Kirjoittaja Aihe: Linnut 34  (Luettu 21311 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Linnut 34
« Vastaus #15 : 04.03.21 - klo:08:01 »
Lintujen ruokintakysely: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc2Pkx48xONEqchKJGvdsFWqaPcbXoY9vh4ocHyIPdAu_CNiQ/viewform

Luonnontieteellinen keskusmuseo kysyy ruokintatavoista muutaman rasti ruutuun -tyylisen kysymyksen verran.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 34
« Vastaus #16 : 05.03.21 - klo:19:58 »
Ruokintapaikalla lauhana päivänä on väljää kuin Venäjällä. Selitän itselleni, että linnut ovat pesäpaikkojaan etsimässä. Tienvarren kuusikkoon odotan harakkaparin pesänsä rakentavan, koska niin on ollut aika kauan. Siitä asti, kun kasvatuskuuset olivat venyneet jotenkin viiden metrin korkeuteen, on paikka ollu harakoille ja rastaille mieluinen. Rastaslinnut ovat vain vähentyneet kummallisen vähiin. Ei ole kyllä talvihaukkojakaan näkynyt.
Mutta kärppä on palannut rustinkia kiertämään sekin. Ei sille ole evästä, hiiriä, että kyllä se joutuu mieron tiellään kulkemaan eteenpäin.
Nythän luvataan kylmempiä kelejä, että kyllä linnut pysyvät pihassa vastakin.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Linnut 34
« Vastaus #17 : 08.03.21 - klo:22:34 »
Muuttolinnuista kiuruja on tullut lounais- ja länsirannikoille muutamien kymmenien parvia. Joutsenia, harmaalokkeja (täälläkin suurin parvi 12) ja sepelkyyhkyjä sisämaahankin. Töyhtöhyyppiä rannikolle muutamia. Meri- ja maakotkien muutto on tietenkin myös alkanut ihan ajankohdan mukaisesti. Täälläkin muutamia nähty lennossa ja paikallisina mm. verkkoavannoilla.

Pöllöretkiä ainakaan täällä ei olla pahemmin tehty. Muutama huuhkaja on kuultu, yksi viiru- ja yksi helmipöllö. Joillakin alueilla myyriä on paljon ja siellä on myös pöllöjä. Runsas lumitilanne vaikeuttaa kyllä pöllöjen saalistusta. Ensi viikon lauhtuminen pistää muuttajiin taas vauhtia ja uusia lajeja varmasti tulee.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Linnut 34
« Vastaus #18 : 09.03.21 - klo:18:39 »
Jotain reilu viikko sitten kaupasta palatessani kuuntelin, että onkos tuolla pöllö (lehto-sellainen varmaan). Kohta kuului samaa ääntä toisaaltakin. Valitettavasti juuri silloin ei ollut mahdollisuus siirtyä lähemmäs äänen lähdettä tilannetta tutkimaan. Sen koommin en ole kuullut. Jonain iltana yritin, mutta oli niin tuulista ettei muuta kuulunut kuin suhinaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 34
« Vastaus #19 : 12.03.21 - klo:12:10 »
Meillä on niin paljon lunta, että ei tänne ole muuttolinnuilla kiire.
Olen seuraillut harakoittemme lentelyä. Tähän aikaan niillä on ruukannut olla ulku nokassaan, mikä on merkinnyt sitä, että pesäpuu on tiedossa. En ole lähimpään liittokuusikkoon nähnyt pesänrakennukseen  liittyviä lentoja tehdyn. Yritin potkurin avulla mennä mansikkamaan vieritse katselemaan pesäsenssejä, mutta ei se onnistunut, sillä potkurin muoviset lisäjalakset ovat sopimattoman kapeat kerta upotti.
Vai saivatko harakat viime keväänä niin ankaran opin, kun menettivät jo tapiseeratunkin pesän naakoille, että uskoivat kerralla. Naakat ovat vielä muualla, mutta kyllä mustakaapuiset linnut vielä tulevat.
Nuorempana so vävyaikana saatoin olla harakoille ja variksille ilkeä yrittäen ampuakin niitä. Olin tarkka sihdiltäni ja minulla oli hyviä lymypaikkoja odotella. Sitten luovutin aseeni valtiolle. Eivät ne sa-aseita olleet, ihan omalla rahalla ostetuita.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 34
« Vastaus #20 : 13.03.21 - klo:12:45 »
Laitoin ruokintapaikalle kaksi pötköä tehdastalisiemenseosta. Hyvin kelpaa linnuille ja oravalle se, josta otin muoviverkotuksen pois. Elukan selkäpuoli ihan nytkyy, kun se vetää evästä. Jotenkin orava pääsee kipuamaan ruokaan käsiksi. Olen hitsannut haravakoneen kaarevia piikkejä yhteen, että olen saanut sellaisen aurinkovarjon tapaisen ja kahdessa piin kärjessä ovat pötköt. Koko hökötyksen päällä on ollut muovinen aurinkovarjo estämässä lumen pääsyä eväisiin. Tämä on mennyt rikki, mutta panin sinistä kevytpeitettä ja se kelpaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Linnut 34
« Vastaus #21 : 13.03.21 - klo:13:43 »
Olet Pelle Pelottoman ( Aku Ankka ) heimoa ja sukua noiden värkkäämisiesi kanssa.
 :eusa_clap:   Kivaa, ja eläimille tarpeellista askartelua !

