Kirjoittaja Aihe: Tanssin ilo  (Luettu 12114 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Tanssin ilo
« : 06.11.10 - klo:16:39 »
Ei taida olla kulttuuria jossa ei olisi jonkinlaista tanssia. Tanssi on ihmiselle luontainen tapa iloita ja pitää hauskaa. Paritanssi on niitä harvoja tilanteita joissa ennestään toisileen vieraatkin vastakkaista sukupuolta olevat ihmiset voivat olla fyysisesti läheisessä kontaktissa ilman että siitä seuraa joko korville lyöminen tai muu tiukka tilanne. Paritanssi on aina ollut luonteva tapa, varsinkin vanhemmille sukupolville, luoda alku parisuhteelle.  Kuinkahan monta sataa tuhatta elämän kestävää avioliittoa onkaan syntynyt tanssilavoilla.. -jo pelkästään Suomessakin!  Itsekin tunnen vaikka miten monta tapausta. Tiedän myös pareja joiden avioliito on ollut hajoamassa mutta yhteinen tanssiharrastus on auttanut löytämään uudelleen yhteisen polun kulkea.  Tanssiminen purkaa ja luo minusta pääasiassa myönteistä energiaa ihmisten keskuuteen! Elämä olisi kurjaa jos ainoa huvi olisi että istua vaan tuvan nurkassa pää riipuksissa. Ei se ole ihme jos sitten päänuppia kiristää ja ahdistaa kun ei koskaan naureta, tanssita eikä pidetä hauskaa; -samaa yksitoikkoista harmautta vaan...  Suomi on itsemurhatilastojen kärkimaita johtuen varmaan osaksi juuri tuosta melankolisesta kansallisluonteesta. Elämässä pitää minusta olla huumoriakin, välillä vähän roisiakin että se maistuu elämältä.

Mitäs tansseja arvon herrasväki taitaa?  Iteltä taipuu ainakin valssi, tango, foksi, humppa, jenkka, polkka ja jopa masurkka. Lisäksi menee vielä muutama uudenaikaisempikin tanssilaji joita nykyään lavoilla tanssataan.  :icon_wink:


Mitäs körttiläiset tähän tuumaa?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33776
Vs: Tanssin ilo
« Vastaus #2 : 06.11.10 - klo:16:54 »
Olen tykännyt aivan hurjasti tanssimisesta, ja tykkään vieläkin katsomon puolella. Isä opetti valssit, jenkat, polkat. Jumppatunneilla mentiin kehrääjävalssia, kikapoota ja pa des panjea( miten se kirjoitetaankaan). Tangon opin 1950-luvun lopussa lavatansseissa, Matin kanssa sheikattiin ja twistattiin.
Juu, osaan charlestoniakin. Mutta mihinkään en enää kykene enkä suostu tekemään itseäni naurettavan näköiseksi. Tanssimiseni loppui n. 40-vuotiaana. Ihmettelin haluttomuuttani. No, se oli alkavan astman ansiota.
Katselen telkkarista mielelläni Dance-ohjelmaa, missä alan harrastajat ja puoli-ammattilaiset kilpailevat. Samaan aikaan tuleva Tanssii tähtien kanssa ei kiinnosta tanssin katsomisen mielessä.
Kansantanssit ovat luku sinänsä ja baletti. En vieroksu kumpaakaan, mutta oma kokemus puuttuu.

Tanssiin liittyy tietysti musiikki, ja musikaalisuus on tanssijalle edellytys.
Meidän pikku Lotta tanssi äsken taas tamburiinin tahtiin. Jo puolivuotiaana rytmitaju oli hänellä ilmiselvä. Ootellaan että pysyy jaloillaan. Sitten meillä pannaan matot makkaralle!
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Tanssin ilo
« Vastaus #3 : 06.11.10 - klo:16:56 »
No mutta, Jampehan se taitaa olla varsinainen parkettien partaveitsi. Minulla on se ongelma, että puoliso ei tanssi. Kun aikanaan tulin paikkakunnalle, kävin työporukan yhteisissä riennoissa, joihin tanssiminen aina kuului. Sitten puoliso löytyi seruakunnan parista ja tanssiminen jäi. Pääsen tanssimaan vain hyvin hyvin harvoin häissä tai jossakin vastaavissa tilanteissa. Esim. hirvipeijaisissa kukaan ei tule minua hakemaan, kun emme mieheni kanssa tanssi. Kaikki vetävät sen johtopäätöken, että minä tälläisenä "julkiuskovaisena" en varmaankaan tanssi.

Jostain syystä tanssiminen olisi minusta niin mukavaa. Ei kuitenkaan niin mukavaa, että lähtisin yksin tanssimaan ja jättäisin puolison kotiin. Olen miettinyt että, tanssihaluni voi johtua siitä, että se oli niitä ainoita asioita mitä isän kanssa tein yhdessä. Isä opetti minut pitämään sammakoista ja hyönteisistä kun olin pieni. Sitten vähän isompana sain isältäni tanssiopetusta. Tangoa en osaa kun ei osannut isänikään. Hän kyllä osasi säveltää tangon, muttei tanssia sen tahdissa.    
Pyryharakka

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Tanssin ilo
« Vastaus #4 : 06.11.10 - klo:17:11 »
Taitaa olla aika yleistä että tanssihalukkuus alkaa naisista eikä miehestä. Naiset tuntuvat monesti nauttivankin tanssimisesta miehiä enemmän.  Moni mies kokee ettei "voi" tanssia ennenkuin 5-6 kupin kumarassa jolloin sanotaan että menee paremmin täydestä , mutta kyllähän totuus on ettei se mene paremmin täydestä muille kun sille itselleen. Itse en koskaan tansseissa ota mitään muuta kuin kahvia ja alkoholittomia virvokkeita koska tanssimisesta ei nauti jos on alkoholin vaikutuksen alaisena.  me emnnään aina omalla autolla jolla tullaan myös poiskin. Olen sen verran paljon tanssinut, että nautin tanssista itse tanssin ja musiikin takia enkä tarvitse siihen mitään kemiallista boostausta.  Se on myös iloinen sosiaalinen tapahtuma koska siellä näkee usein paljon tuttavia ja onhan siitä saatu monia uusia ystäviäkin, ihan kyläily-ystäviksi asti.  Mutta enpä minäkään ilman puolisoani siellä kävisi, meille se on yhteinen harrastus ja tulee varmasti olemaankin.

Oli aika jolloin kävimme vuosikausia 1-3 krt/viikko, varsin usein arki-iltaisinkin. Nyt se on vähän rauhoittunut ettei ihan niin usein enää jaksa käydä. Mutta kyllä siellä suupielet aina ylöspäin kääntyy, väkisinkin! Muuten, tiedän paljon sellaisiakin jotka eivät jostain syystä käy ollenkaan lavoilla, vaan ainoastaan jonkun seuran omissa tansseissa tai harjoituksissa. Mekin ollaan käyty aikanaan paljon kursseja ja sielläkin on oikeasti tosi mukavaa ja rentoa yhdessäoloa! Yleensä kyllä tanssipaikoista valitsemme sellaiset joissa ei alkoholilla ja sen tarjoilulla ole pääroolia.  Tietyt paikat on joissa emme tykkää käydä siellä vallitsevan örvellyskulttuurin takia. Tässä suhteessa lavat (varsinkin kesälavat) ovat parempia kuin ravintolat.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tanssin ilo
« Vastaus #5 : 06.11.10 - klo:17:41 »
Tykkäsin mahdottomasti niistä vanhoista joita tanssittiin karonkassa ja koko kevät treenattiin, oli serkkupoika parina, semmoinen joka on ollut minulle kuin veli, samanikäinen ja isänsä kuoltua paljon meillä.  Poloneesi (jäähyväiset isänmaalle) cicapo, pas de espagne, ja mitä he olivat, en muista nimiä, mutta cicaposta pidin mahdottomasti sen rytmisyyden tähden, ja poloneesista, olisin tanssinut niitä vaiks kuin paljon, mutta joukossa oli sellaisia, jotka oli askelkuvioiltaan tosi vaikeita oppia.    Nuorena seurakuntanuorena siis - kun nämä yleensä opitaan - oli tanssi syntiä tai vähintään arveluttavaa, mutta tanhu jostakin syystä ei ollut, ja niin me sitten tanhusimme joillakin juhannusleireillä, enkä minä ymmärrä mikä siinä on erona...  itse en jotenkin syttynyt muuten paritanssille - en tiedä syytä. Sen verran on tuntumaa että jokainen tanssi tuntuu joka tapauksessa menevän humpaksi...    ei hyvä...   jenkka on taas sellainen liian energian purkukeino, se on kivaa,   ja se hatuttaa etten osaa polkkaa. 
 

