Kirjoittaja Aihe: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)  (Luettu 23776 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa harhailija

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Jos Jumala on kaikkivoipa, hän lienee myös suunnitellut kaiken valmiiksi. Mitä virkaa on silloin pelastuksella ja uskolla? En ymmärrä, miten kristinusko ja predestinaatio soljuvat yhteen, miten evankeliumi voi olla ilosanoma tässä valossa? En ymmärrä paljoa muutakaan, mutta se onkin toinen juttu se.

Kannattaako näitä asioita ylipäätään pohtia? Onko näiden asioiden miettimisestä mitään hyötyä? Mitä, jos ei mieti Jumalaa lainkaan, jos vain elää päivän kerrallaan jalat tukevasti maan pinnalla keskittyen niihin arjen ja pikkujuhlan pikku iloihin?

Joutuuko siitä paholaisen pannuun paistumaan, vai onko se vain tervettä, Kristuksen mukaista?

Tällaista tänään,
S.

hm

  • Vieras
Re: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #1 : 13.08.08 - klo:14:01 »
Lainaus käyttäjältä: "harhailija"
Jos Jumala on kaikkivoipa, hän lienee myös suunnitellut kaiken valmiiksi. Mitä virkaa on silloin pelastuksella ja uskolla? En ymmärrä, miten kristinusko ja predestinaatio soljuvat yhteen, miten evankeliumi voi olla ilosanoma tässä valossa? En ymmärrä paljoa muutakaan, mutta se onkin toinen juttu se.

Kannattaako näitä asioita ylipäätään pohtia? Onko näiden asioiden miettimisestä mitään hyötyä? Mitä, jos ei mieti Jumalaa lainkaan, jos vain elää päivän kerrallaan jalat tukevasti maan pinnalla keskittyen niihin arjen ja pikkujuhlan pikku iloihin?

Joutuuko siitä paholaisen pannuun paistumaan, vai onko se vain tervettä, Kristuksen mukaista?

Tällaista tänään,
S.


Mie olen ajatellut, että vaikka Jumala onkin kaikkivoipa, Hän sallii jostain syystä pahan riehua maailmassa aiheuttamassa sotia ja muuta ikävää. Jotain tähän suuntaan. Miksi näin, en tiijjä, kun en oo Jumala.

Mutta että kannattaako näitä pohtia? Itse mietin aina välillä vähäsen. Liika on kuitenkin aina liikaa. Ei näistä ihminen ymmärrä!

hm

  • Vieras
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #2 : 13.08.08 - klo:15:13 »
Ja tuo ylläoleva oli vain pienen ja ymmärtämättömän ihmisen mielipide. Tulee aina välillä töksäytettyä.

Onko tuo predestinaatio hommeli muuten sama luterilaisilla ja kalvinisteilla?

munkki-1

  • Vieras
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #3 : 13.08.08 - klo:15:13 »
Rikkomus Jumalaa vastaan alkoi jo paratiisissa...Jumala rankaisi.

ja vähitellen Kain tappoi  Aapelin, oliko ihan ensimmäisiä sukupolvia.

Kainiakin rangaistiin.

Tappelijoita  on koko vanha testamentti tulvillaan.

Jopa  Daavidillakin oli satoja vaimoja  ja Salomon palveli  vanhalla iällään  monien naistensa epäjumalia.

Suurin ymmärrettävä synti on Daavidin tekemä rikos.

Mooseksen lakia ei kansa  halunnut noudattaa ja joutui  pakkosiirtpolaisuuteenkin.

Kuitenkaan laki ei menettänyt arvoaan.

Jeesusksen aikana pikku pojatkin osasivat lain  (Kertoo Mishna)

Lakia noudattamalla on vain teoreettinen pelastumisen mahdollisuus.

Kukaan tavallinen ihminen ei voi täyttää lakia.

 Kukaan ei voi  rakastaa
"Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistään, niinkuin itseään."

Sellainen ihminen oli vain Jeesus ja hän täytti lain, ja tehtävänsä maan päällä niin tarkoin, että ihmisen  tehtäväksi jää vain  tunnustaa Jeesus Herrakseen.  Room 10:9-12  

(Tässä kohden on  avain sanomaa, jota  ei  minun tarvitse tässä kohden selittää tarkemmin).

