Keskustelu > Yleinen keskustelu

Sinuttelu

<< < (2/6) > >>

Tina Yvonne:
Isoäitini oli vuosimallia -04 ja isäni  syntynyt 20 vuvulla. Isoäitiä puhuttelin kolmannessa persoonassa eli `heitittelin`. Tapa oli varsin jäykkä ja hankala, muttei sitä osannut fiksusti lopettaakaan. Kaikki muutkin lähtympäristössä tekivät niin, paitsi isäni. Mahdollisesti nuorempana hänkin.
Myös isääni välttelin sinuttelemasta, mikä aiheutti sen että keskustelu oli varsin varautunutta, koska piti miettiä sanavalintaansa. Nyt tapa on haudattu molempien kuoltua.
 Nykypäivän sinutteluun, kaikkia ja jokapaikassa, on alkanut tottua vähitellen. Niinkuin kaikkeen muuhunkin nykymenoon tottuu pikkuhiljaa, valitettavasti.

Johannes:

--- Lainaus käyttäjältä: "seppos" ---Saksassa teitittely on edelleen kunnissaan varsinkin jos toinen on tohtori. Silloin puhuttelu on aina herre/rouva tohtori.
--- Lainaus päättyy ---


Tuosta tuli mieleen saksan opettajien puheet. Heidän mukaansa saksassa teititellään lähestulkoon aina. Oma perhe, lähimmät kaverit yms. ovat sen ulkopuolella, mutta opettajat, kaverien vanhemmat, hyvän päivän tutut yms. ovat jo teititeltävää tavaraa. Aluksi mietin itse, että onko tuommoinen tosissaan noin, mutta kun jokainen opettaja sanoi samaa ja kirjan kappaleissa toistui samat kuviot, niin kai se on sitten uskottava. Kiva olisi tosin käydä saksassa. Eikös täällä foorumilla ainakin Elizalla ollut omakohtaisia kokemuksia Saksassa pitempään olosta. Mitenhän lie oikeasti menee?

Guten Tag, Frau Möhler! Können Sie bitte mir helfen?

seppos:
Katsokaapaa makaroonipakettia mitä siinä lukee.

Suomeksi sanotaa, että keitään 5 minuuttia, mutta saksaksi Sehr geehrter Hausfrau...

mami:
Minulla on kokemusta Itävallasta, mutta saksaa kuin saksaa... Olin silloin 19-21-vuotias ja teitittelin kaikkia itseäni vanhempia. Pomoasemassa olevia tituleerattiin Frau Köhler tai jos sukunimi oli ulkomaalainen ja vaikeasti lausuttava, niin sitten Frau Maria ja jos oli joitain vuosia yliopisto-opintoja takana, niin sitten Doktor Maria, ellei peräti Frau Doktor Maria.

An-na:

--- Lainaus käyttäjältä: "Progressor" ---Minusta tuntuu todella kummalliselta, jos minua teititellään esimerkiksi kaupassa. Tekisi mieli sanoa, että älä nyt hyvä ihminen minua teitittele. Ja kerran itse asiassa sanoinkin.
--- Lainaus päättyy ---


Minusta palveluammatissa on parempi, jos teitittelee kuin että sinuttelisi. Itse kansallisoopperalla (siis ravintolassa) teitittelen lähes kaikkia asiakkaita, samanikäisiäkin. Vain lapsia ja selkeästi minua nuorempia sinuttelen. Tosin viime kesänä Lintsillä ollessani vähensin teitittelyä, kun suurin osa asiakkaista oli niin nuorta (>35 v.). Tosin sielläkin aina selkeästi vanhempia teitittelin.

Minusta on miellyttävää, jos minua teititellään esim. kaupassa, jos se tulee luontevasti. Väkisin väännetty teitittely on vähän ikävän kuuloista.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta