Kirjoittaja Aihe: Körttiläisyys on rauhan uskonto  (Luettu 19201 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #15 : 30.05.21 - klo:09:43 »
Körttifoorumi on ensisijaisesti keskustelun alusta. Se, että tänne kirjoittavista on muodostunut jonkinlainen yhteisö, on sivuseikka. Emme ole vastuussa muiden kannanotoista kuin itsemme. Ei myöskään ole aiheellista rakentaa kiistoja, joissa asetutaan joukolla puolustamaan tai vastustamaan tiettyjä kirjoittajia. Ylläpitäjä karsii oman harkintansa mukaan pois ilmapiiriä pilaavat ja sääntöjen vastaiset tekstit.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #16 : 30.05.21 - klo:11:36 »
Asia joka nousee hienosti körttiläisyydessä esiin on se että emme korota ihmistä.

Kaikesta kuuluu kunnia Jumalalle.

Myös suomalaisuuteen kuuluu ettei liiaksi kehuta saavutuksista. Niitä kyllä hiljaa arvostetaa, ja usein arvostellaan, mutta kiitos , saati kehuminen on tiukassa. Pitäydymme asiallisuuteen.

Tämä on piirre josta pidän. Sillä tiedän kyllä milloin olen kiitoksen arvoinen. Ymmärrän myös ettei minulla ole siinä suurta ansiota, vaan olen välikäsi jollekin suuremmalle.

Suora haukkuminen ei ole sopivaa. Siitä on muitakin esimerkkejä tällä foorumilla.
Muutamat erikoisempia ajatuksia tuottaneet ovat kyllä tulleet joko suoraan tai salatummin halveksituiksi, jopa vihatuiksi.

Miksi ?  Arvelen haukkujalla itsellään olevan 'asiat huonosti'.

Vaikka minut on syytetty kiitoksen kerjäämisestä se on emävalhe. Olin aivan tyytyväinen kiitokseen, jonka sain v. 2014 Siionin Virsien kääntämisestä, enkä tarvitse lisää. Olen valittanut epäasiallisesta haukkumisesta, joka alkoi vasta syksyllä 2020 ja on jatkunut tähän asti. On epäasiallista Körttifoorumilla haukkua ihmisestä siitä, että hän on kääntänyt historiallisen tekstin, joka liittyy foorumiin. Siitä voi keskustella, esiittää heikkoja kohtia (niitä on aina), mutta julistaa sekä alkutekstin että käännöksen kamalaksi ja kuvottavaksi on epäasiallista, ja se että loukkaannun siitä verisesti ei ole ihme. Täällä ihmiset voivat nosta vaikka miten suurta hälyä siitä, että hymiö, joka ei ole edes loukkaava, on vahingossa tullut postiin. Osaatte loukkaantua. En minä ole ainoa. Nyt kun huomautan asiasta, joka on jäänyt selvittämättä, ihmisillä ei ole muistikuvaa siitä ollenkaan, vaikka selvästi muistavat olla närkästyneitä minulle, kun olen valittanut.
Jos on ollut tarkoitus pitäytyä asiallisuuteen, niin se ei ole tapahtunut.
Oliko asiallista valittaa viikkokausia käänöksestäni syksyllä, kun en reagoinut siihen ollenkaan? Ei ollut.
Kun lopulta vastasin kohteliaasti ja huomautin, että voisimme käsitellä tätä asiaa kohteliaati, ja vastaus siihen oli epäkohteliasta, oliko is asiallista? Ei ollut.
Kun eräs puuttui asiaan, ja julisti hyökkääjän kohteliaaksi, koska hän teititteli minua, ja minua epäkohteliaaksi, koska sinuttelin, oliko se asiallista? Ei ollut.
Kun toistakymmentä nimeä liitettiin silloin keskusteluun ja minut jätettiin täysin yksin kaksi päivää tai kolme, oliko se asiallista? Ei ollut.
Kun sitten tuli vielä kovempaa tekstiä, jossa minua kutsuttiin p---nuoleksia ja heimolaishölmöksi vai miten se oli, oliko se asiallista? Ei ollut.
Kun ihmiset kehuivat, että tällainen hyökkäys minua vastaan on ihan OK, koska he eivät osaakaan englantia, joten käännös ei ole heille mitenkään tärkeä, tai ei ole heidän heiniä, oliko sellainen ylimielinen kiittämöttömyys ja väliinpitämättömyys Körttifoorumilla asiallista? Ei suinkaan.
Oliko asiallista, kun joku luki käännökseni ja tokaisi, että hän on "samalla linjalla" hyökkääjän kanssa, koska Siionin Virret ovat kamalia ja kuvottavia ja täynnä pappisvihaa? Ei ollut asiallista, hyvät ihmiset.
Olisinko joutunut tähän vihamieliseen kierteiseen, jos en olisi hyvästä sydämestäni kääntänyt Siionin Virsiä? En olisi joutunut. Olisin teidän kaikkien hyvissä kirjoissa. Onko tämä tilanne siedettävää? Ei ole. Ette osaa olla asiallisia.
Asiallinen kiittäisi niukasta ja antaisi olla.
Asiallinen ei olisi vuosien jälkeen mistään syystä ruvennut viellä hyökkäämään sellaista työtä vastaan.
Asiallinen ei olisi syyttänyt kääntäjää aseman ja kunnian tavoittamisesta, kun ei ollut pienintäkään merkkiä sellaisesta kaikkina niinä vuosina kun käännös seisoi täällä rauhassa.
Asiallinen ei olisi valittanut kultajalusteen nostamisesta, kun kukaan ei ollut millään tavalla edes noteerannut käännöstä julkisesti eikä yksityisesti vuodesta 2015 vuoteen 2020.
Asiallinen ei olisi esittämättä syytä haukkunut Siionin Virsien käännöstä kamalaksi.
Asiallinen ei olisi esittämättä syytä haukkunut Siionin Virsien käännöstä kuvottavaksi.
Asiallinen ei olisi esittämättä syytä haukkunut Siionin Virsien käännöstä pappisvihaksi.
Asiallinen ei olisi esittämättä syytä haukkunut Siionin Virsien käännöstä hihhulimaiseksi.
Asiallinen ei olisi esittämättä syytä haukkunut Siionin Virsien käännöstä itkuvirsiksi.
Asiallinen ei olisi närkästynyt minuun, kun kaiken tämän jälkeen katson, että jonkun olisi pitänyt täällä asiallisesti huomauttaa, että nyt ei ole asiallista.
Joku olisi voinut jossain vaiheessa kirjoittaa kohteliaasti: "Kuulu, hyvä ihminen. Onko sopiva kirjoitella täällä Siionin Virsien kääntäjälle, että hänen työnsä on kuvottavaa?" Se ei olisi paljon vaatinut. Kukaan ei ole pystynyt silloin tekemään sitä. Kukaan ei pysty nytkään olla häpeissään siitä, että näin on tapahtunut.
Olette kuin Kain, joka murhaa veljensä ja sitten sanoo Jumalalle, olenko minä veljeni vartija?
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #17 : 30.05.21 - klo:11:54 »
Körttifoorumi on ensisijaisesti keskustelun alusta.

