Kirjoittaja Aihe: Hullu harrastus  (Luettu 20384 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Hullu harrastus
« : 09.06.21 - klo:19:36 »
Olemme nyt nyt parin kuukauden ajan laskeneet montako siivua on mandariinissa (satsumassa, klementiinissä) kuoriessamme sen. Suuren ja perusteellisen tutkimuksen jälkeen voimme kertoa luottamuksellisesti, että yleensä niitä on 11, mutta enin mitä on tutkimuksessa löytynyt on 13 ja vähin on 9. Olemme pitäneet kaiken kokoisia viipaleita saman arvoisia muuten  tutkimuksella ei oli körttiläistä arvoa. Mitään kirjanpitoa ei tuloksista ole.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Hullu harrastus
« Vastaus #1 : 09.06.21 - klo:19:52 »
Olemme nyt nyt parin kuukauden ajan laskeneet montako siivua on mandariinissa (satsumassa, klementiinissä) kuoriessamme sen. Suuren ja perusteellisen tutkimuksen jälkeen voimme kertoa luottamuksellisesti, että yleensä niitä on 11, mutta enin mitä on tutkimuksessa löytynyt on 13 ja vähin on 9. Olemme pitäneet kaiken kokoisia viipaleita saman arvoisia muuten  tutkimuksella ei oli körttiläistä arvoa. Mitään kirjanpitoa ei tuloksista ole.

Heikkous siinä on kirjanpidon puute. Minäkin harrastan jotakin, jota ei sovi mainita täällä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Hullu harrastus
« Vastaus #2 : 09.06.21 - klo:20:24 »
Intiaanit !   Olen nyt kaksi päivää viettänyt Pohjois-Amerikan, Kanadan ja Alaskan intiaanien parissa.

Mitä minä muka saan tästä, että koossa on nyt 330 valokuvaa jotka olen pyrkinyt tutkimaan niin että heimot ovat suht oikein.

Tiedonhaluni kohdistuu etupäässä ihmisiin ja heidän elintapoihinsa. Kerään nyt sitä mitä ei juuri enää ole, kuten Thomaskin on meille surunaan kertonut.

Kyllä nyt vaan kauniit, viisaat, taitavat ja lopulta viinalla ja tuli-aseilla petetyt ja alistetut heimot  aina yhden suomalaismummon kiinnostuksen saavat omistaa.
On ikäänkuin vastapalvelus Thomaksen käännöstyölle Malmivaaran Siioninvirsistä.

Ei, vaan. Olen lapsuudesta ollut heistä erikoisen innostunut, mutta nyt on aikaa touhuta Hullun harrastuksen parissa.

https://fi.pinterest.com/pankkirouva/intiaanit/
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Hullu harrastus
« Vastaus #3 : 09.06.21 - klo:20:34 »
Intiaanit !   Olen nyt kaksi päivää viettänyt Pohjois-Amerikan, Kanadan ja Alaskan intiaanien parissa.

Mitä minä muka saan tästä, että koossa on nyt 330 valokuvaa jotka olen pyrkinyt tutkimaan niin että heimot ovat suht oikein.

https://fi.pinterest.com/pankkirouva/intiaanit/

Oletko huomannut katsoa senaatissa ja edustajainhuoneessa istuvista intiaaneista? Minua kiinnostaa minkä näköiset olivat 1800-luvun valtiomiehet. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Native_Americans_in_the_United_States_Congress
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Hullu harrastus
« Vastaus #4 : 09.06.21 - klo:20:45 »
Olen katsonut, kiitos kuitenkin. Pinterestissä on enimmäkseen vanhoja kuvia intiaaneista, tai sitten julkkiksista kuten filmitähdistä ja urheilijoista.

Täytyy hakea nimellä jokaista, heimo, tribe , löytyykin tuosta linkistäsi.

Se mitä sanoit kieliryhmittymistä alkaa selveitä myös minulle. Samaa kieltä puhuvat jakautuvat vielä omiin heimoihinsa. Niistä kaikista ei löydy mitään suomeksi. Onneksi ymmärrän jonkin verran englantia, ja Google-kääntäjäkin auttaa.

Löydätkö jostakin Päälikkö Seattlen ( duwamish ) puheen ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Hullu harrastus
« Vastaus #5 : 09.06.21 - klo:20:55 »
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Hullu harrastus
« Vastaus #6 : 09.06.21 - klo:21:03 »
Tätä juuri. Löytyykö suomeksikin ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Hullu harrastus
« Vastaus #7 : 09.06.21 - klo:21:09 »
Tätä juuri. Löytyykö suomeksikin ?

Joku suomalainen tutkija on tutkinut sitä, niin se pitäisi olla jossain suomeksi. Juha Hiltunen. https://books.google.fi/books/about/P%C3%A4%C3%A4llikk%C3%B6_Seattle_h%C3%A4nen_aikansa_ja_p.html?id=kXrYGwAACAAJ&redir_esc=y Se voi löytyä myös suomeksi internetistä.

Oli jossain kysymys Davy Crockettista ja hänen osallistumisessa Creek-sodoissa. En huomannut kuvissasi toisella puolella olevaa päällikköä Osceola. https://en.wikipedia.org/wiki/Osceola Serkkuni perhe, joka asuu Floridassa, on ylpeä siitä, että olemme Osceolan verisukulaisia. Löydän enemmän sukulaisia oikeastaan etelän intiaaneista kuin pohjoisista.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Hullu harrastus
« Vastaus #8 : 09.06.21 - klo:21:47 »
Ajattelin, että taidanpa ryhtyä laskemaan appelsiinien viipalemääriä.
Luultavasti julkaisen tiedon täällä, jahka riittävän monta appelsiinia on syöty.

Kun olin pieni, luulin, että kyseinen hedelmä on "appessiini" ja näin kerran kirjoitin johonkin kokeeseen tai vastaavaan ensimmäisellä luokalla.
Kun sitten selvisi, että se onkin appelsiini, minua harmitti, että miksi minulle oli opetettu tai miksi olin oppinut sanan väärin.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21724
Vs: Hullu harrastus
« Vastaus #9 : 09.06.21 - klo:23:41 »
Alkupuheenvuoroissa mainittiin jotain kirjanpidon puutteesta, olisinkohan minä voinut
olla avuksi siinä tilanteessa?
Nyt vaan täyttelen sudokuja.   :023:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Hullu harrastus
« Vastaus #10 : 10.06.21 - klo:06:03 »
Joku suomalainen tutkija on tutkinut sitä, niin se pitäisi olla jossain suomeksi. Juha Hiltunen. https://books.google.fi/books/about/P%C3%A4%C3%A4llikk%C3%B6_Seattle_h%C3%A4nen_aikansa_ja_p.html?id=kXrYGwAACAAJ&redir_esc=y Se voi löytyä myös suomeksi internetistä.

Oli jossain kysymys Davy Crockettista ja hänen osallistumisessa Creek-sodoissa. En huomannut kuvissasi toisella puolella olevaa päällikköä Osceola. https://en.wikipedia.org/wiki/Osceola Serkkuni perhe, joka asuu Floridassa, on ylpeä siitä, että olemme Osceolan verisukulaisia. Löydän enemmän sukulaisia oikeastaan etelän intiaaneista kuin pohjoisista.

Osceolen kasvonpiirteet, kuten seminolejen yleensä muistuttavat eniten kaikista intiaaneista valkoista miestä. Joten seminole-näköä se sinunkin eurooppalaisuutesi on. Onko ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Hullu harrastus
« Vastaus #11 : 10.06.21 - klo:06:07 »
Varasin tuon linkittämäsi Juha Hiltusen kirjan. Se tulee minulle Padasjoen kirjastosta, jossa se ainoana Päijät-Hämeessä löytyy.

Lienee Matin veljentytön ansiosta, hän on myös inkkari-harrastaja ja suurlukija.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Hullu harrastus
« Vastaus #12 : 10.06.21 - klo:06:43 »
Osceolen kasvonpiirteet, kuten seminolejen yleensä muistuttavat eniten kaikista intiaaneista valkoista miestä.

Wikipedian mukaan Osceola oli creek ja hänen isoisänsä oli britti. Ehkä ei kannattaisi etsiä eri alkuperäiskansojen tyypillistä ulkonäköä kovin tosissaan. Meitä ’valkoisia miehiäkin’ on kovin monen näköisiä. Osceolan muotokuvasta minulle tulee muuten mieleen Einojuhani Rautavaara.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Hullu harrastus
« Vastaus #13 : 10.06.21 - klo:08:00 »
Minusta hän on maalauksessa saanut naismaiset piirteet.

Seminolejen perimässä on paenneiden orjien verta. He olivat ns. mustia seminoleja. Mustien kavot ovat pyöreähköt, samoin seminolejen. Useimmat siuox-lakota-crow-kasvot ovat korkealuiset.
Näin ihan amatöörimielipiteenäni näen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Hullu harrastus
« Vastaus #14 : 10.06.21 - klo:12:44 »

Kun olin pieni, luulin, että kyseinen hedelmä on "appessiini"

Kun olin pieni, luulin, että omena on ka·nyaˀu·yaˀ. Sitten huomasin, että se onkin ka·nyǫˀǫh u·yaˀ, eli valkoinen hedelmä. Sitten huomasin, että joku kuuluisa kielitieteilijäkin oli kirjoittanut tutkimuksessaan ka·nyaˀu·yaˀ, joka ei tietenkään merkitse mitään.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.