Kirjoittaja Aihe: Tämän luin, aioin lukea, tai ainakin harkitsen XVII  (Luettu 19716 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Vs: Tämän luin, aioin lukea, tai ainakin harkitsen XVII
« Vastaus #30 : 09.11.21 - klo:19:39 »
Sovitaan niin, että kaikki on minun syytäni ja te olette puhtaita kuin pulmuset.

Syyllisyydestä ja puhtaudesta päätetään korkeammilla tahoilla. Niitä ei rarkaista sopimuksilla.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Tämän luin, aioin lukea, tai ainakin harkitsen XVII
« Vastaus #31 : 09.11.21 - klo:19:48 »
Syyllisyydestä ja puhtaudesta päätetään korkeammilla tahoilla. Niitä ei rarkaista sopimuksilla.

Eiköhän asia ole muusta. Poistakaa tekstit, jotka ovat toisen omaisuus.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Tämän luin, aioin lukea, tai ainakin harkitsen XVII
« Vastaus #32 : 12.11.21 - klo:12:05 »
Kuuntelen nyt Kaari Utrion Rautaliljaa. Se on ilkikurinen ( satiirinen ) romanttinen kuvaus 1830-luvun kuvitteellisesta Peurajoen pitäjästä läntisellä Uudellamaalla.

Kartano omistaa rautaruukin jossa malmia puhalletaan liki ympärivuotisesti sillä koski on runsasvetinen.

Nuori aatelinen vävy-vänrikki palkkaa Tukholmasta ammatti-masunistin, joka lähes tappaa masuunin, ja sen palkeet aloittaessaan puhalluksen liian nopeasti. Se taas johtuu vänrikin ahneudesta saada rautaa nopeati markkinoille.

Nuo nyt ovat noita 'miesten juttuja', mutta hauskin kohtaus käydään kirkkokansliassa jossa pitäjän entisen masunistin poika, maailmaa nähnyt merikarhu alkaa uudistaa ukkojen vanhakantaista tilanpitoa.

Voi sitä ukkojen kauhistusta kun Robert kertoo kylvävänsä heinän siementä peltoihin !  Heinää hyviin peltoihi ! Heinähän kasvaa itsekseen niityillä.

Mutta lehmät saavat silloin syödä olkia talvella, sanoo Robert. Lehmien kuuluukin olla talvella ummessa, sanovat ukot.
Kirkkoherra, vanhan kannattaja, saa slaagin ja kuolee.

Tämä osui minuun kuin häkä ' Muuttukaa mieleltänne ja uudistukaa ! '  kuuluu opetus. Ja kehityskin kehittyy. Mietitäämpä vaikka tätä korona-rokotusta. Kuinka nopeasti se kehitettiin entisten rokotteiden pohjalta. Ja tämä nykyinen auttaa taas kehittämään uusia, niiden tullessa tarpeelliseksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1560
Vs: Tämän luin, aioin lukea, tai ainakin harkitsen XVII
« Vastaus #33 : 16.11.21 - klo:21:54 »
Kotimaa lehdessä oli v.2013 juttu uskon mittaamisesta, jota on harrastettu täälä foorumissakin vastenmielisen paljon.
Eihän se hyvältä tunnu, kun körtit mitataan inkvisiittorien toimesta harhaoppineiksi.

"Sen sijaan uskon mittaamista tarvitaan, jos on patologinen tarve ottaa Kristuksen valta jakaa ihmiset vuohiin ja lampaisiin. Uskon mittaamista tarvitaan, jos on halu nousta toisen yläpuolelle ja saada kiksejä katumattoman käännyttämisestä. Puhumattakaan siitä sulasta hatussa, mitä toisen mahdollinen kääntyminen tuottaa. Ja jos toinen tykkää matalaa, niin sillähän kiillottaa hyvin omaa marttyyrin kruunua.

 Uskon mittaamista tarvitaan myös hengelliseen vallankäyttöön. Eri mieltä oleva voidaan aina leimata uskosta osattomaksi. Näin häntä ei tarvitse ottaa vakavasti. Hänet voidaan työntää henkisesti yhteisön ulkopuolelle. Ironista kyllä eri mieltä olevan epäuskoiseksi leimaaminen kertoo ennen kaikkea epäuskosta omaan asiaan. Toisaalta se voi kertoa myös nautinnosta, jota henkilö saa juopuessaan jumalallisesta vallasta.
https://www.kotimaa.fi/blogit/epaeuskon-mittaajat/comment-page-8/
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tämän luin, aioin lukea, tai ainakin harkitsen XVII
« Vastaus #34 : 17.11.21 - klo:04:58 »
En ainakaan vielä lukenut tuota Kotimaan artikkelia.
Sitä vaan pohdin, että miksi ihmiset pitää jakaa kahteen ryhmään siten, että vain sen toisen ryhmän uskoa saa mitata ja toisen ryhmän ei?
Kysymykseni tosin juontaa juurensa omasta turmeltuneesta nöyryyteen kelvottomasta olemuksestani, koska kuulun tuohon ryhmään, jonka uskoa saa mitata ja koska tuon määritelmän mukaan saan itse mitata vain oman ryhmän jäsenieni uskoa, en niiden oikeasti nöyrien uskoa, joihin minä en satu kuulumaan.
Oikea tapa on vain purra hammasta ja tyytyä kohtaloonsa - vaikeaa se on - ja hyväksyä, että vain ne nöyrät ovat oikeutettuja mittaamaan minun uskoani ja minun on oltava hiljaa heidän uskostaan.
Vaan minkäs sille mahtaa, näillä mennään.
Usein tosin lankean tässä asiassa, ja monesti täyden ymmärryksen kanssa.

