Kirjoittaja Aihe: Keskustelua NATOsta 2  (Luettu 7844 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Keskustelua NATOsta 2
« Vastaus #15 : 07.07.22 - klo:07:56 »
Kannatan Turkin presidentin Recep Erdoganin vaatimuksia, sillä vihervasemmisto on roudannut riesaksi asti maahamme vasemmistolaisen Kurdistanin työväenpuolueen PKKn terroristeja ja Isis-taistelijoiden vaimoja al-Holin leiriltä.  :eusa_pray:

Kuuluuko tämä taas sarjaan "tumman ystäväkansan purkitetut hurskaat puheet" vai ihan omaasi  :003: ??
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Keskustelua NATOsta 2
« Vastaus #16 : 07.07.22 - klo:08:00 »
Olen samaa mieltä edelleen itseni kanssa. :023: :039:

Ja me ollaan monessa niitä jotka ymmärtävät toisiaan vaikkei kaikki toiset ei  :kahvi: :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Keskustelua NATOsta 2
« Vastaus #17 : 07.07.22 - klo:11:52 »
Kiitos Sinulle, niin on. :023: :039:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: Keskustelua NATOsta 2
« Vastaus #18 : 07.07.22 - klo:17:10 »
Nuorena tuo koti, uskonto ja isänmaa puolue hurmasi minutkin, niin että äänestinkin sitä. Kun siihen kuului myös menestysteologia ja auktoriteetti kaikkia alamaisia kohtaan, niin tuohon joukkoonhan piti kuulua.
Aikuisempana, kun ymmärrys kasvoi tuli ajateltua asioita yhteiskunnalliselta ja kristilliseltä kantilta, niin eihän se meno kovin oikeudenmukaiselta näyttänytkään.
Kalistaja teki Lapuan Sanomiin jutun Muilu nimisestä kommunististä. Olihan se shokki kotiväelle ja kyläläisille, kun Jaakko Muilu nuorena tunnustautui kommunistiksi. "Mitö soot Jaakko menny tekemähän", oli äitee kauhistellut.

Venäjällä diktaattori Putin on varmistanut valtansa ja suojeluksensa lahjuksilla ja eliittioikeuksilla poliitikoille ja oligargeille. Putin on myös ottanut suojeluunsa Venäjän ortodoksisen kirkon.  Kiitollisena tästä Venäjän ortodoksisen kirkon patriarkan Kirill siunaa kaikki Putinin sotilaalliset operaatiot, joilla hän pyrkii "tsaarina" palauttamaan kaiken, mitä on aikoinaan menetetty. Kirill on kutsunut myös maataan puolustavia ukrainalaisia "pahan voimiksi".

Bolševikkipuolueen johtaja Lenin kutsui herkkäuskoisia ihmisiä hyödyllisiksi idiooteiksi, joita voi hyödyntää tavoitteissaan.
Jos Sivullinen, minä ja muutkin ovat tunteneet körttipiireissä olevansa vain hyödyllisiä idiootteja, niin Kalle Hiltusen juhlapuhe antaa meillekkin lohtua.
"Jumala kulkee murheellisen rinnalla

Jumala astui maailmaan. Hän tuli ihmiseksi Kristuksessa. Hän astui maailmaan, jossa jotkut odottivat maallista hallitsijaa, joka häätäisi Rooman valtakunnan pois. Hän astui maailmaan, jossa moni kärsi valtavaa materiaalista puutosta, maailmaan jossa oli monenlaisia vaivoja. Hän astui maailmaan, joka janosi ratkaisuja – joka janoaa niitä edelleen.

Mikä oli Jumalan ratkaisu tähän murheeseen? Hän tuli pieneksi lapseksi kylmään talliin. Hän tuli köyhäksi puusepän pojaksi. Hän tuli syömärien ja juomarien, monella tavalla halveksittujen ystäväksi. Hän tuli häväistäväksi ja tuomittavaksi. Hän tuli kuolevaiseksi. Hän tuli kärsiväksi ihmiseksi, kärsimään ihmisen kärsimyksen, kantamaan ihmisen murheita ja vaivoja, kantamaan meidän murheita ja vaivoja, kantamaan myös niitä murheita, joita aiheutamme toisille. Hän tuli kulkemaan murheisen rinnalla, olemaan lohduksi.