Viisi vuotta ei tarvinnut keskustella Siionin Virsien käännöksestä sanaakaan.
Nyt sen jälkeen, kun käännös on sanottu kamalaksi, kuvottavaksi, pappisvihaksi, hihhulimaiseksi, ja halveksivasti itkuvirsiksi, (teilä ei ole muistikuvaa mutta minulla on ja lainaan juuri niitä sanoja, jotka olen täällä lukenut) niin olisi varmaan sopivaa keskustella siitä, ovatko väitteet oikeutettuja, asiallisia, tarpeellisia.
Tiedän, että se on aivan uusi asia, jota ette ole ikinä kokeilleet, mutta kokeilkaa kuitenkin. Kuvitelkaa, että olisitte itse vaivautuneet kääntämään 158 pitkää virttä, saaneet sopivasti niukkaa kiitosta, ja sitten yhtäkkiä ihmiset julkisella foorumilla hyökkäisivät käännöksenne vastaan. Kuvitelkaa miltä tuntuisi. Kuvitelkaa, te, jotka loukkaannutte pienestä hetkellisestä kinastelusta ja uhkailette häypyä foorumilta, koska joka esim. vahingossa laittoi vilpittömän hymiön postiinsa. Muista mistä olette joskus loukkaantuneet, vaikka ette nähneet vaivaa kuukausmääriä tehdä jotakin, silti kirvelti hirveästi, kun joku ei huomannut arvostaa sinua tarpeeksi. Muista mistä olette loukkaantuneet. Sitten kysykää itseltänne, miltä tuntuisi kääntää 158 virttä, lukea sitten vielä vuosien jälkeen julkisella foorumilla, että ne ovatkin kamalia, kuvottavia, pappisvihaa, hihhulimaisia, halveksittuja itkuvirsiä? Miltä tuntuisi? Tiedän. Olette niin asiallisia, että kukaan teistä ei sanoisi sanaakaan, ei valittaisi, ei odottaisi anteeksipyyntöä, vaan jäisitte kärsimään hiljaa elämän loppuun asti, ja toiset puolet tekisitte itsemurhan. Minä sanon, että täällä on tapahtunut sellaista, joka ei olisi saanut tapahtua, ja sanon sen aina, vaikka olette eri mieltä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #18 : 30.05.21 - klo:20:20 »
Kaipa minäkin olen vielä syyllinen, kun joskus uskalsin kirjoittaa myötämielistä eräästä veljestä. Siitä tuli myöhemmin " haa, sinähän ,,," Totean, että meillä on kaikilla sananvapaus yhtäläisenä. Olen täällä kirjoittanut pyytäväni anteeksi Tuomakselta "ihan veressä,,," oli tekstissäni. En tiedä, että olenko anteeksi saanut, kun yhä sellaista minusta johtuvaa vaivaa olisi edelleen. Jos anteeksi pyydetään, niin anteeksi annetaan tai asia evätään. Onko tämä asia tullut Pandoran lippaaksi jostakin syystä.
Olen todella pahoillani asian yhäti jatkumisesta samanlaisena, eikä valoa oikein näy.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #19 : 30.05.21 - klo:20:30 »
Kaipa minäkin olen vielä syyllinen, kun joskus uskalsin kirjoittaa myötämielistä eräästä veljestä. Siitä tuli myöhemmin " haa, sinähän ,,," Totean, että meillä on kaikilla sananvapaus yhtäläisenä. Olen täällä kirjoittanut pyytäväni anteeksi Tuomakselta "ihan veressä,,," oli tekstissäni. En tiedä, että olenko anteeksi saanut, kun yhä sellaista minusta johtuvaa vaivaa olisi edelleen. Jos anteeksi pyydetään, niin anteeksi annetaan tai asia evätään. Onko tämä asia tullut Pandoran lippaaksi jostakin syystä.
Olen todella pahoillani asian yhäti jatkumisesta samanlaisena, eikä valoa oikein näy.

Et sinä ollut kuin sivutekijä koko asiassa, etkä varmaan tajunnut mistä oli kysymys.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #20 : 30.05.21 - klo:21:08 »
 :039:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #21 : 31.05.21 - klo:14:46 »
Körttifoorumi on ensisijaisesti keskustelun alusta. Se, että tänne kirjoittavista on muodostunut jonkinlainen yhteisö, on sivuseikka. Emme ole vastuussa muiden kannanotoista kuin itsemme. Ei myöskään ole aiheellista rakentaa kiistoja, joissa asetutaan joukolla puolustamaan tai vastustamaan tiettyjä kirjoittajia. Ylläpitäjä karsii oman harkintansa mukaan pois ilmapiiriä pilaavat ja sääntöjen vastaiset tekstit.

Nimenomaan on kysymys keskustelusta. Täällä on eräs lukenut kääntämiäni Malmivaaran Siionin Virsiä ja tokaissut, että ne ovat kamalia, kuvottavia pappisvihan edustavia itkuvirsiä. Se oli hänen hyökkäävä mielipiteensä. Minä reagoin siihen ja paheksuin sitä. Nyt paheksun sitä, ettei kukaan muu tässä keskustelussa ottanut kantaa. Muodostan mielipidettä ihmisistä, jotka lukivat tätä "keskustelua" ottamatta kantaa siihen mielipiteeseen, johon kukaan muu paitsi minä ei ole vieläkään ottanut kantaa.
Jokainen ilmeisesti saa esittää mielipiteensä melko vapaasti. Ylläpitäjä saa mielensä mukaan puuttua siihen. Jokainen on kiinnostunut siihen mihin on kiinnostunut. Jotkut täällä harrastavat luontoa, musaa, runoutta, päivän askareita ja vaikka mitä. Minä ainoana harrastan Malmivaaran Siionin Virsien puolustelua, kun niitä haukutaan kamaliksi, kuvottaviksi, hihhulimaisiksi itkuvirsiksi. Kukaan muu ei ole kiinnostunut niitten puolustamisesta paitsi minä. Olen paheksunut sitä tilannetta ja jotkut ovat paheksuneet paheksumistani. On mielenkiintoista, että moni on ollut kiinnostunut paheksumaan minua siitä, että paheksun sitä, että Malmivaaran Siionin Virsiä haukutaan kamaliksi, kuvottaviksi hihhulimaisiksi itkuvisiksi. Mitä voin päättää siitä? Ihmiset ovat samaa mieltä Siionin Virsien haukkujan kanssa, kun kerran eivät häntä vastusta vaan minua, tai sitten koko asia ei heitä kiinnosta. En keksi muuta selitystä. "Ei minulla ole muistikuvaa siitä" ei oikein riitä selityksi. Se on ylimielinen asenne, joka on samojen ihmisten kirjoituksista nähty aikaisemminkin. Kun kerran olen ainoa, joka paheksuu sivullisen mielipidettä, luulisin, että täällä vielä tarvitaan minun ääntäni. Muuten aihepiiri kaventuu. Täällä on tapana sallia hyökkäyksiä Malmivaaran Siionin Virsiä tai niiden kääntäjiä vastaan (ei niinkään keskustelumielessä, vaikka paikka on keskustelua varten, vaan pelkästään julistusluonteisesti, sillä minä olen ainoa, jolla on ollut halua keskustella tästä julistuksesta). Paheksun ihmisiä, jotka eivät voineet ottaa kantaa, kun toinen haukkui Siionin Virsiä, ja muut paheksuvat minua siitä, että vastustan sellaista haukkumista. Se on sitten keskustelua. Olemme tasoisia. Ehkä joku muuttaa mielensä ja kirjoittaa tänne, että hänen mielestään, SV eivät ole kamalia ja kuvottavia, tai edes olevansa eri mieltä sivulisen kanssa asiasta. Kukaan tähän mennessä ei ole sitä tehneet. Ehkä se ei ole sitten "asiallista" kirjoittaa, että "olen eri mieltä sivullisen kanssa siitä arvioinnista, enkä pidä Siionin Virsiä kamalina ja kuvottavina."
Jotkut esittävät mielipiteitä. Jotkut vastustavat toisten mielipiteitä. Se on helppoa. Se on keskustelua. Sitten jotkut kääntävät Siionin Virsiä toisten paheksumisesta piittaamatta. Tai ainakin yksi niin tekee. Se ainakin vaatii enemmän paneutumista ja muutakin kuin ilkeilyä. Mutta sellainen ei ehkä sovi tähän, joka on keskustelua varten.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #22 : 31.05.21 - klo:15:30 »
Pitänee yrittää olla kansalaisrohkea ja todeta, että virsien käännöstyö on minusta ollut iso ja kallisarvoinen asia. Tiukille, kun meni niin kirjoitin, sillä ennen en uskaltanut ottaa koko asiaan kantaa, ettei minun puoleltani tulisi riitaa. En seurannut alussa tätä osiota, että näin asia puolestani meni. Mea culpa. Saanko Veli Tuomakselle kirjoittaa vielä, että tsemppiä, ihan rauhassa ja rakkaudessa kuten suvussani tavataan sanoa.  :023:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #23 : 31.05.21 - klo:16:52 »
Pitänee yrittää olla kansalaisrohkea ja todeta, että virsien käännöstyö on minusta ollut iso ja kallisarvoinen asia. Tiukille, kun meni niin kirjoitin, sillä ennen en uskaltanut ottaa koko asiaan kantaa, ettei minun puoleltani tulisi riitaa. En seurannut alussa tätä osiota, että näin asia puolestani meni. Mea culpa. Saanko Veli Tuomakselle kirjoittaa vielä, että tsemppiä, ihan rauhassa ja rakkaudessa kuten suvussani tavataan sanoa.  :023:

Tämä ilmeisesti tarkoittaa, että 1944 on sitä mieltä, että Malmivaaran Siionin Virret ovat arvokkaita. On siinä rohkea mies ja harvinainen, joka uskaltaa sanoa mileipiteensä kun toiset eivät, tai toiset ovat eri mieltä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #24 : 31.05.21 - klo:17:50 »
Tottakai Malmivaaran Siionin Virret ovat tärkeitä!  En ole sitä kiistänyt enkä halventanut.
En ole ottanut kantaa sen takia kun en ole juuri näihin erityisesti paneutunut.
Kaikki hengellinen työ on arvokasta ja tärkeää, seurat, messut, kesäjuhlat, virret ja laulut.
En pysty erottelemaan ja sanomaan onko joku tärkeämpää kuin joku toinen.
Jeesus antoi meille kaikille lähetyskäskyn, kertoa evankeliumia eteenpäin että monet
saisivat pelastua. Tätä työtä on hyvä olla tukemassa. Tuomiovalta kuuluu yksin Jumalalle.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #25 : 31.05.21 - klo:18:58 »
Tämä ilmeisesti tarkoittaa, että 1944 on sitä mieltä, että Malmivaaran Siionin Virret ovat arvokkaita. On siinä rohkea mies ja harvinainen, joka uskaltaa sanoa mileipiteensä kun toiset eivät, tai toiset ovat eri mieltä.
Kyllä oikein ajattelit. Olen kuitenkin arka kirjoittelijana, mutta nyt uskalsin ja olen siitä tyytyväinen.

Tunteesi ovat minulle valjusti tuttuja. Gazan eka sodan aikaan puolustin Israelia ja se oli väärin. Iskuja tuli niin, että piti kirjoittelu lopettaa. Lupasin, että minä vain seuraan, että tuleeko Israel työnnetyksi Välimereen.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #26 : 02.06.21 - klo:20:51 »
Tottakai Malmivaaran Siionin Virret ovat tärkeitä!  En ole sitä kiistänyt enkä halventanut.
En ole ottanut kantaa sen takia kun en ole juuri näihin erityisesti paneutunut.
Kaikki hengellinen työ on arvokasta ja tärkeää, seurat, messut, kesäjuhlat, virret ja laulut.
En pysty erottelemaan ja sanomaan onko joku tärkeämpää kuin joku toinen.
Jeesus antoi meille kaikille lähetyskäskyn, kertoa evankeliumia eteenpäin että monet
saisivat pelastua. Tätä työtä on hyvä olla tukemassa. Tuomiovalta kuuluu yksin Jumalalle.