Vetoan siihen, että UT kertoo itse parhaiten, miten ihmisen kristillisyys voisi kasvaa ja  elämä uskovaisena voisi kehittyä lapsen asteelta varttuuneeksi uskovaiseksi ja elämään sen kaltaista elämää, joka olisi
yhteiskuntaakin  edistävää.  

Elämä puhuu enemmän, kuin ihmisen puheet.  Elämä puhuu kieltä, josta  monet raivostuvatkin, mutta kiittävät Jumalaa sinä päivänä, jolloin heille on tuullut tärkeäksi aihe elää oikein.

Mitä sitten "oikein elämä" tarkoittaa itse kullekin.?  Eräs ajatukseni tässä kohden on päivän lopussa:

 "Tänään olen tehnyt työtäni niinkuin olen osannut ja jaksanut, olen yritttänyt olla oikea ihminen  ympäristölleni, mutta  en ole onnistunut kaikessa, niinkuin neuvosi on, mutta tassäkin kohden  turvaudun armoosi ja pyydän lisää viisautta toimia oikein ja luotan ohjaukseen, jota sanasi antaa ja jota saan erilaisien
ihmisten kautta, joita käytät puhumassa viisauden sanoja. kun oma mahdottomuuteni estää tahtosi tapahtumista  maan päällä.

Nyt kun turvaudun armoosi ja pyydän voimaa antaa anteeksi  ympäristölleni heidän rikkomuksena minua kohtaan, niin pyydän sinulta kaikkivaltias, että  et lukisi minunkaan syntejäni synneiksi Jeesuksen uhrikuolemaan vedoten.
 Kiitos ja kuunia Jumalalle  ja kiitos, että johdatuksesi toimii ja saamme elää rauhallista ja tarkoituksesi mukaista elämää turvallisna..

Jos uskolla ja  elämällä on yhteys, niin usko muokkaa elämää niin, että huomaakin, vasta jälestäpäin, miten on matka edistynyt..

Olisiko ihan viisasta jos pyörälläajoa opetteleva kaatuu, ja sanoisi
En ikinä nouse.   (Jos uskovainen viidesti kaatuu, niin kannattaa kuudesti nousta.)


munkki-1

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #4 : 13.08.08 - klo:15:21 »
Olen Raamatusta ymmärtänyt, että paholainen tulee olemaan itse pannussaaan paistumassa. Pannu on hänen sikäli, että Jumala on sen juuri häntä varten kuumentava.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #5 : 15.08.08 - klo:20:32 »
Mää tajuaisin sen jotenki sillei että kun kerta Jumala on luonut ajan, hän on itte ajan yläpuolella, jossain meta-ajassa ja tietää jo kuinka esimerkiks meidän elämä tulee kulukemaan eli meidän aikakäsityksessä näkee ennalta. Eli periaatteessa meidän kohtalomme tuonpuoleisessa on jo Jumalan tiedossa ja määräämä, ihan meidän toimistamme riippumatta.
Enkä mä oikein usko että Jumalan ajattelemista pystyis nuin vaan lopettamaan. Tietysti jos joku sanoo siihen pystyvänsä niin...
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #6 : 17.08.08 - klo:10:46 »
Lueskelin juuri uskonnon kirjasta tuosta predestinaatio opista, ja mietin sen yhteyttä körttiläisyyteen. Ainakin meille opetettiin riparilla, ettei ihminen voi vaikuttaa omaan pelastukseensa. Sama linja jatkui isoskoulutuksessa.

Sen sijaan oman seurakuntani isoskoulutuksessa vastaus "ei mitään" ei kelvannutkaan vastaukseksi kysymykseen, mitä ihmisen pitää tehdä pelastuakseen. Siellä oikeavastaus (jolla sai syntisäkin selästään) oli "pyytää anteeksi".

Pyytää anteeksi, siis katua syntejään? Onko ihminen todella kykenevä katumaan syntejään? Siis todella, koko sielustaan, ja riittäisikö vähempi?

Predestinaatio-oppi tarkoittaa, että Jumala on ennalta määrännyt pelastettujen joukon. Calvin muistaakseni käytti tätä sangen tehokkaasti, ja sai ihmiset vakuuttuneeksi, että siveellinen elämä on seurausta tuohon joukkoon kuulumisesta, mikä taas lisäsi ulkoista omavanhurskautta, kun kilpailtiin siitä kuka on parhaiten tuon joukon tunnusmerkkejä kantava.

