Kirjoittaja Aihe: Terveyteni  (Luettu 22202 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Terveyteni
« Vastaus #90 : 03.11.22 - klo:09:28 »
Jotenkin tuli mieleni lause: kantakaa toistenne kuormia. Me ihmiset sälytämme toisillemme kuormia ja toisaalta kannamme toistemme kuormia. Toiset enemmän ja toiset vähemmän. Kuormat ovat hyvin erilaisia luonteeltaan ja kooltaan. Tätä kai elämä on ja tätä kai sen on tarkoitus ollakin.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Terveyteni
« Vastaus #91 : 03.11.22 - klo:09:35 »

Kyllä minäkin iän mukana hissukseen lihon. En siitä enää itseäni stressaa, vaan ajattelen sananlaskun mukaan "jokainen lintu höyhenensä kantaa".

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Terveyteni
« Vastaus #92 : 04.11.22 - klo:06:50 »
!Kantakaa toistenne kuormia, ja toisaalla " kunkin on kannettava oma kuormansa".  Eihän näitä sopisi irrottaa asiayhteydestä mutta jos tämän kerran.  Näissä ei mielestäni ole mitään ristiriitaa. 


Olisin voinut kirjoittaa jälleen vaikka kuinka pitkän tarinan siitä kuinka ottaa joskus koville kun mierttii oikaisiko sitä joskus ihan huvikseen vai kuin se objektiivisesti pitäis nähdä, mutta jättäiskö kuormittamatta aiheetta nyt teitä toisia.   :003:     
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Terveyteni
« Vastaus #93 : 13.11.22 - klo:00:52 »
Kyllä minäkin iän mukana hissukseen lihon. En siitä enää itseäni stressaa, vaan ajattelen sananlaskun mukaan "jokainen lintu höyhenensä kantaa".

Kaikki lihoo hissukseen, minulle ne 30 kiloa rysähti todella Neurontinin (oliko se se) käytön aikana ja koska olin tottunut syömään itseni kylläiseksi ihan säällisellä ruokamäärällä, en vain hiffannut ettei yhtäkkiä riitä yksi peruna, vaan syön kymmenkunta --- mea culpa, mutta kun oli nälkä.  Jotenkin tajusin, että nälkähän ei nyt tyydyty millään, ja lopetin sen pitemmittä puheitta. 

Jos olisin seurannut habitustani ja ostanut tiheään vaatteita tai ollut kiinnostuneempi olemuksestani, olisin varmasti huomannut ajoissa muutoksen,  mutta se kävi äkkiä. 


Lääkekiloja on vaikea pudotella, hyvin vaikea. Uskon mitä potilaat valittaa -- ettei se lääkenälkä miksikään häviä jollain kurkulla ja vesimelonilla ja itsekurilla, se kokemus todella on rajumpi nälkä, kuin minkä koin kerran kun olin neljä vuorokautta ihan ilman ruokaa, joka ainoa ryyni ja makaroni syöty, valitsin maksanko musiikkitunnit vai ostanko ruokaa ja maksoin musatunnit. 

Oli eläkeaikaa --- jonkin ajan kuluttua sain tiedon  että sairaseläkkkeeseei tehdään joku mikälie indeksitarkastus tai joitain että sillä ei oikein elä mitä sain --- no, lääkesivuvaikutusnälkä on pahempi.


--------------------

Siitä tuli hallitsematon verenpaineen nousu vaikka kolesteroli ei olekaan kamalan korkea, uniapnea, ynnä muuta sairautta.  Ostan niihin nyt hoidon privaatista, tk on tukossa koronan jäljiltä. Vanhemmat vippaa vähän apuja. 

Eli saan apuja lääkkeen haittoihin, mut yritän tietty itse, ruokavalio on erittäin jees eli ei mitään paastoja eikä dieettejä tällä iällä --- tosin ketoottinen valio olisi kahdella syyllä ehkä ihan hyvä, on vain  kallis.  Victoza menee ja sain lähetteen uniklinikalle ---  vaikka onkin niin, että painonlasku on jo hälyttävän pakko, mbi 40 vaikken näytä ihan siltä, pyrin vähän samaan kuin vanhemmat,m  terveeeen vanhuuteen siinä määrin kuin on omissa käsissä, kun sitä ei voi taata, että kuolee suoraan, vahinko kyllä. 


