta, kyllä Bonhoeffer luki Raamatun vankilassa jo 2 ensi kuukautena neljästi läpi, ties montako kertaa kaikkiaan mutta tämä tuli kirjatuksi ylös. Hän kun oli niin helpottunut saatuaan sen 2 ensimmäisen vuorokauden jälkeen taas itselleen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33776
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #62 : 25.02.12 - klo:12:16 »
Noita asioita minäkin ihmettelen ja kummastelen. Jotkut esim. tupsut viitassa ja kaikenmaailman pikkutarkat lakipykälät ovat jotenkin hassua lillukanvarsissa saivartelua koko kosmoksen suurelta Luojalta. Ja julmia kuolemanrangaistuksia, huh!

Joskus olen flirttaillut gnostilaisen ajattelun kanssa ja pohtinut, että jospa Vanhan testamentin Jahve onkin vaan tällainen oikukas ja pikkusieluinen heimojumala ja se Tosi Jumala on Korkein, paljon VT:n Jahven yläpuolella. Ja Kristus olisi sitten tuonut sekä armon että totuuden ihmisten pelastukseksi.

En kykene filosofoimaan, mutta sanompa ajatukseni minäkin.

Ennen kuin Jeesus syntyi Jumalan ajalla ihmiseksi, Jumala vaati kansaltaan lain noudattamista. Ortodoksit juutalaiset noudattavat yhä näitä puhtaus-, pukeutumis-, ja sapattisääntöjä.  Se on heidä uskonsa mitta. Heille ei ole vielä syntynyt Messiasta.

Vapahtajan syntymän jälkeen, ja Jeesuksen kerättyä ensimmäisen laumansa, opetuslapset, uskon mitta oli: Seuraatko minua.
Ristinkuoleman ja syntien sovittamisen jälkeen mitta on: Uskotko armolliseen Jumalaan, joka antaa Jeesuksen uhrikuoleman ansiolla syntimme
anteeksi. Tämä on evankeliumia.

Jumala on sama. Hänen ovat niin juutalaiset, kritityt, kuin ne muut laumat jotka hän tuntee.  Hän on salattu Jumala.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #63 : 25.02.12 - klo:12:19 »
Hän on salattu Jumala.

Tästä juuri kehkeytyi erimielisyys ja eräs henkilö sanoi körttiläisistä pahasti, kun Siionin Virsissä tämä mainitaan!!  Raamattua voi tutkia, Jumalaa ei, Jumala on jättänyt varmaan paljon itsestään ilmoittamatta. Me saimme tietää sen mitä ilman emme oikein voi olla, ainakin Jeesuksen.  Olen tosin ajatellut että kutsu seuraamiseen olisi voimassa.  Dosentti...  Missä hän nyt on...  kuumalla juomallaniko?

Mutta maailmankaikkeuksia voi kyllä tutkia.  Uskoisin Dosentin tarkoittaneen tätä halutessaan "kirkon keskelle kylää", Jumalanlapset leikkimään pelkäämättä kaikilla seikoilla. Jumala ei saa olla vaihtoehto leikkimiselle, eikä leikkiminen Jumalalle, siten ermme satuta itseämme emmekä toisiamme.

« Viimeksi muokattu: 25.02.12 - klo:12:28 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #64 : 25.02.12 - klo:12:24 »
Minuna on aina kiehtonut "miksi" -kysymys.  Oikeastaan se on vahvin peruste uskolle. Uskon kaikki tässä maailmassa voidaan jotenkin slittää järkevästi; maailman synty, kaiken alku jne.  -ainakin joskus.  Mutta jokaisen selityksen jälkeen voidaan kysyä "Miksi"?

Jos miksi- kysymystä ei voida enää esittää, ollaan luultavasti tultu hetkeen jona seisotaan itsensä Kaikkivaltiaan Luojan edessä.

Ihmisellä on tosin paljon päänraapimista jäljellä vielä luonnon ja maailmankaikkeuden selittämisessäkin...-sehän voisi olla mahdollisesti vaikka Luojan töiden tutkimista?  Eikö ole toisaalta hyväkin että uskoa haastetaan? Ihminen on nukahtaneessa tilassa kun sitä ei enää kiinnosta mikään.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #65 : 25.02.12 - klo:12:33 »
Kyllä minäkin koen, että on ihan hyvää, ajattelua ja järkeä stimuloivaa, kun uskoa haastatetaan. Käyn välillä keskusteluja ateistien ja uskonnonkriitikoiden kanssa, tulee vähän toisenlaista näkökulmaa asioihin.

Miksi-kysymykset ovat todellakin ainakin hyvä peruste uskolle, ellei jopa vahvin. Miksi mitään on olemassa, sen sijaan että mitään ei ole - siinäpä kysymys! Olen lukenut fyysikko Paul Daviesin kirjaa Kultakutrin arvoitus. Miksi maailmankaikkeus on juuri sopiva elämälle. Davies mainitsi, että multiversumihypoteesin kehittäjien eräs motiivi oli tehdä Jumala tarpeettomaksi. Davies analysoi sitten multiversumihypoteesia tieteellisesti ja filosofisesti ja päätyy lopputulemaan, että multiversumi ei pysty tekemään tyhjäksi älykästä suunnittelijaa (tai Jumalaa). Edelleen voidaan kysyä, että kuka suunnitteli multiversumin, Davies kirjoittaa. Multiversumi on näet varsin nerokas ja monimutkainen rakennelma.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #66 : 25.02.12 - klo:12:38 »
Minuna on aina kiehtonut "miksi" -kysymys.  Oikeastaan se on vahvin peruste uskolle. Uskon kaikki tässä maailmassa voidaan jotenkin slittää järkevästi; maailman synty, kaiken alku jne.  -ainakin joskus.  Mutta jokaisen selityksen jälkeen voidaan kysyä "Miksi"?

Jos miksi- kysymystä ei voida enää esittää, ollaan luultavasti tultu hetkeen jona seisotaan itsensä Kaikkivaltiaan Luojan edessä.

Ihmisellä on tosin paljon päänraapimista jäljellä vielä luonnon ja maailmankaikkeuden selittämisessäkin...-sehän voisi olla mahdollisesti vaikka Luojan töiden tutkimista?  Eikö ole toisaalta hyväkin että uskoa haastetaan? Ihminen on nukahtaneessa tilassa kun sitä ei enää kiinnosta mikään.

Juuri näin.  On lupa ajatella, muu olisi kuin kieltää lapsilta leikki.  

Ajattelen kyllä niin, että vasta sillä hetkellä, jona seison Kaikkivaltiaan Jumalan edessä, Miksi lakkaa, ja alkaa Siksi...   Se on toisaalta hyvin pelottavaa.

Olen aina miettinyt miksi kummassa täytyy pakosta vääntää, että kun Raamatussa kehoitetaan pelkäämään ja rakastamaan Jumalaa, tuota pelkäämistä pliisunnetaan --- se tarkoittaa "kunnioittamista".  Itselleni tuo "pelkää ja rakasta" on pikemmin huojennus, jos siis oikein käsketään nämä tunteet eivät voi olla väärin!!
 Kun ajattelen Luojaa joka luo kaikkeuksia ja hävittelee kaikkeuksia ja mustia aukkoja ja madonreikiä kaikkeuksista toisiin ja muuta, minä pelkään sillä tällaisen edessä pitäisi olla aika siisti, eikä ole, toisaalta ei jää juuri kuin yksi vaihtoehto ratkaisuksikaan.  Minä tahdon mielelläni Jeesuksen Kristuksen meidän seuraamme vähintään!  

Multiversumiushan tekee Jumalasta vasta todella ihmeellisen Olemuksen.  Tai Olevaisen.  
« Viimeksi muokattu: 25.02.12 - klo:12:43 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Mikko

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 91
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #67 : 26.02.12 - klo:02:31 »
Ensin vastaan alkup. kysymykseen kylmiltään: Ei vielä

  Sitten luen tuon välissä olevan ketjun, eli palaan menneisiin. Hähä


  Mo
Hähä!

Benkku

  • Vieras
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #68 : 10.07.13 - klo:20:15 »
Jumalan lupaus koskee vain ikuista elämää, missä ja miten on ihan eri juttu eikä sen tarvitse muistuttaa maallista elämää miltään osin.

Nyt on aivan pakko ottaa kantaa. Minä olen saanut Jumalan Sanasta aivan toisenlaisen käsityksen.

Niin olen minäkin, sillä kyllä Jumalan lupaus koskee myös tätä päivää.

Poissa jukkasakari

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #69 : 10.07.13 - klo:22:28 »

 tämä lupaus tuli hyvin esiin viime pyhän messun kiitosvirren viime säkeissä: Ne,joissa työsi aloit,Sä auta taivaaseen !
 
 eikö vois ajatella.että kaikki,jotka saivat itsensä Haapajärvelle hinattua, kuuluisivat riskiryhmään,jossa työ on aloitettu,mutta kesken!!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #70 : 10.07.13 - klo:22:32 »
tämä lupaus tuli hyvin esiin viime pyhän messun kiitosvirren viime säkeissä: Ne,joissa työsi aloit,Sä auta taivaaseen !
 
 eikö vois ajatella.että kaikki,jotka saivat itsensä Haapajärvelle hinattua, kuuluisivat riskiryhmään,jossa työ on aloitettu,mutta kesken!!

Kyllä voi!
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi