Kirjoittaja Aihe: Romanikörtti  (Luettu 18886 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Romanikörtti
« Vastaus #30 : 25.04.20 - klo:12:22 »
Kuljen aika usein Oulussakin pussihousuihin ja jatsareihin pukeutuneena. Kerran yksi romaninuorukainen niistä arvostaen totesi "herralla on hienot vaatteet". Nämäthän ovat teilläkin käytössä saatoin vastata. Lyhyessä keskustelussamme jouduin kertomaan jatsareitten hinnan noin 150 euroa, johon nuorukainen joutui toteamaan, että kalliit ovat.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Romanikörtti
« Vastaus #31 : 25.04.20 - klo:12:38 »
Rainer Frimanissa voisi olla ainesta körtiksi. Sillä vaikuttaisi olevan uskonasiat aika realistisella pohjalla kaiken sen jälkeen, mitä on käynyt läpi. Mielipiteeni perustuu naistenlehdissä ja hengellisissä julkaisuissa viime vuosina tehtyihin haastatteluihin, Frimanin omia kirjoja en ole lukenut vaikka varsinkin se uusin kirja kyllä kiinnostaa. Uusimmassa Kotimaassa sillä oli hyvä mielipide uskonasioiden kyselemisestä.
Olen lukenut Rainer Frimanin kirjoja, joista sain käsityksen, miten helluntailaiset unohtivat Herran opetuksen Frimanin oikeuteen saada elatuksensa evankeliumista (1.Kor.9:14).

Friman veti salit ja telttakokoukset täyteen väkeä ja uuvutti itsensä kiertäessään helluntailaisten kokouksissa lähes kökkähengessä. Kirjassaan hän kirjoitti, miten hän oli helluntailaisille vain laulaja-manne, jolle riitti kokouspalkkioiksi satamarkkaa ja kädenpuristus sekä siunauksen toivotus. Kerran hän joutui kesähelteellä telttakokouksen jälkeen kerjäämään yhdeltä romani-mummolta janoonsa limsarahaa. Nykyisin Friman taitaa olla eläkkeellä ja vetäytynyt julkisuudesta.

Video-Rainer Frimanin viimeinen keikka: ”Kiitos ja hyvästi, pitäkää kiinni musiikista”
 https://www.tanssiin.fi/video-rainer-frimanin-viimeinen-keikka-kiitos-ja-hyvasti-pitakaa-kiinni-musiikista/
« Viimeksi muokattu: 25.04.20 - klo:12:44 kirjoittanut luterilainen »

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Romanikörtti
« Vastaus #32 : 27.04.20 - klo:18:44 »
Olisikohan niin, että historiasta löytyy jakso, jona romaneja ei halusta nähty evl kirkossa.  Muistoni mukaan kirkkohistoria tästä todistaa, mutta viitettä olen laiska etsimään. Romani harvoin osasi lukea ja kirjoittaa nimeään, eikö se edellytetty aikanaan ehtoollisvieraalta peräti. Tiedähäntä, kävivätkö rippikoulua kun kiertolaiselta se kiertokoulu jo jäi kyllä kesken. 

Helluntaiherätys keräsi siipiensä suojaan, ja väriä ja elämänmenoa romanit ovat antaneet sille vähintään siinä, kuin helluntailaisuus romaneille.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Romanikörtti
« Vastaus #33 : 27.04.20 - klo:20:16 »
Silloin kauan sitten, kun seurakuntanuorissa kuljin, kuului porukkaan romaanityttöjä. He olivat lastenkodissa kasvatettu pois romaanikulttuurista. En tiedä mistä tulivat, minne menivät. Mukava heidän kanssaa oli aikanaan touhuta.  :017:
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Romanikörtti
« Vastaus #34 : 29.04.20 - klo:10:57 »
Silloin kauan sitten, kun seurakuntanuorissa kuljin, kuului porukkaan romaanityttöjä. He olivat lastenkodissa kasvatettu pois romaanikulttuurista. En tiedä mistä tulivat, minne menivät. Mukava heidän kanssaa oli aikanaan touhuta.  :017:

Aivan epäilemättä, miksei olisi ollut.
Oma kirjoitukseni ei koske omaa nuoruuttamme vaan huomattavasti kaukaisempia aikoja, kun olimme nuoria romanit asuivat jo omissa kodeissaan, lapset kävivät koulua, monet myös rippikoulua. Helluntaiherätyksessä aktiivisesti toimivat perheet eivät yleensä lähettäneet sinne lapsiaan, ihan sama olivatko romaneja vai mitä muuta hyvänsä.

....................................

