Kirjoittaja Aihe: Tänään 75  (Luettu 17853 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Tänään 75
« Vastaus #90 : 29.05.22 - klo:18:35 »
Tänään olivat aamulla 'hyvät henget' liikkeellä . Kävelin jo heti yhdeksän jälkeen kirkonkellojen soidessa Evakkolasten muistomerkille.  Pian ensimmäinen kohtaamani nainen tervehti iloisesti hymyillen ja paineli rivakkaa vauhtia omalla aamulenkillään. Ei ollut tuttu.

Muistokiven luona istui maahanmuuttajamies tupakalla ja nettipuhelua puhuen. Tamiliksi ajattelin häntä. Toivoteltiin hyvät huomenet.

Istuin katsellen puistoon istutettuja puita, joita pitäisi olla 40 eri lajia. Silloin siihen tuli nuorehko pariskunta. Aloimme jutella, ja kävi ilmi että hekin ovat karjalais-hämäläiset puolisot. Vaimo Joutsasta, mies Tamperrelta. Lapsi oli jo Mukkulan kirkolla kuoroharjoituksissa. He olivat menossa Mukula-messuun.

Kehkeytyi keskustelu evakkoudestani, ja rouvan isän kivennapalaisuudesta. Isän naapuripitäjän äijii !
Venäjän aloittamasta sodasta Ukrainassa, omiin sotiimme liittyen. Puhimme paljon ja aika syvällisestikin uskosta.

Nautimme toistemme seurasta, ja palailimme yhtämatkaa toivotellen ja kiitellen .

Lähellä kotia oli Huvipolulle joku repinyt paperilaskun, joka taisi olla sairaalalasku, ja ripotellut sen siihen kujalle.
Noukin niitä rollaattorini koriin viedäkseni ne meidän roskikseen. Takaani tuli nainen joka ryhtyi auttamaan. Taas syntyi keskustelu. Roskaaminen ei kuulunut meidän kummankaan harrastuksiin, muutoin kun siivoten.

Mainitsin ettei minun nuoruudessani edes ollut roskia mitä kerätä, kun sodanjälkeinen aika oli köyhää, niin että karkkipaperitkin pantiin talteen, eikä heitelty luontoon. Niitä kierrätettiinkin, vaihdeltiin toisten lasten kanssa.
Hän sanoi kotinsa olleen köyhä.

Sain taas lämpimät toivitukset. Sitten olin kotona, ja hyvää on ollut koko päivän. Kuuntelen Riitta Konttisen kirjaa helene schjerfbeck´stä. Ties kuinka monetta jo, mutta jaksaa kiinnostaa.

Ja kohta saa jännittää hakkaako Kanada Suomen joukkueen kuinka suurin luvuin, kuten Matti ennustaa.
Minä olen aina heikomman puolella. :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tänään 75
« Vastaus #91 : 29.05.22 - klo:20:55 »
Aamulla messu vuodelta 2017 ja illalla Sibelius viulukilpailun finaali.  Ihana päivä
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tänään 75
« Vastaus #92 : 30.05.22 - klo:17:37 »
Aika loistavia kuvia päämisteristä kultajuhlissa is.fi
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Tänään 75
« Vastaus #93 : 31.05.22 - klo:18:55 »
Tänään sain katsottua viimeisen osan Outlanderin 5. tuotantokaudesta. Kuudeskin kausi on valmis, mutta Netflix tarjoaa sen vasta parin vuoden päästä.

Vaikka se on kovin romanttinen ja esittää raakalaismaisia kohtauksia milloin miltäkin alalta, niin jaksoin katson sen toiseen kertaan. Aiemmin seurasin sen telkkarista ja taisi jäädä muutama jakso katsomatta, siltä nyt vaikutti.

Mitään muuta hyötyä ei tietenkää näistä ole, mutta ajankuluksi kelpaavat parempien elokuvien käytyä harvinaisiksi.

Intiaaniharrastukseni sai hiukan tyydytystä. Kovin ei niitä sarjassa ollut, ja nekin kovin teatraalisia. Sain kuitenkin inspiksen täksi päiväksi googlailla intiaanien osallistumista Amerikan vapaussotiin . Intiaanit taistelivat molemmilla, brittien ja yhdysvaltalaisten , puolella. Sisällissodassa sata vuotta myöhemmin heistä ei mainita.
George Washington oli kirjoitettu juonikuvioin mukaan, ja Säätelijät, jotka olivat enimmäkseen eurooppalaisista maahanmuuttajista koottu kapinaliike.

Alkujakso Skotlannissa oli kiinnostava, mutta mitä pidemmälle sarja eteni sitä ' saippuammalta' se alkoi maistua.
Kuitenkin kunnioitettava spektaakkeli, hienot maisemat ja melko aidon oloiset puvut.
Tunnarista tuli 'korvamato'.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tänään 75
« Vastaus #94 : 31.05.22 - klo:19:21 »
Tänään pelottaa mennä huomena syömättä laboratorioon, kun aamusokeri on ollut tasaisen 4,5 muutaman päivän. Lisäksi minua kusetetaan aamulla.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Tänään 75
« Vastaus #95 : 31.05.22 - klo:20:03 »
Älä pelkää, olen ajatuksissa kanssasi.
Ole sinä puolestasi minun silmäpistossa torstaina 2.6.  klo 14.30   :056:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Tänään 75
« Vastaus #96 : 29.06.22 - klo:11:36 »
Aamulla kaupungin keskustassa käydessä näkyi liikkeellä aika paljon vieraita naamoja,. Mietin, jokohan on Herättäjäjuhlavieraitakin saapunut, vai ovatko muita turisteja, lomalaisia ja muita muukalaisia? Minulla on kyllä vahva mielikuvitus, joka aiheuttaa näitä mietiskelyjä. Aamut ja illat on näin helteillä parhaita ulkoiluilmoja.

Ei minulla mitään oikeaa asiaa ole, kunhan höpötän  :icon_confused:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Tänään 75
« Vastaus #97 : 06.07.22 - klo:08:32 »
Eino leinon päivä. Liput liehuvat mukavissa merkeissä.


***
Kaikki on kaunista minulle
tämän ilman kannen alla:
ilo, murhe, itku, nauru,
luonto, maailma, lokakin,
rauha suuren rakkauden,
vihurit vihan ja lemmen:
kaikell’ on kajastuksensa
Luojan suuresta suvesta,
ikuisesta auringosta
tähtitarhojen takana.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Vs: Tänään 75
« Vastaus #98 : 06.07.22 - klo:08:58 »
YÖKEHRÄÄJÄ

Istuin ma illalla yksinäni,
kuulin ma hyrinän sydämestäni.

Mikä se hyrisevi ainiaan? -
Neitonen rukkia polkevi vaan.

Istuin ma illalla aatteissani,
kuulin ma laulua kupeeltani.

Kuka siellä laulavi ainiaan? -
Kuolema neitoa kutsuvi vaan.

Istuin ma illalla yksinäni,
kuulin ma itkua sydämessäni.

Kuka siellä itkevi ainiaan? -
Impi se itkevi vapauttaan.


Eino Leino 1896

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Tänään 75
« Vastaus #99 : 07.07.22 - klo:07:00 »
Tänään 7.7. on ikimuistoinen päiväni. Lahden Herättäjäjuhlilla 7.7.2007 klo 7.07 Aamuseuroissa muuttui suuntani. Löysin ystäväjoukon johon olen siitä asti saanut kuulua.

Entisestä viidesläisestä kuoriutui körtti ! :057: :057: :057: :057: :057: :057: :057:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Vs: Tänään 75
« Vastaus #100 : 07.07.22 - klo:10:08 »
Huomenta, kaikki!
Mukava oli aamun kauppareissulla tavata Riitta-mummi ja Matti. Muistan hyvin myös tuon aamun 7.7.2007! Se oli huikea hetki herättäjäjuhlilla.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Tänään 75
« Vastaus #101 : 07.07.22 - klo:10:12 »
Tulin kirjoittamaan tästä vielä. Oli sen tämänaamuinenkin , että Mauno oli taas 1. ihminen jonka 15-v-juhlani todistajaksi näin.

Istuimme samalla penkillä silloin viretyksin ja Mauno oli todistamassa heräämistäni.
Nyt olimme leipää ja kalaa Prismasta ostamassa.

Olemme hyvässä hoidossa ja johdatus on ilmeinen.

 :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Tänään 75
« Vastaus #102 : 17.08.22 - klo:14:22 »
Olipas viimeinen tänään painunut alas.

Mutta juu, juuri oli työhaastattelu. Äh. Haastattelija oli ilmeisen innoissaan työkokemuksestani, mutta naama venähti, kun mietin, mahtaisiko työnteostani tulla mitään tiimissä, joka viestii lähinnä suullisesti. Minulla on huonoja kokemuksia sellaisesta, ts. en vain ymmärrä puhetta enkä muista siitä paljon mitään, ja esimerkiksi kokouksissa vain olen, ja myönsin tämän suoraan. (Okei, se haastis oli suullinen myös, ja näköjään jotakin muistan.) Että pitääkin olla rajoitteita. Enpä taida päästä tuohonkaan työhön. Mutta ehkä parempi olla rehellinen eikä luvata liikoja?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Tänään 75
« Vastaus #103 : 21.08.22 - klo:14:06 »
vasara ilmoittautuu, ainakin lukemaan tekstejä :039: pääsiäisestä lähtien olen ollut sairaalassa ja kotona toipumassa. Elämä sujuu taas, vaan entiseen ei ole paluuta. :icon_rolleyes:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Tänään 75
« Vastaus #104 : 21.08.22 - klo:16:07 »
Mukava kuulla, että olet päässyt kotiin.

https://www.youtube.com/watch?v=Uyc08BPq71s

En muistanut nimimerkkisi kirjoituksia ja kävin oikein katsomassa olemmeko kommentoineet toisiamme. Näin, että olit ollut tunnistavinasi minut Tampereen Juhlien tapamisessa. En kyllä ollut siinä tapaamisessa. Sehän oli muistaakseni aovittu kirkkoon.
Tamperren Juhlat olivat viimeiset Live-juhlani. Olen ollut Lapuan Juhlista asti niin huonossa voinnissa, että emme ole Treen jäkeen uskaltaneet enää lähteä.

Körttiradio on palvellut todella hyvin. Toivottavasti vastakin on niin.

Olipa positiivista että ilmoittauduit. Teitä entisiä kirjottavia on arvatenkin enemmänkin nyt lukijoissa.
Näin ikä, sairaudet, sekä monet muut asiat vaikuttavat foorumiin.

Kirjoittaminen on onneni ja iloni, kiitos Luojani !  On jatkettava kunnes näkö loppuu tai loppuni tulee.

Tiedän Lunastajani elävän ja viimeisenä Hän on seisova multieni päällä.

Voimia sinulle toipumiseen !  R-m :) :eusa_pray:

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)