Kirjoittaja Aihe: Mihin menet, Suomen kirkko? 3  (Luettu 29669 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #120 : 25.11.21 - klo:09:38 »
Lähetyshiippakunnan taustalta löytyy Suomen Luther-säätiö. Se taas on amerikkalaisen Lutheran Heritage Foundation'in tytärjärjestö. Tämä taas on osa Missouri-synodia, joka on alunperin amerikansaksalaisten vanhoillinen luterilainen kirkko. Suomen kirkossa päästiin puhdasoppisuudesta eroon 1700-luvulla, mutta nyt se näyttää yrittävän takaisin Yhdysvaltojen kautta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #121 : 25.11.21 - klo:12:36 »
^ Mutta haittaakse?  :102:

Kai sitä voi olla erilaisia seurakuntia ja kirkkokuntia ja hiippakuntia ja vaikka herätysliikkeitä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #122 : 25.11.21 - klo:12:39 »
^ Mutta haittaakse?  :102:

Kai sitä voi olla erilaisia seurakuntia ja kirkkokuntia ja hiippakuntia ja vaikka herätysliikkeitä.

Sinua varmaan haittaisi mm. naispappeuden kielto ym sukupuolirajoitteet.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #123 : 25.11.21 - klo:13:16 »
Kristittyjen yhteys, tai ykseys on aina kauempana mitä useampia ' omia kirkkoja' perustetaan.
Syntyy itseensä tyytyväisä kuppikuntia jotka puuhaavat omaa hyväänsä silmälläpitäen ja maamme ja maailman tarpeet väistäen.

Ikävä esimerkki löytyy lestadiolaisuuden jakaantumisista aina omien mielipiteidensä mukaan. Nyt ei ev.lut.kirkko, johon he yhä kuuluvat, kelpaa erään eriytymän paikaksi ehtoollisen nauttimiseen.
Siksikö, että kansankirkossa on syntisiä ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #124 : 25.11.21 - klo:13:43 »
Yhteinen rukous on kirkkojen yhteisten pyrkimysten ensimmäinen askel. Rukoilemalla yhdessä eri kirkoista tulevien kristittyjen kanssa tunnustaudumme sama Isän lapsiksi, jotka haluavat seurata Jeesuksen kutsua yhdessä. Tämän on kaiken ekumeenisen työn lähtökohta. Yhteinen rukous ei tee tyhjäksi kirkkojen välisiä opillisia eroja tai jumalanpalveluskäytäntöjen erilaisuutta. Pikemminkin se muistuttaa meitä Jeesuksen rukouksesta:  ”Rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä – että he olisivat meissä niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Silloin maailma uskoo, että sinä lähetit minut.” (Joh. 17:21, UT2020)

Tämä on Kristuksen oma tahto.  Mutta ihmisen tahto on erilainen. Se on usein tämä:

'En voi rukoilla noiden muiden kanssa, ne ovat väärä-oppisia.'
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #125 : 25.11.21 - klo:14:23 »
Yhteinen rukous on kirkkojen yhteisten pyrkimysten ensimmäinen askel. Rukoilemalla yhdessä eri kirkoista tulevien kristittyjen kanssa tunnustaudumme sama Isän lapsiksi, jotka haluavat seurata Jeesuksen kutsua yhdessä. Tämän on kaiken ekumeenisen työn lähtökohta. Yhteinen rukous ei tee tyhjäksi kirkkojen välisiä opillisia eroja tai jumalanpalveluskäytäntöjen erilaisuutta. Pikemminkin se muistuttaa meitä Jeesuksen rukouksesta:  ”Rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä – että he olisivat meissä niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Silloin maailma uskoo, että sinä lähetit minut.” (Joh. 17:21, UT2020)

Tämä on Kristuksen oma tahto.  Mutta ihmisen tahto on erilainen. Se on usein tämä:

'En voi rukoilla noiden muiden kanssa, ne ovat väärä-oppisia.'
Pidetään rakkaat kristityt, sisaret ja veljet Kristuksessa, körttifoorumi herännäishenkisenä keskusteluareenana, jossa käydään keskustelut tumman heränneen ystäväkansan joukkoonrakastamisen hengessä  :057::icon_xmasbiggrin:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #126 : 25.11.21 - klo:16:37 »
Minulla on tapana sanoittaa ekumenisuuttani kertomalla unelmani: - voisinpa käydä Herran ehtoolliselle yhdessä maroniitin ja mennoniitan kanssa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Maroniitit

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mennoniitat

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #127 : 25.11.21 - klo:16:52 »
Minulle vanhat kirkot, ortodoksit ja roomalaiskatoliset ovat tulleet tutuiksi kirjojen ja musiikin kautta. Olen saanut kokea samaa yhteyttä Kristukseen myös vapaaseurakunnassa ja Pelastusarmeijan toiminnassa. Kveekareiden hiljaiset kokoukset, ne mitä olen nähnyt, ovat vaatimattomuudessaan syvällisiä.

