Kirjoittaja Aihe: Kesä  (Luettu 1894 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Kesä
« : 30.07.22 - klo:06:00 »

   Kesä ja kärpäset
 Kesä ja kukkaset

Kylän tapaamispaikka on viikonloppuisin auki. Eilen kävimme, toivottavasti tänäänkin ja ainakin huomenna, koska on yhteislaulua.
Yöajatukset lähtivät rullaamaan sen tiimoilta, kun emäntä oli laittanut seinälle viime kesällä tuomani kiitospiirustuksen ja!
Älähämmittää. Lukekeepakunkirjotan:
Ehdotti Maamiesseuran talolle vaimolleni taidenäyttelyn pystyttämistä, kun "sinne on laitettu ne rissatkin, joihin ripustaa". No siitäpä mielikuvitus lähti laukkaamaan.
Mutta olisi se aikamoinen duuni. Siitä on kokemusta muutaman vuoden takaa. Mutta olisihan se! Kylän taide-elämä lähtisi nousuun ja sitä tehen hiljenevä maaseutu saisi piristysruiskeen. Pyydettäis Salmelan Hoikkala avaamaan. "Vaari" laittais piirustuksiaan yhden seinän (takahuoneessa) täyteen. Koko sukuhan meillä taiteilee. Ei ku sinne vaan. Mutta olis siinä duuni. Mutta ei minun sitä yksin tartteis tehdä. Jospa tämäkin ajatus lähtis versomaan, ja tiedä häntä jos kuinka pitkällä suunnitelmia on jo kehitelty kylä ry:n taholla.
Enivei. Olipahan kuitenkin buusti mökkihöperyydestä yhteisöllisyyteen. Ajatuksen tasolla. Mielikuvituksen puitteissa.
Eiku ajatuksesta sanoiksi, sanoista teoiksi ja teoista valmiiksi sekä valmiista esille ja esillä eläväksi, elävästä terveydeksi, terveydestä elämän parannukseksi.
   Äitini nimittäin on syntynyt täällä. Mikä sen luontevampaa kuin jatkaa synnyttämistä, kehittämistä peruspohjalta, äitiydestä isyyteen, vanhemmuudesta toiseen ja kolmanteen sukupolveen - 1500-luvulta alkain.
   Kirjoitan tätä vaarini vanhuudenkodissa. Elämäntyönsä hän teki tällä kylällä tästä ylämäkeen kilometri. Soutelin vaarille verkot 50-luvulla. Nyt olen itse vaari. Aika on aikaa, taika on taikaa, koskaan et muuttua saa. Nimittäin niiltä osin, joilla elämä kannattelee. Pidettävä Jumala mielessä, ja mitäpä tuosta jos ei aina muistakaan, Hän pitää kyllä huolen lapsistaan.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Vs: Kesä
« Vastaus #1 : 30.07.22 - klo:06:14 »
Mökkimaisemissa on Pienviljelijäyhdistys, entinen koulurakennus. Se on talkoilla kunnostettu juhlahuoneistoksi ja tapaamispaikaksi. Onkohan puuhamiehiä ja -naisia tarpeeksi? Montako on tarpeeksi? Yhden osaan nimetä.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Kesä
« Vastaus #2 : 30.07.22 - klo:06:25 »
Mökkimaisemissa on Pienviljelijäyhdistys, entinen koulurakennus. Se on talkoilla kunnostettu juhlahuoneistoksi ja tapaamispaikaksi. Onkohan puuhamiehiä ja -naisia tarpeeksi? Montako on tarpeeksi? Yhden osaan nimetä.

   Puuhamies puhaltaa hengen. Henki kantaa.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Kesä
« Vastaus #3 : 20.08.22 - klo:09:42 »
Kesä on ollut, tähän asti, kuiva ja kuuma Päijät-Hämeessä.
Kummasti sateet väistävät tätä harjujen kaupunkia ja lähiseutuja.
 Kun katselen ISn Sää-sivujen sadetutkaa, näen pilviä jotka karttavat tätä paikkakuntaa.
Hämeenlinnassa sataa, Kouvolassa sataa, mutta ei täällä Lahdessa.
Tulenee huono sieni sato. Kantarellit jotka ostin olivat Lopelta.

Näin ESS   

Ilmatieteen laitoksen päivystävän meteorologin Jani Sorsan mukaan Päijät-Hämeessä on nyt poikkeuksellisen kuivaa. Lahdessa on elokuun aikana satanut vettä vain 6,7 millimetriä.

Sorsa kertoo, että elokuussa on ollut yhtä kuivaa viimeksi vuonna 1969. Viimeksi Lahdessa on Sorsan mukaan satanut kunnolla eli noin 10–15 millimetriä, 23. heinäkuuta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kesä
« Vastaus #4 : 22.08.22 - klo:12:27 »
Täälläkään ei ole satanut ennen tätä aamua. Eikä Kotkassa.  Olen ollut varsin huolissani meidän vanhuksista, mutta heillä saa onneksi asuntoon läpivedon.

Itse pääsin uhhuhhuh sairaalaan, niin kai saa sanoa kun kaiken aikaa puhutaan päivystyksen kiireistä sun muusta. Tajunta meni ja olin veltto ja kuumeinen mutta olikin pyelonefriitti. Kolmantena päivänä ruvettiin hommaamaan kotiin kun taju palasi eikä mikään olisi voinut sopia paremmin, omalla sängyllä hiljaisessa asunnossa tunsin sellaista onnea, etten tiennyt olevankaan.

Koska en vielä pysynyt ihan jaloillani minulle työnnettiin rollaattori mukaan ja hyvä tavaton, kun nyt yleensä pysyn niin miten minä saan sen takaisin?  En kerta kaikkiaan teetä kaikkea ystävilläni, riittää kun toimittivat minut sairaalaan.

Kontrollitkin olisi hommattava, mutta ah uh huh, tämä on ensimmäinen päivä jona olen aivan tolkussani ja maanantai. 

Säästän Malmin seudun labraa ja tilaan kaikki vasta huomenna tai joskus kun maanantai on enää kelmeä muisto kamalasta ryysiksestä ja vihaisista puheluista.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Kesä
« Vastaus #5 : 27.08.22 - klo:01:00 »
Hyvin  vielä tarkenin uida järvessä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21724
Vs: Kesä
« Vastaus #6 : 29.08.22 - klo:21:52 »
Minäkin sain heitettyä talviturkin pois 27.8.  :003:
Heh...takana ne vuodet jolloin talviturkki sai jäädä toukokuussa.