Siis - ennen sitä tunnettua uskoontuloa oli nuorille alle 18vee disko, ja siihen kyllä olin ihan hulluna, se sitten taas muistutti telinejumpan permantoliikkeitä joihin niinikään olin ollut hullaantunut. Luulen että se kiinnostumattomuus johtui kahdesta syystä: Ensin oli liian nuori, siinä iässä jossa musiikin rytmi ja liike ja katkeamattomuus ovat tärkeitä, jossa siihen lähinnä puretaan ylimääräistä energiaa, ja seuriksessa tapasi poikia muuten koska meillä oli voimasuhteet tässä fifty-fifty - ei mikään kilttien tyttöjen klubi. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Tanssin ilo
« Vastaus #6 : 06.11.10 - klo:18:19 »
Kun vaahtosammuttajan kokoisena autossa äidin sylissä ohitimme tanssilavan, äiti sanoi, että siellä mustat enkelit...

Tähän ikään olen käynyt tai aloittanut kolmet tanssikurssit. Viimeiseltä, jatkokurssilta, lähdin kesken vihaisena, kun en oppinut.

Tässä iässä pitäisi jo askeleet osata. Ehkäpä riittävästi onkin.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Tanssin ilo
« Vastaus #7 : 06.11.10 - klo:20:49 »
Vanhempani eivät harrastaneet tanssia joten siksi kai itsekin olen vierastanut tansseissa käymistä. Koulussa opettelimme jenkkaa, letkajenkkaa oppi helposti televisiosta. Jumpassa olen käynyt ja minusta aerobic on melkoisen tanssillista. Minusta Jampen tanssiharrastus kuulostaa oikein raittiilta: oman vaimon kanssa selvin päin.

Luulen tietäväni syyn, miksi naiset ovat miehiä halukkaampia paritansseihin selvn päin, mutta en kehtaa sanoa sitä tässä kaikkien kuullen.

Jos mieheni osaisi tanssia ja hän tanssisi vaikkapa valssia jonkun toisen naisen kanssa, niin minusta se olisi ihan ok. Mutta jos hän tanssisi hitaita vieraan naisen kanssa, niin silloin tämä tyttö toimisi eikä vain katsoisi päältä.

Televisiosta tykkään katsella jäätanssia. Samoin steppaaminen on mukavan näköistä. 
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Tanssin ilo
« Vastaus #8 : 06.11.10 - klo:21:44 »
Ettei vaan olis paras liikuntamuoto tuo tanssi.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Tanssin ilo
« Vastaus #9 : 07.11.10 - klo:12:01 »
Vanhempani eivät harrastaneet tanssia joten siksi kai itsekin olen vierastanut tansseissa käymistä. Koulussa opettelimme jenkkaa, letkajenkkaa oppi helposti televisiosta. Jumpassa olen käynyt ja minusta aerobic on melkoisen tanssillista. Minusta Jampen tanssiharrastus kuulostaa oikein raittiilta: oman vaimon kanssa selvin päin.

