Keskustelu > Yleinen keskustelu

Sinuttelu

(1/6) > >>

jUHOMA4:
En tiedä onko tästä sinänsä mielenkiintoisesta aiheesta keskusteltu.
Kerron nyt kuitenkin oman tarinani:
Olen jo aikaisemmin maininnut, että lapsuudenkodissani oli meitä tenavia neljätoista.        Koskaan emme sinutelleet isää ja äitiämme.    Emme vielä aikuisijälläkään, kun meillä kaikilla oli jo omat perheet.
Kaksi poikkeusta kuitenkin tapahtui:        Perheemme kuopuksen, veljeni kanssa menimme äitiämme katsomaan sairaalaan.   Siinä poislähtöämme tehdessä tämä nuori pappi laittoi kätensä äidin päänpäälle ja luki Herran Siunauksen.
Silloin Hän sai ensikerran eläissään sinutella omaa äitiään.   Toisen kerran, kun Hän siunasi äidin haudanlepoon  muutamaa viikkoa myöhemmin.
Kun menen tuohon marketin kalatiskille ja nuori myyjä kysyy " tulisiko sinulle muuta "  tai kassatyttö kysyy " olikos sinulla plussakortti mukana"
Voi, että se tuntuu mukavalta.    :!:  :oops:

Pena:
Äitini sisarussarja käy esimerkiksi kulttuurin muutoksesta. 20-luvulla syntynyt äitini ei edes teititellyt äitiään, vaan puhutteli kolmannessa persoonassa. Nuorin enoistani oli 50-luvun nuori ja sinutteli mutsiaan luontevasti. Niinpä saatoin suvun kokoontuessa kuulla samassa kahvipöydässä mumilleni sanottavan: - ottaako äiti lisää pullaa? tai: -ojenna sitä kermaa tännekin! ilman, että kukaan huomasi siinä mitään outoa.

Johannes:
Minun isovanhempani ovat sinutelleet vanhempiaan, ja ukki olisi halunnut, että äiti sisaruksineenkin olisi tehnyt niin, mutta mummo oli sanonut, että kyllä häntä saa äidiksi sanoa ja sillä lailla on päädytty sinutteluun. Isän puolelta en tiedä, miten on mennyt, mutta isä sinutteli kyllä vanhempiaan.

Itse en osaisi kuvitellakaan teititteleväni lähisukulaisiani. Jossain vaiheessa tulee kuitenkin raja vastaan, että vähän etäisemmät ovat jo teititeltäviä, varsinkin vanhemmat. Itseni ikäisiä ihmisiä en tavallisesti teitittele muuta kuin kaupan kassalla asioidessani.

Minusta oli muinoin jännä kuunnella, kun äiti teititteli omaa anoppiaan, mummoani siis. Se ei tullut monessa kohti ilmi, kun asioista pystyi puhumaan muutenkin kun oli muita läsnä, mutta joissakin tilanteissa, kun ei ollut muita läsnä, niin teitittelyn huomasi, kun oli vain yksi ihminen, jolle puhe oli osoitettu.

Itse yritän kyllä teititellä itseäni vanhempia ihmisiä. Toki myönnän, että helposti vähänkään tutumman kanssa rupean sinuttelemaan ilman erityisiä   sinunkauppojakaan. Sinällään harmi, että tuo nätti tapa (sinunkaupat) on hävinnyt. Kaupan kassoilla yms. on helppo pitää etäisyyttä ja siellä yritän teititellä ja tykkään itsekin, kun minua teititellään. Jotenkin se on niin mukavaa ja antaa asiallisen vaikutelman. Lisäksi on tilanteita, joissa haluan pysyä vähän etäämpänä ja silloin saattaa jopa ärsyttää, jos sinutellaan. Esim. kaupan kassalla teitittely on minusta ok ja aikanaan omassa työssäni aion kyllä teititellä kaikkia, jos vain ei ole pakko toimia muuten (lapset ja tutut).

seppos:

--- Lainaus käyttäjältä: "Johannes" ---



Itse yritän kyllä teititellä itseäni vanhempia ihmisiä. Toki myönnän, että helposti vähänkään tutumman kanssa rupean sinuttelemaan ilman erityisiä   sinunkauppojakaan. Sinällään harmi, että tuo nätti tapa (sinunkaupat) on hävinnyt. Kaupan kassoilla yms. on helppo pitää etäisyyttä ja siellä yritän teititellä ja tykkään itsekin, kun minua teititellään. Jotenkin se on niin mukavaa ja antaa asiallisen vaikutelman. Lisäksi on tilanteita, joissa haluan pysyä vähän etäämpänä ja silloin saattaa jopa ärsyttää, jos sinutellaan. Esim. kaupan kassalla teitittely on minusta ok ja aikanaan omassa työssäni aion kyllä teititellä kaikkia, jos vain ei ole pakko toimia muuten (lapset ja tutut).
--- Lainaus päättyy ---


Muistan viimeiset sinunkaupat mitä olen tehnyt Suomessa. 70-luvun alkupuolella tuli yli-insinööri työhuoneeseeni ja ehdotti sinunkauppoja. Perustelu oli se, että olimme niin hyviä tuttavia, kun meillä oli yhteinen hammaslääkäri, joka sattui olemaan hänen lapsuuden tovereitaan.

Saksassa teitittely on edelleen kunnissaan varsinkin jos toinen on tohtori. Silloin puhuttelu on aina herre/rouva tohtori.

Progressor:
Minusta tuntuu todella kummalliselta, jos minua teititellään esimerkiksi kaupassa. Tekisi mieli sanoa, että älä nyt hyvä ihminen minua teitittele. Ja kerran itse asiassa sanoinkin.

Toisaalta tuntuu kuitenkin luontevalta teititellä vanhempia, tuntemattomia ihmisiä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta