Kirjoittaja Aihe: Heränneet kirjat  (Luettu 8298 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa parta-antti

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
  • Yhteistä matkaa tehdä saamme...
Heränneet kirjat
« : 04.09.09 - klo:12:11 »
Olen hieman kyräillyt noiden kirjojen parissa.
Onkohan tuosta "uudemmasta" (1962 eteenpäin) kirjallisuudesta bibliografiaa?

Ja toisaalta, jos joltain löytyisi: Kyyrö, Martti: Herättäjän kustantama kirjallisuus 1892-1962, niin olisisin kovasti kiinnostunut sen lunastamaan.

Jos joku on löytänyt näistä raakuista helmiä, niin niistäkin mielellään kuulisin.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Heränneet kirjat
« Vastaus #1 : 04.09.09 - klo:16:04 »
Eipä taida olla bibliografoita.

Jos tarkoitat Herättäjä-Yhdistyksen kustantamaa kirjallisuutta, sitä käsittelevän luettelon tekeminen saattaisi onnistua kohtuuvaivalla. Periaatteessahan tietojen pitäisi löytyä helposti yhdistyksen vuosikertomuksista tai Hengellistä Kuukauslehteä ja vuosikirjoja selailemalla.

Jos tieteellisessä mielessä epäluotettavasta luettelosta on apua, sellaisen saa nopeasti netistä Kansalliskirjaston Fennica-hakemiston avulla. Vähän aikaa jumpattuani sain aikaan haun, joka listasi kaikki Herättäjä-Yhdistyksen kustantamat kirjat vuoden 1962 jälkeen. Tuloksia löytyi 349. Määrä on järjellinen, kun ottaa huomioon, että yhdistyksen kustannustoiminnassa oli jonkinlainen tauko. Nythän kirjoja taas tulee Herättäjältäkin eikä vain Kirjapajan kustantamina, niin kuin taannoin.

Valitettavasti Fennican luettelosta ei minun taidoillani saa helposti käsiteltävää tiedostoa. Järjestelmä lähettää tietoja kyllä sivu kerrallaan - siis neljä lähetystä - sähköpostissa. Systeemi toimii, tilasin ensimmäisen sivun, ja nyt minulla on siis neljännes HY:n tuoreimman julkaisutoiminnan bibliografiasta omalla koneella. Sitten yhteys tietokantaan katkesi, eikä hakua edes saanut tallennetuksi.

Ohessa esimerkki tiedoston sisällöstä:
===
Teoksen nimi: Edessä reitti tuntematon : : heränneen kansan lähetysrakkaus / / toimittaneet Urpo Karjalainen ja Antti Vanhanen.
Julkaisija: Lapua : : Herättäjä-yhdistys,, 2009 ((Vaasa : : Waasa Graphics)
Ulkoasu: 192 s. : : kuv. ; ; 21 cm.
Aineisto: kirja
ISBN: 978-951-878-116-8 (sid.)
Muu(t) tekijä(t):  Karjalainen, Urpo. Vanhanen, Antti.
==

Tällä tavallahan saisi varsin vähällä vaivalla aikaan HY:n julkaisujen bibliografian rungon verkkoon. Sitä voisi sitten vähitellen täydentää.

Tehtävä vaikeutuu, jos mukaan otetaan kaksi olennaista lisäosaa:
a) herännäisyyttä käsittelevä tutkimuskirjallisuus (lähinnä tieteelliset julkaisusarjat, sekä monografiat että artikkelit)
b) muiden kustantajien julkaisema herännäisyyteen tavalla tai toisella liittyvä kirjallisuus.

Nämä lisäosatkin olisivat kyllä mahdollisia, mikäli homma hoidettaisiin verkossa tehtävänä pitkäjänteisenä ryhmätyönä.

Kiitän opettavaisesta kysymyksestä!

Mt

Poissa parta-antti

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
  • Yhteistä matkaa tehdä saamme...
Vs: Heränneet kirjat
« Vastaus #2 : 04.09.09 - klo:17:13 »
Erikoisen mukava vastaus.

Tarkoitin juuri noita HY:n kustantatamia kirjoja.
Epätieteellistä luetteloa voisi sitten täydentää vaikka pienimuotoisilla selostuksilla sisälmyksistä.
Niin ja miksei kustannusvuoden valokuva herättäjäjuhlilta sopisi kevennykseksi.
Olen noita eri vuosien kuvia postikorteilla hieman kokoillut.

Muutamaa Herättäjän kirjaa selaillessani olen löytänyt yhteneviä ajatuksia omien pienten pohdintojeni kanssa.

Poissa parta-antti

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
  • Yhteistä matkaa tehdä saamme...
Vs: Heränneet kirjat
« Vastaus #3 : 07.09.09 - klo:12:34 »
No nyt on koneella lista lähes kuudestasadasta kirjasta alkaen 1892, saas nähdä monta löytyy jo hyllystä.

Niin ensimmäinen lukuvinkki: Olavi Kaukola: Täällä ihminen
Kirja sisältää "itsensä ulkopuolelle laajenevia" rukouksia.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Heränneet kirjat
« Vastaus #4 : 07.09.09 - klo:12:47 »
Kaukolan rukouksen 'Kun en jaksa rukoilla' taidan muistaa ulkoa.

Ole minulle ihmiselle armollinen!

Poissa parta-antti

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
  • Yhteistä matkaa tehdä saamme...
Vs: Heränneet kirjat
« Vastaus #5 : 05.10.09 - klo:10:35 »
Wilh. Malmivaara: Kaita tie Joonan kirjan walossa (1900)

"Armo. Ja Herra sääti suuren kalan nielemään Joonan, ja Joona oli kalan sisuksissa kolme päivää ja kolme yötä.
Me jätimme Joonan hukkumaan, mutta hän hukkui Jumalan käsiin, jonka rakkaus oli häntä ajanut takaa. Ja tämä Jumala on sellainen, että Hän woi tehdä mahdottoman mahdolliseksi ja auttaa siinä, missä ei apua ollenkaan kukaan toinen näe. Hänellä on niin paljon palvelijoita, joiden täytyy olla alttiit tottelemaan Hänen käskyjänsä; niinkuin tuuli ja meri olivat Jumalalle awullisia Joonaa warjelemassa pakoon pääsemästä, niin oli suuri kala meressä warjelemassa häntä hukkumasta. Woiko sellaista todella tapahtua, että kala nielee ihmisen ja saattaa hänen jälleen kuiwalle maalle kolmen wuorokauden kuluttua, tämä meidän täytyy jättää joutilasten tutkittavaksi; meillä on se kokemus, että Jumalalle ei mikään asia mahdotonta, ja tämä meille riittää. "Herra sääti" lausuu kirjoitus, eikä mikään woi estää tapahtumasta sitä, minkä Herra on säätänyt. ...

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Heränneet kirjat
« Vastaus #6 : 05.10.09 - klo:11:03 »
Olipa kiintoisasti kirjoitettu. Vallankin tuo että joutilaat tutkimaan tarkemmin.
Voiko tätä kirjaa enää mistään saada?
Joonan kirja on minulle läheinen ja tajuttava. :eusa_clap:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Heränneet kirjat
« Vastaus #7 : 05.10.09 - klo:14:13 »
Voiko tätä kirjaa enää mistään saada?

Kesti vähän vastaaminen, kun piti olla kuskina ja kokkina, mutta:
Esimerkiksi Luther-divarin luettelossa se näkyy olevan:
MALMIVAARA W. Kaita tie Joonaan kirjan valossa. HY 1946 132s Sk K3 kpa 6e
ja nettiosoite on:
http://www.luther-kirjat.fi/

Aholansaaren vanhojen kirjojen hyllyssä saattaisi myös olla.

Mt

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Heränneet kirjat
« Vastaus #8 : 05.10.09 - klo:14:26 »
Kiitos, kiitos mt! Tilattu on+ Jaakko Haavion Ukko-Paavon eväät.
Annoitpa antoisan linkin, nyt se kirjanostohulluus yrittää taas iskeä. Siellähän on vaikka mitä. Näin on helpompi tietää mitä haluaa kuin mennä kirjakauppaan tai kirjastoon.
Ei tarvitse Matti-puolisolle kertoa :icon_exclaim: :kahvi:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa parta-antti

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
  • Yhteistä matkaa tehdä saamme...
Vs: Heränneet kirjat
« Vastaus #9 : 08.10.09 - klo:09:20 »
Olavi Kares: Tervaa ja palsamia

Oma arvioni: Välillä hykerryttää, toisinaan antaa murjotukselle sisältöä.