 :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 34
« Vastaus #22 : 13.03.21 - klo:14:02 »
Kiitos, kiitos. Täällä periferiassa on niin vähän virikkeitä muuten. :039:

Sitä paitsi puuhaileminen on kivaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 34
« Vastaus #23 : 15.03.21 - klo:15:28 »
Harakka on viisas lintu, koska se syö niin tarkkaan tarjolle pannut eväät. Alimmalla eli maatasolla syövät rusakko ja harakka, usein myös pikkuvarpuset. Keskitasolla so tiskialtaan syvennyksistä orava ja varpuset, tintti ottaa myös, jos annostelijasta on eväs lopussa, Ylimmällä tasolla läskin, taliseoksen ja auringonkukan siementen kimpussa ovat tintit, tikat ja pikkuvarpuset silloin, kun maitohinkki on täytetty. Jostain syystä näillä punapäillä on erityinen tarve pudotella siemeniä alemmaksi. Nyt siemenet eivät mene onneksi heti maahan.
Kanahaukka kerran pari talvessa sujahtaa jostain ja yleensä punatulkun saa tai sitten ei.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Vs: Linnut 34
« Vastaus #24 : 15.03.21 - klo:15:55 »
Kanahaukka kerran pari talvessa sujahtaa jostain ja yleensä punatulkun saa tai sitten ei.

Olen kerran nähnyt varpushaukan tosi toimissa. Olen tainnut siitä kertoakin. Tarkkaa ja huolella valmisteltua työtä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 34
« Vastaus #25 : 15.03.21 - klo:16:25 »
Minunkin olisi pitänyt kirjoittaa varpushaukasta, koska sekin voi tulla kyseeseen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Vs: Linnut 34
« Vastaus #26 : 15.03.21 - klo:19:13 »
Varpushaukka saalistaa kokoisiaankin lintuja, ei pelkästään varpusia. Olen seurannut sen ateriointia kyyhkynen ruokanaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 34
« Vastaus #27 : 15.03.21 - klo:20:58 »
Johan nyt toki. Isoin saalis on arvokkain. Täällä ei ole puluja, kesällä on sepelkyyhkyjä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Linnut 34
« Vastaus #28 : 19.03.21 - klo:14:07 »
Varpushaukka saalistaa kokoisiaankin lintuja, ei pelkästään varpusia. Olen seurannut sen ateriointia kyyhkynen ruokanaan.

Sama täällä, ts. menu oli tuo sama. Kotona havahduin lintujen metelöintiin, siinä oli lokkia ja harakkaa sekaisin ja ilma täynnään kun menin pihalle. Syy näkyi naapurin pihalla, siellä oli haukka pulun kimpussa. Aika kauan se tappaminen kesti. Ateria taisi olla kokkia isompi. En tunne petolintuja, mutta ehdin hakea kameran ja ottaa pari suttuista valokuvaa. Niistä päätellen kyseessä oli ukkopuolinen varpushaukka, näkyi hyvin alapuolen punertavat värit. Jossakin vaiheessa haukka poistui paikalta pulu mukanaan, ja seuraavana päivänä oli viereisessä puistossa pulun raato, rintalihat syötynä. Lienee ollut se sama. Jättääkö haukka saaliinsa kun on täynnä, vai onko joku tullut häiritsemään ruokailua?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 34
« Vastaus #29 : 19.03.21 - klo:15:47 »
Hyvä kysymys, johon en osaa vastata. Pienehkön kissanpojan haukka jyrsii ihan nikama nikamalta, että jää vain ruoto jälelle.