Kirjoittaja Aihe: Tämän luin/tätä luen, osa 8  (Luettu 33943 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #105 : 08.10.14 - klo:16:28 »
Löysin yhteyksiä AA-liikkeen tointaperiaatteisiin ja Kansan Raamattuseuraan. Alkuaan se liitetään korkekirkollisen Englannin anglikaanisen kirkon piiriin.  Tuossa Lundbergin kirjassa sen kerrotaan hävinneen luterilaisen kirkon piireistä. Se oli lahko, jonka pastorska " murhasi ".
Siis romaanissa.
Ajatuksen kulku rouvan puntaroinnissa ja muistelut olivat humoristisia, mutta ilm. todenmukaisia. U-L kertoo nimittäin isästään ja äidistään fiktiivisesti.

En ole varma liittyikö Martti Haavion, tai hänen vaimonsa nimi tuohon liikkeeseen. Tai Kersti Bergroth.  Hän oli ainakin Ruusu-ristiläinen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #106 : 09.10.14 - klo:03:28 »
Reformaatiosta restituutioon. Arffmannin mainio kirja reformaatiotapahtumien sivu-uomasta,  josta tiesin todella vähän, kastajaliikkeestä. Hyvin jännittävä. Kiista lapsikasteesta ollut talonpoikaissotaakin hankalampi, kestänyt viitisentoista vuotta, ja kyllähän uudestikastajat olivat juupelin jukopäitä.

Niin se päättyi kuin Thuringenin kapina, eli teurastukseen. Tosin vasta 1533. Hallitsija ei olisi tappopuuhaan ryhtynyt, mutta Melanchthon totesi ettei nyt auta muu, puhetta eivät kuuntele, puhuttu on. Kuunneltu myös.   Kyllä on veri virrannut Saksan ja Sveitsin joka purossa.

Taas sitä kysyy mielessään kuinka toimia jos puhe ei tehoa. Tuota tietty on ymmärrettävä aikakauteen eläytyen.
« Viimeksi muokattu: 09.10.14 - klo:03:34 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #107 : 09.10.14 - klo:17:27 »
Olen oppinut käyttämään LASTU-kirjastojen nettipalvelua. Kun saan mieleisen luettavan mieleeni, katson mitä kirjasto tarjoaa ko. henkilöltä. Nyt alkoi Franciscus Assisilainen pyöriä mielessä, ja katso, tänä vuonna on ilmestynyt uusi painos Kutsu köyhyyteen teoksesta jonka toimittajia ovat ainakin Seppo A Teinonen ja Pauli Annala.  Varasin sen, ja samalla kirjasto suositteli ilmeisesti lukumieltymyksiäni seuraten Sergei Bolshakofin Sydämen rukous kirjasta. 

Tämä on hieno palvelumuoto. Varaan, huomena tai maanantaina kännykkä ilmoittaa viestillä että kirja on noudettavissa Mukkulassa.
Kauppareissu sovitetaan kirjaston aukioloajan mukaan. Aikaa ja vaivaa säästyy. Eikä maksa yleensä mitään.

Kirjasto on kaupungin palveluista neo I !!!
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #108 : 15.10.14 - klo:17:09 »
Menin kirjastoon noutamaan Patrick Modianon teoksia, siis tämä Nobel-palkittu ranskalainen. Kaikki olivat varatut. Otin uudelle lainalle Herta Muellerin Hengityskeinun, mistä Nobel vuonna 2009. Romaniasta vietiin N-liittoon ihmisiä v 1945 pakkotyöhön näkemään nälkää. Toisaalla tällä forumilla otin kantaa sanaan riistokapitalisti. Jotenkin näitä pakkotyössä hitaasti tappavia diktaattoreita pitäisi muuten kutsua kuin vain diktaattori.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #109 : 16.10.14 - klo:19:11 »
Tenttikirjoja niin että kuolen ja tukehun.   
Ne jyrää mun.
Minä en jaksa enää enempää.
Mun sekoo pää. 

:100: :100: :100:

Jeesatkaa ja vaikka tenttikää.
 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #110 : 16.10.14 - klo:19:27 »
Minä olen niin innokas lukemaan kristittyä mystiikkaa, että olen taas tilannut pari lisää. Pauli Annala on syyllinen molempiin.
Kolmanneksi tilasin Jukka Hautalan uusimman, Ilmoitusasiaa. Asia jota hän käsittelee kiinnostaa myös.

Mutta sitten on sellainenkin kumma, että en tahdo millään jaksaa keskittyä Ulla-Lena Lundbergin Jää-kirjaan. Finlandia-palkittu, jonkin kirjaraadin Suomen  2. parhaaksi valittu kirja 2000-luvulla. Kirja on hyvä, tunnen ja tiedän sen. Ajattelen vain jatkuvasti uskon ilmentymiä. Jo on aikakin kasvaa lukemaan vain hyviä kirjoja.

