Kirjoittaja Aihe: Linnut 34  (Luettu 21312 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Linnut 34
« : 15.02.21 - klo:22:26 »
Edellinen osa

Mitä haittaa rotista muuten on? Näin nykyaikaisissa kaupunkioloissa. Edit: Jaaha, vastaan itselleni. Hampaat ovat niin vahvat, että se menee läpi melkein mistä vain, ja sitten nakertelee vaikkapa sahköjohtoja ja aiheuttaa tulipaloja. Mutta mitä omia tietoja tai havaintoja teillä on rottavahingoista? Helsingissä olen rottia kohdannut, niitä oli yhden entisen asuntoni liepeillä, mutta rottavahinkoja en havainnut.

Mukavinta tietysti olisi, jos kissatkin voisivat kulkea vapaina niitä pyytämässä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Linnut 34
« Vastaus #1 : 16.02.21 - klo:09:54 »
Edellinen osa

Mitä haittaa rotista muuten on? Näin nykyaikaisissa kaupunkioloissa. Edit: Jaaha, vastaan itselleni. Hampaat ovat niin vahvat, että se menee läpi melkein mistä vain, ja sitten nakertelee vaikkapa sahköjohtoja ja aiheuttaa tulipaloja. Mutta mitä omia tietoja tai havaintoja teillä on rottavahingoista? Helsingissä olen rottia kohdannut, niitä oli yhden entisen asuntoni liepeillä, mutta rottavahinkoja en havainnut.

Mukavinta tietysti olisi, jos kissatkin voisivat kulkea vapaina niitä pyytämässä.

Ihmisillä on vanhastaan ollut rottapelko, koska on väitetty niiden levittävän tauteja, vaikka virukset tauteja levittää. Tietysti rotat kantaa varmaan moniakin viruksia, mutta onko niiden leviämistä ihmisiin varmistettu? Ei ainakaan keskiajalla. Kissa on paha pikkulintujen tappaja, (vaikka niin suloinen muuten onkin) joten on hyvä pitää kissat kiinni. Aikoinaan meidän (yhtiön) talo Pohjois-Savossa oli remontissa ja sen takia jouduttiin muuttamaan kesäksi toiseen taloon. Siellä oli ulkorakennuksessa rottia ja senköhän takia keväisin kuului huuhkajan huhuilua? Siinä lähellä oli vielä hyvin jyrkkää kalliorantaa, joten huuhkajilla oli hyvät ruoka-apajat lähellä mahdollista pesintäpaikkaa. Äiti antoi iltaisin siileille maitoa lautaselta ja sellainenkin ihme on tullut todistettua, että siili ja rotta joivat maitoa samalta lautaselta. Maitoahan ei saisi kyllä antaa kuin pienille lapsille.

Minulla oli aikoinaan Lintuvarusteesta ostamani puinen ruokinta-automaatti, josta siemenet ja muu sapuska valui pieniin kaukaloihin linnuille. Joskus yhdessä kaukalossa istui sievästi hyvin pitkähäntäinen metsähiirulainen syöden etukäpälillään auringonkukan siementä. Harmi, kun ei tullut kuvattua? Kun sitä meni lähelle, niin se hyppäsi nopeasti maahan ja häipyi jonnekin. Tykkään hiiristä, joita meillä oli Tervossa vanhan talon aikaan mm. ruokakomerossa ja tykkään myös myyristä ja rotista  :icon_cool:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut 34
« Vastaus #2 : 16.02.21 - klo:21:22 »
Ihmisillä on vanhastaan ollut rottapelko, koska on väitetty niiden levittävän tauteja, vaikka virukset tauteja levittää. Tietysti rotat kantaa varmaan moniakin viruksia, mutta onko niiden leviämistä ihmisiin varmistettu? Ei ainakaan keskiajalla. Kissa on paha pikkulintujen tappaja, (vaikka niin suloinen muuten onkin) joten on hyvä pitää kissat kiinni. Aikoinaan meidän (yhtiön) talo Pohjois-Savossa oli remontissa ja sen takia jouduttiin muuttamaan kesäksi toiseen taloon. Siellä oli ulkorakennuksessa rottia ja senköhän takia keväisin kuului huuhkajan huhuilua? Siinä lähellä oli vielä hyvin jyrkkää kalliorantaa, joten huuhkajilla oli hyvät ruoka-apajat lähellä mahdollista pesintäpaikkaa. Äiti antoi iltaisin siileille maitoa lautaselta ja sellainenkin ihme on tullut todistettua, että siili ja rotta joivat maitoa samalta lautaselta. Maitoahan ei saisi kyllä antaa kuin pienille lapsille.