Otteita:

""Tuskinpa lapset pettyvät uskossaan joulupukkiin, jos he myöhemmin satunaamion takaa tuntevat oman isän rakastavan hymyn. "

"Kristillinen tieto ja käsitys evankeliumista on kansamme keskuudessa jo niin himmentynyt, että jopa Jehovan todistajilla ja mormooneillakin alkaa olla mahdollisuutensa."

"Aivopesu niin kuin lattian luuttuaminenkin on helpompaa sileillä pinnoilla kuin karheilla ja kurotuilla."

"Heränneen ihmisen sydän on ihmeellinen soitin. Mitä särjetympi se on, sitä heleämmän sävelen se kantaa."

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Heränneet kirjat
« Vastaus #10 : 09.10.09 - klo:23:06 »
Lauri Haikolan analyysi Malmivaaran kirjasta... oli hieno tuohon aikaan
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa parta-antti

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
  • Yhteistä matkaa tehdä saamme...
Vs: Heränneet kirjat
« Vastaus #11 : 07.11.09 - klo:09:10 »
Näin isänpäivän aattolukemiseksi suosittelen:
Matti J. Kuronen: Kiltisti kotona

Kirjan ajatukset nousevat 1.Kor. 13 pohjalta.

Oma arvioni: Armollista pohdiskelua havaittavissa. Harlekiiniksi liian pitkät lauseet, joten luettava ajatuksella.
Mikäli olet viinin ystävä, niin suosittelen kirjan kanssa lasillista AltaGloria, Argentiina (miellyttävä reilun kaupan tuttavuus) ja paria palaa Fazerin tummaa taloussuklaata. Lukualustaksi sopii mukava nojatuoli/sohva.
Asuksi hieman liian suuri villapaita ja rento muu vaatetus. Ulkosääksi suosittelen räntäsadetta ja seuraksi aviopuolisoa tai tulevaa sellaista. Valaistuksena voi sähkökatkon sattuessa käyttää vaikka öljylamppua vakan päällä.

Otteita:
" Kärsiväälinen ja lempeä rakkaus antaa ihmisen olla ihminen, mutta samalla se kunnioittaa hänen molempia puoliaan: hänen heikkouksiaan ja hänen mahdollisuuksiaan sekä tekee niistä parhaan mahdollisen raaka-aineen toisen ihmisen kunnioitukseen perustuvan ihmissuhteen rakentamiselle."

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Heränneet kirjat
« Vastaus #12 : 07.11.09 - klo:09:19 »
Olin junamatkalla Tampereella, kun luin Matti J. Kurosen Kiltisti kotona. Se on niin lyhyt ja mukaansatempaava kirja, että hotkin sen menemään ihan ulkona istuskellessani. Minulle jäi mieleen, että se oli erittäin hauskasti kirjoitettu kirja. Siinä puhuttiin, että perheissä käydään monesti "Kuka kärsii eniten -kilpailuja" jossa kärsimyskruunun kiillottamisesta aiheutuva ääni peittää alleen tuskanhuudot. Tuolloin kirjan kirjoittaja oli pitkään idolini, mutta valitettavasti hänen kohdallaan olen joutunut myöhemmin pettymään.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Heränneet kirjat
« Vastaus #13 : 07.11.09 - klo:16:42 »
Parta-Antti, olen harvinaisen samaa mieltä suuren villapaidan ja Matti Jiin sopivuudesta yhteen. Olin 60-luvulla hänen pyhäkoulupoikanaan Lähetystalon alasalissa ja muistan silloisen teologian opiskelijan villapaidan oikein hyvin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Heränneet kirjat
« Vastaus #14 : 08.11.09 - klo:13:14 »
Jaakko Heinimäki: Vapahtajan varpajaiset. Idolini JH kirjoittaa rohkeaa, ruosteenkarvaista ja tenunhajuista tekstiä kuvataiteilija Kalervi Palsasta.
Luku Kadotukseen tyytyminen on herkkähipiäisille ehkä liikaa. Minulle ekspressionismin
vavahduttamalle , uupuneelle, odottavalle se on kuin vaseliinia tähän syksyiseen kitkaan.
Kalervi Palsa oli täysin eurokelvoton ihminen.(eräs JH:n aloituslause)
"Maailma on voimakkaiden kieropalkinto", ym. raastavaa, mutta totta Jaakko päästelee.
Moni ei katsone heränneiden kirjallisuudeksi. Minä katson.

Palsa= turvesuosta noussut jäätynyt mutapaakku. Palsa, Kylä Padasjoella. Meiltä on sinne 6 km.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)