Kirjoittaja Aihe: Mikä on paras kristillinen yhteisö?  (Luettu 10027 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #45 : 25.04.22 - klo:10:31 »
Mutta ei Kristus ole kehoittanut meitä olemaan kuin fariseukset, jotka esittelevät uskovaisuuttaan katujen kulmissa ja pyhätöissä.

Olen samaa mieltä: farisealaisuus on tuomittavaa.
Ongelma on se, että toisessa ihmisessä saatan nähdä farisealaisuutta, mutta jos näkisin sisikunnan, en ehkä tuomitsisikaan tuota ihmistä.
Minua suorastaan välillä kuvottaa se kierous, jonka näen itsessäni, farisealaisuuttakin löytyy.
Samalla tiedän, että itsessäni näen maksimisaankin vain jäävuoren huipun yläosan.

Loppikaneetiksi Paavon sanat Viimeisistä kiusauksista polvirukoilijoille:

´Mitäs siinä kuvattelette ! `( potku takalistoon varmemman vakuudeksi )

Tämä ei ole ainut kerta, jolloin Paavo on syyllistynyt ylilyönteihin ja toimintaan, joka on vieras kristilliselle elämälle.
Muitakin vastaavia ja tuomittavia tekoja Paavon historiasta löytyy.
Ihminen on läpeensä syntinen, niin Paavokin.
Tästä huolimatta Paavo syntisenä ja räikeitä virheitä tehneenä oli mielestäni erittäin tärkeä työkalu Jumalan elopellolla, jonka elämänkertojen lukeminen on hyödyl.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #46 : 25.04.22 - klo:10:36 »
Mitähän mahdettaisiin ajatella, jos joku menisi herättäjäjuhlille potkimaan polvirukoilijoita silloin, kun kaikki polvistuvat rukoukseen. Luulen, että järjestyksenvalvoja puuttuisi asiaan eikä siinä auttaisi selittely, että näihän Paavokin teki.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4821
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #47 : 25.04.22 - klo:10:43 »
Tämä ei ole ainut kerta, jolloin Paavo on syyllistynyt ylilyönteihin ja toimintaan, joka on vieras kristilliselle elämälle. Muitakin vastaavia ja tuomittavia tekoja Paavon historiasta löytyy. Ihminen on läpeensä syntinen, niin Paavokin. Tästä huolimatta Paavo syntisenä ja räikeitä virheitä tehneenä oli mielestäni erittäin tärkeä työkalu Jumalan elopellolla, jonka elämänkertojen lukeminen on hyödyl.
Aamen! Kiitos Herralle erämaan Profeetasta Jumalan elopellolla kevätsateen huolehtiessa viljan lopullisesta kypsymisestä ennen elonkorjuuta. Herran elopellolla niitetäänkin vielä valtavasti satoa taivaan vilja-aittoihin körttiläisyyden kautta näinä Jeesuksen paluun aattohetkissä.   :109:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #48 : 25.04.22 - klo:10:58 »
^
Ylevää tekstiä sanamuodoltaan. Tautologia vuosien saatossa tietysti alkaa vaivata. Ei haittaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33779
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #49 : 25.04.22 - klo:12:43 »
Mitähän mahdettaisiin ajatella, jos joku menisi herättäjäjuhlille potkimaan polvirukoilijoita silloin, kun kaikki polvistuvat rukoukseen. Luulen, että järjestyksenvalvoja puuttuisi asiaan eikä siinä auttaisi selittely, että näihän Paavokin teki.

Paavolla oli 'silmää'  tehdä nämä temppunsa. Näin hän vaikutti monien sukupolvien takaa, edelläkävijänä, näyttäen farisealais-vastaisen mielensä.

Samaa oli ymmärtääkseni juopuminen Kuopion markkinoilla, samaa vilosoohvien pottuhalmeen-sotkemis-opetuskin. Samaa rakkaus komijoihin hevosiin.
Paavo ei esittäny nöyryyttään.

Uskovaisuutta esittäviä tapoja hän inhosi. Minä olen Paavon Riitta, samaa huumorinmakuista juurta lienen. Ei lie ihme että olen hänen körttiyteensä mieltynyt. No, on iskovaisia jotka ei uskokaan minun olevan oikein uskomassa.
Eikä tarvitsekaan. Itse tiedän , ja Herrani tietää syntisyyteni.

On hienoa, että on löytänyt yhteisön johon voi samaistua. Politiikassa en ole vielä sitä ainoaa oikeaa löytänyt. Se on milloin mitäkin. On mainittu olevan epäluotettavaksikin. Politiikka ja usko ovat kaksi eri asiaa. Usko on ainoa tärkeä , enää.
 Kristuksen seuraamisessa haluan kulkea tätä alhaisten tietä, johon voin ja kehtaan kuulua.

'Tiallä eij kuvastella eikä näätellä tekojaa. Syntisinkii kelpovaa'.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #50 : 25.04.22 - klo:13:04 »
Nyky-viidesläisyys on minun kokemukseni mukaan hyvä ryhmä, ainakin minulle.
Pidän siitä, että katto on terveessä mielessä korkealla, kuten seinätkin terveesti kaukana toisistaan.



Herännäisyyden perinnettä vaalitaan mm. sillä, että myydään Kallista Hunajanpisaraa.
Jonas Laguksen kirjeiden uusin suomalainen painos tulee Viidesläisten piiristä.
Mielestäni Paavo Ruotsalaisen ajan herännäisyyttä arvostetaan, tosin arvostetaan muitakin samanhenkisiä virtauksia.

Laajaa ja tervettä suhtautumista hengellisiin kysymyksiin mielestäni osittaa sekin, kun huomasin eilen ennen kirkonmenoja, että mynnissä oli sisoni miehen (vanhemmistoveli helluntaiseurakunnasta) kirjoittama kirja kasteesta. Minulla on mielikuva, että hän on tehnyt yliopistossa tai vastaavassa jonkin tutkielman tai lopputyön vai mikä lie juuri tuosta asiasta ja siihen syvällisesti perehtynyt. Siskoni mies on vankkumaton sellaisen kastekäytännön kannattaja, jossa kastetaan uskoon tulleita ihmisiä upottamalla veteen. 
Viidesläisyyden piirissä ei edusteta tuollaista kastenäkemystä, mutta ei olla näemmä turhan ryppyotsaisia tässäkään asiassa.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #51 : 25.04.22 - klo:13:09 »
Muistan kerran viidesläisyyden parissa, kun SROn eräs suuresti arvostamani henkilö jäi eläkkeelle.
Lähtöjuhlassa oli jonkinlainen tietokilpailu, jossa tämä eläkkeelle lähtevä henkilö ja joku toinen henkilö (tai henkilöryhmä, en muista kuinka oli) kilpailivat tiedoissa keskenään. Eläkkeelle lähtevä ei ehkä ollut kovin innokas tuosta tietokilpailusta, koska hän vastasi jokaiseen kysymykseen, että "Paavo Ruotsalainen". Ymmärrän, että hänenkin eräs suosikkinsa historian lehdiltä on Paavo Ruotsalainen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33779
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #52 : 25.04.22 - klo:18:09 »
Minusta on luonnollista jos körtitksi itsensä kokeva ihminen kertoo suhteestaan heränäisyyteen. On Malmivaarojen ystäviä, on Laguksen ihailijoita on Aku Rätyyn viehättyneitä.Kaikki me mahdumme körttiläisyyteen.

Kuitenkin vähän ihmettelen körttejä jotka kertovat täällä viidesläisyyden paremmuudesta jopa nimeltä mainiten mieluisammat.

Arvostella tai  arvostaa voi ketä haluaa, mutta tuntuu omituiselta että körttiliikkeestä puhutaan negätiivisesti Körttifoorumilla.

Vielä kerran: Herännäisyys, körtit, on (minulle ) paras hengellinen liike.

Arvostan monia kirkkokuntia kuten ortodokseja, katolisia, pelasturarmeeijaa ja juutalaisiakin. Eikä kaikki viidesläiset suinkaan ole vastenmielisia. Vain tietyt , ehkä jo vanhentuneet, tavat. Ne ovat mista vieraannuttavia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #53 : 25.04.22 - klo:18:36 »
Kuitenkin vähän ihmettelen körttejä jotka kertovat täällä viidesläisyyden paremmuudesta jopa nimeltä mainiten mieluisammat.

Arvostella tai  arvostaa voi ketä haluaa, mutta tuntuu omituiselta että körttiliikkeestä puhutaan negätiivisesti Körttifoorumilla.

Erilaisuus on rikkautta.
Körttiliikkeelle saattaa olla ominaista se, että ei kovin hanakasti kehuta muita liikkeitä ja pidetään sopimattomana oman liikkeen arvostelua.

Ainakin helluntailaisuuden ja viidesläisyyden parissa voi kehua muita ja nostaa esiin omassa liikkeessä olevia negatiisisia seikkoja nykyisyydestä taikka menneisyydestä. Pyykin pesua pidetään hyvänä asiana. Taitaa tämä olla tätä päivää myös vanhoillislestadiolaistenkin parissa.

Esim. eräällä helluntalaisten facebook-keskustelupalstalla, jossa on jäseniä noin 4000 kritisoidaan helluntalaisuutta, kehutaan luterilaisuutta, toki tuodaan esiin myös oman yhteisön hyviä puolia ja myös kritisoidaan luterilaisuutta. Tämä siitä syystä, että seinät ovat mielestäni terveellä tavalla oikeastikin kaukana toisistaan ja katto korkealla.
Yhteisö ei tosin itse sitä tiedosta, ei ainakaan muistaakseni kukaan ole kovinkaan korostanut (jos ollenkaan), että me olemme avarakatseisia. Ovat kaiketikin sokeita omalle avarakatseisuudelleen.

Kaikissa yhteisöissä ei tosin olla tälle seikalle yhtä sokeita, kuin tuolla helluntalaisfoorumilla ollaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #54 : 25.04.22 - klo:19:19 »
Erilaisuus on rikkautta.
Körttiliikkeelle saattaa olla ominaista se, että ei kovin hanakasti kehuta muita liikkeitä ja pidetään sopimattomana oman liikkeen arvostelua.

Ainakin helluntailaisuuden ja viidesläisyyden parissa voi kehua muita ja nostaa esiin omassa liikkeessä olevia negatiisisia seikkoja nykyisyydestä taikka menneisyydestä. Pyykin pesua pidetään hyvänä asiana. Taitaa tämä olla tätä päivää myös vanhoillislestadiolaistenkin parissa.

Esim. eräällä helluntalaisten facebook-keskustelupalstalla, jossa on jäseniä noin 4000 kritisoidaan helluntalaisuutta, kehutaan luterilaisuutta, toki tuodaan esiin myös oman yhteisön hyviä puolia ja myös kritisoidaan luterilaisuutta. Tämä siitä syystä, että seinät ovat mielestäni terveellä tavalla oikeastikin kaukana toisistaan ja katto korkealla.
Yhteisö ei tosin itse sitä tiedosta, ei ainakaan muistaakseni kukaan ole kovinkaan korostanut (jos ollenkaan), että me olemme avarakatseisia. Ovat kaiketikin sokeita omalle avarakatseisuudelleen.

Kaikissa yhteisöissä ei tosin olla tälle seikalle yhtä sokeita, kuin tuolla helluntalaisfoorumilla ollaan.

Leikin ymmärtäväni?
 Jos toinen on paras niin asiat ovat huonosti esimerkiksi parisuhteessa. Tykätä voi muistakin, mutta hemma bäst. Tai niinkuin eämäntä sanoi ukolleen "ruokahalua voi kasvattaa muuallakin, mutta syödä pitää kotona."
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #55 : 25.04.22 - klo:19:52 »
Leikin ymmärtäväni?
Olen tainnut kirjoittaa vaikeaselkoista tekstiä.
Selvennän mielelläni.
Mikä oli sekavaa?


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22068
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #56 : 25.04.22 - klo:19:54 »
Voltaire taisi sanoa, että paras on hyvän vihollinen.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #57 : 26.04.22 - klo:16:00 »
Moi

Enimmältään luulen ymmärtäneeni, mutta vierasta parhaana pitämistä en ymmärrä. Ymmärrän, että monet asia voivat olla muulla paremmin, mutta ei paras.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #58 : 26.04.22 - klo:16:16 »
Taas ja taaskin joudun toteamaan etten ymmärrä koko keskustelua.

Mikä ihme siitä tekisi parhaan ja mitä ihmeen väliä sillä on.  Jos olet jotenkin tyytyväinen edes yhteen yhteisöön ja suvaiset ekumeenista ajattelua ja kun täällä vietetään suhtkoht niukka aika niin välikö hällä.

Mikä  se biisi oli, jonka 5-veisaajan juttu toi mieleen, Meristä kaunein on purjehtimatta? 


Täältä voitaisiin lähteä sinne purjehtimaan. 


Uskallan todeta että henkilö, joka yleensä uskaltaa näitä rivittää mihkään järjestykseen on tarpeettoman rohkea.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22068
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #59 : 26.04.22 - klo:17:09 »
Voltaire taisi sanoa, että paras on hyvän vihollinen.

Ymmärrän tämän niin, että parhaasta haaveileminen ja siihen pyrkiminen usein pilaa sen hyvän, joka jo on.