Ei Vapahtaja vienyt pois seuraajiensa materiaalista puutosta. Ei hän poistanut Rooman miehitysvaltaa. Ei hän poistanut murheita. Mutta ihmeellistä lohtua ja toivoa hän rinnalla kulkien, läsnä ollen antoi.

Maailman murhe ja paremman elämän jano on niin valtava, että se kutsuu monenlaisia markkinamiehiä tarjoamaan helppoja ratkaisuja, jotka vievät murheet pois. ”Osta tämä, tartu tuohon, silloin elämäsi on parempaa ja kauniimpaa.” Näiden lupausten äärellä tulee pettymyksiä." https://herattajajuhlat.fi/5391-juhlapuhe-kalle-hiltunen

En nyt  osaa puoluettani valita mihin kuuluisin, mutta kristillisdemokraatit on olleet puolue mitä olen äänestellyt.
En ollenkaan samaa mieltä heidän ehdottomista painotuksistaan, milloin aborttia vastaan milloin jotain muuta.

Persut vois olla ok ja monesta ajatlen kuin he, mutta kehitysmaa apu on nille kirosana, mutta itse olen sen puolesta, vaikkakin joku kontrolli siinä hommassa pitäisi olla ja raivostuttaa, kun porukka toisaalta vastustaa maahanmuuttoa ja sanoo että tulisi auttaa pakolaisia  kotimaissaan.
Kuitenkin kehitysapua vastustavat?
Mnusta kehitysapu tuo siunauksen Suomelle  ja vaikka ei toisikaan, niin hienoa kun autamme.

Kokoomus tai kommunismi?
Näin likaisena kapitalistina ajattelen pragmaattisesti talouden ja isonkuvan kannalta kokoomuksen voittavan, mutta heidän vihansa kommunisteja vastaan on asia jota en hyväksy ja sitähän ei tietenkään suurimmalla osalla kokoomus porukkaa ole Vaan uskoisin, että he ajattelevat Suomen kokonaisetua?

Rikkaitakin pitää olla ja niitä en aina olisi kiroamassa, vaikka joitakin riistäjiä kyllä.
Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: Keskustelua NATOsta 2
« Vastaus #19 : 07.07.22 - klo:17:52 »
Aina kesäiin ja keväällä niin kummasti mulla nousee pikku viha viherliikettä vastaan?

Ei ne ainakaan luonnon parasta ajattele.

Ködenhavnissa asuessani ne oli cooleja, kun silloin kaikki oli hippejä.
Tik toc.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Keskustelua NATOsta 2
« Vastaus #20 : 08.07.22 - klo:06:52 »
Leenan ja 1944n ajallisesti ja kultturipiirien näkemyksellä on hieman eroja. 1944 on tullut lakeuksilta. Kommarit ja sossut on vähäpätöistä sakkia ainakin mm. Ylihärmässä ja Lapualla jos minä vähän tunnen ihmisiä. Körttiläiset ovat suurimmalti kokoomuksen äänestäjiä. Kepun ja vihreiden on vähän.

Kumpikin kirjoitti 1970-luvusta.

Tällöin Kotkan kaupunki oli aivan täysin sosialidemokraattinen.  Pyydän anteeksi jos en tässä ole riittävän körttiläinen, mutta olen siitä saanut nahkaani muustakin asioista ja voin vakuuttaa, etten enää erehdy pukeutumaan körttipukuun jotta en loukkaa sillä ketään.   Voin jäädä pois seuroista samoin, ettei kukaan vain pahoita mieltään.

.  Totuus nyt ei pala tulessakaan enkä oikein ymmärrä koko minun ja 1944:n keskustelunpätkästä lähtenyttä vääntöä.  Sikäli kuin ymmärrän,  me emme hyökänneet toisiamme vastaan, eikä kumpikaan tarvinne "puolustajaa".  Olemme tulleet hyvin toimeen, ja kiitän häntä paljosta avusta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Keskustelua NATOsta 2
« Vastaus #21 : 08.07.22 - klo:08:59 »
Kotkassa taisi olla 70-luvullakin Savosta työn perässä tulleita, joilla oli Siionin virret piirongin laatikossa. Joistakin tiedän, että riitaantuivat kotkalaisten pappien kanssa ja pitivät suun supussa körttitaustastaan. Herättäjän paikallisyhdistys on tietääkseni kuitenkin ollut olemassa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Keskustelua NATOsta 2
« Vastaus #22 : 08.07.22 - klo:09:43 »
Mahtoiko tästä Lahden Diakonialaitoksen johtajistosta löytyvä Lauri Komulainen olla niitää Kotkan menneiden vuosikymmenien körttipappeja ?

https://temp.dila.fi/wp-content/uploads/2020/11/Dila_150v-kirja-1.pdf

Kun viidesläisenä menin Komulaiselle uhoamaan jotakin tyhmää, hän vain tokaisi " Minä en ole niitä hurskaimpia !"

