Kirjoittaja Aihe: Mikä on paras kristillinen yhteisö?  (Luettu 8808 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #15 : 28.03.22 - klo:09:14 »
Entäpä, jos kysymys muotoiltaisiin: Mikä on kristillisin yhteisö? Ryhmään muodostuneet mielipiteiden ja käytäntöjen ’sallitut rajat’ nähdään luullakseni toisinaan Jumalan säätäminä, vaikka aivan inhimillisestä ryhmäytymisestä olisikin kysymys. Minä pidän hyvänä ja kristillisenäkin uskonyhteisönä sellaista, jossa on mahdollisimman vähän sellaisia sääntöjä, jotka katsotaan hengellisesti perusteluiksi.

Se on jo vaikeampi kysymys, että mikä on kristillisin järjestö.
Erimielisyys siitä on varsin suuri.
Minun mielestäni nykykörttiläisyys liikkeenä ei kovin hyvin tässä kisassa pärjäisi, vaikkakin yksilötasolla löytyisi paljonkin pärjääjiä.
Kun sitten joku körttiliikkeen sisällä tekee saman arvion, körttiliike pärjää oikein hyvin tuossa kristillisyydessä.

Oli körttiliikkeen kristillisyyden taso sitten mitä onkaan, niin liike saattaa kaiketikin olla yksittäiselle kristitylle se paras paikka.

Minulle varmaan viidesläisyys on hyvä paikka, koska koen niin, että siellä saan mielipiteineni olla vapaa, toisin kuin körttiliikkeessä, jossa pitää olla tarkempi siitä, mitä suustaan päästää ulos.
Kuten jo aiemmin olen todennut, joku eri tavalla ajatteleva kokee samaa körttiliikkeessä, koska hänen mielipiteensä sopii körttiliikkeen ajatusmalleihin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #16 : 28.03.22 - klo:09:36 »
Mitä tarkoittaa olla ’mielipiteineen vapaa’? Kaksi vaihtoehtoa tulee mieleen. Toinen on kokemus samanmielisten yhteisöstä, jossa ei eri mieltä olevia olekaan. Toinen on kokemus siitä, että on vapaus olla eri mieltä, kokemus kunnioittavasta keskustelusta, jossa voi puhua asiat halki eri näkökulmat huomioiden.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #17 : 28.03.22 - klo:09:58 »
Tarkoitan tuota jälkimmäistä.
Minunlaiseni maailmankuvan omaavalle viidesläisyys pärjää körttiläisyyttä paremmin tuossa jälkimmäisessä.
Jollakulla toisella tilanne on juuri päinvastoin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #18 : 28.03.22 - klo:10:07 »
Jos katson vain omia pieniä ympyröitäni - kuten ihmisillä näyttää olevan yleensä tapana maailmassa - toteaisin oman kokemukseni pohjalta, että viidesläisyyden piirissä on laajempi mielipiteen vapaus, kuin körttiläisyyden piirissä ja että viidesläisyyden piirissä ei joudu mielipiteidensä vuoksi syrjityksi, kun taasen körttiläisyyden piirissä joutuu.

Tämä on oma kokemukseni ja väitän, että se johtuu siitä, että oma maailmankuvani sopii kohtalaisen hyvin viidesläiseen maailmankuvaan. Ja koska se siihen sopii, ei ole mitään tarvetta ruveta keskustelemaan asioista, jotka menevät viidesläisyyden rajojen ulkopuolelle.
Näin minulle tulee jonkinlainen harhakuva siitä, että viidesläisyys olisi todella hyvä paikka, jos ei halua tulla mielipiteidensä vuoksi syrjityksi.

Ja täsmälleen sama kaava sopii körttiläisyyteen.

Se, miksi minä koen körttiläisyyden joiltain osin ahdasmielisenä, johtuu siitä, että omat näkemykseni menevät joiltain osin sallittujen rajojen ulkopuolelle.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #19 : 28.03.22 - klo:11:17 »
Se, miksi minä koen körttiläisyyden joiltain osin ahdasmielisenä, johtuu siitä, että omat näkemykseni menevät joiltain osin sallittujen rajojen ulkopuolelle.

Mahtavatko nuo ’sallitut rajat’ olla todellisia vai omia mielikuviasi? Oletko turhaan kokenut kipakat vastaukset kieltoina ajatella? Harmi!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #20 : 28.03.22 - klo:15:10 »
Mahtavatko nuo ’sallitut rajat’ olla todellisia vai omia mielikuviasi? Oletko turhaan kokenut kipakat vastaukset kieltoina ajatella? Harmi!

Omia mielikuviani ovat.
Mielikuvien ja totuuden välinen yhteys on tietysti aina epävarma jokaisella.

Jos aiheuttaa keskustelukumppanissa suuttumusta, lienee se merkki, että ainakin joku raja on ylitetty.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #21 : 28.03.22 - klo:15:13 »
Tarkoitan tuota jälkimmäistä.
Minunlaiseni maailmankuvan omaavalle viidesläisyys pärjää körttiläisyyttä paremmin tuossa jälkimmäisessä.
Jollakulla toisella tilanne on juuri päinvastoin.

Kuulun noihin päinvastaisiin eli vapaus on körteissä kuten tällä foorumilla
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #22 : 28.03.22 - klo:15:24 »
Viestini on se, että körttiläisyys on hyvä ja ihmisystävällinen paikka tietylle ihmisryhmälle. Se on koti monelle.
Ei pidä kuitenkaan sortua sen kaltaiseen ylpeyteen ja kuvitelmaan, että körttiläisyys olisi jotenkin tässä suhteessa muita parempi.
Samalla viivalla se on viidesläisyyden ja monen monen muun ryhmän kanssa, kun on kyse avaruudesta tai jostain muusta hyveestä tai paheesta. 
Joku on avara yhteen suuntaa, mutta toiseen suuntaan kovin ahdas. Joku on avara kolmanteen suuntaan, mutta neljänteen suuntaan kovin ahdas.

Minä olen tutustunut joihinkin eri ryhmiin ja lopulta päätynyt viidesläisiin.
Jos johtopäätökseni olisi se, että tästä johtuen viidesläisyys on se kaikkein ihmisystävällisin paikka, olisin putkikatseinen, enkä kovin hyvin ymmärtäisi erilaisuutta ja sen tuomia haasteita.
Monet riidat syntyvät siitä, että ei ymmärretä kovin paljoa omaa napaa pidemmälle, näin väitän.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #23 : 01.04.22 - klo:10:59 »
Kuulun noihin päinvastaisiin eli vapaus on körteissä kuten tällä foorumilla
Aamen! Vapaus on körteissä ja körttipastilleissa.  :eusa_pray:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #24 : 01.04.22 - klo:21:43 »
Niin se on. Hih-hii.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #25 : 05.04.22 - klo:12:33 »
Pitääkö sen olla juuri paras? Myönnän, etten jaksanut lukea tarkoitettiinko jotain tyyliin kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat, ikävä kyllä, Jumalan kirkkautta vailla ja saavat, kaikeksi onneksi, lahjaksi vanhurskauden.  :icon_cool:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #26 : 05.04.22 - klo:12:35 »
Ei tarkoitettu.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #27 : 05.04.22 - klo:20:40 »
Ev.lut kirkko.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #28 : 06.04.22 - klo:02:52 »
Kysymykseen lienee yhtä monta vastausta, kuin on yhteisöäkin.

Tai sitten yksi enemmän, ja se yksi on "mikä kullekin parhaiten sopii". Sen voi sanoa, kuului itse mihin tahansa.

Ehkäpä vielä muodossa "mikä kullekin parhaiten kulloinkin sopii". Tai pitääkö sitä edes yhdelle ihmiselle olla joku paras? Käyhän ihmiset monen eri porukan tilaisuuksissa, saa eri asioita eri paikoista.

Tosin en usko että on mitään niin tarkkarajaisia yhteisöjä. Eivät kaikki körttiseuroissa käyvät tai tänne kirjoittelevat kuulune Herättäjä-yhdistykseen. Mihin ne rajat sitten vedetään?

Körttifoorumilla koin saavani päälleni vihamielistä kohtelua. Toivottiin jopa avoimesti, että jättäisin foorumin. Kaikkea muuta, kuin rakkaudellista. No, rupesin itsekin sitten kirjoittelemaan aiheista, jotka menevät körttiyhteisön rajojen ulkopuolelle, joka tietysti lisäsi raivoa ja vihaisuutta.

Millaiset viestit koit raivoa ja vihaisuutta edustaviksi? Se tuskin riittää, että on jostakin asiasta kanssasi eri mieltä.

Minua ärsytti kuvitelma oman yhteisön paremmuudesta ja rakkaudellisuudesta muihin yhteisöihin nähden. Kaikilla muillakin yhteisöillä on sama uskomus itsestään.

Ne on ihmiset jotka kuvittelee, ei mitkään yhteisöt. Eikä kaikki kuvittele.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mikä on paras kristillinen yhteisö?
« Vastaus #29 : 06.04.22 - klo:20:06 »
No, kyllä yhteisöillä tuppaa olemaan kollektiivinen käsitys omasta paremmuudestaan.  No mikä siinä.  Kuinka nyt kukaan kehnompaan tietensä liittyisi.

Kun se vain jäis tähän mutta eihän se.

Eikä tosin kaikki ryhmässäkään luulottele, vaara tosin on lähempänä. Meinaan, että jos natsi huomaa liikkuvansa vähän ihme sakissa josta olisi viisasta ottaa ritolat kun ei toisia kuitenkaan voi muuksi muuttaa niin eiköhän siinä päätelty järkevästi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.