Tuli vielä mieleeni Paavo Ruotsalainen uskon mittaajana.
Muistuu mieleeni eräs tapaus, kun hän mittaili joidenkin vanhempien naisten uskoa.
Naiset vastasivat kutakuinkin niin, että Kristuksen sovituskuoleman perusteella uskovat pelastuvansa.
"Ei riitä" -huusi Paavo- Jotain vielä puuttui. Tuli sellainen kuva, että kovin korkealle nosti Paavo tuon uskon riman.
En muista tarkkoja yksityiskohtia, jäin vain ihmettelemään.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Tämän luin, aioin lukea, tai ainakin harkitsen XVII
« Vastaus #35 : 17.11.21 - klo:05:15 »

 En ainakaan vielä lukenut tuota Kotimaan artikkelia.
Sitä vaan pohdin, että miksi ihmiset pitää jakaa kahteen ryhmään siten, että vain sen toisen ryhmän uskoa saa mitata ja toisen ryhmän ei?
Kysymykseni tosin juontaa juurensa omasta turmeltuneesta nöyryyteen kelvottomasta olemuksestani, koska kuulun tuohon ryhmään, jonka uskoa saa mitata ja koska tuon määritelmän mukaan saan itse mitata vain oman ryhmän jäsenieni uskoa, en niiden oikeasti nöyrien uskoa, joihin minä en satu kuulumaan.
Oikea tapa on vain purra hammasta ja tyytyä kohtaloonsa - vaikeaa se on - ja hyväksyä, että vain ne nöyrät ovat oikeutettuja mittaamaan minun uskoani ja minun on oltava hiljaa heidän uskostaan.
Vaan minkäs sille mahtaa, näillä mennään.
Usein tosin lankean tässä asiassa, ja monesti täyden ymmärryksen kanssa.

Tuli vielä mieleeni Paavo Ruotsalainen uskon mittaajana.
Muistuu mieleeni eräs tapaus, kun hän mittaili joidenkin vanhempien naisten uskoa.
Naiset vastasivat kutakuinkin niin, että Kristuksen sovituskuoleman perusteella uskovat pelastuvansa.
"Ei riitä" -huusi Paavo- Jotain vielä puuttui. Tuli sellainen kuva, että kovin korkealle nosti Paavo tuon uskon riman.
En muista tarkkoja yksityiskohtia, jäin vain ihmettelemään.



   Olenko minä mitannut toisen uskoa? Todista!

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tämän luin, aioin lukea, tai ainakin harkitsen XVII
« Vastaus #36 : 17.11.21 - klo:05:37 »
   Olenko minä mitannut toisen uskoa? Todista!

En jaksa miettiä, oletko mitannut vaiko et.
Oikeastaan minun mielestäni sillä ei ole juurikaan merkitystä, että mittaako joku toisen uskoa vaiko ei.
Minua jotenkin tympäisee se, että tehdään kaikenlaisia ylimääräisiä lakipykäliä, kuten esim. että "Toisen uskoa ei saa mitata, paitsi kun....".
Miksei tuosta kahleesta voisi luopua ja antaa ihmisten toimia niin, kuin se itse kullekin on luontaisinta tämän asian suhteen?
Jos joku mittaa, niin mitatkoon jos ei mittaa, niin olkoon mittaamatta.
Mikä minä tai joku olen siihen sanomaan, kuka saa mitata ja kuka ei?
Puhumattakaan, että rupeaisin antamaan mittausohjeita siihen, kuinka/ketä saa mitata ja kuinka/ketä ei saa mitata.

Ainakin minun uskoani saa kuka tahansa milloin tahansa mitata.
Mittaustulokset saa halutessaan antaa minulle tällä foorumilla, lähettää minulle sähköpostilla, tekstiviestillä tai soittamalla vastaajaani tai kertomalla minulle silloin, kun vastaan puhelimeen. Ja yölläkin saa soittaa - viesti tosin menee tuolloin vastaajaan.
Ovikelloakin saa tulla soittelemaan - ethän kuitenkaan tee sitä yöllä.
Saa myös vetää hihasta, jos näkee minut ulkona ja saa kertoa, mitä mieltä on minun uskostani.
Tässä asiassa en ole sokerista tehty.