Toinen yhteys häneen oli kun Suolahdessa tutustuin kirjastovirkailija Ritvaan, entiseen Kotkan tyttöön ja Komulaisen rippilapseen. Ritva lähetti L K:lle terveisiä.
Sitä olin kai silloin uhoamis-kerralla toimittamassa.

Vasta myöhemmin selvisi että Ritva kävi Herättäjäjuhlilla ja L K oli kai körtti, hänkin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Keskustelua NATOsta 2
« Vastaus #23 : 10.07.22 - klo:05:14 »
Kotkassa taisi olla 70-luvullakin Savosta työn perässä tulleita, joilla oli Siionin virret piirongin laatikossa. Joistakin tiedän, että riitaantuivat kotkalaisten pappien kanssa ja pitivät suun supussa körttitaustastaan. Herättäjän paikallisyhdistys on tietääkseni kuitenkin ollut olemassa.

Tämä on kyllä totta. Tosin tutustuin joskus 30 vuotta myöhemmin pappiin, joka oli tullut huonosti toimeen vähintään  seurakunnan nuorten kanssa, nämä kun tulivat hänen rippikoululeirilleen naapurikuntaan (Karhulaan?=evankelioimaan kesken opetuksen ja kysymättä, käviskö päinsä. Tässä en ollut mukana, eli en ole jyvällä ajankohdasta ja minua nauratti niin että en saanut kysytyksi koska saatoin tuon tapauksen suorastaan nähdä silmissäni.  :repee:


Mutta eikö keskustelu koskenut paikkaseudun poliittista väritystä?  Se oli kyllä aivan demarikaupunki, riippumatta siitä mistä kirjasta veisasi jos niin mistään.
« Viimeksi muokattu: 10.07.22 - klo:05:26 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Keskustelua NATOsta 2
« Vastaus #24 : 10.07.22 - klo:05:31 »
Sen verran vielä etten oleta niitten silloinkaan tienneen herännäisyydestä tuon pölähtävää ja tulleen kitarakuorona vetäisemään "jotain... että juna ja myöhästyt... vaan koska Liisanniemen ripareita pidettiin semmoisina joissa ei tulla uskoon...  Siinä kaikki...   :100:   Eli olisko ymmärrertty siten että kaikki muut joutuu kadotukseen paitsi ne kun ajattelee kuten me. 

Mietin kyllä, semmoista taitaa ajoittain olla liikkeellä yleisestikin.  :icon_cool:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Keskustelua NATOsta 2
« Vastaus #25 : 10.07.22 - klo:06:52 »
Mutta eikö keskustelu koskenut paikkaseudun poliittista väritystä?  Se oli kyllä aivan demarikaupunki, riippumatta siitä mistä kirjasta veisasi jos niin mistään.

Näin toki savupiipputeollisuuden ja sataman kaupungissa olikin. Demarien kyljessä kypsyi sitten protestiliikkeenä taistolaisuus. Opettajat, papit ja muut vastaavat kuuluivat kokoomuslaiseen ’eliittiin’. Tällaiseen Kotkaan tulin töihin 70-luvun lopulla. Kuntaliitoksen jälkeiset kaunat ovat sitten oma tarinansa. Kirkolliseen kuvioon kuuluu edelleen myös ortodoksikirkko ja vahva vapaakirkko sekä muut vapaat suunnat. Kirkonvastaisuus oli äänekästä, mutta ei ehkä ihan todellista.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: Keskustelua NATOsta 2
« Vastaus #26 : 14.07.22 - klo:12:49 »
Kotkassa taisi olla 70-luvullakin Savosta työn perässä tulleita, joilla oli Siionin virret piirongin laatikossa. Joistakin tiedän, että riitaantuivat kotkalaisten pappien kanssa ja pitivät suun supussa körttitaustastaan. Herättäjän paikallisyhdistys on tietääkseni kuitenkin ollut olemassa.

