Kirjoittaja Aihe: Avoin ehtoollispöytä  (Luettu 9606 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #15 : 31.10.09 - klo:07:05 »
Missä vaiheessa tämä uudestisyntymisen tilan menetetään luterilaisuudessa?
Meillä se tila saadaan ilman kastetta ja se menetetään siinä vaiheessa, kun lapsi ensimmäisen kerran tekee tietoisen valinnan synnin puolelle.Henkilökohtaisesti minulla on suuria uskomisvaikeuksia molempiin näihin näkemyksiin.

Höh. Kysymys ei ole tilasta vaan kristillisyydestä.
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #16 : 31.10.09 - klo:08:08 »
Ymmärtääkö joku toinen kysymykseni ja ehkä haluaa siihen jotain vastata?
Kysymys ei ole helppo, eikä siihen mitään varmaa yksiselitteistä vastausta voine antaa, mutta joitain suuntaviivoja varmaan kuitenkin löytyy.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #17 : 31.10.09 - klo:08:24 »
Syntymä on tapahtuma, jota ei voi muuttaa tapahtumattomaksi. Uudestisyntyminenkin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #18 : 31.10.09 - klo:08:38 »
Syntymä on tapahtuma, jota ei voi muuttaa tapahtumattomaksi. Uudestisyntyminenkin.

Penakin siirtyi tuijottamaan sanoja.
OK, korvataan tuo sana "uudestisyntymä" sanalla "pelastus", eli ei puhuta "uudestisyntymän tilasta" vaan "pelastuksen tilasta".

Tämä sanoihin tuijottaminen tekstin merkityksen kustannuksella ja sitä kautta teksti jopa tahallinen (joskin ehkä osittain tiedostamaton) väärinymmärtäminen on mielenkiintoinen ilmiö.
Olen tähän ilmiöön varsin kattavasti tutustunut oman seurakuntani erilaisissa kuvioissa, koska sitä harrastetaan meillä viljalti.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #19 : 31.10.09 - klo:09:11 »
Sanojen sijaan pitäisi katsoa Sanaan. Näinhän se on. Sanojen takana ovat kuitenkin merkitykset ja ajatukset. Jos sanojen käytössä on huolimaton, jäävät ajatuksetkin usein hämäriksi. Ehkä näin kävi nytkin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #20 : 31.10.09 - klo:09:28 »
Pena,
kommentoit kysymystäni, eli ei varmaan ole kovin tahditonta kysyä sinulta, että ymmärsitkö kysymykseni nyt, kun tarkensin kysymystäni?
Tällä hetkellä en ole työpaikallani, joten minulla ei ole mahdollisuutta  testauttaa uskonnollisen kysymykseni ymmärrettävyyttä jollain sellaisella henkilöllä, jolla ei ole uskonnollista taustaa.
Eilen tein tällaisen testin, kun eräs foorumilainen ei tahtonut ymmärtää tekstiäni millään oikein, vaikka omasta mielestäni tekstini oli selkeä.
Tuo testi meni eilen kevyesti läpi ainakin työpaikallani ja siitä kerroinkin eräässä ketjussa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #21 : 31.10.09 - klo:10:55 »
Köpi, tarkoitat varmaan sellaista surullista asiaa kuin luopumus. Minulle kipeimpiä kohtia Raamatussa on Jeesuksen puhe synnistä Pyhää Henkeä vastaan, joka on joskus selitetty uskovan anteeksiantamattomaksi luopumukseksi, elävän uskonsa hylkäämiseksi ja kieltämiseksi. Epäily ja heikkouden aikaansaama epäusko ovat pikkujuttuja vakain tuumin ja harkiten päätetyn uskosta luopumisen rinnalla. Vähältä pitää, etten ole nyt kirjoittaessani kananlihalla.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #22 : 31.10.09 - klo:11:05 »
Lainaus
Minulle kipeimpiä kohtia Raamatussa on Jeesuksen puhe synnistä Pyhää Henkeä vastaan

Minulle tuo on niin kipeä paikka, että en juurikaan pysty sitä lukemaan.
Pyrin pomppaamaan kyseisen kohdan yli Raamatussa silloin, kun luen jotain kolmesta ensimmäisestä evankeliumista läpilukuna.
10 vuotiaana ensimmäisen kerran ajattelin tehneeni kyseisen synnin. Muistan, kun meillä oli pyhäkoulu ja itse makasin pimeässä kylpyhuoneessa vedettömässä ammeessa, kun tuntui niin pahalta ja yritin totutella ajatukseen, että joudun syntini johdosta kärsimään ikuisia aikoja tulenliekkejä.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #23 : 31.10.09 - klo:11:27 »
Kaksi juttua:


Ensinnäkin olen moneen kertaan aikonut tarttua kynään, kiittääkseni JUHANIA (lue siis tämä, Juhani!) raikkaista ja ytimeen osuvista Luther-sitaateista. Itsekin olen jonkinasteinen Luther-harrastaja ja tunnistan Juhanin teksteissä hyvin Luther-henkisen ja selkeän raikkaan, miellyttävän tuoksun! Kiitos Juhani! Luther on ollut suurin "rakentajani" muodostaessani omaa käsitystäni uskonasioista, sekä monesta ahdistuksesta auttaja.  Jos sellainen ihme sattuisi että pääsisin taivaaseen (mikä on hyvin epätodennäköistä) niin menisin kyllä kättelemään ukko Lutterusta ja haluaisin vaihtaa monta sanaa hänen kanssaan.  Tosin on muistettava, ettei hän koskaan halunnut puhuttavan itsestään vaan Kristuksesta joka hänen innoittajanaan oli.  Joka tapauksessa mies oli oikeasti suuri uskonsankari ja valittu ase!


KÖYSTILLE:

Sitten Köysti kysymykseesi; -mihin tarvitaan tietoa siitä milloin ihminen menettää uudestisyntymisensä/pelastumisensa tms.?

Mitä käyttöä sinulla on tällaiselle tiedolle? Yritän sanoa että kaikkia kysymyksiä ei ehkä tarvitsekaan välttämättä pohtia. Ihminen voi tulla joskus liioista kysymyksistä kipeäksikin, ts. hän on täynnä kysymyksiä kysymysten perään eikä niille ole loppua. Viime kädessä kuitenkin pitäisi uskoa lapsen tavoin, yksinkertaisesti.
« Viimeksi muokattu: 31.10.09 - klo:11:30 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #24 : 31.10.09 - klo:11:31 »
... kiitos Jampe, mutta en ole omaa ajatusta saanut yhden yhtäkään foorumille... laiska minä
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #25 : 31.10.09 - klo:11:35 »
Kukapa meistä olisi?  Loppujen lopuksi puhumme kaikki vain sitä, minkä olemme kuulleet tai oppineet muilta. Sinulla on se taito että osaat tuoda tärkeän esiin muutamalla sanalla. me monet muut yritämme sitä 150 sanalla, onnistumatta sittenkään. (pätee ainakin itseeni)
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #26 : 31.10.09 - klo:11:56 »
Körttiprofessori Lauri Haikola sanoi puhelimessa jampemaisesti, että Lutheriin se jäi uusien ajatuksien löytäminen teologian alalta ja filosofian alalta se jäi Immanuel Kantiin.
wilhelmi niskasen jäljillä

santtu-62

  • Vieras
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #27 : 01.11.09 - klo:14:25 »
Tekstien tulkitsemisen "ammattilaisena" joudun nostamaan käteni ylös Juhanin tekstin äärellä.
:eusa_think: