Kirjoittaja Aihe: Vs: Eläimet 11.  (Luettu 23094 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #30 : 16.09.19 - klo:09:48 »
Huomasimme äsken kauppaan lähtiessä talon seinällä tällaisen komean yökkösen joka tutkimisen jälkeen on todennäköisesti Pajuyökkönen:

http://lemmetyinen.kapsi.fi/Lajisivu.php?ScientificName=Brachylomia%20viminalis

Se on yön aikana lehtänyt seinän valopistettä kohti ja jäänyt siihen yöpymään.
Matti otti kuvan ja saikin oikein tarkan jota suurentamalla oli helppo verrata yökköskuviin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #31 : 21.09.19 - klo:20:29 »
Eilen puitiin Tiitin pellolta vehnä. Tänä aamuna sängellä seisoskeli nuori uroshirvi, tappisarvi. Katselimme sitä ikkunasta. Se ei oikein näyttänyt tietävän, minne mennä. Pohti alueella näkyviä taloja, puituja peltoja ja kääntyi takaisin metsään päin.  :023:
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #32 : 23.09.19 - klo:10:28 »
Täälläkin on tappisarvihirviä. Peipporämeellä tiedän olevan emän ja kaksi vasaa. Minulla ei enää jahtiveri kuohahtele, kun luovutin aseeni pois. En ole hirveä metsästänyt koskaan, sillä jotenkin koin, että en soveltuisi tapojeni vuoksi porukkaan, nuorena olin kaupunkilainenkin. Tavoiltai olen leimautunut maaseutuun. Ota tästä sitten selvää. :003: :017:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #33 : 23.09.19 - klo:10:46 »
Eläimien ystävänä kaipaan niitä Rentukankadun lintuja, oravia, rusakoita jopa supikoiriakin.
Tässä ei näy juuri muuta kuin ulkoilutettavia koiria, pikkukoiria nekin enimmäkseen.
Minä pidän jostakin syystä niistä suuremmista, johtuisiko tuosta yli 190 cm puolisosta.

Matista ei myöskään ole ehta-kaupunkilaista koskaan tullut vaikka enimmän osan elämäänsä on eri kaupugeissa asunut.

Juuret hänellä on Padasjoella vahvasti, sen metsissä ja sukulaisissaan.

Hirven jahtaus hänen porukalla alkaa vasta 12.10 kun on ollut lämmintä ja lehtikin vielä puissa.
Haulikoista toisesta on hänkin luopunut ja ilmakivääristä. Hirvikivääri on, luulen, loppuun asti. Vävyt eivät metsästä mutta kummipoika kyllä, joten aseen perijä lienee hän.

Kyllä minäkin odotan sen metsästyksen alkua. Se tietää aina minulle  'omaa aikaa', ja lihan saanti on kaikki ' kotiin päin'.

Nyt on kylläkin sika-naudasta tekemäni lihamureke uunissa. Täytin sen herkkusienillä ja parmesanilla. Martta tulee 'Iipasta' kirkolta syömään ja vanhempiaan odottelemaan.
---
Iippa = iltapäiväkerho
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #34 : 24.09.19 - klo:19:20 »
Naapurissa on upea pitkäkarvainen mäyris, narttu, jonka kanssa minulla on "etäsuhde". Kun se saa minusta tanhuassani havainnon, niin se haukahtelee. Lyön vastaan käsiäni yhteen ja kuuntelen. Olen melko varma, että vastaamme toisillemme heti, kun äänemme on edennyt välillämme olevan matkan vähän alle 200 m. Äänen nopeushan on jotakin 323 m/s.
Jos menen tervehtimään koiraa, niin se on niin arka, että ei yksin ollessaan kykene minua kohtaamaan - isäntänsä kera kyllä. Oma mäyrikseni Hemmo oli rohkea "sotakoira".

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #35 : 24.09.19 - klo:19:26 »
Täälä teeret härnää ukkokultaa. Ihan pihapiirin läheisyydessä nähtiin viime viikolla kolme teertä. Viikonloppuna, kun oli linnunhaukkukokeet, ei lintuja ollut lähitienoilla. Nyt kun arki koitti, niitä tulee puolenkymmentä taas ihan pihapiirin läheisyyteen. Äsken auringon lasikessa, niitä olisi ollut ampumaetäisyydellä, mutta haulikko sisällä.  :003:
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #36 : 24.09.19 - klo:20:02 »
Kotona Alahärmässä oli velivainajalla vähän samanlainen tilanne monena syksynä, kun teeret samalla tavalla kiusasivat lentämällä talon takana oleviin koivuihin. Yhden kerran sitten tärppäsi, kun veli oli pystynyt hakemaan pyssyn ts kiväärin ja oli ampua pämäyttänyt. Lintu oli tippunut kieppuen alas, mutta siinä ei ollut veljen mielestä ollenkaan osumaa. Tutkittiin yhdessä paremmin, niin luoti oli hipaissut linnun otsaa, kaksi kovaahan siinä on vastakkain luu ja messinki sekä kova nopeus. Veli ensin, että hävettää, kun osui noin huonosti. Minä lohduttelemaan, että eipähän mennyt lihaa piloille. Rumareikäinen kivääri on liian iso ase linnuille.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #37 : 24.09.19 - klo:23:59 »
Lapsena pelkäsin koiria, mutta iän myötä olen alkanut yhä paremmin sietämään. Melkeinpä tykkäämään. Ainakin muutamista. Se on täällä hyödyllistä, sillä pihakadun varrella kun asun, tästä menee ohi nonstop-koiranäyttely, ja milloin vain ulos piipahdan, joku on omaansa ulkoiluttamassa.

Toissapäivänä olin ihan pyörryttävän ihana elämys. Joku pikkupiski remmin päässä kovasti kiskoi minuun päin, näytti joko vanhalta tai hyvin nuorelta (vanhana tulee jälleen lapseksi, niin se on koirillakin), ja lopulta kysyin, saanko haistattaa. Oli niin kivaa että meinasi mennä jalat haistelijalta alta. Oli kuulemma vasta nelikuinen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #38 : 25.09.19 - klo:07:30 »
Ymmärrän hyvin tuon vanhan lapseutumisen. Minä en kauan ehtinyt aikuinen ollakaan. Hitaasti kypsyneenä olin lapsi kauan, ja nyt taas. Kiitän siitäkin Jumalaan.

Tässä on viereisessä talossa kaksi bischonía, hellyttäviä valkoisia pörröturkkeja, eivät lainkaan lempirotuani. Emo ja pentu lienevät. Se pieni on ihastunut minuun. Kun tuolla lenkkipoluilla se minut keppeineni havaitsee alkaa ´senpäiväinen' riemu ja sitten haistellaan.
Lämmittää koira-mummin sydäntä.   :039: :049:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #39 : 25.09.19 - klo:08:27 »
Nähdessäni uuden koiran katson sen kuonon seutua, jos siihen on tullut paljon harmaata, niin arvelen koiran jo iällä olevaksi. Tämä ei tietenkään ole tutkittu väittämä, sillä paljon riippuu koiran yleisestä värityksestä.
Ärisevää koiraa pidän arvaamattomana. Äriseminen voi merkitä arkuutta, sellainen koira yllättävästi puree.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #40 : 25.09.19 - klo:09:40 »
Hännän ja korvien asennoista voi päätellä paljon. Kulmahampaiden näyttäminen on selvä varoitus.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #41 : 25.09.19 - klo:20:28 »
Mandariinisorsa Vantaan Mätäjoella.

Tässä on filmin pätkä - vakiosorsat eivät oikein taida täysillä  tykätä vieraasta.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/harvinainen-havainto-upealla-asullaan-koreileva-mandariinisorsa-polski-helsinkilaisen-rahvaan-keskella-nayttava-varilaiska-tallentui-videolle/7555478

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #42 : 26.09.19 - klo:15:33 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #43 : 28.09.19 - klo:15:29 »


 Tyttäreni A:n Otto-koira ( paimenkoiran, kultaisen noutajan ja ties minkä sopiva sekoitus ) oli selin televisioruutua, viistottain siinä, tuoli takanaan. Kun hän - Otto siis - kuuli pari tahtia televisiomainoksen musiikista, hän muisti, että juuri siinä mainoksessa on koiria. Salamannopeasti Otto käännähti, etsiytyi television luo ja nuoli televisiossa vilistävää koiraa television kylmältä ruudulta.

Oivaltavia ja hyvämuistisia koirat siis ovat. Ja ainakin osa koirista kuuluu myös musikaalisiin olioihin. :kahvi:

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #44 : 29.09.19 - klo:19:42 »
Hännän ja korvien asennoista voi päätellä paljon. Kulmahampaiden näyttäminen on selvä varoitus.

Dalmatiankoirat hymyilevät niin että kulmahampaatkin näkyy. Erona vihaiseen hampaiden näyttöön on se, että hymyillessään dalmis heiluttaa häntäänsä ja häntä heiluttaa koko koiraa. Siis ei voi erehtyä kumpaa hapaiden näyttö tarkoittaa.  :003:
Pyryharakka