Kirjoittaja Aihe: Näin elokuvan 3  (Luettu 23556 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #75 : 29.11.21 - klo:09:51 »
Yritin katsoa rauhallisesti, mutta en jaksanut vartoa miten hänelle ( heille ) on käynyt. Hyppimällä selvisi odotuksen surullinen loppu.

On hyvä että tällainen kerrotaan, niin osaa jälleen olla onnellinen 'lapsi-onnestaan'.
Aina en ole jaksanut hurrata tästä onnesta kun huolta ja työtä on ollut paljon. On sairauksia perheessä niin itsellämme kuin jälkikasvullakin.

Tosi suomalainen mies ei muka itke ! Kyllä saisi itkeä useammin  ja on hyvä niitä tunteita tulla esiin. Me naiset tykätään tuntevista miehistä.

Omani on nähteni itkenyt vain kaksi kertaa, äitinsä kuoltua ja itsensä, sairautensa 40 v sitten osottauduttua melanoomaksi.

Ajattelen sinua Mörtti, olet varmaan surrut lapsettomuuttanne. :052: :059:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #76 : 29.11.21 - klo:13:34 »
Tuntemattoman sotilaan (1955) olen nähnyt n.50 kertaa. Kyllä kai nyt kun on viikko itsenäisyyspäivään niin pakkohan sitä on katsella. 100 kappaletta serlan nenäliinoja. Perilliset ja vaimo ovat jo pitäneet pähkähulluna. 1,70 e ruisleivästä vai 50 kopeekkaa, muistuttelisin heitä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #77 : 29.11.21 - klo:15:06 »
^
^^
Viimeinen lause, ah niin kepeä, mutta onko todella niin vastaanottajalleen.

Teidän välinne voivat olla oikein hyvät, että moderaattori deletoikoon sepustukseni pois.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #78 : 02.12.21 - klo:20:01 »
The power of the dog on uusinta mitä Netflixstä löytyy.

Kiinnostuin heti, sillä 1920-luku on ristiriitaisuudessaan ajatuksia herättävä.
Nimet Jane Cambion ja Benedict Cumberbatch jo kertovat sen että jotain hyvää on odotettavissa.
Elokuvan rytmi on hidas, viipyilevä, vähäpuheinen, ja se miellyttää minua kovasti.
Matti pitää vauhdikkaammista, eikä oikein jaksa innostua.

Kuvaus on loistavaa, maisema on Montanasta, vaikka tuotantoyhtiö on uus-zeelantilainen, kuten ohjaaja Jane Cambionkin.

Sisäisiä jännitteita, läheisriippuvuutta, alkoholiriippuvuutta, kiusaamista, mutta tyylikkäästi tehtynä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #79 : 03.12.21 - klo:17:33 »
Netflixistä löytyy myös Jane Campionin elokuva The Piano ja katsoin sen tänään vaikka olen nähnyt sen pian valmistuttuaan. On se hieno edelleenkin katsoa. Kolmen Oscarin arvoiseksi rankattu.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Piano_(elokuva)

Tunteiden vaikeusesta on paljolti kysymys, intohimon ja rakkauden ero selvisi.
Mykän naisen kohtalo on piano, se on häneltä viedä hengenkin.

Nyt ollaan Uudessa-Zeelandissa, ja maorit ovat mukana kuvassa, erikoisena rekvisiittana.
Cambion osaa arjesta vieraannuttamisen. Siinä piile tämän elokuvan tenho, se koettelee myös mielikuvitusta .

Hienot roolisuoritukset Holly Hunterilta, Sam Neil´tä ja Harvey Keiteliltä. Myös nuori Anna Paque on taitava.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #80 : 06.12.21 - klo:11:15 »
Jane Cambion on mieliohjaajiani, siksi etsin taas elokuvan joka kiinnostaa kirjoista ja kirjalijoista kiinnostunutta.

Enkelin kosketus kertoo uus-zeenlatilaisen kirjalijan Janet Framen kasvua lapsuuden monien kipujen ja  nuoren naisen elämän vastoinkäymisten kautta.

Olen lukenut Riitta Jalosen kirjoittaman romaanin Kirkkausjoka myötäilee fakta-tietoa Janetin elämästä.

Enkelin kosketus

Sallittu yli 12-vuotiailleVoi aiheuttaa ahdistusta 158 minuuttia • 1990 • 7,5 IMDb

Arka ja herkkä Janet Frame kasvaa köyhässä ja monilapsisessa perheessä ja hänen kasvuvuosiaan varjostavat monet tragediat. Janet löytää pakotien arjen vaikeuksista kirjoista ja runoudesta... Virheellinen skitsofreniadiagnoosi vie hänet kuitenkin pakkohoitoon sairaalaan, jossa hänelle annetaan sähköshokkeja. Miten tästä naisesta tuli lopulta yksi maailman arvostetuimmista naiskirjailijoista?


---
Kuuntelen samaan aikaan Tuula-Liina Variksn omaelämänkerrallista kirjaa Sattunut syntymään ja minusta näissä kahdessa naisessa on paljon samoja piirteitä jotka enteilevä suurta ja lahjakasta luovuutta.

Tuula-Liina Varis kuvaa itseään lapsena ja nuorena näin:

Mua sai aina hävetä! Olin kookas ja laiha, olin vasenkätinen, mulla oli harvat hampaat ja napa pömpötti mahan ulkopuolella.
Lisäksi mulla oli usein nenäverenvuotoa ja lisäksi migreeni, joka kaatoi petiin ja oksentamista ja pään kipua kesti pitkään.


