Kirjoittaja Aihe: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet  (Luettu 10654 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #60 : 29.07.22 - klo:12:43 »
Transu tuli vastaan.

No mietin, nyt pitää olla oikein ymmärtäväisen ja suvaitsevaisen näköinen.
Ei muuta kuin leveä virne kasvoille.

No miks toi transu kirkas ja lähti karkuun.
Niin leveästi virnistin kun näin hänet ja lähestyin.
Tik toc.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4778
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #61 : 30.07.22 - klo:13:45 »
Transu tuli vastaan.

No mietin, nyt pitää olla oikein ymmärtäväisen ja suvaitsevaisen näköinen. Ei muuta kuin leveä virne kasvoille.

No miks toi transu kirkas ja lähti karkuun. Niin leveästi virnistin kun näin hänet ja lähestyin.
Romutransu Markus Kuotesaho oli Keskustan kuntavaaliehdokas 2021   https://www.youtube.com/watch?v=u4NH1snJhY8  :003:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #62 : 30.07.22 - klo:15:57 »
Romutransu Markus Kuotesaho oli Keskustan kuntavaaliehdokas 2021

Pääsi läpi ja on nyt kunnanvaltuutettu.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4778
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #63 : 07.11.22 - klo:14:33 »
Sehän onkin kone. Tietenkin miehen pitää osata sitä käyttää. Jos teillä on tiskikone, se on sinun asiasi. Mutta raamatullinen kapistus se ei ole.

Ratsastusta mietin. Aikoinaan oli ratsuväki, oli lännenelokuvien ratsastavat sankarit, ja taisivat he hurjat hunnitkin hevosilla liikkua. Ja Suomessakin hevonen oli isännän kulkupeli ja traktori ja sen hoitaminen kuului tietenkin hänelle. Nyt on hepat vain tyttöjen puuhaa, ehkä raviurheilua lukuunottamatta. Mutta jos poikana menet ratsastustallille, niin sinua pidetään vähän vinksahtaneena.

Väritkin ovat muuttuneet. Totta kai energinen punainen, Ferrarin väri, kuuluu pojille. Hempeä sininen tytöille. Neitsyt Mariakin perinnetiedon mukaan pukeutui siniseen.
Jokaisen ihmisen kokemus sukupuolesta on yksilöllinen.  :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #64 : 07.11.22 - klo:14:46 »
Jokaisen ihmisen kokemus sukupuolesta on yksilöllinen.

Kokemus omasta sukpuolesta ja sukupuolisuudesta ehkä onkin. Kokemus toistemme sukupuolesta on yhteistä ja vastavuoroista, monista vaikutteista johtuvaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #65 : 08.11.22 - klo:04:40 »
Olen tätä miettinyt paljon,m oikeastaan olen ihmetellyt, miten kummassa saan selitettyä ajatteluani.

Ihminen kykenee jatkamaan sukua ainoastaan siten, että naisen ovarioissa kehiittyvä munasolu saatetaan kontaktiin mieheltä peräisin olevaan siittiösuluun. Ihan nsama, tapahtuuko tämä yhdynnässä vai jossain laboratorio-oloissa.  Ihmislajilla siten biologisesti on kaksi sukupuolta.   

Ihmisillä on aikojen saatossa ollut kaikenlaisia käsityksiä siitä, mitä merkitystä sillä on ovatko sukuelimet kasvaneet ruumiin sisä- vai ulkopuolelle. Kukin voi kysyä itseltään pitääkö joitakin oikeina vai miten.

Kyvyllä ymmärtää politiikkaa ei pitäisi olla mitään tekemistä jalkovälin kanssa.  Selloa soittavassa tytössä nähtiin rivoutta. Miehillä yleensä on voimakkaammat lihakset, ehkä joskus merkitystä, suuremmat kädet,  saavat pianolla isompia otteita kuin tytöt.

Toivoisin, että saisin tähän piirrettyä kolme ympyrää.  Niiden pitäisi leikata toisensa siten, että jokainen muodostaa päällekkäisen kentän toisensa kanssa, jonka lisäksi keskelle syntyy kohta jossa kaikki leikkaavat toisensa.


                                 Biologiset tekijät
                                --mahdollisuus lisääntyä
                               ---lajin säilymisen kannalta ainut merkityksellinen




    Psykologiset tekijät  + biologiset tekijät
    --subjektiivinen kokemus havainnoista,
      lapsi alkaa hahmottaa sukuelimiä siinä kuin varpaitaan
      jo pienenä


 --Psykologiset tekijät:                                                                  Sosiaaliset tekijät
                                                                                               
    Kokemus omista havainnoista.                                            Hyväksytäänköyksilö
                                                                                             tyttönä/poikana                                                                                                                                                                                                                                                                 
                                                                                             ulkonäkö, fyysinen voima jne

                                                                                            Sosiaalinen normitus sukupuolille
                                                                                             
                                                                                                   
 

Tämä ei oikein onnistunut, jokainen voi halutessaan piirrellä jos viitsii.  Olen käyttänyt tätä F+P+S rinkulaa ensimmäisen kerran väikkärissäni, ja myöhemmin soveltanut muihin  tutkimuksiin, itse oipin sen prof Lönnqvistiltä, mutta törmäsin siihen myöhemmin TT Oikarisen väikkärin kirjallisuusosiossa.  Oikarinen tutki koko lailla eri asiaa, eli Fowlerin uskontotutkimuksen konsistenssia.  Kaikki kuulostaa kovin hienolta, muttei ole vaikka käytettäisiin paria sivistyssanaa.   :kahvi: :kahvi:

Tähän voi jokainen pähkäillä koetun sukupuolisen suuntauksen ja sen normittamisen --- uskonnon sijoitan itse sosiaaliseen rinkulaan tai sosiaalisen ja psykologisen päällekkäiseen kenttään.  Riippuu vähän.  :kahvi: :kahvi:

Tähän ei niinikään ole liitetty tilannetta jossa syntyvän lapsen sukupuolta ei voida määritellä.  Se ei ole kolmas neljäs tai viides sukupuoli, sillä suvunjatkamiskykyä ihan ilman partneria heillä ei ole.  Kyseessä on kohdunsisäisen kehityksen häöiriö, joita esiintyy vaikka miten, esim  sydän- ja verenkiertoelimistössä.

 Testosteronin eritys alkaa keskiraskaudessa, mikäli lapsi on perinyt y-kromosomin.  Aluksi kaikki ovat tyttösikiöitä. Joskus soluilta puuttuu kokonaan kyky vastaanottaa testosteronia ja syntyvä lapsi on tyttö. Äärimmillään nuoressa aikuisiässä havaitaan vatsaontelossa outo pahkura, se osoittautuu laskeutumattomaksi kivekseksi ja täytyy poistaa.  Nämä onlisi poistettava mielellään aivan heti, sillä ruumiinlämmössä ne malignisoiotuvat.

Mitä mutkikkaampi elin tai elinkokonaisuus, sitä suurempi alttius kohdunsisäisille ympäristötekijöille kuten äidin hormonaaliset tasot.  Nämä muovaavat tietämäni mukaan myös keskushermostoa.  Saako syntyvä lapsu tytön vai pojan mielikuvan ja sukupuolisen suuntautumisen?  Syntyykö idullaan oleva mielikuva jommasta kummasta ja sukupuolisuudesta jo paljon ennen syntymää? :kahvi: :kahvi: :kahvi:


   


   
     
   --
-

« Viimeksi muokattu: 08.11.22 - klo:04:46 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #66 : 08.11.22 - klo:04:54 »
Uhhuh, saikohan tuosta kukaan tolkkua. En siis rupea olettamaan  mitään aseksistis-polyamorisia erikoissukupuolia joita on maailmassa vain yksi ja jossa Maailmanpankin koksoistorni olisi eroottisen halun kohde (ei siis sanottu palavana videolla vai  vanhoissa valokuvissa).

Tulipalo taitaa sensijaan...  no. Nyt alkaa olla myöhä.  :icon_cool:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #67 : 08.11.22 - klo:07:51 »
Uhhuh, saikohan tuosta kukaan tolkkua.

Sain toki.

Biologiset tekijät ovat yksinkertaisesti sitä, onko ihmisellä pillu vai kulli.
Sosiaaliset tekijät ovat sitä, pidetäänkö ihmistä naisellisena vai miehekkäänä.
Psykologiset tekijät ovat sitä, kokeeko ihminen edelliset tekijät itselleen sopiviksi vai kiusallisiksi.

Yksinkertaistus on yleensä jonkin asteen valhe, mutta auttaa hahmottamaan asioita.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #68 : 08.11.22 - klo:09:39 »

Ajattelemme samoin, mutta Pena saattoi kirjoittaa realistisemmalla tavalla kuin konsaan olisin itse kyennyt.  :003:

Eduskunnassa käsittelyssä oleva po laki ei taida mennä läpi, sillä se antaa valtaa yksilöille liikaa siten, että maallinen rälssi joutuu pieleen menneissä tapauksissa avaamaan rahakukkaron salpoja, jopa mennen tullen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #69 : 08.11.22 - klo:10:49 »
Kiitos Leena !  Vaikken tiedäkään noiden latinalaisten sanojen merkitystä, osaan kuvitella ne eri alueiden ympyrät ja niiden kohtaamisen keskellä, osin leikaten toisien kehiä, kohtaamispaikkoja.

Olen aina ollut nainen, mutta kasvaessani yhä enemmän ihminen. On niitä miehekkäitäkin piirteitä, esim. tämmöinen että haluan mieluummin jutella miesten kuin naisten kanssa. Olen mielelläni miesten kaveri.
Se on kokemusta, samoin kuin muut erotteluni mies-nais-olemuksessani.

Olen 'kohdullinen'  ja toimittanut sen mukaisen luonnonlain. Äitiys ei ole olemukseni 'kaikkein tärkein' puoli. Kiva toki, suvun jatkumisen ja jälkeläisten elämän seuraamisen takia. Rakkaus on tärkein.

Ihminen minussa on paljon muuta, onko se psygologiaa vai silkkaa mystistä jumala-yhteyttä, ei ole mitään tarvetta erotteluun.

Oletteko sitä mieltä että Luojallekin on voinut sattua virheitä, vai onko monisukupuolisuuskin vain biologiaa ja siten täysin oikeutettua.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #70 : 08.11.22 - klo:13:10 »


Olen aina ollut nainen, mutta kasvaessani yhä enemmän ihminen. On niitä miehekkäitäkin piirteitä, esim. tämmöinen että haluan mieluummin jutella miesten kuin naisten kanssa. Olen mielelläni miesten kaveri.
Se on kokemusta, samoin kuin muut erotteluni mies-nais-olemuksessani.



Ihminen minussa on paljon muuta, onko se psygologiaa vai silkkaa mystistä jumala-yhteyttä, ei ole mitään tarvetta erotteluun.




Niin on mielenkiintoista. Leena toi ajattelua pönkittävän mallin. Heteromies minä olen, mutta homoista, lesboista ja suurelti osana naisenlainen käyttäytyminen tekee minut mielenkiintoiseksi. Onko se herkkyys kun nainen yms elää periaatteessa epätasa-arvoisessa yhteiskunnassa. Minä olen herkkä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #71 : 08.11.22 - klo:13:49 »
Ai !  Minä olen herkempi.   :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #72 : 09.11.22 - klo:11:27 »
Kuule kyllä... minä olen herkempi kuin Riitta-mummi. Vaimo on esimerkiksi paljon järkevämpi kuin minä. Hän ei muista milloinka on sattunut häneen ja hän on itkenyt. Mutta minä olen itkuiikka. Tänäänkin minä olen itkenyt.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #73 : 09.11.22 - klo:12:15 »
En ole nähnyt Matin koskaan itkevän kyyneleitä. Murtunut on  ollut meidän koirien kuoltua, ja veljensä kuoltua.

En minäkään enää kyynelehdi, vaan olen pakahtua kun en saa itkua. Se on pahempaa.
Joitakin kohtauksia elokuvissa kun katson, saan silmiin vettä. Sen olen saanut kokea myös P.H. n  läsnäillessa.

Tänään itkisin harmin kyyneleitä oman huolimattomuuteni takia, vaan eipä heru.

 :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4778
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #74 : 09.11.22 - klo:13:40 »
Mutta minä olen itkuiikka. Tänäänkin minä olen itkenyt.
Jeesus ja maailman paras ja kaunein pääministeri Sanna Marinkin itkivät.   :eusa_pray:

"Jeesus itki"  (Joh. 11: 35)

Sanna Marin Purskahtaa Kyyneliin Lahdessa  https://www.youtube.com/watch?v=vQ3IPEIiXCc