"Anna minulle se äkillinen kuolema, Herra!  Varjele kaikilta lääkäreiltä joita en itse saa valita" :kahvi: :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
Vs: Terveyteni
« Vastaus #94 : 13.05.23 - klo:22:39 »
"Liikkumattomuus ja paikallaanolo muun muassa lisäävät useiden kansansairauksien riskiä ja kasvattavat terveydenhuollon kustannuksia."
Näin totesi UKK-instituutti selvityksissään.
Ainakin elämänlaatua liikkuminen ja hyvä kunto parantaa.

Vähän huvitti, kun kerran kuuntelin radiosta erästä tutkijaa, joka käsitteli ihmisten elinajanodotetta. Totesi tupakoitsijoiden ja alkoholinkäyttäjien olevan kansantaloutta ajatellen edullisimpia ihmisiä. Heidän elinajanodote jää sairauksien ja tapaturmien vuoksi niin paljon alemmaksi, että he kuormittavat kansantaloutta työelämän jälkeen vähiten.
Näinhän se raadollisesti onkin, että monet duunarit alkoholin ja tupakan suurkäyttäjinä eivät eläköidyttyään pääse kovinkaan kauan eläkepäivistä nauttimaan. :icon_confused:
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Terveyteni
« Vastaus #95 : 16.05.23 - klo:17:22 »
Kantakaa toistenne kuormia, sanoi vasemmistoliitto tai oliko se Stalin.
Suomeksi, kantakaa te taakkoja ja me otamme hyödyn

Oon miettinyt, ett kun taloudellisesti mun ei ihan pakko olisi käydä töissä, niin käynköhän urheilun vuoksi.

Tykkään käydä töissä, koska olen ollut työtönkin tai osakkeiden kanssa treidasin enemmän ja aloin lihota ja laiskistua. Huomasin jopa miten yksinäinen olen.

Painonhallinta on minusta enempi psygologinen juttu, miten elämään ja muuhun muutenkin asenneituu kuin syönkö tota tai tota.
Siis vain minun mielipiteeni.
Tik toc.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Terveyteni
« Vastaus #96 : 29.05.23 - klo:21:10 »
Eli saan apuja lääkkeen haittoihin, mut yritän tietty itse, ruokavalio on erittäin jees eli ei mitään paastoja eikä dieettejä tällä iällä --- tosin ketoottinen valio olisi kahdella syyllä ehkä ihan hyvä, on vain  kallis.   

"Anna minulle se äkillinen kuolema, Herra!  Varjele kaikilta lääkäreiltä joita en itse saa valita" :kahvi: :kahvi:

Terve taas pitkästä aikaa!

Ai onko keto/vhh tai sen tyyppinen kallis ruokavalio? Paljonko on ok maksaa ruuasta/kk/nenä? Ja miten sitten terveellisyys, sekin tarkoittaa kelle mitäkin.

Olen vissiin lähtökohtaisesti perso makealle, valitettavasti. Sokeririippuvaisuuteen päin kallellaan. Tosin monet lääkärit sanoo, ettei sellaista riippuvuutta olekaan. Ja kas kummaa, joidenkin lääkärien mielestä sokeririippuvuus näkyy aivoissa samoin kuin huumeriippuvuus. No, on ollut kausia, kun makea maistuu, ja sitten taas olen jättänyt moiset kokonaan pois.

Tuosta ruuan kuukausihinnasta vielä. Ekan kerran turhat hiilarit jätettyäni laskin, että kuukaudessa meni ruokaan 285 euroa, nyt joitain vuosia sitten oli tuo. Luomuna ostin, mitä löysin. Lihat, kananmunat, ja kaikki mitä löytyi. Ja sitten jäätelö-, suklaa- ja pulla- ja leipälinjalla saattoi mennä 500 euroa/kk. Aika hullua. Moni muukin on näin sanonut.

Juuri kuulin, että kauan verenpainelääkkeitä syönyt sai jättää lääkkeet kokonaan pois, kun oli 3 viikkoa noudattanut en-tiedä-miksi-näitä-sanoisi, mutta siis jotain tällaista vähähiilarista linjaa. Diabetes-lääkitys oli tarkoitus aloittaa, muttei tarvinnutkaan sitten.

Onko kukaan kuullut, millaisia ravintoarvoja on 3D-teko/keinolihoissa? Onko sitä missään ikinä mainittu? Tai onko sillä mitään väliä tulevaisuuden suunnittelijoille, jotka näitä keinotekoisia, lajille epätyypillisiä "ravintoja" ajavat? Puhutaan, että pitäisi siirtyä niitä syömään, että maailma pelastuu, ympäristö, ilmasto. Että liha on epäterveellistä. Ymmärrän, että makkarat sun muut väsäelmät ei ole hyvästä.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Terveyteni
« Vastaus #97 : 30.05.23 - klo:08:05 »

Makkara niin särvittää. Jäätelö on muuten hyvää. Vesikin maistuu.

On niin hyvä tilanne, että voin syödä kaiken sen, mitä eteeni laitetaan. Jos en liikkuisi, niin kaiketi talittuisin aika nopsaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Terveyteni
« Vastaus #98 : 30.05.23 - klo:08:45 »
Minn terveys onollut aina lääkäri-ja lääkevetoinen. Olen koululääketieteen kannattaja vaikka palveluiden laatu on nykyään huonompaa kuin aiemmin. Se niin kummallista onkin kn sen parantamiseksi pohditaan vuosikausia näitä sote- ja palveluratkaisuja.
Mitä useampi kokki, sitä huonompi soppa - sanonta tuntuu pitävän paikkansa.

Olen ollut aina kaikkiruokainen. Nyt vanhana varon hiilihydraatteja ja liikoja rasvoja. Suklaa on nykyään kiusaukseni. Ennen se oli lakritsa. Kun olen huomannut todeksi en verenpainetta nostavan vaikutuksen, en käytä sitä enää.

Myöskään xylitoli-makeutus ei enää minulle käy, paitsi hammastahnassa olkoon.

Nyt on kaikki ruoka liian kallista. Etenkin hedelmät, kasvikset ja leivät . Onneksi kahvi taas halpeni. Jemmaan sitä aina kun on Juhla-Mokka on tarjouksessa.

Olen pysynyt kolmekymmentä vuotta samassa painossa. Enää en voi laihduttaa, iän ja sairauksien takia. Olkoot . Koskaan en ole karpannut, ollut Atkinsillä tai Painonvattijoissa. Elän maalaisjärjen ja armon varassa.  :039:

Kiva sadetta kun käväisit. Mitä Ilomantsiin nyt kuuluu ?   :049: on Karjalassa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Terveyteni
« Vastaus #99 : 31.05.23 - klo:13:04 »
Jännä juttu... kun on jossakin halpaa Juhla Mokkaa nimenomaan pannujauhatuksena minä käyn heti ostamassa. Minulla on n. 20 pakettia jo ostettuna. Muuten minäkin olen koululääketieteen, mutta minä en tykkää lääkäreistä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Terveyteni
« Vastaus #100 : 31.05.23 - klo:16:05 »
Minä tykkään monestakin lääkäristä. Vaimokin on ihan siedettävä sellainen.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Terveyteni
« Vastaus #101 : 01.06.23 - klo:15:03 »
Tänään kävin lääkärillä. Se oli mukava tapaus. Mutta hänhän oli intialainen.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Terveyteni
« Vastaus #102 : 01.06.23 - klo:15:27 »
Kävin eilen silmälääkärillä, mutta oli ylitehokas. Kyllä sillä rahalla olisi voinut palveluakin saada. Lääkärin sukunimi oli minusta lapualainen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Terveyteni
« Vastaus #103 : 01.06.23 - klo:15:33 »
Viittatko liian nopeaan toimintaan ?             
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Terveyteni
« Vastaus #104 : 01.06.23 - klo:16:13 »
Viittatko liian nopeaan toimintaan ?             

Siihenkin 227€ on reilu hinta varttitunnista. Onneksi sanoma oli lohdullinen eikä minulla ole glaukoomaa kuten isälläni (tauti on perinnöllinen)
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi