Kirjoittaja Aihe: Historia on mielenkiintoista osa 3  (Luettu 12233 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Historia on mielenkiintoista osa 3
« : 29.06.21 - klo:10:28 »
Minun historianharrastukseni on tällaista arkista,ilman sen syvempää opiskelemista.
Luen kyllä, kun tapaan mielenkiintoisen asian tai kuvan.

Nyt tähän ketjun aloittamiseen innoitti näkemäni elokuva, The dig. Tekstin saa käännettyksi suomeksi kun näpäyttääKäännä tämä sivu-tekstiä.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Dig_(2021_film). Tositapahtumiin perustuva hieno historiallinen löytö Suffolkissa juuri ennen II Maailmansotaa.

Etsin googlesta, mistäpä muusta Sutton Hoon tiedot:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sutton_Hoo
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #1 : 29.06.21 - klo:11:29 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #2 : 08.08.21 - klo:14:03 »
Olen viettänyt rentouttavaa aikaa kuuntelemalla Enni Mustosen Syrjästäkatsojan tarina- sarjaa. Nyt on menossa 4.osa, Ruokarouva. Eletään Sortokauden viimeisä vuosia Espoon Albergassa.

Kirja käy läpi Kultakauden taidehistorian merkkimiehiä: Sakari Topelius, Jean Sibelius ja Albert Edefelt ovat sankarittaren työnantajia. Ville Vallgren ja Viivi Paarmio, sekä Akseli ja Mary Slöör- Gallen-Kallela ovat naapureita, Eino ja Kasimir Leino ruokavieraita.  Pääosassa on Alberga, Leppävaara ja sen tapahtumat.

Edesmennyt rakas ystäväni oli 1960-luvun alussa Leppävaaran asemalla Postipankissa töissä, ja muisteli minulle noita aseman seutuja. Niistä Enni Mustonen on sijoittanut kirjansa Albergan kartanon lähelle, aiva Valgrenien huvilan vierelle jyrkän kallion kupeelle.

On historiaa että Venäjä tsaari rakennutti sinne kiinalaisilla orjilla linnoitusta.

Tämä kuvasarja kertoo mm. vm. asumuksista:

http://www.lepuski.fi/images/PDFt/KAMU_kuvia_kansalaismuistipiiri_010218_kor_1.pdf

On kuvia myös asukkaiden lemmikki-porsaista, jollainen oli myös Viivi Paarmiolla, Sika-Pelle.

Enni on saanut ehkä idean näistä valokuvista.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #3 : 12.08.21 - klo:11:04 »
Innostuin kaivelemaan opettajani Kuisma Pesolan sukujuuria, jotka näkyvät liittyvän myös Alahärmään, kuten tässä kuvien alapuolen historiikistä käy ilmi.

Kuvissa Kuisma Pesola istuu kotinsa Soinin Vanha-Pesolan takkakivellä, juuri sen näköisenä kuin hänet muistan.

Myös rehtori Tuomo Pesola oli lahtelainen elämänsä myöhemmissä vaiheissa. Jalkarannan koulussa , mutta myöhemmin samassa Renkomäen koulussa jota kävin Kuisma Pesolan oppilaana.

Muistellessa tulivat lapsienkin nimet mieleen. Pojat oliva Jaakko ja Seppo, ja tytär Sirkku Samanniminen tytär oli säveltäjä, kuoromies Väinö Pesolan suvussa.
Nämä ovat eri sukua, lähtöisin Varsinais-Suomen Kaarinasta.

https://www.jarviseutu-lehti.fi/uutiset/online-uutiset/pesolan-opettajasuvun-vaikutuspiirissa-pekka-pukkila-kirjoittaa-soinilaissyntyisen-kosti-pesolan-opettajasuvun-vaiheista-ja-vaikutuksista-1.15445472
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #4 : 14.09.21 - klo:10:16 »
YLE tarjoilee ajoittain mukavia juttua synnyinseudultani Etelä-Karjalasta ja Kymenlaaksosta.