Minun täytyy tunnustaa, ettei romanikulttuuri  koskaan ollut minkään valtakunnan kynnyskysymys tai karsastuksen aihe siellä missä olen elänyt ja työskennellyt. 
´
Siksi olen hitusen ihmetellyt teemaa, ehkä siis vielä näinä aikoina se ylipäätään huomataan.  Itselläni on romaniystävä, nainen jonka kanssa yritimme saada muuan romanikerjäläistä jaloilleen. Hän oli kotoisin Moldaviasta, ja yritteliäs kuin mikä. Elämä kaatui siihen että kun ei ollut asuntoa ei saanut työpaikkaa ja kun ei ollut työtä ei saanut asuntoa....  Hän olisi mielellään tullut nimittäin työperäiseksi maahanmuuttajaksi, eikä olisi semmoisena ollenkaan hassumpi.


..............................

Ehkä itselleni on suurempi kysymys ollut, kuinka auttaa pakolaisia.  Heitä nimittäin läheteltiin polille hyvin useasti, monilla oli takanaan kidutusta ja vapaudenriiisto, ja saiaalaan otto merkitsi uutta vapaudenriistoa ja itsemurhan mahdollisuus oli aivan todellinen, kulttuuriero oli hyvin hanklala koska sen toisen ihmisen kultturi oli hyvin vieras, eikä kaiken selittämiseen aina ollut mitään mahdollisuutta kun niitä piisasi kolme päivässä eikä aina saatu edes tulkkia...

Romanikulttuurin sisäiset säännöt ja hiljaiset itsestäänselvyydet ovat sentään tuttuja.

................................................

Mitä en ihan käsitä on, miksi kenenkään tulisi kokea juuri herännäisyyttä omakseen.  Eikjö siihen "pieneen paikkaan"  ja "alatiehen" kuulu myös nöyryys oman kristillisyyden suhteen?

................................................

Eikö sentään ole tärkeintä, että ihmiset etsivät Jumalaa?  Luottamus siihen,. että Jumala etsii ihmistä?
« Viimeksi muokattu: 29.04.20 - klo:11:02 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Romanikörtti
« Vastaus #35 : 29.04.20 - klo:11:34 »
Väittäisin, että körtti on asioistaan ylpeä. Ei tietysti jokainen.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Romanikörtti
« Vastaus #36 : 29.04.20 - klo:11:55 »
Väittäisin, että körtti on asioistaan ylpeä. Ei tietysti jokainen.
:repee:

Pelkäänpä,. että mitä suuremmassa määrin omaa nöyryyttä mittaillaan, sitä suuremmaksi kasvaa ylpeys.

"Nöyryys on mahdottomin hyveistä.  Mitä suurempaa nöyryyttä ihminen itsestään löytyää, sitä syvemmin hän siitä ylpistyy."  Tämä wiisaus ei ole minun vaan Heinimäen.

Arvelenpa että on oikeassa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Romanikörtti
« Vastaus #37 : 29.04.20 - klo:13:05 »
Väittäisin, että körtti on asioistaan ylpeä. Ei tietysti jokainen.
Onko väitteesi hengellistä ylpeyttä, jota me körttiläiset kutsumme omavoimaisuudeksi?  :017:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Romanikörtti
« Vastaus #38 : 29.04.20 - klo:14:37 »
Enemmän tarkoitin näitä muukalaisajan tärkeitä juttuja. Mutta onko sellaista henkilöa, että joka kerta jää toisen taakse kaikissakin asioissa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Romanikörtti
« Vastaus #39 : 04.11.20 - klo:13:24 »
Kuljen aika usein Oulussakin pussihousuihin ja jatsareihin pukeutuneena. Kerran yksi romaninuorukainen niistä arvostaen totesi "herralla on hienot vaatteet". Nämäthän ovat teilläkin käytössä saatoin vastata. Lyhyessä keskustelussamme jouduin kertomaan jatsareitten hinnan noin 150 euroa, johon nuorukainen joutui toteamaan, että kalliit ovat.
Sosiaalitoimistohan myöntää mustalaisille maksusitoumuksen kansanpukuihinsa, ja onhan meillä nämä uusmustalaiset rikastuttamassa maamme monikulttuurisuutta ja edistämässä huoltosuhdetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Romanikörtti
« Vastaus #40 : 04.11.20 - klo:13:36 »
Mistäs tämä asia putkahti? Ei minulla ole ongelmia romaanien kanssa. Sana romaani on kaksimerkityksinen, pitäiskö kirjoittaa "romanien" kanssa po yhteydessä.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Romanikörtti
« Vastaus #41 : 04.11.20 - klo:13:44 »
Ei minulla ole ongelmia romaanien kanssa.
Kirjoitinkin ihan vain yleisellä tasolla.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Romanikörtti
« Vastaus #42 : 04.11.20 - klo:14:17 »
 :039:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Romanikörtti
« Vastaus #43 : 04.11.20 - klo:15:19 »
Pitäiskö kirjoittaa "romanien" kanssa po yhteydessä.

Toki pitäisi. Romaani ja romani ovat eri asioita kuiten tuuli ja tuli.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Romanikörtti
« Vastaus #44 : 04.11.20 - klo:17:12 »
 :039: