Kirjoittaja Aihe: Pääsiäislammas  (Luettu 600 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33999
Vs: Pääsiäislammas
« Vastaus #15 : 29.06.24 - klo:20:01 »
Oletko hiljattain tullut uskoon ?

Tällainen saarnaaminen ja todistaminen on silloin ominaista. Itsellänikin oli paljon taakkaa jonka Kristus armossaan otti ja poisti . Uuttakin annetaan, mutta myös kannetaan .
Jouduin silloin viidesläisen herätysliikkeen pariin ja tulivat tutuksi nämä todistuspuheenvuorot.
Niillä moni pitää yllä sitä luuloa että näin pitää toimia. Yhteisö joka on ottanut omakseen ja ns. vierihoitoon, pitää siitä huolen että näin käy.

Kuitenkin jo alusta asti Kristus halusi minun olevan  v a i n  ihminen ihmisille.
Hän on minua vahvistanut, ja varustanut ja ohjaa siinä mitä ja miten kirjoitan.

Ollaan siis rauhassa omissa luuloissamme ja varmuuksissamme.

Rauhaa sinulle !

R-m   :eusa_pray:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Koirannahkalakki

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 81
Vs: Pääsiäislammas
« Vastaus #16 : 29.06.24 - klo:20:03 »
Miten ymmärrät sen, että Kristus elää sinussa? Luuletko saaneesi Hänen valtuutensa nuhdella lähimmäisiä heidän synneistään? Mieti, keitä Jeesus moitti ankarin sanoin. Hän hyökkäsi tekopyhiä lain opettajia vastaan, jotka eivät eläneet kuten opettivat. Porttojen, publikaanien ja muiden julkisyntisten kanssa Hän asettui samaan ruokapöytään.

Olenko minä nuhdellut sinua, sinun synneistäsi ? Jos kirjoitan Jumalan Sanaa yleisesti, en sinulle ja jos Jumalan Sana sinua puhuttelee niin olenko minä sen silloin kohdistanut sinuun ? Eikö se ole ennenmin Elävä Jumala, joka sinua puhuttelee Hänen Sanan kautta ?
Matteuksen 24
42. Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22227
Vs: Pääsiäislammas
« Vastaus #17 : 29.06.24 - klo:21:45 »
Olenko minä nuhdellut sinua, sinun synneistäsi ? Jos kirjoitan Jumalan Sanaa yleisesti, en sinulle ja jos Jumalan Sana sinua puhuttelee niin olenko minä sen silloin kohdistanut sinuun ? Eikö se ole ennenmin Elävä Jumala, joka sinua puhuttelee Hänen Sanan kautta ?

Jumala ei juurikaan puhuttele minua sinun lainaamiesi raamatunkohtien kautta. Kuulen Hänen äänensä monella muulla tavalla. En myöskään koe, että kohdistat julistuksesi kenellekään erityisesti. Näyttää siltä, että Riitta-mummi ottaa ne henkilökohtaisemmin. Se on surullista.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33999
Vs: Pääsiäislammas
« Vastaus #18 : 30.06.24 - klo:09:56 »
Juuri tämänlaisen raamatunkäytön vuoksi körttiläisyydessä ei pidetä Raamatun maalikkokäyttöä suotavana.

Ainakin meillä Lahdessa yleisesti paheksuttiin kun eräs puhuja yhden kerran otti Raamatun käteensä ja oikein nousi sitä julistamaan ja lainaamaan.

Täynnä omaa henkeään nämä julistajat eivät ymmärrä miltä tällainen vaikuttaa.
...
Se mitä tulee minun mieleni pahentumiseen ei ole niinkään henkilökohtaista. Olen harmistunut monta kertaa siihen että herännäisyyden henkeä vastaan on käyty .

Olen kyllä myös ymmärtävinäni että feministinä persoonani on ärsyttänyt monia sovinisti-miehiä.Nainen vaietkoon seurakunnassa ! Paljon kirjoittava nainen on iljettävä otus.
He eivät ymmärrä eivätkä ainakaan tiedä miksi olen se mikä olen.

Keskustelu jatkukoon ja rönsyilköön minun puolesta, mutta körttejä ei pidä tulla käännyttämään tekopyhään uskovaisuuteen !


Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6416
Vs: Pääsiäislammas
« Vastaus #19 : 30.06.24 - klo:16:06 »
Juuri tämänlaisen raamatunkäytön vuoksi körttiläisyydessä ei pidetä Raamatun maalikkokäyttöä suotavana.

En minä ole kuullut, että sitä pidettäisiin epäsuotavana, että maallikko itsekseen lukee Raamattua, ja ehkä joskus jonkun vertaisensa kanssa miettii jotakin kohtaa taikka kertoo, miten se on itseä puhutellut.

Toinen juttu on viskellä yksittäisiä lauseita ilman mitään yhteyttä, kertomatta miksi juuri ne poimii, tai auktoriteettiasemassa esiintyen.

2. Moos. 12:
5. Eläimen tulee olla virheetön, vuoden vanha uros, ja se voi olla lammas tai vuohi.
8. Syökää liha sinä yönä, syökää se avotulella paahdettuna, happamattoman leivän ja karvaiden yrttien kanssa.
9. Älkää syökö siitä mitään puoliraakana tai vedessä keitettynä, vaan paahtakaa se tulella päineen, jalkoineen ja sisälmyksineen.
10. Älkää jättäkö siitä mitään jäljelle, vaan polttakaa tähteet ennen aamun koittoa.
11. "Syödessänne teillä tulee olla viitta vyötettynä, kengät jalassa ja sauva kädessä, ja teidän on syötävä nopeasti. Näin vietetään pääsiäistä Herran kunniaksi.

5. Moos. 16:
2. Teurastakaa pääsiäisuhriksi Herralle lampaita, vuohia ja nautoja siinä paikassa, jonka hän valitsee nimensä asuinsijaksi.
7. "Keittäkää ja syökää liha siinä paikassa, jonka Herra, teidän Jumalanne, valitsee, ja lähtekää seuraavana aamuna kotimatkalle.

En nyt saa tuosta reseptistä selvää. Pitääkö se keittää vai ei? Saako olla nautaa vai pitääkö olla lammasta tai vuohta? Onko asialla suurta teologista (ehkä vertauskuvallista) merkitystä?



Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22227
Vs: Pääsiäislammas
« Vastaus #20 : 30.06.24 - klo:18:28 »
Kelpaisiko metsästäjäkeräilijöiden parissa antilooppi, kenguru tai hylje? Tuo lähtövalmiina aterioiminen sopisi heidän vaeltavan elämäntapaansa. Mahtaako heitä enää ollakaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22227
Vs: Pääsiäislammas
« Vastaus #21 : 30.06.24 - klo:18:33 »
En minä ole kuullut, että sitä pidettäisiin epäsuotavana, että maallikko itsekseen lukee Raamattua, ja ehkä joskus jonkun vertaisensa kanssa miettii jotakin kohtaa taikka kertoo, miten se on itseä puhutellut.

Juho Malkamäen seurapuheissa, joita olen aamuhartauksiin lainannut, lähdetään usein kirkossa kuullusta Raamatun tekstistä. Siihen on sitten lisätty joitain omia ajatuksia.

Olen nyt mökillä eikä Malkamäen kirja ole ulottuvilla.