Körttifoorumi

Keskustelu => Seuratupa => Aiheen aloitti: sadetta - 07.04.11 - klo:20:09

Otsikko: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: sadetta - 07.04.11 - klo:20:09
Salis
Lainaus
Mutta eikö tasavertaisuutta ja keskinäistä kunnioitusta voi toteuttaa myös avoliitossa?
Tottakai.

Jampe
Lainaus
En minä ymmärrä mitä pahaa siinä on että asutaan ensin yhdessä ennenkuin mennään naimisiin?  Sehän on mitä parhain tapa nähdä sujuuko yhteiselämöä myös arjen keskellä, vaiko vaan "treffeillä".  Itsekin asuin yhdessä pitkään nykyisen puolisoni kanssa ennenkuin mentiin naimisiin ja ihan hyvä ratkaisu oli.
Ei sinänsä pahaa. Mutta on aivan varmasti mahdollista tutustua tarpeeksi asumatta yhdessä kokeilumielessä. Ei kai maailma ja ihminen ole niin paljon muuttunut muutamassa vuosikymmenessä.
Lainaus
Eihän sitä voi toista tuntea niin hyvin pelkästään "treffeillä" käymällä.
Ei kahvilla ja leffassa ja puutarhamessuilla käymällä sen syvemmin tutustukaan, se on selvä. Mutta jos lähtee viikoksi yhdessä reissuun, selviää jo hieman enemmän.
Lainaus
Olen nähnyt pari varoittavaa esimerkkiäkin näistä heti-naimisiin-menevistä eikä siitä ole oikein hyviä asioita seurannut kun ei opittu kunnolla tuntemaan toista ennen lopullista sitoutumisen lupausta.
Joillekin harvoille on riittänyt loppuelämän yhteiseloon lyhyt tutustumisaika jostain syystä, mutta noin muuten parempi ajan kanssa.

Pena
Lainaus
Entäpä, jos puolison kanssa ei päästä yhteisymmärrykseen, onko tietty värisävy ruskea vai vihreä?
Tätäpä juuri pohdin ihan itseni kanssa pari päivää sitten  :icon_wink:

Atanasia
Lainaus
Mehän muutumme koko ajan, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin.
Ja olosuhteet ja maailma . kaikki muuttuu.
Sepä se, kaikesta valmistautumisesta huolimatta elämä yllättää. Jotkut selviävät karikoista yhdessä, kaikissa tapauksissa se ei ole mahdollista.
Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: Jampe - 08.04.11 - klo:14:15
Tunnen muutaman vanhanpojan ja yhden vanhanpiian. Olen ajatellut heidät tuntien, että kun/jos ihminen elää tarpeeksi vanhaksi yksin pelkillä omilla ehdoillaan, hänestä tulee hyvin pikkutarkka ja sopeutumaton. Esim. puuroa pitää syödä täsmälleen samalla kellonlyömällä joka aamu, perunat pitää sotkea maitoon ja mihinkään ei päästä koskaan liikkeelle ajoissa kun on aivan p-a-k-k-o tehdä kaikki rutiinit täsmälleen samalla tavalla kui naina ennenkin.  rahankäytössä nämä ovat monesti uskomattoman nuukia.

Sellainen ihminen ei enää kertakaikkiaan edes sopeudu elämään toisen kanssa yhdessä jossa yhteiselämässä  pitää luopua kaikenlaisista ehdottomuuksista. Eikä kukaan täysjärkinen sellaisen diktaattorin kanssa jaksaisi elääkään joka saa hepulin jos vaatteet eivät ole oikealla tavalla viikatut.  Sitäpaitsi, avioliitossa kuulee tämän tästä viiltävän teräviä totuuksia itsestään, niin ettei voi kuin nöyränä poikana nyökytellä että "niin se vain on, ei voi kieltää!"  :003:  Toisen oppii tuntemaan läpikotaisin, mutta tuo toinenkin tuntee sinut läpikotaisin.
Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: Riitta-mummi - 08.04.11 - klo:14:24
Kiitos nuukien vanhapiikatätien (3) ja yhden enon me jälkeläiset saimme jokainen pienen perinnön ja enon poikaystävä aika ison.

