Kirjoittaja Aihe: Ahdas portti ja kaita tie  (Luettu 21829 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #45 : 11.06.15 - klo:16:52 »
Pelastusvarmuuden etsimistä pidetään jopa paheena, tai ainakin näin annetaan vahvasti ymmärtää. Hyveenä pidetään epävarmuutta pelastuksen suhteen, eli on hyve, jos ei usko, että Kristus on sovittanut synnit.

Pitäisin ainakin jälkimmäistä virkettä vahvasti liioittelevana, jopa vääristelevänä. Näytä missä nykykörttiläiset sanovat, että on hyve olla uskomatta Kristuksen suorittamaan syntien sovitukseen. (Puhunevatko nuo muutenkaan niin paljon hyveistä ja paheista.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #46 : 11.06.15 - klo:17:06 »
Eckhart on minulle paras mystikko ja olen oppinut Häntä tentissä (3-/3) ja minä olen niin tutustunut Eckhardin ja Paven maailmaan. Pave ei tiennyt Eckhartin ajatuksista mitään. Mutta hän tiesi inhimillisestä elämästä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #47 : 11.06.15 - klo:17:07 »
Pitäisin ainakin jälkimmäistä virkettä vahvasti liioittelevana, jopa vääristelevänä. Näytä missä nykykörttiläiset sanovat, että on hyve olla uskomatta Kristuksen suorittamaan syntien sovitukseen. (Puhunevatko nuo muutenkaan niin paljon hyveistä ja paheista.)

 :icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #48 : 12.06.15 - klo:20:04 »
Hyveenä pidetään epävarmuutta pelastuksen suhteen, eli on hyve, jos ei usko, että Kristus on sovittanut synnit.

Hyveenä pidetään sitä, että siedetään kärsivällisesti epävarmuutta siihen asti, kun Jumala antaa sen pelastusvarmuuden. Usko Kristuksen sovitustyöhön taitaa usein kehittyä aivojen varmasta tiedosta sydämen riemulliseksi vakaumukseksi ajan kanssa. Salamaniskuna saatu pelastusvarmuus saattaa häipyä yhtä nopeasti kuin ukkoskuuro poudan edellä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #49 : 13.06.15 - klo:11:47 »
Tästä piti piispa Eero Huovinen suurenmoisen iltapuheen, kun waelsimme Pyhiin. Hän luki tekstin jossa Jeesus puhuttaa rikasta nuorukaista joka kyselee pelastumisensa perään. Hän kysyi onko julistus lakia vai evankeliumia.

Joukko jakautui erikoisesti ja erikoisia olivat perustelutkin, ainakin omani. En sittenkään ilennyt sanoa siellä saaneeni tarpeeksi nälvimistä eri kursseilla siitä miten " henkinenkin pääoma on rikkautta ja vaarantaa pelastuksen" . Olen yleensä vaientanut inttaajan toteamalla että Jumalalle on kaikki mahdollista.

Siihen lopulta päätyi piispa. Julistus oli mitä tiukinta lakia. Pidä käskyt eikä sekään riitä! Luovu kaikesta! Tule sitten ja seuraa minua! Siis kuole uskosi tähden.

Kuka sitten voi pelastua?
Juuri niin! Ihmiselle kaikki on mahdotonta mutta Jumalalle kaikki mahdollista. Siinä on ainut turva ja toivo, toisen puheessa, ei missään mitä omistan tai teen.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #50 : 27.06.15 - klo:12:29 »
Juhani on muutamaan kertaan väläyttänyt ja säpsäyttänyt meitä tietämättömia Helvettiin menolla. Että körtit muka Helvettiin !

Nyt ymmärrä Juha Siltalan kirjan ansiosta tämänkin, ehkä.

" Itse ylläpidetyn minäihanteen riisumisesta seurannut helvetti ei vielä todistanut, että joutuisi helvetin omaksi .
' Minä olen kaikilta näiltä kiusauksilta vaivattu--- vaan minä en ole ruvennut näitten kiusausten orjaksi--- vaikka Herra minut tappaisi, enkö minä sittenkin vielä toivoisi (  Job: 13 : 15  )"
Vapahtajaan täytyi luottaa vaikka jalat helvetissä palaisivat.

Yhteys , tieto Kristuksen kanssa olemisesta , oli tärkeämpää kuin onni ja onnettomuus.
Helvetissä paloivat viime kädessä vain omat luulot.

Ahdas portti merkitsi omista jaotteluista luopumista.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #51 : 27.06.15 - klo:13:14 »
Sinä saatat joutua ahtaalle, aina helvetin partaalle saakka, valmiina syöksymään sinne. Sinä et voi joutua syvemmälle kuin helvetin kitaan. Monet pyhät ovat olleet siellä, vieläpä syöksyneet helvetin syvyyksiin. Sielläkin voit kuitenkin huutaa, sieltäkin voit katsella pyhää temppeliä.

Thomas Wilcox, Kallis hunajan pisara, käänt. Ilona Kares

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #52 : 29.06.15 - klo:19:12 »
Sinä saatat joutua ahtaalle, aina helvetin partaalle saakka, valmiina syöksymään sinne. Sinä et voi joutua syvemmälle kuin helvetin kitaan. Monet pyhät ovat olleet siellä, vieläpä syöksyneet helvetin syvyyksiin. Sielläkin voit kuitenkin huutaa, sieltäkin voit katsella pyhää temppeliä.

Thomas Wilcox, Kallis hunajan pisara, käänt. Ilona Kares

Minun periprofaani sieluni lukee henkilön olleen kauhean masentuneen. Olen tätä miettinyt kyllä koska hunajanpisara on hyvin tuttu ja tärkeä koska on ystävältä saatu.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #53 : 30.06.15 - klo:15:24 »
Kauhean masentuneet eivät taida saada aikaiseksi riviäkään. Hengissä selvinneet ystäväni kertovat, että juuri ja juuri on pystytty hoitamaan puhtauden, ravinnon ja levon perustoimet. Kuvaisiko Wilcox toipumistaan synkästä epätoivosta? Pyhien joukossa - miten sanan sitten ymmärtääkin - on kai näitäkin selviämistarinoita.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #54 : 03.07.15 - klo:01:35 »
Kauhean masentuneet eivät taida saada aikaiseksi riviäkään. Hengissä selvinneet ystäväni kertovat, että juuri ja juuri on pystytty hoitamaan puhtauden, ravinnon ja levon perustoimet. Kuvaisiko Wilcox toipumistaan synkästä epätoivosta? Pyhien joukossa - miten sanan sitten ymmärtääkin - on kai näitäkin selviämistarinoita.

Saavat kyllä. Oikein hyvä esimerkki on Nouwenin "Djupt personligt".  Hän antoi julkaista kirjan vasta vuosikausia toipumisensa jälkeen. Kyseessä oli erittäin vakava depressio, huomattavasti vakavampi kuin mietin tuon edellisen kohdalla olleenkaan.

Hunajanpisaran synkimpien mietteiden kohdalla ajattelen tällä hetkellä todella niin, että kirjoittaja on kärsinut vähintään melankoliasta. Kerron, jos muutan käsitykseni sillä useinhan muutan.  Mukana on toki muuta myös ja kokonaisuutena paljon muuta. Se on syvä ja syvästi ajateltu.

Nouwen piti päiväkirjaa, kaiketi koska oli sellaiseen tottunut. Hän jaksoi kirjoittaa muutaman rivin vaikeimpina päivinä, mutta kirjoitti ne. Vakavinta aikaa kesti noin vuoden eli melkoisen pitkään. Kirja oli ainakin itselleni hyvin raskas luettava. Nouwen mainitsee esipuheessa, ettei alkuaan ajatellut suinkaan kirjan kirjoittamista. Hän oli liian tuskainen ja uupunutkin. Vasta vuodien kuluttua toipumisesta joku kannusti ja niin kirja sellaisenaan, ilman mitään muutoksia,  näki päivänvalon.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #55 : 04.07.15 - klo:21:40 »
Depressiota hengellisestä näkökulmasta kuvattaessa sana "sielunvihollinen" on mielestäni osuva. Stefan Prätoriuksella (Hengellinen aarreaitta) on muistaakseni myös joitakin sattuvia ilmauksia, jotka saattaisivat sopia depression kuvaukseenkin. Sielunvihollisen kristityn sydämeen ampumia tulinuolia yms.

Monet vanhan hengellisen kirjallisuuden kielikuvat tulevat ymmärrettäviksi oman kokemuksen kautta.

Jokohan on laadittu kirjallisuudentutkimus aiheesta "Depression kuvauksia  vanhemmassa/uudemmassa suomalaisessa proosakirjallisuudessa"?

Mt

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #56 : 05.07.15 - klo:07:01 »
Tunnetaan myös nimellä  Musta koira. 

Ristin Johanneksen kirja Pimeä yö kuvaa sielun passiivisen puhdistamisen matkaa.

http://otajalue.blogspot.fi/2015/03/ristin-johannes-pimea-yo.html



Monet runot ovat kirjoittajiensa depression innoituksen tuotteita.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #57 : 07.07.15 - klo:09:38 »
Olisi aika suurta tutkia masennusta tästä näkökulmasta jonka mt mainitsi.

Toisaalta kyseessä on niin mutkikas asia että ensin tulisi tarkoin selvittää mistä puhuu. On depressiota joka on perittyä eli kaksisuuntaista mielialahäiriötä josta maniapuoli saattaa vallan puuttua. Itse asuassa koko depressio on kyllä diagnoosinakin yhä vähän epäselvä ja roskakoppamainen. Joidenkin kohdalla voisi saman tien sanoa skitsofreniaa sielunvihollisen ampumaksi nuoleksi.

Vaarallisinta on jos tällöin neuvoskellaan vain tarttumaan Efesolaiskirjeen sanoin uskon kilpeen ja sammuttamaan kaikki pahan palavat nuolet. Saman tien voi sitten sammuttaa polion, astman, influenssan, syövän. En taida osata selittää mutta minusta je ovat eri juttu vaikka voitaneen nimittää vaikka miksi niitäkin.

Tällöinkin voi sammutella niitä palavia nuolia ja joutuu sitä tekemäänkin, mutta hieman kuin kärsivällisyydellä tapahtumien edessä. Syvä depressio vie viisaankin hautaan, myös kärsivällisen joka löytää lohtua psalmeista. Nythän näitä ei eritellä kuin syvää ja vähemmän syvää ja psykoottista joka määritellään liian huonosti.

Joka tapauksessa olen miettinyt että jos tietäisikin millaisesta tapahtumisesta on kysymys se olisi mitä hienoin tutkimisen aihe.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.