Keskustelu > Yleinen keskustelu

Humanismin diktatuuri

<< < (5/15) > >>

karjalaisenkyösti:

--- Lainaus käyttäjältä: Pena - 24.12.21 - klo:10:33 ---Tarinasikin humanismista voisi olla eri meltä. Humanismi ei ole totalitarismia vaan pikemminkin individualismia.

--- Lainaus päättyy ---

Tarina kuvaa sitä, mihin liiallinen individualismi voi johtaa.
Itsekeskeisyyden kasvaessa kukin kuvittelee oman reviirinsä entistä suuremmaksi ja suuremmaksi.
Tila ei riitä, reviirit menevät päällekkäin, yksilön vapaudet kärsivät, kuten diktatuurissa.

Ennemminkin pitäisi opetella sietämään erilaisuutta ja opetella loukkaantumiskynnyksensä korottamista. Aiheesta tulisi järjestää ihmisille kursseja ja muutenkin kannustaa kehittämään asioiden sietämistä.


PekkaV:

--- Lainaus käyttäjältä: karjalaisenkyösti - 25.12.21 - klo:00:33 ---....
Ennemminkin pitäisi opetella sietämään erilaisuutta ja opetella loukkaantumiskynnyksensä korottamista. ....


--- Lainaus päättyy ---

Yksi väline voisi olla keskustelutaidon kehittäminen. Kirjallisen ilmaisun hiominen, synonyymien käyttö toisi happea. Avaruudellinen hahmottaminen tekee tilaa erilaisuuden ymmärtämiselle.
   Kynnyskysymys on sitten, miten edetä, kun ei voi hyväksyä; kun haluaa ilmaista oman eriävän mielipiteensä. Lähtökohta on malttaa mielensä, harkita sanavalintoja. Ellei tunnekuohu ole selkeästi myönteinen, on ulostuloa mietittävä. Juuri siinä on haaste ja tarve ajatustenvaihdolle.
   Jos kiukkuun on aihetta, toki tunne on aito. Pointti vaan on, miten kyseisen asian malttaa ilmaista. Väärinymmärrykselle on lukemattomia tilauksia. Mutta keskustelu parhaimmillaan on juuri niiden selvittämistä. Tai pikemminkin keskustelu parhaimmillaan on osapuolen kunnioittavasta kuuntelusta kumpuavaa ilmaisua. Sitä täällä on paljon.

karjalaisenkyösti:
Asioita ajateltuani olen tullut sellaiseen johtopäätökseen, että yhteiskunnan tulisi ennemmin keskittyä toimenpiteisiin, joilla ihmisen tervettä itsetuntoa kohennetaan sen sijaan, että keskityttäisiin sananvapauden rajoittamiseen.

Terve itsetunto kaiketikin osaa ottaa kanssamatkaajat paremmin huomioon, kuin sairas itsetunto, joka on tuon tuostakin loukkaantumassa.

On joitain asioita, joita minä en kestä kuunnella.
Olisiko oikea tapa se, että vaatisin kanssakulkijoita pitämään suunsa kiinni asioista, joitka ovat minulle liian vaikeita kuunnella?
Olen lähtenyt siitä, että omia vaurioitani minun ei pidä laittaa muiden syyksi ja kannettavaksi.
Joskus hyvin harvoin, jos joudun tilanteeseen, jossa en voi toisten puheiden tähden olla, häivyn paikalta siten, että en aiheuta pahennusta. Olen kokenut tuollaisen ratkaisin toimivaksi.
Toki joskus saatan sanoa, että vaihdetaan puheenaihetta, koska...., mutta tuolla tavoin en tohdi toimia, jos epäilen, että se aiheuttaa pahennusta.

Pena:

--- Lainaus käyttäjältä: karjalaisenkyösti - 25.12.21 - klo:23:02 ---On joitain asioita, joita minä en kestä kuunnella.
Olisiko oikea tapa se, että vaatisin kanssakulkijoita pitämään suunsa kiinni asioista, joitka ovat minulle liian vaikeita kuunnella?

--- Lainaus päättyy ---

En usko, että ns vihapuheen suitsimiseen pyrkivät ajattelevat itseään, sitä mitä eivät itse halaisi kuulla. Helppohan sellainen on väistää. On kysymys laajemmasta asiasta, yhteiskuntarauhan säilyttämisestä. Vihan lietsomista seuraa helposti väkivalta.

Leena:

--- Lainaus käyttäjältä: Pena - 23.12.21 - klo:14:25 ---Pohjois-Korean diktatuuria ei voi pitää humanistisena.

--- Lainaus päättyy ---

No ei todellakaan voi.  Huh.


Kyösti, voisitko yrittää tiivistää tekstejäsi?   :kahvi:    En oikein jaksa niitä lukea.  Otsikko kuitenkin haastaisi selvittämään mitä tahdot selittää.

Diktatuurit ovat käsittääkseni varsin etäällä humanismista joten olisihan tuo poleeminen otsikko kiinnostava saada avattua.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta