Kirjoittaja Aihe: Avoin ehtoollispöytä  (Luettu 9600 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

santtu-62

  • Vieras
Avoin ehtoollispöytä
« : 28.10.09 - klo:20:03 »
AVOIN EHTOOLLISPÖYTÄ

http://www.pod.fi/heikka/?p=43

Taitaa kuitenkin käydä niin, että kristityt äänestävät jaloillaan. Elämän lähdettä ei voi sulkea vuosikymmenestä toiseen. Tämäkin Berliinin muuri kaatuu kun aika on sille kypsä.

Vai kaatuuko muuri sittenkään ja elämän lähde pidetään vain valituille avoimena. Vip-ihmisille jotka ovat ulkokultaisuudessaan häikäiseviä ja kaiken tietäviä sekä noudattavat kirkkomme ”antamia” ohjeita nykyisessä yhteiskunnassamme.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #1 : 28.10.09 - klo:20:18 »
Poikani on naimissa presbyteerin kanssa ja siellä on avoin ehtoollispöytä ja niin olen kehottanut heitä toimimaan Suomessakin. Tiedän menetteleväni ohjeiden vastaisesti, mutta uskon, että Jumala ei näitä rajoja kunnioita. Olen itse käynyt ehtoollisella presbyteerien jumalanpalveluksessa  ja käyn vastedeskin. Kyllä ne piispat sieltä sitten joskus perässä tulevat, kun muilta kiireiltä ehtivät.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #2 : 28.10.09 - klo:20:39 »
Lainaus käyttäjältä: Seppos
Tiedän menetteleväni ohjeiden vastaisesti, mutta uskon, että Jumala ei näitä rajoja kunnioita. Olen itse käynyt ehtoollisella presbyteerien jumalanpalveluksessa  ja käyn vastedeskin.

Tunnustan minäkin käyneeni useasti luterilaisen kirkon ehtoollisella, vaikka se kirjaimen mukaan ei olekaan sallittua.
Ei ole edes tullut juurikaan huonoa omaatuntoa, vaikka omatuntoni monessa suhteessa on yliherkkä.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #3 : 28.10.09 - klo:21:18 »
Tunnustan minäkin käyneeni useasti luterilaisen kirkon ehtoollisella, vaikka se kirjaimen mukaan ei olekaan sallittua.
Ei ole edes tullut juurikaan huonoa omaatuntoa, vaikka omatuntoni monessa suhteessa on yliherkkä.

Kerro Kyösti, onko minulla helluntaiseurakuntaan kuulumattomalla mahdollisuus osallistua ehtooliselle seurakunnassasi ja jos ei, millä perusteella?
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #4 : 28.10.09 - klo:22:31 »
teini-ikäisenä korvakoru korvassa ja väsähtäneenä vitoslaiseen kotiseurakunnan toimintaan niin olin katolisuuden molemmissa päissä ehtoollisella...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #5 : 30.10.09 - klo:09:01 »
Kerro Kyösti, onko minulla helluntaiseurakuntaan kuulumattomalla mahdollisuus osallistua ehtooliselle seurakunnassasi ja jos ei, millä perusteella?

Kyösti...Ho hooooi!
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #6 : 30.10.09 - klo:09:07 »
Lainaus
Kerro Kyösti, onko minulla helluntaiseurakuntaan kuulumattomalla mahdollisuus osallistua ehtooliselle seurakunnassasi ja jos ei, millä perusteella?  
 

Käytäntö vaihtelee eri helluntaiseurakunnissa.
Vastaan kuitenkin oman seurakuntani puolesta: meillä voi osallistua. Siitä taidetaan yleensä ennen ehtoollista mainitakin ja tervetulleeksi kutsutaan muiden seurakuntien (kuten luterilaiset) jäsenet ehtoolliselle.
Jos uskoo Kristukseen ja on kastettu, niin ei ole estettä osallistua Helsingin Saalem seurakunnassa ehtoolliseen.
« Viimeksi muokattu: 30.10.09 - klo:09:09 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #7 : 30.10.09 - klo:19:55 »
 

Käytäntö vaihtelee eri helluntaiseurakunnissa.
Vastaan kuitenkin oman seurakuntani puolesta: meillä voi osallistua. Siitä taidetaan yleensä ennen ehtoollista mainitakin ja tervetulleeksi kutsutaan muiden seurakuntien (kuten luterilaiset) jäsenet ehtoolliselle.
Jos uskoo Kristukseen ja on kastettu, niin ei ole estettä osallistua Helsingin Saalem seurakunnassa ehtoolliseen.



No kyllä on helluntailaisuus avartunut!  Vielä 90- luvulla ei ainakaan maalaispitäjisssä tullut kuuloonkaan!  Siitä oikein varoiteltiin ehtoollisenjaon yhteydessä, että "jos et ole kastettu, anna astian mennä ohitse!"

Itsekin olen joskus kuulunut hell srk:aan. En halua mitenkään pilkata toisten pyhinä pitämiä asioita (ainakaan ehtoollista), mutta minua aina vaivasi helluntaiehtoollisissa se arkipäiväisyys jolla tilanne hoidettiin.  Ensin vakuuteltiin, ettei ehtoollinen ole muuta kuin Jeesuksen muistelemista ja yhteen kokoontumista, vailla syvällisempää sisältöä ja sitten että paikaltaan istuen kierrätettiin hopeatarjotinta jossa leivottu limpunpala ja siitä piti itse repiä pikkupalanen.  Samaan aikaan joku vieressä olija saattoi mutista jotain käsittämätöntä tai toisella puolella salia joku vanha muori kotkottaa kuin kana, niin minusta siinä kärsi asian vaatima arvokkuus pahan inflaation. Se oli jotenkin se henki, että tälläkin yritettiin soittaa miten "meillä ei liturgioita kunnioiteta eikä kuvia kumarrella".  Toisaalta tuo että seurakunna jäsenet sen jakoivat ikäänkuin toisilleen (kierrättämällä) oli kyllä kaunis tapa.  Ihme, että jo tuohon aikaan, vaikka liturgioita suorastaan juostiin pakoon, niin kuitenkin ne rukousliinat olivat helluntailaisuudessa niin usein esillä. Oikein juhannuskonferenssissakin usein muistan miten rukousliinojen kanssa päsmättiin.

Olihan siellä toki hyvääkin, esim. se lämmin yhteisöllisyys joka taas kirkosta puuttuu. Kirkossa toisinaan jotenki viluttaa. Minulle kuitenkin teologia jota he edustavat, muodostui ylipääsemättömäksi kompastuskiveksi.  Ehkäpä ihmisen pitää kompastuakin, jotta näkisi avuttomuutensa ja mahdottomuutensa niiden vaatimusten edessä joita Jumalan laki asettaa.  Vasta silloin aletaan kaivata evankeliumia.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #8 : 30.10.09 - klo:20:07 »
Lainaus
Samaan aikaan joku vieressä olija saattoi mutista jotain käsittämätöntä tai toisella puolella salia joku vanha muori kotkottaa kuin kana,

Jotenkin taas muistuu mieleen se kotoinen tunnelma noissa kokouksissa tuosta hyvästä ehtoolliskuvauksestasi.
Tuollaisessa tunnelmassa sielu oikein lepää: kotkotusta siellä, muminaa täällä, liikutuksen ääniä vasemmalla, hiljaisuutta oikealla, joku nauraa kovaäänisesti parvekkeella, jne...

Maallisen elämän koko kirjo.
Hengellisyydestä en tiedä.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #9 : 30.10.09 - klo:21:04 »
Käytäntö vaihtelee eri helluntaiseurakunnissa.

Kiitos Kyösti vastauksesta. Käytäntö todella vaihtelee. Kirkkokuntaan kulumattomat ovat vielä tässä "tiukkapipoisia".

Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #10 : 30.10.09 - klo:21:14 »
Lainaus
Käytäntö todella vaihtelee.

Kovin montaa vuotta tämä nykyinen käytäntö ei Saalemissa ole ollut.
Muistan hyvin ajan, jolloin vain ns. uskovien kasteella käyneet saivat osallistua.
Entinen käytäntö olisi voinut johtaa hassuihin tilanteisiin: esim. vaikka Markku Koivisto olisi ollut saarnaamassa (hän vetää koko suuren seurakuntasalin täyteen) ja jos olisi ollut ehtoollinen samalla, ei pääpuhuja olisi voinut osallistua ehtoolliselle.
Toki käytännössä näin ei olisi voinut käydä. Ehtoolliskokous olisi toki pidetty ajankohtana, jolloin ei jouduta kiusallisiin tilanteisiin.


Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #11 : 30.10.09 - klo:23:07 »
Luterilaisen kirkon kasteella ollut on uudestisyntynyt... tätähän Mara (Luther) sanoi..
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #12 : 30.10.09 - klo:23:24 »
Luterilaisen kirkon kasteella ollut on uudestisyntynyt... tätähän Mara (Luther) sanoi..

Missä vaiheessa tämä uudestisyntymisen tilan menetetään luterilaisuudessa?
Meillä se tila saadaan ilman kastetta ja se menetetään siinä vaiheessa, kun lapsi ensimmäisen kerran tekee tietoisen valinnan synnin puolelle.

Henkilökohtaisesti minulla on suuria uskomisvaikeuksia molempiin näihin näkemyksiin.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #13 : 30.10.09 - klo:23:39 »
Jeesus!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Avoin ehtoollispöytä
« Vastaus #14 : 30.10.09 - klo:23:46 »
Tekstien tulkitsemisen "ammattilaisena" joudun nostamaan käteni ylös Juhanin tekstin äärellä.
En saa kiinni ajatuksesta, joka siinä on.

Asiasta toiseen.
Luterilaisella kirkolla on "nettipappi" -palvelu, jonne voi kirjoittaa kysymyksiä.
Nettipapit niihin vastaavat.
Joku on kysynyt ehtoollisesta, että saako luterilaiseen ehtoolliseen osallistua, jos ei kuulu kirkkoon.
Nettipappi on sitä mieltä, että saa osallistua:
http://www.nettipappi.fi/?newsid=10227&deptid=9417&showmodul=20&languageid=3&news=1

Virallinen oppi ymmärtääkseni on jotain muuta, mutta käytännössä kuitenkin osallistumista ei siis pidetä pahana.
Veikkaan, että pienillä paikkakunnilla noudatetaan enemmän virallista linjaa.