Rajakivestä' löytyi 'hymiö':

https://yle.fi/uutiset/3-12095022

Tätilän lähellä Virolahden Tiilikkalassa ( Säkäjärveä )Lepkankaan mäellä on Uudenkaupungin rajan rajakivi. Sitä kipaistiin toisinaan katsomassa.

http://metsapolkuja.blogspot.com/2015/07/lepkankaan-kivi.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #5 : 27.09.21 - klo:13:21 »
Harald Kaunotukka (muinaisnorjaksi Haraldr hinn harfagri, islanniksi Haraldur hinn harfagri, norjaksi Harald Harfagre), eli v.850-933. Norjan perustaja ja ensimmäinen kuningas oli Norjan kaakkoisosan kuninkaan Halvdan Mustan poika. Tosiasiassa Harald hallitsi vain rannikkoalueita ja muualla valtaa pitivät paikallispäälliköt. Haraldilla oli kuusi poikaa, joista yksi, Eerik Verikirves surmasi muut viisi veljeään.

Luin äsken vanhaa skottilaista runoutta, joissa monissa mainitaan skandinaavien kanssa taisteleminen. Siitä innostus tähän viestiin (tosin olen ollut viikinkien historiasta ennenkin kiinnostunut.)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #6 : 27.09.21 - klo:17:28 »
Harald Kaunotukka (muinaisnorjaksi Haraldr hinn harfagri, islanniksi Haraldur hinn harfagri, norjaksi Harald Harfagre), eli v.850-933. Norjan perustaja ja ensimmäinen kuningas oli Norjan kaakkoisosan kuninkaan Halvdan Mustan poika. Tosiasiassa Harald hallitsi vain rannikkoalueita ja muualla valtaa pitivät paikallispäälliköt. Haraldilla oli kuusi poikaa, joista yksi, Eerik Verikirves surmasi muut viisi veljeään.

Luin äsken vanhaa skottilaista runoutta, joissa monissa mainitaan skandinaavien kanssa taisteleminen. Siitä innostus tähän viestiin (tosin olen ollut viikinkien historiasta ennenkin kiinnostunut.)

Sivullinen oli tosi kuvottava, kun hän kirjoitti tähän foorumiin, että kääntämäni vanhojen Siionin virret ovat kamalia ja täynnä kuvottavaa pappisvihaa, hihhulimaisia, ja koska ne ovat täällä esillä, pitäisi kieltää körteiltä seurakunnan tilojen käyttö. Se, että kukaan ei pystynyt kirjoittamaan olevansa eri mieltä on kamalaa ja kuvottavaa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #7 : 27.09.21 - klo:17:43 »
Sivullinen oli tosi kuvottava, kun hän kirjoitti tähän foorumiin, että kääntämäni vanhojen Siionin virret ovat kamalia ja täynnä kuvottavaa pappisvihaa, hihhulimaisia, ja koska ne ovat täällä esillä, pitäisi kieltää körteiltä seurakunnan tilojen käyttö.

Nyt niputat turhaan Sivullisen kannanotoista irralliset asiat yhteen. Malmivaaran virret, sinun käännöstyösi ja pappisviha ovat kolme eri asiaa. Hihhulimaisuus taas on kannannottona aivan asiaton. Nettikeskusteluissa on tapana jättää tällaisiin provokaatioihin vastaamatta, ette 'ruokittaisi trollia'.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #8 : 27.09.21 - klo:17:46 »
Nyt niputat turhaan Sivullisen kannanotoista irralliset asiat yhteen. Malmivaaran virret, sinun käännöstyösi ja pappisviha ovat kolme eri asiaa. Hihhulimaisuus taas on kannannottona aivan asiaton. Nettikeskusteluissa on tapana jättää tällaisiin provokaatioihin vastaamatta, ette 'ruokittaisi trollia'.