On iloista kun olemme vain kristittyjä yhdessä, emme opilla viisastelijoita.

Sama Jumala on myös islamilaisilla, buddhalaisilla, hinduilla ja ehkä monilla muillakin. Intiaanien entinen elämä luontoa palvoen ja kunnioittaen on jumaluuden tajua parhaimmillaan. Kun he ovat kuulleet sanaa, monet on kastettu Kristukseen.

Kunnia Jumalalle, ja ihmisillä hyvä tahto.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #128 : 25.11.21 - klo:17:03 »
Sama Jumala on myös islamilaisilla, buddhalaisilla, hinduilla ja ehkä monilla muillakin.

Kristinuskon julistaja saattoi löytää pakanan uskomuksista yleviäkin aineksia, jopa suoranaisia liittymäkohtia julistukselleen. Ambolaisten uskonnossa tarjosi sellaisen liittymäkohdan usko Kalungaan, jumalalliseen olentoon, joka oli luonut kaiken olevaisen ja myös ihmisen ja joka yhä edelleen ylläpiti luotujaan antaen heille vuotuisen sateen.

Lainaus kirjasta Ambomaa, Suomen Lähetysseura 1958

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #129 : 25.11.21 - klo:17:17 »
Intiaanien mytologiassa esiintyy Äiti Maa, elämän lähde ja antaja. Äitiä tulee kohdella hyvin. ( Kunnioita isääsi ja äitiäsi... )

Buddhat harjoittavat hiljaisuutta, kuten kristityt jotka siinä kohtaavat Jumalan ja rauhan .

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #130 : 25.11.21 - klo:21:17 »
Sinua varmaan haittaisi mm. naispappeuden kielto ym sukupuolirajoitteet.

Niin, en tiedä. Olenhan sentään elänyt aikaa, jolloin naisilla ei ollut pääsyä papinvirkaan. Kai se taas menisi.

Oikeasti kyllä ajattelin kommentoivani enemmän sitä ajatusta, että luterilaisesta kirkosta lohkeaa pienempiä ryhmiä erilleen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #131 : 26.11.21 - klo:07:57 »
Oikeasti kyllä ajattelin kommentoivani enemmän sitä ajatusta, että luterilaisesta kirkosta lohkeaa pienempiä ryhmiä erilleen.

Minulla on sellainen käsitys, että evankelisuus on koko historiansa ajan ollut merkittävä näiden lohkeamisten väylä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #132 : 26.11.21 - klo:08:16 »
Ryhdyin etsimään pikatietoa Googlesta:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Evankelinen_her%C3%A4tysliike

Minulle tutuin vaikuttaja-nimi on Ranna Rauta. Hän oli Luopioisten Ämmätsän kartanon rouva, sukua meille tutun Ansion kartanon sukuun.

Anoppini oli käynyt Hanna Rautaa kuulemassa seuroissa. Minäkin olen vienyt kukkia Hannan haudalle Luopioisten kirkkomaalle. Olen lukenut hänen kirjoittamiaan kirjoja.
Niissä suorin sanoin arvosteltiin heränneitä. Enpä silloin tiennyt että tulisin vaihtamaan puolta. Siirryin Hedbergin joukoista Paavo Ruotsalaisen joukkoihin. Se hempeily ei tuntunut minulle luonnolliselta.

Hanna Raudan sukulaismies Asikkalan Pätiälästä oli Heino Pätiälä ja hän keräsi ympärilleen oman joukon, Suomen vapaan evankelis-luterilaisen seurakuntaliiton . Sukua on myös Lahdessa.



Kemiön kirkolla on Hedbergistä muutamia muistoja .
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #133 : 26.11.21 - klo:12:23 »

Ikävä esimerkki löytyy lestadiolaisuuden jakaantumisista aina omien mielipiteidensä mukaan.


Jännä juttu... eräs väsähtänyt esikoislestadiolainen ystävä sanoi, että 100 000 lestadiolaista ja 100 000 käsittää uskonto eri tavalla.
« Viimeksi muokattu: 26.11.21 - klo:13:00 kirjoittanut Pena »
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #134 : 26.11.21 - klo:12:31 »
Ei renkäisi körttisen oikein lestatiolaista vikoilla. Ymmärrän, että asia lähtee paremmasta minästä, kopeasta ihmisestä, tuollainen vikoilu.