Tuula-Liinan äiti oli 'vahva nainen' ja isä hentomielisempi, jonka paras kampraatti oli T-L ja talon koira.
Kolmen tytön isä ampui itsensä juuri valmistuneen omakotitalon kellarin saunassa, ja äiti kuoli monta vuotta vatsasyöpää saitastettuaan kaksi kuukautta miehensä kuoleman jälkeen. He olivat häpellinen perhe !

Tuula-Liina ei ollut ujo ja herkkä kuten Janet oli, vaan itsepäinen. salamielinen ja vihainen.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1560
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #81 : 06.12.21 - klo:20:16 »
Rehellinen ja konstaalematon kuvaus Suomen sisällissodan tapahtumista 1918

Kun painuvi päät -dokumenttielokuva
https://www.youtube.com/watch?v=VLtkAgv7pIo
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1560
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #82 : 06.12.21 - klo:21:33 »
Kun painuvi päät-dokumenttielokuvassa körtit mainitaan kohdassa 1h14min.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #83 : 24.03.22 - klo:19:13 »
Netflixistä löytyy myös hyviä elokuvia kunhan oppii etsimään.
Ei pidä tarttua siihen mitä he esittelee, vaan käyttä hakusajoja kuten: Netflix englatilaiset elokuvat, ja vastaavasti muistakin maista. Aina ensin Netflix, ja sitten haluamasi aihe. Ja jo alkaa löytyä !

Olen katsonut paljon vanhoja elokuvia, enimmäkseen ranskalaisia ja italialaisiakin, jotka ovat minusta kovin paatoksellisia.

Eglantilaisia näkee telkkarista ja heidän maailmaansa olenkin tutustunut eniten. Kirjoissa, sarjoissa, videoissa on valintaa, mutta vasta nyt olen löytänyt muutamia hyviä elokuvia.

Onko kukaan katsonut tämän:

https://en.wikipedia.org/wiki/Spring_and_Port_Wine

Kertakaikkiaan.  Miten käy perheessä jossa isä on pelottavan ankara ! :018:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #84 : 06.08.22 - klo:13:28 »
Näihin harvoihin Netflix-elokuviin törmäsin tänään kun valitsin tämän:
Falling

https://kulttuuritoimitus.fi/kritiikit/kritiikit-elokuva/viggo-mortensenin-esikoisohjaus-hakellyttaa-kypsyydellaan-ja-viilealla-tyylikkyydellaan-arviossa-falling/

Kun huomaa ettei elokuvassa näy isoa punaista N-kirjainta, voi onnistua löytämään jotakin tavanomaisista poikkeavaa ja mielenkiintoista. Näin Viggo Mortensenin nimen ja kokeilin. Nyt tärppäsi jälleen.

On Netflix tuottanut kyllä muutaman hyvänkin , kuten Musta kuningatar. Se ei edes moneen kertaan katsottuna kyllästytä. Siinä kuten tässäkin on näyttelijätyö ja ajankuvaukset, sekä erilaiset maat tai maanosat kiinnostavaa.

 Kun luonnevika l. häijy luonne muuttuu yhä pahemmaksi dementoituneena seuraa tällaista tragi-komediaa, jota moni joutuu elämänsä aikana kohtaamaan.

Suosittelen tietyin ehdoin. Minä nautin kovasti.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #85 : 10.08.22 - klo:18:55 »
Vesku Loirin kuolema koski minuun niin, että lohduttelin itseäni katsomalla yhden toivorikkaimmista leffoista, ikuisen optimistin Forrest Gump n.

Vesku ja Forrest, Forrest Gump edustavat elämäni sankareita. Kaiken kamalan ja ihmisten ymmärtämättön pahuuden keskellä heillä on aina toivo ja lohtu.

Forrest uskoo Jumalaan ja äitiinsä, lujasti.

Vesku etsi koko elämänsä ajan. Toivottavasti hän löysi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #86 : 12.08.22 - klo:19:20 »
Melkein voisin sanoa parhaimman elokuvan olevan sitä aaltosaastaa mitä tuli aikoinaan telkuista.
Sellaista mustaa ja valkoista sekamelskaa.
Sitä oon katellut kuin intiaani tai arabi iltanuotiolla.

Jos oikein mietin, niin kyllä joku Blueberry jossa paljon psykedeenistä kuvaa ja unenomaista tarinaa, niin on se paras leffa kun olen nähnyt.

Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #87 : 12.08.22 - klo:19:46 »
Akira Kurosawan Ikiru on minua syvimmin kosekttanut elokuva, varsinkin Takashi Shimuran esittämä Venelaulu.

https://www.youtube.com/watch?v=l0KkkBbkbBg

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #88 : 12.08.22 - klo:19:56 »
Minuun kolahti mukavasti ja jäi kutkuttamaan Truffeaun leffa Jules ja Jim, josta tämä biisi:

https://www.youtube.com/watch?v=bWjCTLsTxVY

ja tässä koko leffa turkiksi ( ? ) tekstitettynä:

https://www.youtube.com/watch?v=2coDSxlzDzs

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Näin elokuvan 3
« Vastaus #89 : 26.08.22 - klo:11:44 »
Nyt katselen Steven Spielberg´n historiaan pohjaavaa filmiä Amistad. Vielä on 56 min näkemättä, kun täytyi ruokakin välillä laittaa. Elokuva on melko pitkä , yli 2 ja puoli tuntia.
Amerikassa ei ole vielä orjia vapautettu , siäsllissota käymättä, joten oikeudenkäynnissä on 'kahta ilmaa'.
Kovasti ja raaasti on orjien olot laivoilla kuvattu. Veri virtaa ja ketjut kalisevat.
Kun ruoka laivalla käy vähiin heitetään kymmeniä orjia meren syvyyteen. Siihen valkoisilla oli omat keksintönsä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Amistad_(elokuva)

Monta hyvää roolisuoritusta löytyy, paras on afrikkalainen leijonantappaja.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)