Luulen tietäväni syyn, miksi naiset ovat miehiä halukkaampia paritansseihin selvn päin, mutta en kehtaa sanoa sitä tässä kaikkien kuullen.

Jos mieheni osaisi tanssia ja hän tanssisi vaikkapa valssia jonkun toisen naisen kanssa, niin minusta se olisi ihan ok. Mutta jos hän tanssisi hitaita vieraan naisen kanssa, niin silloin tämä tyttö toimisi eikä vain katsoisi päältä.

Televisiosta tykkään katsella jäätanssia. Samoin steppaaminen on mukavan näköistä. 

Me tanssimme jonkun verran myös tuttaviemme kanssa. Sitä on jo muotoontunut jonkinlainen tanssin harrastajien ryhmä lavoille jotka käyvät kursseillakin ja ottavat tanssi tanssimisen kannalta. Ne suosivat mielellään esim. kesälavoja joissa ei ole 3-olutta vahvempaa yleensä tarjolla jos sitäkään. Sitten on tietyt orkesterit jotka soittavat TANSSImusiikkia eikä örvellys-kännimusiikkia.  Kun osaa valita oikean paikan ja orkesterin, siellä on yleensä mukavaa selvin päin olevaa porukkaa. Yleensä parhaita ovat ihan tavalliset suht. tuntemattomat maakuntaorkesterit. Suuret tähdet ja idolit ovat niitä jotka keräävät keikoilleen paljon juopottelevaa  porukkaa. Näissäkin löytyy poikkeuksia toki.

Tuo muiden kanssa tanssiminen, niin lavatansseissa kaikki ns. "syliotetanssit" tai "lähitaistelutanssit" tai miksikä niitä sanottaneenkaan, tanssitaan ihan samanlaisessa otteessa kuin se valssikin.  Semmoinen käsite kuin "hitaat" kuului mielestäni enemmän jonnekin ravintola-, tai diskomaailmaan että ne olivat halailua ja nuohoamista.  Syliotetansseissakin voi pitää vähän väljempää otetta tai sitten tiiviimpää. Minulle on kehittynyt sellainen tapa että pidän lähitansseissa ihan selkeän vartalokontaktin koska mielestäni se kuuluu oikeaan ja hyvään tanssiasentoon. Siinä on mukava ja hyvä tanssiskella. Sittenhän on näitä nk. "kädenalitansseja" kuten jive, fusku, bugg, rock´n roll jne. eli nykyään lavoilla tanssitaan paljon noita 50-luvun henkisiä juttujakin. Niitähän tanssitaan avo-otteessa joten se on siinä mielessä erilaista. vauhdikasta ja hauskaa!  Itse en tule mustasukkaiseksi vaikka vaimoni tanssii jonkun toisen kanssa eikä hän tule minustakaan. Emme tanssi kenenkään kuolaajien ja kyölääjien kanssa vaan tuttujen tanssin harratajien.  Sillä lailla se on mukavaa.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Tanssin ilo
« Vastaus #10 : 07.11.10 - klo:14:25 »
 jenkka on taas sellainen liian energian purkukeino, se on kivaa,   ja se hatuttaa etten osaa polkkaa. 


Elämäni ekalla tanssikurssilla olin n. 20 vuotiaana kun paikallisella nuorisoseuralla järjestetiin lavatanssikurssit. Muistan siitä vain sen, että kun opeteltiin jenkkaa, sain parikseni kauhean rotevan ja pulskan muorin, isokin kuin hirvi! Minä olin aika laihanluikero poikanen ja muori vei minua kuin kuoriämpäriä, ei siinä paljon voinut puhua miehen viemisestä ja naisen seuraamisesta. Lisäksi tuo muori hikosi armottomasti eikä muutenkaan ollut mikään herkullinen tanssipari 20-vuotiaalle pojalle.  Siltä erää lopetin tanssit siihen, mutta myöhemmin olen innostunut uudelleen ja sitten on jo tanssipareinakin ollut muitakin kuin hirrrmuisia härkämulleja...
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tanssin ilo
« Vastaus #11 : 07.11.10 - klo:14:38 »
Elämäni ekalla tanssikurssilla olin n. 20 vuotiaana kun paikallisella nuorisoseuralla järjestetiin lavatanssikurssit. Muistan siitä vain sen, että kun opeteltiin jenkkaa, sain parikseni kauhean rotevan ja pulskan muorin, isokin kuin hirvi! Minä olin aika laihanluikero poikanen ja muori vei minua kuin kuoriämpäriä, ei siinä paljon voinut puhua miehen viemisestä ja naisen seuraamisesta. Lisäksi tuo muori hikosi armottomasti eikä muutenkaan ollut mikään herkullinen tanssipari 20-vuotiaalle pojalle.  Siltä erää lopetin tanssit siihen, mutta myöhemmin olen innostunut uudelleen ja sitten on jo tanssipareinakin ollut muitakin kuin hirrrmuisia härkämulleja...
Täydellinen bad luck. Muistan kun tultiin tai siis, rantauduttiin eräopaskurssin kesäjaksolta Kiilopäälle ja siitä siis nautimme oikeutetusti ja lisäksi lattia oli juuri vahattu... me mentiin minun parini kanssa niin tasan selällemme ettei siistimmin voisi mennä. Ei siinä ennättänyt edes säikähtäää saati nyt että sattuiko, me naurettiin siinä määrin että ylöspääsy oli hiukkasen hankalaa... olisiko ollut jokin muu vaikuttamassa, siis, kanootin jäljiltä vaikeaa sopeutua maalle tai jotain-... mitä hän nyt olisi... . Paras jenkkani.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Tanssin ilo
« Vastaus #12 : 07.11.10 - klo:15:01 »
---  Itse en tule mustasukkaiseksi vaikka vaimoni tanssii jonkun toisen kanssa eikä hän tule minustakaan. Emme tanssi kenenkään kuolaajien ja kyölääjien kanssa vaan tuttujen tanssin harratajien.  Sillä lailla se on mukavaa.

Mutta jos tanssisi jonkun kuolaajan limanuljaskan kanssa, niin voisitpa tullakin mustasukkaiseksi. Täytyyhän se joku raja olla, mitä sitä kenenkin kanssa tekee.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Tanssin ilo
« Vastaus #13 : 07.11.10 - klo:15:03 »
Täydellinen bad luck. Muistan kun tultiin tai siis, rantauduttiin eräopaskurssin kesäjaksolta Kiilopäälle ja siitä siis nautimme oikeutetusti ja lisäksi lattia oli juuri vahattu... me mentiin minun parini kanssa niin tasan selällemme ettei siistimmin voisi mennä. Ei siinä ennättänyt edes säikähtäää saati nyt että sattuiko, me naurettiin siinä määrin että ylöspääsy oli hiukkasen hankalaa... olisiko ollut jokin muu vaikuttamassa, siis, kanootin jäljiltä vaikeaa sopeutua maalle tai jotain-... mitä hän nyt olisi... . Paras jenkkani.


 :003:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Tanssin ilo
« Vastaus #14 : 07.11.10 - klo:15:06 »
Mutta jos tanssisi jonkun kuolaajan limanuljaskan kanssa, niin voisitpa tullakin mustasukkaiseksi. Täytyyhän se joku raja olla, mitä sitä kenenkin kanssa tekee.

Mitä minä oon seurannut niin pääasiassa fiksut naiset tapaavat antaa rukkaset kuolaajille jotka eivät meinaa omin jaloin pysyä pystyssä. Eipä se toisaalta miehellekään mikään ilo oo lähteä jotain pystyssä pitämään. (siis jotain liiaksi humaltunutta naista)  :003:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-