Minulla oli aikoinaan Lintuvarusteesta ostamani puinen ruokinta-automaatti, josta siemenet ja muu sapuska valui pieniin kaukaloihin linnuille. Joskus yhdessä kaukalossa istui sievästi hyvin pitkähäntäinen metsähiirulainen syöden etukäpälillään auringonkukan siementä. Harmi, kun ei tullut kuvattua? Kun sitä meni lähelle, niin se hyppäsi nopeasti maahan ja häipyi jonnekin. Tykkään hiiristä, joita meillä oli Tervossa vanhan talon aikaan mm. ruokakomerossa ja tykkään myös myyristä ja rotista  :icon_cool:

On kyllä todettu rottien levittävän tauteja ja useita kulkutautja on levinnyt niiden mukana.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Linnut 34
« Vastaus #3 : 17.02.21 - klo:05:30 »
On kyllä todettu rottien levittävän tauteja ja useita kulkutautja on levinnyt niiden mukana.

Mutta ovatko rottien levittämät taudit nykyään esimerkiksi Suomessa pahakin ongelma? Tuskin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Linnut 34
« Vastaus #4 : 17.02.21 - klo:05:36 »
Kissa on paha pikkulintujen tappaja, (vaikka niin suloinen muuten onkin) joten on hyvä pitää kissat kiinni.

No jaa, minusta taas muutama pikkulintu joutaa kuollakin. Vaikka niitä ruokinkin ja koetan talven yli hengissä pitää. Mutta jos ei yksikään pikkulintu kuolisi, niin kohtahan meillä olisi ilma sakeanaan pikkulintuja niin ettei sekaan mahdu. Ei siitäkään mitään tulisi.

Huomasinpa eilen kävelyllä kaadetuksi yhden metsäryteikön, joka oli päässyt unohtumaan ja kasvamaan ison tien, rautatien ja teollisuusrakennuksen väliin jääneeseen kolmioon. Oli ollut tarkoitus käydä siihen tutustumassa lähemmin "sitten joskus" (ehkä alkukesästä). Siinä meni monelta linnulta pesäpaikka taas. Hyvännäköistä koivua oli pinoissa, sellaista joka kelpaisi puusepällekin. Pitäisi oikeastaan veistää kauha ja puulusikka, löytäisinköhän sieltä sopivan oksan jonka voisin tarpeiksi pölliä?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Linnut 34
« Vastaus #5 : 17.02.21 - klo:12:16 »
Hei, täällä taas ! Voin jo paremmin, mutta näkö ei ole ihan entinen. Kuitenkin pärjään.

ESS:ssa oli 14.2. tällainen lintu-uutinen:  https://www.ess.fi/paikalliset/3687452

Jänkäkurppa: https://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4nk%C3%A4kurppa

Kiva päärynänmuotoinen muna sillä on ja kirkkaan keltaiset viirut höyhennyksissä.
Miyen se on mahtanut Päijät-Hämeeseen mieltyä.  :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Linnut 34
« Vastaus #6 : 17.02.21 - klo:12:39 »
Oikein mukava, kun Riitta on tänne taas kirjoitellut.
Tänään viimeeksi kävi ajatuksissa, että foorumi on jotenkin puutteellinen, jos Riitta ei ole paikalla.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21724
Vs: Linnut 34
« Vastaus #7 : 17.02.21 - klo:13:44 »
Oikein mukava, kun Riitta on tänne taas kirjoitellut.
Tänään viimeeksi kävi ajatuksissa, että foorumi on jotenkin puutteellinen, jos Riitta ei ole paikalla.

Juuri näin, samoin olen kokenut.   :eusa_pray:

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Linnut 34
« Vastaus #8 : 17.02.21 - klo:22:34 »

ESS:ssa oli 14.2. tällainen lintu-uutinen:  https://www.ess.fi/paikalliset/3687452


Kaikki kurppahavainnot salataan, ettei niitä häirittäisi. Pahimpia ovat bongarit, jotka haluaa talvipinnan tai tähän aikaan uuden vuodenpinnan ja kuvaajat on erityisen pahoja, kun niiden pitää päästä ottamaan läheltä kuvia. Lintu ei pärjää näillä keleillä ilman sitä pientä vesiojaa, mistä se nyt hakee ruokansa, eikä sitä saisi ajaa sieltä lentoon. Jänkäkurpalla on jännä, hevosen kopsetta muistuttava soidinääni, jonka voi kuulla keväisellä suolla iltaöisin. Ääni kuuluu siis taivaalta.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Linnut 34
« Vastaus #9 : 17.02.21 - klo:22:40 »
No jaa, minusta taas muutama pikkulintu joutaa kuollakin. Vaikka niitä ruokinkin ja koetan talven yli hengissä pitää. Mutta jos ei yksikään pikkulintu kuolisi, niin kohtahan meillä olisi ilma sakeanaan pikkulintuja niin ettei sekaan mahdu. Ei siitäkään mitään tulisi.

On sinullakin omituinen logiikka, ei voi muuta sanoa? Ruokit siis lintuja sen takia, että kissat voisivat tappaa niitä. Kissa ei edes kuulu Suomen luontoon, vaan on tuontieläin Egyptistä. Kissojen ja koirien pitää ihan lain mukaan olla kiinni ulkona, varmaan tiedätkin?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Linnut 34
« Vastaus #10 : 18.02.21 - klo:01:01 »
^Ehei, en minä niitä kissoille paistiksi ruoki  :icon_biggrin:. Ruokin, vaikkei kissoja olisi olemassakaan.

Suomen luontoon kuulumattomuudesta olen sikäli eri mieltä, että ei ole mitään määräystä, mikä kuuluu Suomen luontoon. Se muuttuu koko ajan.

Ja lakien mukaan kissaa ei tarvitse pitää kiinni. Sitä koskevat lait ovat väljemmät kuin koiraa.

(Tähdennettäköön, että minulla ei ole kissaa. Kun oli, se ei ulkoillut vapaasti. Omalla aidatulla pihallani sai olla, tai saivat, kun niitä vielä oli kaksi. Myyriä, ainakin yhden hiiren ja yhden ruskoukonkorennon onnistuivat pyytämään.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Linnut 34
« Vastaus #11 : 19.02.21 - klo:16:44 »
Näin tänään koskikaran keskustan sulassa Pielisjoessa. Touhuili jotain jään reunalla.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 34
« Vastaus #12 : 20.02.21 - klo:11:21 »
En minäkään rotista perusta.

Nepi-koiralle eivät kelvanneet yhdensorttiset kuivat muonat. Olen niitä tarjoillut linnuille sellaisenaan, niin harakat kohvoijaavat kaiken kätköihinsä ottamalla nokkaansa monta ja lentämällä sitten ne piilottamaan jonnekin.
Minulla on nyt idea, että sellaisella sähköisellä hiertimellä rapsuja ensin pienennän, niin varpusetkin saavat hangelta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Vs: Linnut 34
« Vastaus #13 : 20.02.21 - klo:12:35 »
Tänään kuulin ensimmäisen kerran tänä vuonna viherpeipon 'ryystämisen'.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Linnut 34
« Vastaus #14 : 20.02.21 - klo:12:37 »
Punarintani edelleen sinnittelee hengissä. Vartti sitten bongaus puskasta, jonka vieressä ruokapaikka sijaitsee. Varmaan sama yksilö, tuskin niitä monta täällä on.

Koskikaran olen tainnut eläissäni nähdä kerran, Helsingin ja Vantaan välisessä Pitkäkoskessa.

^Alle viikko on siitä kun täällä kuulin. Niillä on kanta pienentynyt kovasti siitä mitä parhaimmillaan oli. Joskus aikoinaan kun kävi viherpeippoja ruokinnalla, minua huvitti, kun ne ja tiaiset syövät niin eri tavalla: Viherpeippo jymähtää ruokintamökin laidalle mässyttämään kuin ruokapöytään, tintti taas nappaa herkkupalan ja lennähtää sitä oksalle nikertämään omassa rauhassaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.