Kuinkas Jampe tai Frank tulkitsee Paavalin sanan (vanhempi käännös) Parempi on naida kuin palaa?
Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: Jampe - 08.04.11 - klo:14:33


Kuinkas Jampe tai Frank tulkitsee Paavalin sanan (vanhempi käännös) Parempi on naida kuin palaa?

Minä en oo mitenkään perehtynyt tuohon kohtaan, joten enpä oikein ossoo sanoa mitään tämän pätevämpää. Mutta sen minä sanon, että tuolla jossain mainittu "yhdeksi lihaksi" tuleminen ei kyllä tarkoita nus....... vaan  yhteistä elämää: että on yhteiset rahat, yhteinen omaisuus, yksi (tai kaksi) yhteinen koti, yhteiset lapset, yhteinen ajatus (ainakin silloin tällöin) jne.  Tuo nuss..... -tulkinta on likaisen mielikuvituksen puutetta! :018:  Näin selitti Luther eikä me olla sen viisaampia.
Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: Pirska - 08.04.11 - klo:18:28
Minä en oo mitenkään perehtynyt tuohon kohtaan, joten enpä oikein ossoo sanoa mitään tämän pätevämpää. Mutta sen minä sanon, että tuolla jossain mainittu "yhdeksi lihaksi" tuleminen ei kyllä tarkoita nus....... vaan  yhteistä elämää: että on yhteiset rahat, yhteinen omaisuus, yksi (tai kaksi) yhteinen koti, yhteiset lapset, yhteinen ajatus (ainakin silloin tällöin) jne.  Tuo nuss..... -tulkinta on likaisen mielikuvituksen puutetta! :018:  Näin selitti Luther eikä me olla sen viisaampia.

1 Kor. 6: 16
16 Ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, on samaa ruumista hänen kanssaan? Onhan sanottu: "Nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."

Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: Salis - 08.04.11 - klo:18:45
1 Kor. 6: 16
16 Ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, on samaa ruumista hänen kanssaan? Onhan sanottu: "Nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."



Pirska oli tarkkana. :icon_wink:
Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: Jampe - 08.04.11 - klo:19:54
1 Kor. 6: 16
16 Ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, on samaa ruumista hänen kanssaan? Onhan sanottu: "Nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."



tarkkana olit, mutta mikäs tuo konteksti virkkeen ympärillä on, eli voisiko sen tulkita kuten minä ja Luther?
Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: Pirska - 08.04.11 - klo:21:21
tarkkana olit, mutta mikäs tuo konteksti virkkeen ympärillä on, eli voisiko sen tulkita kuten minä ja Luther?

Tarkoitatko, että porton kanssa olisi yhteinen elämä: että on yhteiset rahat, yhteinen omaisuus, yksi (tai kaksi) yhteinen koti, yhteiset lapset, yhteinen ajatus (ainakin silloin tällöin) jne.  :017:
Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: Mettiintynyt - 09.04.11 - klo:00:17
Tunnen muutaman vanhanpojan ja yhden vanhanpiian. Olen ajatellut heidät tuntien, että kun/jos ihminen elää tarpeeksi vanhaksi yksin pelkillä omilla ehdoillaan, hänestä tulee hyvin pikkutarkka ja sopeutumaton. Esim. puuroa pitää syödä täsmälleen samalla kellonlyömällä joka aamu, perunat pitää sotkea maitoon ja mihinkään ei päästä koskaan liikkeelle ajoissa kun on aivan p-a-k-k-o tehdä kaikki rutiinit täsmälleen samalla tavalla kui naina ennenkin.  rahankäytössä nämä ovat monesti uskomattoman nuukia.

Sellainen ihminen ei enää kertakaikkiaan edes sopeudu elämään toisen kanssa yhdessä jossa yhteiselämässä  pitää luopua kaikenlaisista ehdottomuuksista. Eikä kukaan täysjärkinen sellaisen diktaattorin kanssa jaksaisi elääkään joka saa hepulin jos vaatteet eivät ole oikealla tavalla viikatut.  Sitäpaitsi, avioliitossa kuulee tämän tästä viiltävän teräviä totuuksia itsestään, niin ettei voi kuin nöyränä poikana nyökytellä että "niin se vain on, ei voi kieltää!"  :003:  Toisen oppii tuntemaan läpikotaisin, mutta tuo toinenkin tuntee sinut läpikotaisin.

Kiitos tuosta puheenvuorosta, Jampe!  Kuvailet aivan kuin minua.  Voisi melkein luulla, että olet lähisukulaiseni, joka tuntee minut.

On helpottavaa todeta, että olen yksi monista enkä siis ainoa omituinen.
Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: Leena - 09.04.11 - klo:08:21
ieni kommentti koskien oikeastaan kaikkia ketjuja:  Tuntuu kuin olisi yksi ainoa sietämättömän vaikea mielenterveyden häiriö, ja se olisi nyt tämä narsismi. Tietty se on muotia ja yksi sun toinen julkimo kirkuu lööpeissä olleensa  "narsistin uhri". Älkää ihan niin villisti niputtako. Se on vaikea diagnoosi osaajallekin, ihan totta, ja veikkaisin että esimerkiksi sairaalloinen mustasukkaisuus, jossa puoliso jää lopulta kotinsa vangiksi koska tuo toinen pelkää hänen yhtämittaa juoksevan vieraissa, on mahdoton kestettävä useimmille. Eli raffinoidumpaa menoa, niin pysyy meitsikin kärryillä. Millaista ongelmaa te siis ette katso enää mahdolliseksi sietää?
Nomuttasehänonnnarsismia, voi joku todeta

Eikä ole. Se on ikävää, mutta muuta.
Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: Frank - 09.04.11 - klo:11:33
Kuinkas Jampe tai Frank tulkitsee Paavalin sanan (vanhempi käännös) Parempi on naida kuin palaa?

Mielestäni apostoli Paavali opettaa, että jos sinkkuus on raskas asia, Jumala ei estä ketään avioitumasta. Jumalan Sanan Raamatun mukaan kristityn sinkun tulee etsiä kristittyä aviopuolisoa rukoillen Jumalalta johdatusta, ja luottaa siihen, että Jumala aikanaan vastaa rukoukseen. Jumalan Sanan Raamatun mukaan kristityllä sinkulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin rukoilla Jumalalta voimaa säilyttää oma seksuaalinen puhtautensa ja koskemattomuutensa.

”Jumalan tahto on, että te pyhitytte. Kavahtakaa siveettömyyttä! Jokaisen teistä on opittava pitämään ruumiinsa pyhänä ja kunniassa. Älkää antako sitä himon ja kiihkon valtaan, niin kuin tekevät pakanat, jotka eivät tunne Jumalaa.”
(1Tess.4:3-5)

Jumalan Sanan Raamatun mukaan on tärkeätä, että kristityn tulevalla puolisolla on sama usko kuin itselläänkin on. Tottelemattomat ja niskoittelevat asuvat kuivassa erämaassa.

”Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä? Voivatko Kristus ja Beliar olla yhtä mieltä? Mikä voi liittää uskovan sellaiseen, joka ei usko?”
(2Kor.6:14-15)

Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: Salis - 09.04.11 - klo:15:39
Mielestäni apostoli Paavali opettaa, että jos sinkkuus on raskas asia, Jumala ei estä ketään avioitumasta. Jumalan Sanan Raamatun mukaan kristityn sinkun tulee etsiä kristittyä aviopuolisoa rukoillen Jumalalta johdatusta, ja luottaa siihen, että Jumala aikanaan vastaa rukoukseen. Jumalan Sanan Raamatun mukaan kristityllä sinkulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin rukoilla Jumalalta voimaa säilyttää oma seksuaalinen puhtautensa ja koskemattomuutensa.

”Jumalan tahto on, että te pyhitytte. Kavahtakaa siveettömyyttä! Jokaisen teistä on opittava pitämään ruumiinsa pyhänä ja kunniassa. Älkää antako sitä himon ja kiihkon valtaan, niin kuin tekevät pakanat, jotka eivät tunne Jumalaa.”
(1Tess.4:3-5)

Jumalan Sanan Raamatun mukaan on tärkeätä, että kristityn tulevalla puolisolla on sama usko kuin itselläänkin on. Tottelemattomat ja niskoittelevat asuvat kuivassa erämaassa.

”Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä? Voivatko Kristus ja Beliar olla yhtä mieltä? Mikä voi liittää uskovan sellaiseen, joka ei usko?”
(2Kor.6:14-15)

Kovasti kuulostaa samalta kuin fundamentalistimuslimit ajattelevat. Vääräuskoisten kanssa ei saa seurustella eikä mennä naimisiin. Sitten pannaan Suomessa hyvä koulutuksen saanut tyttö jonnekin Iraniin naimisiin, jossa naisen tulee olla alistettu kokonaan miehelle. Mielestäni tärkeintä on aina rakkaus, oli se sitten kristityn tai muunuskoisen tai kahden kristityn välistä. Sen takia Frankin hölinät eivät kuulu 2000-luvun yhteiskuntaan.
Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: Atanasia - 09.04.11 - klo:15:48
Lainaus
Älkää antako sitä himon ja kiihkon valtaan, niin kuin tekevät pakanat, jotka eivät tunne Jumalaa.”
 

Kevytkenkäisenä ja elämää rakastava Jumalan lapsena tartun tähän lauseeseen.

Olen satavarma, että kiihkon ja himon valtaan joutuvat myös Jumalan tuntevat.

Sitäpaitsi olen sitä mieltä, että on puhuttava aina jumalallisesta himosta ja kiihkosta!  :023:
Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: Frank - 09.04.11 - klo:17:10
Kovasti kuulostaa samalta kuin fundamentalistimuslimit ajattelevat. Vääräuskoisten kanssa ei saa seurustella eikä mennä naimisiin. Sitten pannaan Suomessa hyvä koulutuksen saanut tyttö jonnekin Iraniin naimisiin, jossa naisen tulee olla alistettu kokonaan miehelle. Mielestäni tärkeintä on aina rakkaus, oli se sitten kristityn tai muunuskoisen tai kahden kristityn välistä. Sen takia Frankin hölinät eivät kuulu 2000-luvun yhteiskuntaan.
Jos joku pitää itseään kristittynä, niin silloin häntä sitoo Jumalan Sana Raamattu, ja siihen pitäytyminen, muussa tapauksessa kristitty on luopunut siitä, mitä hän sanoo edustavansa. Eikö niin?

Körttifoorumi on kristittyjen ylläpitämä, ja Körttifoorumille pitäisi kelvata vain Jumalan Sanan Raamatun mukaiset arvot ja ohjeistukset.

Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: Salis - 09.04.11 - klo:17:18
Jos joku pitää itseään kristittynä, niin silloin häntä sitoo Jumalan Sana Raamattu, ja siihen pitäytyminen, muussa tapauksessa kristitty on luopunut siitä, mitä hän sanoo edustavansa. Eikö niin?
Körttifoorumi on kristittyjen ylläpitämä, ja Körttifoorumille pitäisi kelvata vain Jumalan Sanan Raamatun mukaiset arvot ja ohjeistukset.

Koska paljastui, ettet itsekään seuraa kirjaimellisesti Raamatun kaikkia opetuksia, on sinun turha viisastella enempää asiasta.

Amor omnia vincit = rakkaus kaiken voittaa. Avoparin tai avioparin suhteen pitää  ensi sijassa rakkauteen sekä toisen kunnioittamiseen ja hyväksymiseen sellaisena kuin hän on. Mitään muuta ei tarvita. Rakkaus ei tarvitse ohjekirjaa eikä käsikirjaa.
Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: Frank - 09.04.11 - klo:18:23
Koska paljastui, ettet itsekään seuraa kirjaimellisesti Raamatun kaikkia opetuksia, on sinun turha viisastella enempää asiasta.
Siitä huolimatta Körttifoorumille pitäisi kelvata vain Jumalan Sanan Raamatun mukaiset arvot ja ohjeistukset. Kylvämisen ja niittämisen laki on voimassa vielä tänäänkin, ja seuraa läpi kristitynkin elämän. Synneistä on seurauksensa aina, vaikka ne anteeksi saisikin. Kristityn tulisikin Hengessä vaeltaa totuudessa puhtaana astiana, niin ettei lihan himoa täytä. Hengessä vaeltaminen edellyttää kuuliaisuutta Jumalan Sanalle, Raamatulle, rakkaudesta Herraan Jeesukseen Kristukseen.

”Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään.  Näin Jumalan ihmisestä tulee täydellinen ja kaikkeen hyvään kykenevä.”
(2Tim.3:16-17)

”Synti ei siis saa hallita teidän kuolevaista ruumistanne, niin että noudatatte sen himoja.  Älkää antako ruumiinne jäseniä synnin käyttöön vääryyden aseiksi! Kun nyt kerran olette siirtyneet kuolemasta elämään, antakaa itsenne Jumalalle ja ruumiinne jäsenet hänelle vanhurskauden aseiksi! Synti ei enää ole teidän herranne, sillä te ette ole lain vaan armon alaisia.”
(Room.6:12-14)

”Kun te totuudelle kuuliaisina olette puhdistautuneet elääksenne vilpittömässä, veljellisessä rakkaudessa, niin rakastakaa toisianne uskollisesti ja kaikesta sydämestänne. Olettehan te syntyneet uudesti, ette katoavasta siemenestä, vaan katoamattomasta, Jumalan elävästä ja pysyvästä sanasta.”
(1Piet.1:22-23)

Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: Atanasia - 09.04.11 - klo:18:35
 
Lainaus
Siitä huolimatta Körttifoorumille pitäisi kelvata vain Jumalan Sanan Raamatun mukaiset arvot ja ohjeistukset. Kylvämisen ja niittämisen laki on voimassa vielä tänäänkin, ja seuraa läpi kristitynkin elämän. Synneistä on seurauksensa aina, vaikka ne anteeksi saisikin. Kristityn tulisikin Hengessä vaeltaa totuudessa puhtaana astiana, niin ettei lihan himoa täytä. Hengessä vaeltaminen edellyttää kuuliaisuutta Jumalan Sanalle, Raamatulle, rakkaudesta Herraan Jeesukseen Kristukseen.

”Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään.  Näin Jumalan ihmisestä tulee täydellinen ja kaikkeen hyvään kykenevä.”
(2Tim.3:16-17)

”Synti ei siis saa hallita teidän kuolevaista ruumistanne, niin että noudatatte sen himoja.  Älkää antako ruumiinne jäseniä synnin käyttöön vääryyden aseiksi! Kun nyt kerran olette siirtyneet kuolemasta elämään, antakaa itsenne Jumalalle ja ruumiinne jäsenet hänelle vanhurskauden aseiksi! Synti ei enää ole teidän herranne, sillä te ette ole lain vaan armon alaisia.”
(Room.6:12-14)

”Kun te totuudelle kuuliaisina olette puhdistautuneet elääksenne vilpittömässä, veljellisessä rakkaudessa, niin rakastakaa toisianne uskollisesti ja kaikesta sydämestänne. Olettehan te syntyneet uudesti, ette katoavasta siemenestä, vaan katoamattomasta, Jumalan elävästä ja pysyvästä sanasta.”
(1Piet.1:22-23)

 



Déjà vu (myös déjà-vu; ranskaa, suomeksi 'jo nähty') eli entiselämys tarkoittaa tuttuuden tunnetta jossakin tilanteessa; henkilö tuntee kokeneensa nykyisen tilanteen jo aiemminkin.
- sanoo wikipedia...
Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: Salis - 09.04.11 - klo:19:44
Siitä huolimatta Körttifoorumille pitäisi kelvata vain Jumalan Sanan Raamatun mukaiset arvot ja ohjeistukset. Kylvämisen ja niittämisen laki on voimassa vielä tänäänkin, ja seuraa läpi kristitynkin elämän. Synneistä on seurauksensa aina, vaikka ne anteeksi saisikin. Kristityn tulisikin Hengessä vaeltaa totuudessa puhtaana astiana, niin ettei lihan himoa täytä. Hengessä vaeltaminen edellyttää kuuliaisuutta Jumalan Sanalle, Raamatulle, rakkaudesta Herraan Jeesukseen Kristukseen.

Yrität kovasti opettaa toista kristittyä. Mitäs jos pitäytyisit oman elämäsi ohjaamisessa Raamatun direktiivien mukaisesti? Tässä on vähän sellainen fiilis, että etsit rikkaa toisen silmässä vaikka malka on omassasi. Ei kannata mestaroida Raamatulla kristittyjä. Siitä ei seuraa kuin harmia.
Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 09.04.11 - klo:21:36
Yrität kovasti opettaa toista kristittyä. Mitäs jos pitäytyisit oman elämäsi ohjaamisessa Raamatun direktiivien mukaisesti? Tässä on vähän sellainen fiilis, että etsit rikkaa toisen silmässä vaikka malka on omassasi. Ei kannata mestaroida Raamatulla kristittyjä. Siitä ei seuraa kuin harmia.

Minä olen ehkä (toivottavasti) alatien kompuroija, joten minulla ei ole varaa kieltäytyä mistään opetuksesta.
Alatien kulkijalla ei ole varaa kiletäytyä opetuksesta, näin se vaan on.
Ylätie on sitten asia erikseen, siellä on eri lait. Siellä ei opetusta siedetä, varsinkaan, jos se tulee "huonommalta" ihmiseltä.

Ihmiset ovat siis erilaisia, joku tarvitsee opetusta, suurin osa ei tarvitse.
Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: PekkaV - 10.04.11 - klo:03:31
Kirjoitti

karjalaisenkyösti
Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: Salis - 10.04.11 - klo:08:18
Minä olen ehkä (toivottavasti) alatien kompuroija, joten minulla ei ole varaa kieltäytyä mistään opetuksesta.
Alatien kulkijalla ei ole varaa kiletäytyä opetuksesta, näin se vaan on. Ylätie on sitten asia erikseen, siellä on eri lait. Siellä ei opetusta siedetä, varsinkaan, jos se tulee "huonommalta" ihmiseltä.

Joku täällä haisee! Oisko omakehu?
Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: Leena - 10.04.11 - klo:09:38
Jos joku pitää itseään kristittynä, niin silloin häntä sitoo Jumalan Sana Raamattu, ja siihen pitäytyminen, muussa tapauksessa kristitty on luopunut siitä, mitä hän sanoo edustavansa. Eikö niin?

Körttifoorumi on kristittyjen ylläpitämä, ja Körttifoorumille pitäisi kelvata vain Jumalan Sanan Raamatun mukaiset arvot ja ohjeistukset.



Frank, vastaa:  Oletko vai etkö tätä mieltä:   Tästä on kuitenkin yksi poikkeus ja se on avioeron jalkeen siolmittava uusi avioliitto. Vain Ihmisen Poika kykenee sellaiseen täyteen mahdottomuuteen, ettei sitä temppua tekisi, sen opetuksen ja kiellon  tarkoituksena onkin ihan muu, kuin että me noudattaisimme sitä, sen kummemmin kuin repisimme silmiä päästämme.  Siis muuhun "pitäydytään" jaa, mitä se sitten onkaan, tässä "ei pitäydytä"  eli tätä ei noudateta??   Tämä  on vain vertauskuvaa, tällä ilmaistaan kuinka Jeesus on ihan toista maata kuin ihminen.

Ymmärsinkö minä oikein --- että Frank kirjoitti näin tänne eikä siitä ole kovinkaan monia päiviä?

Jeesus Kristus, meidän herramme, puhuu tästä sentään itse jotakin. Mutta tätä Sinä et siis pidä samalla tavoin sitovana kuin muuta Raamatun sanaa?
Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: Mansipaani - 19.05.11 - klo:12:14
Seuraava asia on varmaan monelle tuttu juttu ja moneen otteeseen pureskeltu, mutta itselleni uusi näkökulma avioliiton pyhyyteen: Raamatussa Jeesusta kutsutaan Daavidin pojaksi. Kuitenkin Joosef, -jonka esi-isä Daavid oli- ei ole Jeesuksen biologinen isä. Marian suvusta ei mainita (kuten tapana oli) mitään. Isäpuoleksi nimitetty Joosef korotetaan siis tässä avioliiton kautta todelliseen isyyteen. Joosefista tulee Jeesuksen laillinen isä, ja Jeesuksesta Joosefin kautta Daavidin poika.

Mitenkähän nykyisissä avioliitoissa joissa lapsilla on eri isiä ja äitejä... äiti- ja isäpuolet ovat useasti vain puoliäitejä ja isiä. Aika hajottavaa lapselle, vai onko?
Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: PekkaV - 19.05.11 - klo:12:27
Anteeksi, mutta en ymmärtänyt kysymystä.
Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: Pena - 19.05.11 - klo:13:13
Mitenkähän nykyisissä avioliitoissa joissa lapsilla on eri isiä ja äitejä... äiti- ja isäpuolet ovat useasti vain puoliäitejä ja isiä. Aika hajottavaa lapselle, vai onko?

