Kirjoittaja Aihe: Linnut 34  (Luettu 21295 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33612
Vs: Linnut 34
« Vastaus #105 : 31.05.22 - klo:19:45 »
Wikipedia kertoo:

Ravinto:  Tervapääsky käyttää ravinnokseen ilmasta saalistettuja hyönteisiä ja hämähäkkejä
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut 34
« Vastaus #106 : 31.05.22 - klo:21:12 »
Wikipedia kertoo:

Ravinto:  Tervapääsky käyttää ravinnokseen ilmasta saalistettuja hyönteisiä ja hämähäkkejä

Tietoni oli vanhentunut kuen pelkäsin
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Linnut 34
« Vastaus #107 : 01.06.22 - klo:05:19 »
Artikkeli pokkesi minulle opetetusta. Tervapääsky syö ilmaplanktonia eikä perinteisiä hyönteisiä. Haarapääsky syö kärpäsiä. Olenko oikeassa?

Minä en asiasta muuta tiedä kuin mitä lähteet sanovat. Kaikessa mitä nyt äkkiä osui silmään, väitettiin hyönteisten kuuluvan ruokavalioon, mutta joissakin mainitaan niiden ohessa myös ilmaplankton.

Voihan se niinkin olla, että termin "ilmaplankton" merkitys on aikojen saatossa muuttunut? Ehkä siihen on oppiaikoinasi sisällytetty isompiakin öttiäisiä (huom. ei öppiäisiä sentään).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33612
Vs: Linnut 34
« Vastaus #108 : 08.08.22 - klo:15:22 »
Katselin YLEn sääkuvia touko-heinäkuulta. Valitsin parhaimmiksi nämä:

Numerot 1 ja 80

https://yle.fi/saa/heinakuu_2022/12557302



Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Linnut 34
« Vastaus #109 : 05.10.22 - klo:20:00 »
Tilhiä kuului jo tänään. Ja näkyikin, mutta ilman tuttua helinää en hämärissä olisi lentävää parvea tunnistanut, joten kuulohavainto oli se olennaisempi. Aikaista ajankohtaa ihmetellessäni älysin, että enpä ole nähnyt pihlajanmarjoja tänä syksynä. Tein vielä kierroksen muutaman muistamani pihlajan luo, ja totta, ei niissä juuri marjoja ollut. Sama näkyy olevan tilanne muutamalla muullakin paikkakunnalla, joista löysin tietoa. Tilhillä on siis kai jo ruoka lopussa ja pakko siirtyä etelämmäs hyvissä ajoin.

Ehkä samasta syystä aronianmarjat ovat näyttäneet maistuvan rastaille normaalia paremmin. Monta kertaa jo olen nähnyt, kun mustarastas tai räkätti pomppii niiden perässä. Painavamman linnun alla oksa taipuu, joten niiden tekniikka on hypähtää maasta ponnistaen nappaamaan marja.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21724
Vs: Linnut 34
« Vastaus #110 : 05.10.22 - klo:20:41 »
Öppiksellä hienoja lintuhavaintoja ja pohdintoja aiheen tiimoilta.  :023:

Meikämannella ei tuollaiset asiat ole juolahtaneet eikä juolahda kuuna kullan valkeana.
Ainoa mitä lintujen suhteen entiseen poikkeavaa tänä kesänä olen havainnut, mustarastaita näkynyt ehkäpä enemmän, ainakin minun silmissäni.


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Vs: Linnut 34
« Vastaus #111 : 05.10.22 - klo:21:03 »
Tilhiä kuului jo tänään. Ja näkyikin.

Sama Karhulassa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Linnut 34
« Vastaus #112 : 04.01.23 - klo:12:33 »
Kuusitiainen kävi ruokinnallani. En ole niitä ennen tässä nähnyt. Joskus kyllä kävelyllä tuossa vajaan kilometrin päässä, mutta ei se mikään kovin yleisesti havaitsemani laji ole ollut koskaan.

Olen tänä vuonna ostanut verkottomia tali-siemenpalloja, kun lähikauppa sellaisia myy, ja hyvin maistuvat. Varastokomerosta löysin metallisen telineen, johon niitä voi ripustaa. Sitten on ruokintamökki, jossa maapähkinää. Mutta kukahan sitä on käynyt jonakin yönä lastuamassa, ja miksi?  :017: Siis tuontapainen systeemi https://4.bp.blogspot.com/-a9mgdBid91c/UlkP-TtO82I/AAAAAAAAEH8/YdPfsOV9kI0/s1600/DSC_0327.JPG (kuva ei pihaltani), niin tuota "laarin" laitana toimivaa rimaa oli säleinä maassa.