Onko Jumala siis todella määrännyt osan ihmisistä kadotukseen ja osan elämään?

Lainaus käyttäjältä: "Eliza"

 Eli periaatteessa meidän kohtalomme tuonpuoleisessa on jo Jumalan tiedossa ja määräämä, ihan meidän toimistamme riippumatta.


Mitä merkitystä siis on kilvoittelulla? Tai siis ylipäänsä millään? Tämähän tarkoittaa juuri prdestinaatiota, ainakin minun käsitykselläni. Ehkäpä näin juuri onkin, mutta ehkei meidän kuulukkaan tietää, onko näi, tai mikä vielä perustavampaa: Meidän ei kuulu tietää, ketkä ovat pelastuneita.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Kilvoitus ja pelastus
« Vastaus #7 : 17.08.08 - klo:11:13 »
Jos syntejä pitää pyytää anteeksi pelastuakseen, niin tässähän pitää kokoajan olla anteeksi pyytämässä, sillä ajatuksin teoin tulee rikottua lakia vastaan alati.

Pikkasen aina kummastuttaa kuinka kätevästi Jumalanpalveluksessa luetaan synnit anteeksi:
Tunnustakaamme syntinneja sitten yhteinen synnintunnustus ja sitten pappi sanoo, niin kauas kuin Itä on Lännestä siirrän synnit ja kukkulat horjukoon ja vuoret sortukoon, mutta armonliittoni ei väisty,, sitten pappi vielä lisää, että näin sanoo Herra.

Katoililaisilla on vieläkin helpompaase syntien anteeksisaaminen.

Ehkä helpoin tapa saada synnit anteeksi on lapsikasteessa.
 Se on mukava ja täysin Jumalanteko lapselle.
 Lapsi ei siinä voi vaikuttaa mitään vaan Jumala armossaan antaa ne synnit anteeksi ja lapsi kelpaa taivaaseen.

Kilvoittelu sitten taas on minusta sitä, että tukeutuu armoon, eikä omiin tekoihin.
 Se syntien tunnusteleminen on outo painotus. Jos kerran on saanut tulevatkin synnit anteeksi, niin miksi siltipitää elää sellaisessa katumisharjoituksessa koko elämänsä?

Ihmisluonteet on niin erilaisia vielä.
Joku vaan mennä porhaltaa ja hän eil iikoja sure töppäilyistään ja toinen aina nokkaporussa valittaa ja surkuttelee.
Johtuukohan se luterilaisuudestamme?
 


 :cry:
Tik toc.

Poissa harhailija

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #8 : 17.08.08 - klo:13:29 »
Raamattu on aika epäselvä sen suhteen, miten synnit sitten lopulta saa anteeksi ja pelastuu iankaikkiseen elämään.

Jeesus kehotti noudattamaan käskyjä, ei kuitenkaan kymmentä käskyä vaan osaa niistä, ja lisäksi käskyä "rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi".

Sitten Jeesuksesta kerrottiin, että hän on tie pelastukseen, ja että häneen uskomalla sitten saa synnit anteeksi ja pelastuu iankaikkiseen elämään.

Paavalilla taas näytti olevan sensuhtainen pointti, että tuon uskomisen lisäksi piti luopua synnillisestä elämästä, kuten juopottelusta ja irstailusta. Tosin en ole nähnyt kauhean selvänä, vaikuttiko tämä pelastukseen vai oliko se vain sellainen yleispätevä ohje.

Itse Jeesus ristillä lupaili kohtalotoverilleen taivaspaikkaa, vaikka tämä selkeästi ei ollut mikään käskyt pitänyt mies (tai mistäs senkään tietää).

Vitsit, kun menee vaikeaksi tämä taivaaseenpääsy. Kai sitä pitää vaan sitten armoa odotella -ko?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #9 : 17.08.08 - klo:14:40 »
Lainaus käyttäjältä: "harhailija"
Paavalilla taas näytti olevan sensuhtainen pointti, että tuon uskomisen lisäksi piti luopua synnillisestä elämästä, kuten juopottelusta ja irstailusta. Tosin en ole nähnyt kauhean selvänä, vaikuttiko tämä pelastukseen vai oliko se vain sellainen yleispätevä ohje.


Eikö usko johda pyrkimykseen luopua syntisestä elämästä? Kaikki uskovat ovat syntisiä, mutta tärkeämpi onkin pyrkimys välttää syntiä.

Lainaus
Itse Jeesus ristillä lupaili kohtalotoverilleen taivaspaikkaa, vaikka tämä selkeästi ei ollut mikään käskyt pitänyt mies (tai mistäs senkään tietää).


Eikö ao. henkilö uskonut Jeesukseen?
Acta, non verba.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #10 : 17.08.08 - klo:14:41 »
On olemassa yksinkertaista predestinaatiota ja kaksinkertaista predestinaatiota, joista Calvin käytti jälkimmäistä.

Lainaus
Yksinkertainen predestinaatio
Tällä tarkoitetaan oppia, jonka mukaan Jumala määrää osan ihmisistä pelastukseen. Ne jotka ovat kadotuksessa, eivät ole Jumalan sinne määräämiä, vaan he ovat siellä omasta syystään.

Kaksinkertainen predestinaatio
Tällä tarkoitetaan sitä, että Jumala määrää osan ihmisistä taivaaseen, mutta samalla hän määrää osan ihmisistä kadotukseen. Ihminen ei voi valita mitään, vaan kaikki on Jumalan määräystä.

Lutherin malli
Yhden yliopiston professorin mukaan Lutherilla oli seuraavanlainen käsitys predestinaatiosta: Jumala ei määrää ketään ihmistä kadotukseen, vaan pikemminkin tekee kaikkensa, ettei kukaan sinne joutuisi. Osa ihmisistä on määrätty pelastukseen, mutta tämä ei tarkoita yksittäisiä nimeltä mainittuja henkilöitä vaan yhtä ihmisryhmää. Eli Jumala on määrännyt taivaaseen ne henkilöt, jotka uskovat Jeesukseen.
www.aaltokone.com
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa harhailija

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #11 : 17.08.08 - klo:14:54 »
Enkö ole uskossa, jos en onnistu luopumaan syntisestä elämästä?

Muun muassa poltan tupakkia ja minulla on paljon rahaa, jota en anna köyhille, vaan säästän pahan päivän varalle. Lisäksi joskus tulen ajatelleeksi pahaa ihmisistä, joille minun pitäisi antaa anteeksi.

Odottavatko helvetin tulet?

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #12 : 17.08.08 - klo:14:58 »
Lainaus käyttäjältä: "harhailija"
Enkö ole uskossa, jos en onnistu luopumaan syntisestä elämästä?

Muun muassa poltan tupakkia ja minulla on paljon rahaa, jota en anna köyhille, vaan säästän pahan päivän varalle. Lisäksi joskus tulen ajatelleeksi pahaa ihmisistä, joille minun pitäisi antaa anteeksi.

Odottavatko helvetin tulet?

Eihän ny kukaan toista parempi oo. Ihiminen tekee pahaa koska on syntinen, ei niin, että olisi syntinen koska tekee pahaa.
(Mutta musta on tosi mukava että olet huomannut että tupakanpoltto on RUMASTI tehty.)
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa harhailija

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #13 : 17.08.08 - klo:15:08 »
Se on koukuttavaa ainetta ja harmittava raha- ja terveysreikä.

On tullut kokeiltua mm. lääkkeitä tavan hillitsemiseksi, mutta niistä seurasi vain jotain itsemurha-ajatuksia. Ei hyvä siis. Kaipa tupakointi onneksi kohta laissakin kielletään, sitten on helpompi lopettaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #14 : 17.08.08 - klo:15:52 »
Lainaus käyttäjältä: "harhailija"
Enkö ole uskossa, jos en onnistu luopumaan syntisestä elämästä?

Muun muassa poltan tupakkia ja minulla on paljon rahaa, jota en anna köyhille, vaan säästän pahan päivän varalle. Lisäksi joskus tulen ajatelleeksi pahaa ihmisistä, joille minun pitäisi antaa anteeksi.

Odottavatko helvetin tulet?


Tzaahhh.... :lol:  :shock:  :D
Acta, non verba.