Kirjoittaja Aihe: Tänään 75  (Luettu 17857 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Tänään 75
« Vastaus #30 : 24.12.21 - klo:11:07 »

   Täällä tuli yöllä kolme senttiä lunta. Piha oli puhtaan kevyen pakkaslumen peittämä.
Kunnes! Kauhakuormaaja veti viattoman valkoisen pois. Alta paljastui iänikuinen, koko syksyn toljottanut sorakko! Tuli mieleen atomijäte, yhtä välttämättömiä: ydinjäte upotettuna sadan metrin syvyyteen, ensilumi kasattuna ruskeanharmaaksi mössöksi. Voi tätä sivilisaatioo! Lähden Lappiin. Kävellen. Otan ongen. Menen etsimään äitiä. Itken.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Tänään 75
« Vastaus #31 : 25.12.21 - klo:08:40 »
https://www.youtube.com/watch?v=52IxO8y5Og0


Gregorian/Christmas chant: Puer natus in Bethlehem



Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Tänään 75
« Vastaus #32 : 05.01.22 - klo:13:09 »
Loppiaisaatto, ja mie tääl isseksei ja yksinää soittelen ja kirjuuttelen.

Palji oon kerint jo puolil päivii. Aamusel lähettii jo pimiäl ajelemmaa kaupoil, siin män tunti, vähä toistakii. Hiki pinnas sai ajjaa ja kassiloit raahat kottii.

Siit ruoanlaitto, helpommast täästä. Kypsää broilerii, nuudelii ja sallaattii.

Siit kuumensin uunin ja paistoin karjalanpiirakoit ja joulutorttui. Ja joka välis käin selkää lepuuttamas täs voorumil. Samal essin mieleistä musiikkii näi Loppiaisen merkeis.

Taas on sääukko tehnt temppuise Bisoshoohveniis. Illal pit olla huomisen mäjen karsinta, mut nyt näkkyy karsinta olevan jo klo 14 ja yks kilpailu tännää ( kai se on se perruutettu Insprukki) ja huomen pitäs olla siit toine. Tiijä häntä mitä ilmoi mei, tai siel Saksanmaal, huonen siit on.

Mut huomen on Loppijainen, ja miul tulloo syöjät klo 12. Saavat pottumuussii, lihapullii ja täytettyi paprikoi. Ja kohvit päälle piirakoi ja torttuloi keral.

Jot, Hyvvää Loppijaist ! Nyt Joulu on huomise jälkee juhlittu.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Tänään 75
« Vastaus #33 : 08.01.22 - klo:20:06 »
Kävimme saunassa jota ei ole tapahtunut sitten sen jälkeen kun Matilla oli se sairaala-reissu.

Hän on ollut alamaissa.  Lääkäri kehoitti viettämään normaalia elämää. Mitä se sitten onkaan tämän ikäisille.

Ainakaan ei Matti voinut pakkasten ja lumisten katujen takia ajella pyörällään. Etupäässä hän istuu tv-tuolissaan ja lukee. Ja nukkuu.

Hän on hyvin sulkeutunut, eikä paljon puhukaan. Se ei ole uutta, mutta kaikki yhdessä...Olen surullinen hänen tilastaan.

Kuolemasta olemme voineet puhua, sitä emme pelkää, mutta emme vielä toivokaan.

Toivomme terveempiä jalkoja, lämpimämpiä ilmoja, kevättä ja jotakin pientä piristävää auto-ajelua.

Elämme nyt toivomusten kanssa, mutta tyydymme saamaamme.

Jos joku rukoilee, me kiitämme!
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tänään 75
« Vastaus #34 : 09.01.22 - klo:00:01 »
Jos joku rukoilee, me kiitämme!

Yritän ottaa tämän asian rukouslistalleni, toivottavasti tämä seikka rohkaisisi Mattia ja sinua Riitta.
Moni muukin muistaa rukouksin, kaikki eivät tätä kerro.
Aina ei ole tarpeenkaan, mutta joskus sen kertominen voi rohkaista.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Tänään 75
« Vastaus #35 : 19.01.22 - klo:11:32 »
Jos Heikki-veljeni eläisi, hän täyttäisi tänään nimipäivänään 77 vuotta. Hän kuoli 56-vuotiaana, elokuun lopussa tulee 21 vuotta siitä.

Häntä muistelen, yhteistä lapsuuttamme Orimattilassa ja Kärkölässä. Lappeenrannan ajoista ei paljon muistoja olekaan.

Tänään on myös 3-vuotispäivä. Olenne muuttaneet tähän tasan 3 v sitten. Se oli kova pakkaspäivä silloin. Muuttoa se ei haitannut, mutta ei myöskään helpottanut.
Eivät talon asukkaat valittaneet vaikka alaovesta pakkanen pyrki sisään.

Tänään kävin labrassa verikokeissa tulevaa jatkotutkimusta varten. Lääkäri on varattu 31.1. Lisää tutkimusta suolistoa varten nämä 'keissit'.

Paljon oli asiakkaita Fimlabin odotushuoneessa. Minä pääsin pelkkien verikokeiden takia suoraan, ilman ajanvarausta, NOPSAaan. 15 min vei käynti + matkat päälle.
Matti keitti heti kahvit. Olin ollut 13 h syömättä.