Saattaa olla, että kaikki nämä, siis seurat, messut, kesäjuhlat, muut virret ja laulut ovat monta kertaa tärkeämmät kuin vanhentuneet Malmivaaran Siionin Virret. Mutta kukaan ei ole kirjoittanut, että nämä muut ovat kamalia tai kuvottavia. Siksi piti puolustaa nimen omaan Malmivaaran Siionin Virret eikä mitään muuta.
Amerikassa, kun ruvettiin sanomaan, Black lives matter, ne jotka tukivat rasismia vastasivat All lives matter. Ei ole itsestään selvä, että Malmivaaran Siionin virret ovat tärkeitä, jos täällä kirjoitetaan, että ne ovat kamalia ja kuvottavia, ja minä olen ainoa, joka panee vastaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #27 : 12.06.21 - klo:12:13 »
Kun olin pitkään poissa, tahtoisin nyt tietooni kirjoitettiinko täällä niin, että Malmivaaran Siionin virret kaikki kokonaisuudessaan ovat kuvottavia, ja saavuttiko tämä kirjoitus suuren kannatuksen?
 


Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #28 : 12.06.21 - klo:12:19 »
Ketjun nimi on kummallinen eikä niin vähänkään.  Mistä saakka joku "körttiläisyys"  on todella määritelty omaksi uskonnokseen? 

Kuka tai mikä instituutio sen määritteli, olkoon nyt minkä ominaisuuden uskonto hyvänsä?

 Kuuluuko se kristillisiin kirkkokuntiin?  Tästä kannanotosta huolehtii Kirkkojen Maailmanneuvosto sitten.   

Juu, tiedetään ettei Roomalaiskatolinen kirkko ole jäsen, tekee yhteistyötä vain.
Ei toistaiseksi ole ollut erimielisyyttä sen määrittelyssä mikä kuuluu kristillisiin kirkkokuntiin.

...................................


Siis, suottahan tätä on jauhaa, jos vaikka körttiläisyys ei olekaan kristillinen kirkkokunta.   :icon_rolleyes:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #29 : 13.06.21 - klo:08:18 »
Ketjun nimi on kummallinen eikä niin vähänkään.  Mistä saakka joku "körttiläisyys"  on todella määritelty omaksi uskonnokseen? 

Kuka tai mikä instituutio sen määritteli, olkoon nyt minkä ominaisuuden uskonto hyvänsä?

 Kuuluuko se kristillisiin kirkkokuntiin?  Tästä kannanotosta huolehtii Kirkkojen Maailmanneuvosto sitten.   

Juu, tiedetään ettei Roomalaiskatolinen kirkko ole jäsen, tekee yhteistyötä vain.
Ei toistaiseksi ole ollut erimielisyyttä sen määrittelyssä mikä kuuluu kristillisiin kirkkokuntiin.

...................................


Siis, suottahan tätä on jauhaa, jos vaikka körttiläisyys ei olekaan kristillinen kirkkokunta.   :icon_rolleyes:

Tämä on kovin järkevä kannanotto, mutta asianydin saattaa olla muualla. Körttiläisyys on osa herrnhüttiläisestä diasporasta. Riippuen tilanteesta, sellaiset liikkeet ovat esiittäytyneet erillisinä kirkkokuntina, osina herrnhüttiläisestä yhteisöstä, tai osana hallitsevasta kirkkokunnasta maassaan. Koska historiallisesti ei ollut uskonnonvapautta Suomessa ja koska herrnhüttiläisyys on historiallisesti ollut yhteistyössä luterilaisuuden kanssa, harvoin on Suomessa ajateltu sitä eri uskonnoksi. Oli kerran keisarin aikana yritys järjestäytyä erilisenä, mutta silloinkin yritys nimitti itseään "luterus" sanalla. Keisari ei antanut lupaa irtautua. Niin körttiläisyys on kirkon sisäinen herätysliike.

Toinen seikka, joka antaa tilaa tällaiseen asetteluun, on se, että Herättäjä-Yhdistys ottaa vastaan kenet haluaa maksaa jäsenmaksun. Se on luonnollista, sillä se on yhdistys. Käytönnössä joku juutalainen, muslimi, hindu tai buddhalainen voisi maksaa jäsenmaksun ja/tai osallistua seuroihin. Seuroissa sellainen ihminen voi osallistua samalla tavalla kuin toiset. Olen havainnut, ettei kysytä vierailta osallistujilta ovatko he kirkon jäseniä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.