Kirjoittaja Aihe: Klassinen musiikki, hengelliset laulut ja virret, osa 15  (Luettu 18872 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Klassinen musiikki, hengelliset laulut ja virret, osa 15
« Vastaus #15 : 10.02.22 - klo:08:26 »
Se oli hän. Nyt pidin enemmän kun uudelleen kuuntelin. Ärsytyskynnys on aamulla matalammalla.
En tykkää ylimmistä nuoteista, mutta nyt siedin ne kyllä. Myös kaiuttimien voluumilla on merkityksensä.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Klassinen musiikki, hengelliset laulut ja virret, osa 15
« Vastaus #16 : 10.02.22 - klo:08:34 »
Kokeilen Sorianen ääntä Händelin aariassa. Ri miellytä nyt tämäkään

https://www.youtube.com/watch?v=TgtAi4KXoc8

eikä tämäkään

https://www.youtube.com/watch?v=X2RNXdI2pv8
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Klassinen musiikki, hengelliset laulut ja virret, osa 15
« Vastaus #18 : 12.02.22 - klo:08:40 »
Kolmannella vuosisadalla virret olivat lähes kokonaan rajoitettu niin sanottuun gnostilaisuuteen. Kristityt lauloivat lähinnä hepreankielisen Raamatun perinteen mukaisia tekstejä. Ensimmäiset kristilliset virret tulivat vasta neljännellä vuosisadalla oppiriitojen innoittamina. Virsi on riidan kanava alusta loppuun. Calvin oli oikeassa, kun hän palasi psalmilauluun ja muihin raamatullisiin lauloihin. On ihan tarpeeksi riitaa Raamatusta ilman virsiriitojen sen lisäksi.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Klassinen musiikki, hengelliset laulut ja virret, osa 15
« Vastaus #19 : 12.02.22 - klo:08:57 »
Ihmisen oikeassaoleminen on aiheuttanut paljon pahaa. Opilliset erimielisyydet ja makumieltymykset , etupäässä ovat syynä ainakin uskonasiassa ja musiikinkin parissa.

On haluttu määritellä mikä on oikein ja mikä väärin. Miksi ei ole annettu uskonrauhaa. Miksi ei sa veisata virsiä joita rakastaa, tai kuunnella mielimusiikkiaan.

Mikä tarve on ohjannut, ja yhäkin ohjaa tähän ? Halu tietää paremmin kuin muut ?

Jos en pidä jostakin, en lue tai kuuntele sellaista. :102:

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Klassinen musiikki, hengelliset laulut ja virret, osa 15
« Vastaus #20 : 12.02.22 - klo:16:23 »
Ihmisen oikeassaoleminen on aiheuttanut paljon pahaa. Opilliset erimielisyydet ja makumieltymykset , etupäässä ovat syynä ainakin uskonasiassa ja musiikinkin parissa.

On haluttu määritellä mikä on oikein ja mikä väärin. Miksi ei ole annettu uskonrauhaa. Miksi ei sa veisata virsiä joita rakastaa, tai kuunnella mielimusiikkiaan.

Mikä tarve on ohjannut, ja yhäkin ohjaa tähän ? Halu tietää paremmin kuin muut ?

Jos en pidä jostakin, en lue tai kuuntele sellaista. :102:

Niinpä juuri. Kukaan ei ole saanut kärsiä siitä "ohjaamistarpeesta" kuin minä, joka on joutunut poistamaan 10.000 riimitettyä riviä virsikäännöstä paikasta, josta luulin sen olevan tervetullut. En minä ainakaan vastusta minkäänlaista laulua. Mutta vastustan riitaa. Niin riidan poistamiseksi joskus täytyy luopua jostakin, jota itse pitää hyvänä, että toiset eivät loukaannu tai rupeaa riitelemään. Olisin nyt täällä foorumilla tervetullut ihminen, jos en olisi kääntänyt vanhoja virsiä ja tahtomattani loukaannut ihmisiä niillä. Niin valitettavasti, olen oppinut, että ihminen loukkaantuu virsistä. Virret ovat olleet jo neljänneltä vuosisadalta tähänkin asti riidan aiheuttajia. Lainasin toisessa postissa asiantuntijaa, joka huomautti, että uskomme virret ovat lähinnä riidoista syntyneet. Niin paheksun riitoja. Jos en olisi ollut niin naivi, en olisi täälläkään aiheuttanut riitaa. Yritä ymmärttää minua vaikka ette minua enää pysty arvostamaan ettekä pysty antamaan anteeksi. Olen itse antanut kaiken anteeksi. Mutta samalla olen oppinut, että virsi on yhtä kuin riita, niin kuin äskeisen kirkkomusiikin asiantuntija totesi.
Postisi on mielenkiintoinen. On sääli, ettet osannut osoittaa sitä niille, jotka kovin sanoin tuomitsivat käännökseni aikanaan. Jos sinäkin olet jotakin oppinun, niin kuin minäkin.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Klassinen musiikki, hengelliset laulut ja virret, osa 15
« Vastaus #21 : 12.02.22 - klo:16:40 »
Täällä on saatu haukkua käännöksiäni vapaasti kovin sanoin. Mitään muuta musiikkia ei ole täällä paheksuttu kovin sanoin ja jokainen pieni vihje sellaiseen on saanut huomautuksen. Olen antanut anteeksi. Samalla olen oppinut itse vihaamaan virsiä ja takertumaan katekismukseen ja Raamattuun. Jos kehun niitä, ei liene kenellekään ongelma. Mutta jos voi joitakin virsia tuomita kovin sanoin täällä, niin pitää antaa kaikkien kukkien kukkia eikä ruveta vihjailemaan. Vihaan virsilaulua SIKSI, että virret ovat saaneet ihmisiä minua inhoamaan ja haukkumaan minua. Luovun virsistä. Seuraan katekistusta ja käytän sitä yhtä aamuvirttä, jota siinä suositellaan. Luen Raamattua. Mutta sanon, että minusta kaikki virret ovat kamalia ja kuvottavia, koska virsi on saanut ihmisiä haukkumaan minua.
Jos on pakko haukkua minua siksi, että tyydyn pelkästään katekismukseen ja Raamattuun, niin en tiedä mitä siitä sanoa. Tietysti voin taas kirota sellaisia ihmisiä, niin kuin kirosin niitä, jota pitivät minua hihhulimaisena siksi, että sattumalta eivät tykänneet kääntämistä virsistä. Mielelläni siunaisin sen sijaan.
Minulle selitettiin, että täällä annetaan kaikkien kukkien kukkia, kun valitin siitä, ettei kukaan puolustanut virsikäännöksiäni. Annetaan nyt kaikkien kuukien kukkia, myös niitä, jotka vihaavat virsiä.
Luen kateskismia ja suosittelen sitä. Jokainen saa minun puolestani laulaa mitä virsiä tai Stingiä tai AC/DC kuin haluaa. Itse laulan hepreankielisiä ja ranskankielisiä psalmeja Raamatusta ja jätän virret riidanhaastaajille.
Mutta kai saan täällä mainita, että virsi on pahasta, kun kerran täällä kaikki kukat saavat kukkia. Virsi paha. Katekismus ja Raamattu hyvä. Saa olla eri mieltä. En minä ohjaile.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Klassinen musiikki, hengelliset laulut ja virret, osa 15
« Vastaus #22 : 12.02.22 - klo:17:20 »
En ymmärrä. Minulla on päinvastainen käsitys virsistä. Yhteinen veisuu messussa tai seuroissa yhdistää . Ikäänkuin kevyt harso laskeutuisi veisaajien ylle taivaan saleista jossa edesmenneet veisaajat sitä kuuntelevat.

Olen sitä ikäluokkaa jolla oli koulussa joka aamu kuutena päivänä viikossa aamuhartaus. Opettaja puhui mitä milloinkin, mutta virsi yhdisti, ja ne opittiin niin että vielä vuosikymmeniä myöhemmin muistettiin.

Siionin virret on uudistettu, mutta virren ajatus in ollut sama: Ihminen on syntinen, Jumala on suuri ja Hänen kunniakseen veisataan ja Kristukselta anellaan ikävöivin huokauksin.

Kertomistani riidoista menneinä vuosisatoina, virsisodista, en ollut ennen kuullutkaan. Mitähän kaikke historiasta kaivetaankaan esiin !

Olen Iltahartauteen, ja Päivän virteen ja muuallekin linkittänyt yli kymmenen vuoden aikana satoja virsiä. En ole siitä tullut suoraan haukutuksi, muusta ikävästä musiikista (musiikkimausta johtuen ) on muutama sana sanottu, eikä haittaa.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Klassinen musiikki, hengelliset laulut ja virret, osa 15
« Vastaus #23 : 12.02.22 - klo:18:08 »
kirkkomusiikin tutkija ja professori John B. Tyler kirjoitti "Uskomme virret ovat lähinnä syntyneet suuresta riidasta."
“The ‘hymns of our faith’ were born mostly out of great controversy.” https://johnbtyler.com/2017/10/20/congregational-singing-a-history-of-reform-and-revival/

Jos joku löytää riidasta jotakin rakentavaa, niin hyvä on.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Klassinen musiikki, hengelliset laulut ja virret, osa 15
« Vastaus #24 : 12.02.22 - klo:19:27 »
Iltasoitto on Pekka Simojoen Jeesus sinä huomaat. Se on mielestäni eräs parhaimmista uusista virsistä. Hyvin laulettu videokin.

https://www.youtube.com/watch?v=zzVk69LM5qQ

 :059: :059: :059:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Klassinen musiikki, hengelliset laulut ja virret, osa 15
« Vastaus #27 : 14.02.22 - klo:20:03 »

Viikon virsi: Siionin virsi 133. Uusi mukava sovitus


https://www.youtube.com/watch?v=bYSaNhnaook
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725