Kirjoittaja Aihe: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?  (Luettu 16061 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4778
Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #1 : 16.11.20 - klo:14:00 »
Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?

Ompa suomenkieli vaikea. Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhus?
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #2 : 16.11.20 - klo:14:27 »
Yksinäinen vanhus voi olla surullinen näky, mutta vanh u u s voi olla kauheata, kun ei ole auttajia.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #3 : 16.11.20 - klo:15:23 »
Jos vanhuksella on lapsia, mutta hän on yksinäinen, voi olla kuten usein onkin, että hän ei muista että lapset käyvät kyllä kylässä. Työkaveri kertoi näin äiditään.

Mutta jos lapset hylkäävät vanhan omaisen ja ovat 'kupanneet rahat' , se on rikos.

Suurin rikos ihmistä kohtaa on minusta lasten seksuaalinen hyväksikäyttö ! :eusa_pray:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4778
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #4 : 16.11.20 - klo:15:33 »
Suurin rikos ihmistä kohtaa on minusta lasten seksuaalinen hyväksikäyttö ! :eusa_pray:
Entäs vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö?

Lähteet

Vaiettu häpeä 
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/06/26/kotihoitaja-kaatoi-90-vuotiaan-vanhuksen-sangylle-ja-suuteli-vakisin-epailyja

Palvelutalossa järkytyttiin vanhusten raiskauksista:
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2015100120448312

Ikäihmisten kaltoinkohtelu
https://www.suvantory.fi/ikaihmisten-kaltoinkohtelu/

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #5 : 16.11.20 - klo:19:17 »
Ilman muuta, yhä inhaa ! 
Meidän Herramme aikana vanhoja ihmisiä kunnioitettiin eikä hyväksikäytetty tai hylätty.

Lasten elämä voi mennä lopullisesti pilalle jo aivan lapsuudessa. Kyllä tässä se vertaus myllynkivestä on osuva.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #6 : 17.11.20 - klo:03:35 »
Entäs vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö?

Vanhukset ovat tulleet uudelleen lapsiksi. Ainakin minä olen.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #7 : 17.11.20 - klo:23:21 »
Kummitätini on sitten siirretty johonkin hoitolaitokseen. Muisti alkaa mennä, ei oikein tajua missä on, eikä muista vuosia, jotka vietti kirkonkylällä, kun maatilalla asuminen ei enää onnistunut. Miestään ikävöi, ovat olleet naimisissa 60 vuotta, mutta nyt siis eivät ole päässeet yhdessä asumaan. Äidiltäni äsken kuulin, mutta hänkään ei tiedä tilannetta tarkkaan. Että tuolla tavoin yksinäistä, erotettu puolisostaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4778
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #8 : 18.11.20 - klo:13:29 »
Kummitätini on sitten siirretty johonkin hoitolaitokseen. Muisti alkaa mennä, ei oikein tajua missä on, eikä muista vuosia, jotka vietti kirkonkylällä, kun maatilalla asuminen ei enää onnistunut. Miestään ikävöi, ovat olleet naimisissa 60 vuotta, mutta nyt siis eivät ole päässeet yhdessä asumaan. Äidiltäni äsken kuulin, mutta hänkään ei tiedä tilannetta tarkkaan. Että tuolla tavoin yksinäistä, erotettu puolisostaan.
Muistisairauteenhan liittyy usein persoonallisuuden muutokset, käytöshäiriöt ja sopimattomat puheet. Hoitajana toiminut ystäväni kertoi, miten he käyttäessään muistisairasta uskovaista mummoa kirkossa messussa, he joutuivat roudaamaan mummon pois kesken jumalanpalveluksen mummon alkaessa huutamaan rivouksia kesken papin saarnan. Siihen loppui mummon kirkossa käyttäminen.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4778
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #9 : 19.12.20 - klo:13:34 »
Varsin nyt korona-jouluna on lukuisia sairaita vanhuksia, jotka kärsivät fyysisistä kivuistaan yksinäisyydessä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #10 : 19.12.20 - klo:16:22 »
Toivoisin, että äitini toistelema vanhuus-ja raihnaus ei menisi enää läpi missään.  Itse jankutan, ettei korkeaan ikään tarvitse liittää kipua ainakaan, meneekö perille kun asenteet ovat minähän-en-lääkäriin-mene   -tyyliä.  Meni sitten ja johan helpotti, jopa selitti onnellisena että ilmeisesti ensi kertaa eläissään  89v nyt on sydänlääkitys kuten pitää  kun nelivuoiaana sairasti tulirokon ja jälkitautina taisi mennä mitraaliläppä.  Niin vanhoja en muista sentään.

Kivut valvottavat, aiheuttavat masennusta ihan ilman yksinäisyyttäkin. Väsyneenä ei jaksa oikein mitään  ja masennuksen erottaminen dementiaoireista onkin juttu, jossa saa pureskella kynsiään toisenkin kerran.

..........................

Itselläni on uusi toivomus.  Tietysti uneksin ehjästä uunista, astianpesukoneesta, omenapuusta pienellä pihalla mutta voi kun kiinnostaisi Amnestyn mielipidevangit, ilmastonmuutos, naapurin vanhukset.  Kun minusta ei tulisi, kivuilta säästyen tai ainakin liikakivuilta, uteliaan mieleni ja muistini säilyttäen, ihminen, joka enemmän katsoisi mitä muualla tarvitaan kuin kiukkuista, tyytymätöntä mummoa jonka seura nyt ei niin ketään kiinnostakaan.  Oireita on , ellei Herra armahda.

............................................

Ajattelen ihmisiä joille toisen tarpeet ovat  merkinneet jotain kuolemaan asti ja minä rukoilen itsewlleni näkeviä silmiä, kuulevia korvia ja ymmärrystä toisten hädälle, silloin iälläni ei ole merkitystä. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #11 : 25.12.20 - klo:11:09 »
:039:
Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?

Ehdottomasti voi:  Katkeroitunut, tyytymätön, kostonhaluinen, epätoivoinen vanhuus.

Erik H Erikson:  Lapsuus ja yhteiskunta.  Vanhuuden kehitystehtävä:  Generatiivisuus vs epätoivo,.vai oliko juuri generatiivisuus?  Kirja piileskelee alimmalla hyllyllä kuusen takana, joten lainaan ulkomuistista. Mikäli joku innostuu sitä lukemaan ja oikaisee oen varsin tyytyv äisellä mielellä. 


 :039:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #12 : 25.12.20 - klo:12:44 »
Ehdottomasti voi:  Katkeroitunut, tyytymätön, kostonhaluinen, epätoivoinen vanhuus.

Olen varmaan itse sellainen. Tuntuu tutulta. Mutta toivotan joulun iloa kaikille yksinäisille vanhuksille, jotka lukevat tämän.
 :039:
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #13 : 27.12.20 - klo:03:11 »
Olen varmaan itse sellainen. Tuntuu tutulta. Mutta toivotan joulun iloa kaikille yksinäisille vanhuksille, jotka lukevat tämän.
 :039:


Ymmärtääisin niin, ettei ihmisiä mitenkään voi luokitella kahteen, toisilleen vastakkaiseen ryhmään.  Jos kyseessä on ikäkauden kehitystehtävä, elämä haastaa nyt tähän vääntöön. Se, mitä kirjoitit motiistasi kääntää Siionin virret, edustaa päin vastoin suurta generatiivisuutta:  Tehdä jotain, jotta se pikku pläntti mikä edustaa täällä minun tonttiani jäisi jos mahdollista parempaan kuosiin koska kävin täällä.  Juujuu, Jumalan tekosina ja alatiellä ja ettenhän minä mitään.   :003: :003:


En osaa sanoa, onko sopivaa kirjoittaa näin paljon avoimella foorumilla, esimerkki vain sopii niin ääreestäns hyvin.  :icon_biggrin:

Uutta vuotta ja rohkeutta meille jokaiselle!
« Viimeksi muokattu: 27.12.20 - klo:03:16 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Vastaus #14 : 05.06.22 - klo:06:03 »

   Omaishoitajuus loppuu

Kenen vastuulla Suomen ikäihmiset ovat? 🤨😣 Kerromme tässä videossa uutisia omaishoitajuudesta, miten sote-uudistus vaikuttaa siihen ja pohdimme papan tulevaisuutta.


https://www.youtube.com/watch?v=3g8fPF4IWRw

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024