Rasvapötkö ja auringonkukkaa on myös. Olen miettinyt, kokeillako ihan kauraakin kun on varpusia. Mustarastaalle pitäisi kelvata hedelmät, mutta ei persimoninpuolikas ole huvennut minnekään.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 34
« Vastaus #113 : 04.01.23 - klo:12:43 »

Kauraa meidän varpuset syövät. Nyt täytyy olla ruokintapaikalla, koska kaurahalme on jo lumen alla ja lienee jo syötykin

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Linnut 34
« Vastaus #114 : 04.01.23 - klo:13:07 »
Ruokintamökkiarkkitehtuuria: https://www.suomenlintuvaruste.com/c206-multiholk-talomallinen-ruokinta-p1-fi.html . On modernejakin vaihtoehtoja. Ja pienkerrostaloja: https://www.suomenlintuvaruste.com/c207-triple-feeder-ruokinnat-p1-fi.html

Minulla on kyllä tällainen oikein perinteinen Suomi-malli se isompi: https://www.suomenlintuvaruste.com/c205-puiset-ruokintalaitteet-p1-fi.html. Sitten on pienempi - ja kiikkerämpi! - auringonkukalle. Orava sitä joskus käytti karusellinaan, pyöri vinhasti ympäri samalla kun syödä mutusti.

Pitäisi hommata niitä pallotelineitä lisää. Ovat sesonkituotteena lähikaupoista kadonneet. Ehkä sellaisen osaisi vääntää rautalangasta itsekin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Linnut 34
« Vastaus #115 : 04.01.23 - klo:13:31 »
Nyt näkyi käpytikkakin. Semmoinen kun alkaa käydä, hupenee talipötkö nopeasti.

Pitää miettiä sitä kauraa. Joku laite sille pitää olla, jos en perinteistä lyhdettä hommaa. En halua jyrsijäongelmia. Varpuset kyllä osaavat tuollaista telineeseen pujotettua palloa nakertaa, etenkin kun teline on sijoitettu puskaan niin että pystyvät syödessään istumaan oksalla. Verkkopalloissa en ole niitä juuri koskaan nähnyt.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 34
« Vastaus #116 : 04.01.23 - klo:15:15 »

Maalla asuvilla on isoja kiertäviä kollikissoja, että jyrsijät tulevat pidetyiksi kurissa.


Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Linnut 34
« Vastaus #117 : 04.01.23 - klo:17:22 »
^ tuo olisi kyllä minuakin kovasti miellyttävä ratkaisu.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Linnut 34
« Vastaus #118 : 05.01.23 - klo:09:31 »
Nyt tuli pikkuvarpunen. Yleensä täällä on vain niitä tavisvarpusia, vaikka pikkuvarpunen taitaakin jo olla se yleisempi lintu.

Mustarastaille ei näytä rypäleetkään kelpaavan. Auringonkukkaa menee.

Pihabongaus järjestetään 28. - 29. päivä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21724
Vs: Linnut 34
« Vastaus #119 : 05.01.23 - klo:14:21 »
Morjensta, piti ihan vasiten tulla piipahtamaan muutaman päivän tauon jälkeen.

Kuulkaas Öppis ja Veneheitto, onko teidän lintureviireillä merikotkia, voin rinta rottingilla todeta että meikämannellapa on.
Kävin kotimökillä katsomassa riittääkö sisälämpötila ettei putket jäädy.
Sillä reissulla tapasin veljeni kun oli tulossa Vanajaveden rannasta, oli merikotkia bongaamassa, lintumiehiä kun on, hän oli kuullut että jäällä oli 35 merikotkaa nähty hiljattain.
Hän näki tällä kertaa vain yhden.
No, sinnehän minäkin lähdin kotimökillä käyntini jälkeen pikareissulle.  Ja näinkin kaukana jäällä muutaman merikotkan, ilman kiikaria pystyin varmuudella toteamaan
että ruskeat möykyt eivät olleet pilkkijöitä eikä moottorikelkkoja.