Nyt on taas körttifoorumin anti parasta.

Rakastan kun jengi kelaa työläisten ja rikkaidenkin asioita suht positiivisessa hengessä.

penan tokaisu kaupungista tehtaan piippujen ja sataman varjossa kolahti itseeni, kun nuorena kollina tuli satama elää tutuksi.
1944 tietää kaiken ja järjellä kommentoi lakeuksilta.
Fiksu erilainen ääni.
1944 kanssa monikaan ei ole samaa mieltä monestakaan asiasta, mutta itse olen, vaikka en kaikesta.
Körtestä Kotkassa en tiedä, mutta savolaisuudesta ei ole kuin hyvää sanottavaa.
Kovasti he ovat syrjittyjä, kuten nykyaikanakin.
Mulla töissä jokunen piällysmies, varmaan sekin tulee heillä siitä että soettu ja jotain haluavat kostaa?

Vaikka heillä puhetapa erilainen, niin ihan yhtä fiksuja kuin muu Suomi.
 Onhan heillä katkeruutta ja naureskelleenhan heidän puhetyyllle tai slengille tai joku.
Mutta sama ongelma varmaan heillä kun minullakin, että heitellään huumoria ja kevyttä huulenheittoa, siis small talk ja jotenkin huumorilla iso osa omaa itseään.
Muulle Suomelle se on jotain mitä ne ei hyväksy.
Totisuus on hyve.

Ei haittaa kiva mulle, että kaikenlaisia on, mutta toivoisin sotakirveen tai katkeruuden hautaamista ja ymmärrystä erilaisille, kun vqin totisuudelle, vaikka pohjanmaan totisuudessa joku hyvä puoli on myös, ei vaan muistu mikä?

Tik toc.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Keskustelua NATOsta 2
« Vastaus #27 : 15.07.22 - klo:01:47 »
Opettajat, papit ja muut vastaavat kuuluivat kokoomuslaiseen ’eliittiin’. Tällaiseen Kotkaan tulin töihin 70-luvun lopulla.

Kotkasta en tiedä mitään, minulla ei ole mitään siteitä sinnepäin. Mutta millä tavoin Joensuu 70-luvun lopulla oli erilainen? Meillä oli koulussa opettajia, joista tiedettiin että ne on taistolaisia, ja jostakin lääkäristä ja kirjastonhoitajasta tiedettiin samoin. Lukioaikaisesta historianopettajastani meillä oli epäilys, että se saattaa olla demari, ja niitä oli ehkä opettajakunnassa muitakin. Vaikea kuvitella sitä kuviksenopettajaammekin kokoomuslaisena... Ja kemianopettaja oli julkiliberaali (ja muuan toinenkin opettaja, joka tuli jälkijäittöisesti mieleeni), ja jo ala-asteella oli yksi opettajista SMP:n ehdokkaana vaaleissa.

Mutta ehkä enimmät sitten kumminkin olivat kokoomuslaisia. Joo, kyllä muistan yhden vaaleissa ehdokkaanakin nähneeni.

Entäs ammatilliset opettajat? Vai unohdetaanko heidät taas vaihteeksi. Minä en oikein voi, kun isäni oli heitä. Meillä ei puhuttu kotona politiikkaa, joten joudun vain arvailemaan vanhempieni poliittisia kantoja, mutta ainakin isäni kollegoista myös taistolainen löytyi. Ammatillisella opettajallahan saattoi olla tausta ihan duunarihommissa, ja sitten siihen yhdistettynä vähän enemmän kunnianhimoa vain. Isäni itse taisi olla kyyninen skeptikko liberaali, jolle ei oikein löytynyt äänestettävää.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Keskustelua NATOsta 2
« Vastaus #28 : 16.07.22 - klo:12:58 »
Nyt on taas körttifoorumin anti parasta.


Ei haittaa kiva mulle, että kaikenlaisia on, mutta toivoisin sotakirveen tai katkeruuden hautaamista ja ymmärrystä erilaisille, kun vqin totisuudelle, vaikka pohjanmaan totisuudessa joku hyvä puoli on myös, ei vaan muistu mikä?
Totisuudessa on rehellisyyttä. Kun pohjalainen juo viinaa niin on hauska kaveri.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Keskustelua NATOsta 2
« Vastaus #29 : 17.07.22 - klo:03:37 »
Näin toki savupiipputeollisuuden ja sataman kaupungissa olikin. Demarien kyljessä kypsyi sitten protestiliikkeenä taistolaisuus. Opettajat, papit ja muut vastaavat kuuluivat kokoomuslaiseen ’eliittiin’. Tällaiseen Kotkaan tulin töihin 70-luvun lopulla. Kuntaliitoksen jälkeiset kaunat ovat sitten oma tarinansa. Kirkolliseen kuvioon kuuluu edelleen myös ortodoksikirkko ja vahva vapaakirkko sekä muut vapaat suunnat. Kirkonvastaisuus oli äänekästä, mutta ei ehkä ihan todellista.

Tämä nyt ei asiaan kuulu, minä vain tseklkaan saako sinulta koskaan viimeistä sanaa,   :003:

Et sinä semmoiseen kotkaan ole voinut ikinä tulla kun ei sitä ollut,  Taistolaisia oli hyvin minimaalisesti mutta sen verran että saivat minut pelkäämään, meille tuli vähän outoja puhelujA  sun muuta. Eikä  niitä koskaan suvaittu demarien kesken, ja riitelihän ne SKDL.n ja SKP,n kanssa myöls.  T
eininä huomasin että ns porvarit ja demarit viihtyy ns samalla leirinuotiolla minkä demarit sytytti meilläpäin ja hakkkasi puut.  Rähinät käytiin vAsemmiston sisällä.  Isä sanoi kun ihmettelin että niin se on  aina ollut.


Opettajat noin yleisesti eivät kuuluneet Kokooimukseen  vaa  n ne joilla ei vielä ollut virkaa kuuluivat tietysti demareihin ja saivat viran.  Ortodokseista ei juuri ollut jäljelllä kuin kirkko Isopuistossa, ja pikkuruinen seurakunta joista emme tunteneet ketään. 

Maisterit ovat oma lukunsa, ja heidän suuntauksensa saatat tuntea. Kun vanhemmat opettaa isoja ikäluokkia ja lisäksi työväenopistossa ja opettaa soittoa ja ollaan neljättä polvea kotkalaisia  ja Vainion vaarilla oli ne Kotkan poikansa ja sotilaspoikansa ja kolmer kuoroa ja sekin opetti joskin pelkkää musiikkia niin se oli syntyperäisille tuttu ja me perittiin se että tunnettiin kaikki niin tunnettiinhan me kaikki.  LOaåsena se oli kivaa, enää en kestäisi.

..........................

Semmoinen körttien äänestyskäyttäytyminen - tutkimus on tehty jo, voi tietty halutessaan tehd
 uuden.  Tämän kertoin se kirkkobherra jinka liikavarpaita ne seurakunjtanuoret talloi --- vaikkei ne edes tieneet että se on juuri körtttiläinen, vaan perinteenä ns tiedettiin etteiu Liisanniemen rippikoulussa tulla u s k o o n. 

Ja se hajosi ja sirosi eikä ollut mitään fiksattua. 

Lestadiolaisilla kyllä on.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Kun nyt pengoin työväenliikkeen suhdetta sotiimme niin kyllä se oli pikkujoukko kommunisteja, jotka aiheuttivat todellista haittaa Suomelle. Valtaosa oli raivoissaan ja pettynyt kun Sovietista piti levitä se rauhan ja anti-imperialismin aallon kaikialle ja sitten käydään pienten kimppuun. Poliittiset titrailut taitaa useimmiten koskea sitä, ettei nyt ihan jäåtetä heikkoja veneestä, ulkopoliitiikassa meillä on vain yksi puolue ja hajaääniä ja muutam,a joka on poissa  :003:  Näin käy mitä pahempi on uhka isänmaalle.

........................

Miten tämä taas liittyy Siionin virsiin kamarin piiroinginlaatikossa en ihan ymmärtänyt mu
ttei sitä tarvitse selittää, ei se ole niin tätkeää ja minäkin olen samaa mieltä itseni kanssa :repee2:
« Viimeksi muokattu: 17.07.22 - klo:03:48 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.