Onko siis lapsen elämä uusioperheessä sekavaa ja vaikeaa? Kaipa tätä on joku tutkinutkin.
Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: Mansipaani - 19.05.11 - klo:13:17
Lapsi voi elää ihan hyvää ja normaalia elämää uusioperheessä, mutta varmaan sillä on vaikutuksensa lapsen avioliittokäsitykseen ja maailmankuvan muodostumiseen.

En ole mikään asiantuntija.
Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: seppos - 19.05.11 - klo:17:20
Lapsi voi elää ihan hyvää ja normaalia elämää uusioperheessä, mutta varmaan sillä on vaikutuksensa lapsen avioliittokäsitykseen ja maailmankuvan muodostumiseen.

En ole mikään asiantuntija.

En tunne yhtään tukimusta, mutta kaikki voi mennä ihan hyvin tai ihan huonosti. Pakko sen on jotain jälkiä jättää, mutta ei kannatta tuomita silti ketään. Ei näennäisesti ehjät tai kristilliset avioliitotkaan ole aina lapselle herkkua tai hyväksi. Tiedämme, että eräissä kristillisissä piireissä on runsaasti kristillisiä avioeroja. Toisaalta liikkeissä, missä avioero on kuoleman synti, on helpompi tappaa puoliso, kun on uusi mielessä ja jo hankittuna, kuin erota edellisestä. Lopetan tähän etten sano kaikkea.
Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: Mansipaani - 20.05.11 - klo:12:23
Ei ollut tarkoitus syyllistää ketän, mutta pohtia kai saa.

Osui eilen silmiin Minna Canthin tositapahtumiin perustuva näytelmä AnnaLiisa, josta löytyi myös elokuva vuodelta 1922. Jos ketä kiinnostaa silmäys menneisyyteen, mykkäelokuvan voi vapaasti ladata täältä: http://www.archive.org/details/AnnaLiisa (lataus kestää n.40min.)

Itse näytelmäkin löytyy netistä googlettamalla. Laitoin tämän tänne koska sopii niin hyvin aihepiiriin. Juonitiivistelmä:

"Anna Liisa ja Johannes aikovat mennä naimisiin, kuulutuksetkin on jo laitettu. Kuitenkin Anna Liisan entisen rakastetun, Mikon, äiti Husso yrittää yhä saada Anna Liisan jättämään Johanneksen ja naimaan Mikon. Husso painostaa Anna Liisaa uhkailemalla, että hän paljastaa kamalan salaisuuden Anna Liisan menneisyydestä. Anna Liisa pitää kuitenkin päänsä, hän aikoo mennä Johanneksen kanssa naimisiin. Juhlia valmistellaan ja vieraita kutsutaan paljon. Salaisuus kuitenkin vaivaa koko ajan Anna Liisan mieltä, eivätkä Husso tai Mikkokaan anna rauhaa. Lopulta Anna Liisan on pakko tunnustaa salaisuus perheelleen - hän on tappanut oman lapsensa. Johannes jättää hänet, ja häiden onkin tarkoitus vaihtua Anna Liisan ja Mikon häiksi. Näin salaisuus saataisiin pidettyä vain perheen välisenä asiana, Mikko ja Husso lupaavat. Juhlavieraat saapuvat vielä tietämättöminä sulhasen vaihdoksesta, mutta Anna Liisaa ei näy missään. Lopulta hän tulee vieraidensa keskelle ja paljastaa lapsenmurhan heillekin. Hän ei tahdo Mikon kanssa naimisiin, vaan menee mieluummin vankilaan ja saa lopulta ihmisten arvostusta osakseen."

Kertomukseen sisältyy hengellinen näkökulma: syyllisyys, vapautuminen ja syyllisyyden tunnustaminen.

  Ei kaikki kiiltävä ollut kultaa entisajassakaan, yhteisön armoton suhtautuminen tietynlaiseen syntiin ajoi epätoivoisiin tekoihin kuten lapsenmurhiin.
Otsikko: Vs: Avoliitoista, osa 2
Kirjoitti: juhani - 20.05.11 - klo:13:48
Kristinusko on rakkauden "uskontoa". Lutteeruskin oli situaatioeetikko. Hänelle oli rakkauden asia tärkein.