Toinen puoli asiassa on hienotunteisuus. Jos tietää jonkun saavan suurta pahaa oloa siitä, että hänen uskoaan mitataan, tällöin olisi syytä pyrkiä toimimaan tilanteen edellyttämällä tavalla.

Minua vähän tympäisee se varsinkin körttipiireissä oleva ihmisten luokittelu siten, että kuka saa mitata mitäkin ja kuka taasen ei saa mitata ja että ketä saa mitata ja ketä ei saa mitata. Olen kuitenkin tottunut luovimaan kaikenlaisissa kummallisissa sääntöviidakoissa, joten tämänkin lakipykälän kanssa pystyn elämään ja jopa viihtymään körttipiireissäkin. Jokaisessa piirissä on kuitenkin omat erikoiset sääntöviidakkonsa.
« Viimeksi muokattu: 17.11.21 - klo:05:47 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Tämän luin, aioin lukea, tai ainakin harkitsen XVII
« Vastaus #37 : 17.11.21 - klo:07:10 »

   Voitko täsmentää.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tämän luin, aioin lukea, tai ainakin harkitsen XVII
« Vastaus #38 : 17.11.21 - klo:07:44 »
   Voitko täsmentää.

ok.
Mittailkoon, kuka haluaa, älköön mittailko, kuka ei halua ja jokaisen toivotaan pyrkivän valinnassaan hienotunteisuuteen.
Ja en muista, että olisit mittaillut kenenkään uskoa ja vaikka olisitkin, niin se ei haittaa.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1560
Vs: Tämän luin, aioin lukea, tai ainakin harkitsen XVII
« Vastaus #39 : 17.11.21 - klo:08:17 »
Intiassa yhteiskunta on jaettu neljään pääkastiin eli oppineisiin, sotureihin, kauppiaisiin ja maanviljelijöihin. Sitten neljän kastin ulkopuolelle jäävät kastittomat, jotka ovat kaikkien neljän pääkastin alapuolella ja jotka tekevät kaikkein vähiten arvostettuja töitä.

Samanlaista uskonnollista ja poliittista karsinointia tehdään yhä pahemmin Suomessakin ja tämän tarkoitusperä on useimmiten mitätöidä toisen ihmisarvoa alentavasti omia tarkoitusperiä varten.

"Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat."
Meidät kyllä mitataan ja punnitaan viimeisellä tuomiolla näiden käskyjen perusteella.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Tämän luin, aioin lukea, tai ainakin harkitsen XVII
« Vastaus #40 : 17.11.21 - klo:09:05 »


 ok.
Mittailkoon, kuka haluaa, älköön mittailko, kuka ei halua ja jokaisen toivotaan pyrkivän valinnassaan hienotunteisuuteen.
Ja en muista, että olisit mittaillut kenenkään uskoa ja vaikka olisitkin, niin se ei haittaa.



https://www.youtube.com/watch?v=L_WvkhKutEQ

1.
Käykäämme nyt Jerusalemiin
ja yhdessä paastotkaamme
ja Jeesusta kärsimystiellänsä
nyt nöyrästi seuratkaamme.

2.
Käykäämme nyt Jerusalemiin.
Vaan yössä ken kestää voisi
ja Jumalan tahtoa kuunnellen
sen katkeran kalkin joisi?

3.
Käykäämme nyt Jerusalemiin,
kun henkensä Kristus antaa.
Hän, Karitsa, kaikkien puolesta
saa tuomion yksin kantaa.

4.
Käykäämme siis Jerusalemiin,
on ikuinen kirkkaus siellä.
Ja luoksensa kerran hän kokoaa
ne, jotka hän tunsi tiellä.


Paul Nilsson 1898. Suom. Per Boreman 1945, Pauli Vaalas 1951. Uud. Anna-Maija Raittila 1979. Virsikirjaan 1986. | Sävelmä: Tanskassa 1627.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Tämän luin, aioin lukea, tai ainakin harkitsen XVII
« Vastaus #41 : 17.11.21 - klo:09:17 »


 Intiassa yhteiskunta on jaettu neljään pääkastiin eli oppineisiin, sotureihin, kauppiaisiin ja maanviljelijöihin. Sitten neljän kastin ulkopuolelle jäävät kastittomat, jotka ovat kaikkien neljän pääkastin alapuolella ja jotka tekevät kaikkein vähiten arvostettuja töitä.

Samanlaista uskonnollista ja poliittista karsinointia tehdään yhä pahemmin Suomessakin ja tämän tarkoitusperä on useimmiten mitätöidä toisen ihmisarvoa alentavasti omia tarkoitusperiä varten.

"Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat."
Meidät kyllä mitataan ja punnitaan viimeisellä tuomiolla näiden käskyjen perusteella.



Käskyt - Armo

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tämän luin, aioin lukea, tai ainakin harkitsen XVII
« Vastaus #42 : 17.11.21 - klo:09:30 »
"Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat."
Meidät kyllä mitataan ja punnitaan viimeisellä tuomiolla näiden käskyjen perusteella.

Vaikein Jeesuksen antama käsky Vuorisaarnassa taitaa olla suunnilleen näin: Olkaa te siis täydellisiä, kuten teidän taivaallinen Isänne.

Toiseksi vaikein käsky (vai olisiko kuitenkin yhtä vaikea) on juuri tuo Mörtin siteeraama.
Rakastaa Jumalaa koko sydämestä. Kuka on joskus onnistunut edes kerran? Vai riittääkö, että noudattaa vain 1% ja rikkoo 99%?
Koko sielustasi. Ilmeisesti tarkoitetaan tunnemaailmaa. Kova on tavoite, jos tunnemaailmaa pitäisi hallita.
Kaikesta mielestäsi. Tässä ehkä tarkoitetaan tahtomaailmaa?
Jossain kohtaa Raamatussa tähän rakastamiseen liittyy vielä neljäskin vaatimus - tässä niitä oli vain kolme.
Entä sitten lähimmäisen rakastaminen, kuten itsensä rakastaminen. Itsestäni kyllä pidän huolta, käyn lääkärissä jos tarvis ja muutenkin pyrin täyttämään perustarpeeni. Olenko koskaan samalla tarmolla keskittynyt lähimmäiseeni?
Joku on näitä käskyjä noudattanut huonosti, joku vielä huonommin.
Joka tapauksessa Raamattua lukiessa näyttää vahvasti siltä, kuten Mörtti jo totesikin, että tämänkin käskyn noudattaminen viimeisellä tuomiolla otetaan esiin. Ja kyllä siinä huonosti käy, jos tuomio tulisi yksistään sen mukaan, kuinka tätä käskyä on noudattanut.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Tämän luin, aioin lukea, tai ainakin harkitsen XVII
« Vastaus #43 : 17.11.21 - klo:09:41 »
Lainaus Mörtiltä:


Samanlaista uskonnollista ja poliittista karsinointia tehdään yhä pahemmin Suomessakin ja tämän tarkoitusperä on useimmiten mitätöidä toisen ihmisarvoa alentavasti omia tarkoitusperiä varten.



Minuunkin on kohdistettu epäkörtillisesti tällä foorumilla kaikenlaista, johtuu persoonastani ( jonka olen perintönä ja lahjana saanut )

Kaksi esimerkkiä:

Olen kertonun muutoksesta mielipiteissäni. Olen vaihtanut puoluekantaa uudistuessai armossa ja rakkaudessa.
Sen sanotaan kuvaavan epäluotettavaa ihmistä.


Olen kertonut taiteellisista harrastuksistani. Ihailen taitelijoita joilla on lahjoja jaettavaksi.

Se on tuomittu joutavana . Parempi olisi tuntea Raamatun jakeet ja jakaa niitä.

Nämä ovat esimerkkejä erilaisista maailmoistamme. Näin on kaikkialla ja tätä pitäisi varoa. Hybrisodankynti rajojen sisäkkin on mahdollista.

https://www.youtube.com/watch?v=-Wn6TyrkwyQ
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tämän luin, aioin lukea, tai ainakin harkitsen XVII
« Vastaus #44 : 17.11.21 - klo:09:49 »
Riitta, minäkin olen kokenut saaneeni tällä foorumilla ja muuallakin sellaista, joka on tuntunut välillä kovinkin kipeältä.
Se johtuu siitä, että olen kommunikoinut ja avannut uskomusmaailmaani.
Viime viikonloppuna lukiessani erästä ketjua, tuntui, kuin raivo olisi täyttänyt koko olemukseni voimakkaasti.
En kuitenkaan kirjoittanut ketjuun mitään, annoin asian olla.

Jos ei halua kokea negatiivisia tunteita toisten taholta, ainut vaihtoehto lienee eristäytyminen.
Eristäytyminen taasen suurimmalle osalle meistä aiheuttaisi huomattavasti enemmän harmia, kuin eri yhteisöissä tulevat kolhut.

Kaikki me saamme kolhuja ympäriltämme, ne me huomaamme.
Me myös kolhimme muita, sitä emme yleensä huomaa.

Ihminen tarvitsee kuitenkin yhteisöjä, joissa elää muiden ihmisten kanssa, kolhuja vastaanottaen ja kolhuja muille tarjoillen.
Se on normaalia elämää.

Kukin löytää yhteisön, joka hänelle sopii.