Leena, jos ajatuksen voima voisi.... :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #111 : 16.10.14 - klo:21:51 »
Olen viimeisimpänä kirjana kahlannut ihmisen alitajuntaa käsittelevää kirjaa sekä rinnalla tunneälyä käsittelevää kirjaa.
Ehkä huomenna voisi käydä hakemassa uusia kirjastosta, tosin onhan tuossa vielä muutamia joita en ole kahlannut läpi mutta on laina-aikaa vielä jäljellä eli voin osan vaihtaa ja osan ottaa uusia. Ja vaihtaa samalla cd:t myöskin.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #112 : 17.10.14 - klo:22:29 »
Minulla oli jo menossa Kai Sadinmaan 10 käskyä kirkolle ja Chimamanda Ngozi Adichien Huominen on liian kaukana, kun tänään kirjastossa törmäsin Aila Ruohon ja Vuokko Ilolan kirjaan Usko, toivo ja raskaus. Se on bestseller-laina ilman uusimisoikeutta (tavallisille kappaleille jonossa 493 varausta!), joten taidan priorisoida nyt vanhoillislestadiolaisuusaiheen ja jättää muut, sinänsä myös hyvin kiinnostavat, kirjat odottamaan.

Harmi että on tätä nykyä niin kovin vähän aikaa lukemiseen. Lehtien lukemisessakin olen viikon jäljessä.  :icon_sad:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #113 : 18.10.14 - klo:08:25 »
Tenttikirjoja niin että kuolen ja tukehun.   
Ne jyrää mun.
Minä en jaksa enää enempää.
Mun sekoo pää. 

:100: :100: :100:

Jeesatkaa ja vaikka tenttikää.
Jos minulle tuli kiire ja ainahan tulee kiire tenttipäivämäärän perusteella. Ota kirja, katso tarkasti sisällysluettelo... Huom!... tarkasti. Pohdi kirjoittavan teologin tai filosofin taustaa... mm. onko hän katolinen, herätysliikkeellinen, välitysteologi etc. Lue alkusanat ja loppusanat. Pääset läpi.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #114 : 18.10.14 - klo:08:41 »
Kiitos Juhani, tämä tapahtukoon. Amen.  :109:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Tämän luin osa 8
« Vastaus #115 : 18.10.14 - klo:16:18 »
   
   James Joyce: Odysseus


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #116 : 19.10.14 - klo:12:47 »
Juuri luin loppuun Aila Ruohon ja Vuokko Ilolan Usko, toivo ja raskaus. Vaikka kirjan pohjana olevat elämänkuvaukset ja ihmiskohtalot ovat lestadiolaisuudesta, niin moni asia kuitenkin on hyvin yleisinhimillinen. Kirjoittajat osaavat kuitenkin erotella, miten juuri lestadiolainen säännöstö ja arvot vaikuttavat asioihin eri tavalla kuin ei-lestadiolaisissa perheissä. Samoin sitä, etteivät nämä tarinat ole ainoa totuus, on myös niitä, jotka eivät uuvu monilapsisen perhe-elämän keskellä, mutta nekään tarinat eivät ole koko totuus. Pauliina Rauhalan Taivaslaulussa kosketti lause: vain synnyttämällä pääsee taivaaseen. Tässä kirjassa lopussa ajatus siitä, ettei miehensä pahoinpitelemä vaimo voi ottaa eroa, koska miehen seksuaalisuuden toteuttaminen, jota siis voi toteuttaa vain avioliitossa, on tärkeämpää kuin naisen fyysinen koskemattomuus.

Lasten kaltoinkohtelusta kerrottiin paljon, ja rehellisesti. Nämä ilmiöt eivät ole mitenkään sidoksissa vakaumukseen - paitsi ison lapsimäärän aiheuttaman uupumuksen kautta - ja pitää muistaa, että samanlaisia kaltoinkohtelutarinoita on muuallakin. Tässä kirjassa niistä vain kerrotaan rehellisesti.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #117 : 19.10.14 - klo:14:22 »
Vanhoillislestadiolaisuudesta keskustellaan nyt paljon. Se, että lestadiolaiset ovat tavallisia ihmisiä ansioinen ja vikoineen, ja se, että herätysliike katsoo olevansa maan päällä ainutlaatuinen uskovien yhteisö, törmäävät usein. Ongelmat näyttävät kärjistyvän, kun arkinen todellisuus ja hurskaat unelmat erkanevat liian kauaksi toisistaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #118 : 19.10.14 - klo:16:18 »
YLEn uutisotsikoissa peräkkäin:

Haluatko kannon pois pihalta? Varaudu vuosien taistoon tai isoon laskuun
Tervaskantotutkijat: ”Ei pidä paikkaansa, että omaiset eivät kantaisi vastuuta”
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #119 : 19.10.14 - klo:20:08 »
Tänään olen lueskellut kahtakin kirjaa, toinen on ystävyydestä ja toinen on elämän helpottamisesta.