Olen hyväntuulinen, enkä koe kipuja. Kiitän Herraa !   :eusa_pray:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Tänään 75
« Vastaus #36 : 31.01.22 - klo:10:56 »
Tänään tiedän mitä merkitsee sanonta: Kuin mummo lumessa !
 Kävelykatua ei oltu aurattu, eikä pihaakaan kuin polkun leveydeltä. Koululaiset olivat tallustaneet jonkinlaisen tolan, mutta voimalla piti työntää että rolla liikkui.

Lääke joka lauantain lopulta minun vaivaani määrättiin on loppunut tukustakin. Täytyy keplotella pari viikkoa ennen kuin korvaavaankaan lääkettä apteekista saan.

Hankalaa !  Sitähän elämä välillä on.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tänään 75
« Vastaus #37 : 31.01.22 - klo:12:36 »
Riitta, missä päin Lappeenrantaa olet asunut
Kun olin 8 vuoden ikäinen, muutimme Lamposaaresta Huhtiniemeen.
Huhtiniemestä olen sitten lähtenyt maailmalle.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Tänään 75
« Vastaus #38 : 31.01.22 - klo:12:47 »
Olin 4-vuotias kun muutimme Lappeenrannasta Tänne Hämeeseen. Kotimme oli Ratakadulla. Siksi mm. sodan ollessa vielä käynnissä kävimme 'evakossa' Luumäellä kun rautatietä pommitettiin. Ratakatu on mielestäni rataa myötäilevä.

Sen vain tiedän että samassa talossa asui isän työkaveri komisario Soikkeli.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Tänään 75
« Vastaus #39 : 11.02.22 - klo:14:47 »
Tänään on Vieremän Koiton suuri juhlapäivä.

Tänään olisi äitini 108-vuotis syntymäpäivä. Hän kuoli jo 1993.

Äitini oli myös innostunut hiihdoista, ja niin Virolahdella yleisesti oltiinkin. Oli jo radio mistä kuunneltiin oma pitäjän hiihtäjien suorituksia, ainakin suurimpia kilpailuja.
Veli Saarisen minäkin sain tavata. Äiti hänet tunsi. Istuttiin junassa samassa penkissä
Hamina-Lahti välillä.

Virolahden Sampo:

https://www.virolahdensampo.net/urheiluhistoriaa/sammon-huiput/
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Tänään 75
« Vastaus #40 : 14.02.22 - klo:06:38 »
   Hyvää Ystävänpäivää !

         
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Tänään 75
« Vastaus #41 : 15.02.22 - klo:13:23 »
Tytär tuli tekemään meille siivouksen, sellaisen pikkutarkan. Siinä meni aamupäivä, ja osin Pekingin kisoja seuratessa.

 :icon_biggrin:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4778
Vs: Tänään 75
« Vastaus #42 : 15.02.22 - klo:15:26 »
Riitta, missä päin Lappeenrantaa olet asunut
Kun olin 8 vuoden ikäinen, muutimme Lamposaaresta Huhtiniemeen.
Huhtiniemestä olen sitten lähtenyt maailmalle.
Lamposaaren lossi Lappeenrannassa 30.4.2020  https://www.youtube.com/watch?v=DrVFwxtq7-k

Huhtiniemi https://www.youtube.com/watch?v=vnoI5Fn6GnY

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4778
Vs: Tänään 75
« Vastaus #43 : 15.02.22 - klo:15:33 »
Olin 4-vuotias kun muutimme Lappeenrannasta Tänne Hämeeseen. Kotimme oli Ratakadulla. Siksi mm. sodan ollessa vielä käynnissä kävimme 'evakossa' Luumäellä kun rautatietä pommitettiin. Ratakatu on mielestäni rataa myötäilevä.

Sen vain tiedän että samassa talossa asui isän työkaveri komisario Soikkeli.

Lappeenranta, Ratakatu 25 4 2014 klo 9 41 https://www.youtube.com/watch?v=1T0k1QA2JeE

Lappeenranta, Ratakatu 9 4 2014  https://www.youtube.com/watch?v=j4Xv73n3cuc

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Tänään 75
« Vastaus #44 : 15.02.22 - klo:17:37 »
Kiitos linkeistä joiden ansiosta aloin muistella ja tutkia karttoja. Minulle on kerrottu että talo jossa asuimme silloin 1943 - 1947 oli lähellä nykyistä Matkakeskusta.

Siitä ei ollut kovin pitkä matka Peltolan koululle eikä Vesitornille jonka juuressa tätini perhe asui samaan aikaan.
Peltolan koululta haimme toisen tätini kanssa maitohinkillä Amerikan-apua, luumukeittoa. Vieläkin muistan suussani sen ihanan maun. Samoin kuivattujen porkkanasiivujen, jota ostimme tädin kanssa sirkuksesta johon täti minut vei.
Veli oli silloin niin pieni ettei hän päässyt mukaan. Minä kävelin reippaasti nämä välit jotka mainitsin.

Toinen täti oli isän sisko, ja tämä nuorempi oli äidin nuorin sisko ja  meillä jonkin aikaa apulaisena . Hänkin tapasi tulevan puolisonsa, kortesjärveläisen maanviljelijän, sodan jälkimainingeissa Vaalimaalla.
Hän oli pankkivirkailija, kuten kaksi serkkuanikin. Pappa, äidin isä oli herastuomari ja Säästöpankin isäntä Virolahdella. Häntä kunnioitettiin hiukan ankarana vanhana herrana. Mamma oli suloinen.

Jaha, meni taas muisteloiksi. Ei paha, sillä foorumia lukee jälkikasvuni. Ovat pyytäneet muistelmia, joten 'täältä pesee ! '
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)