Tämä on hävytön vastaus. Tässä postissa viittasin Sivullisen kannonottoon erittäin tarkkaasti. Voit minua moittia, mutta et ole häntä moittinut. On hävytöntä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #9 : 27.09.21 - klo:17:54 »
Nyt niputat turhaan Sivullisen kannanotoista irralliset asiat yhteen. Malmivaaran virret, sinun käännöstyösi ja pappisviha ovat kolme eri asiaa. Hihhulimaisuus taas on kannannottona aivan asiaton. Nettikeskusteluissa on tapana jättää tällaisiin provokaatioihin vastaamatta, ette 'ruokittaisi trollia'.
Pystyt minua syyttämään trollauksesta, kun huomautan, että Sivullinen on sanonut käännökseni kamaliksi (jota hän on tehnyt) ja myös sanonut, että käännökseni ovat täynnä pappisvihaa (jota hän on sanonut) ja että ne ovat hihhulimaisia (jota hän on sanonut). Kolme asiaa, jota hän on sanonut käännöksestäni ja josta olen loukkaantunut sekä siitä, että hän niin kirjoitti julkisesti ja myös siitä, että olette ilmeisesti kaikki samaa mieltä, koska minua vain moititaan siitä eikä häntä.
Joku teistä painosti häntä muka pyytämään anteeksi. Niin hän kirjoitti "Jos minä..." Ei jositella anteeksi pyynnöissä. On myös kuvottavaa, kun ei tarkoita sitä. Sen jälkeen hän on vain jatkanut samaa hyökkäystä, joten olen oikeassa kun rupean taas valittamaan siitä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #10 : 27.09.21 - klo:18:58 »
Joku teistä painosti häntä muka pyytämään anteeksi. Niin hän kirjoitti "Jos minä..." Ei jositella anteeksi pyynnöissä. On myös kuvottavaa, kun ei tarkoita sitä. Sen jälkeen hän on vain jatkanut samaa hyökkäystä, joten olen oikeassa kun rupean taas valittamaan siitä.

Ei minua kukaan ole painostanut pyytämään anteeksi. Monestiko pitää pyytää: anteeksi. En ole myöskään jatkanut samaa hyökkäystä. Minusta on aika erikoista, että vähän päästä aloitat tämän saman valituksen. Voinhan kyllä lopettaa täällä kirjoittelun, koska en ole oikein tänne sovelias. Toisaalta ei minun rauhaani kyllä järkytä yhtään, vaikka en tänne kirjoittelisikaan. Aikaahan tähän menee.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #11 : 27.09.21 - klo:20:43 »
Tämmöistähän tämä on ollut jo kauan. Ei mitään körttistä ymmärrystä ja vain halutaan jatkaa samaa rataa.

Ylläpidon tulisi tehdä toiminnan tarkistus, että kukin pysyisi kuosissaan ml ylläpito itse. Körttinen liike on kirkollinen so hengellinen liike.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #12 : 27.09.21 - klo:22:17 »
Pystyt minua syyttämään trollauksesta, kun huomautan, että Sivullinen on sanonut käännökseni kamaliksi.

Nyt ymmärsit aivan väärin. Tarkoitin, että sivullisen hyökkäyksiä voi pitää trollauksena, jotka olisi ollut hyvä jättää vaille huomiota.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #13 : 28.09.21 - klo:06:31 »
Nyt ymmärsit aivan väärin. Tarkoitin, että sivullisen hyökkäyksiä voi pitää trollauksena, jotka olisi ollut hyvä jättää vaille huomiota.

Niin, ymmärsin väärin. Tässä vaiheessa, ymmärrän kaikki hyökkäyksenä. On tullut huonoksi tavaksi. Mistäkän se johtuu?
Tässä vaiheessa paras ratkaisu on vaieta kuoliaaksi vanhojen Siionin virsien käännös, josta on tullut pelkkää harmia eikö iloa kenellekään.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #14 : 28.09.21 - klo:09:12 »
Ymmärrän että kirjoitat varsin syvällisesti viisaita ajatuksia.

En osaa tuohon kirjoittajan, kääntäjän, lukijan vastuuseen mitään lisätä.
Jokainen ihminen on mielestäni ainutlaatuinen, ainutkertainen, Jumalan luoma persoona.
Meillä jokaisella on oma historia, oma ympäristö, omat olosuhteet, omat ajatukset.
Etsimme Jumalan johdatusta, elämän tarkoitusta, sisältöä.
Näistä lähtökohdista myös täällä foorumilla luemme ja kirjoitamme, emmekä aina ymmärrä
toisiamme, mutta olemme omalla paikallamme, omassa tehtävässämme, olemuksessamme.
Erilaisuus lienee rikkautta.
Iloitaan tänään aurinkoisesta syyspäivästä, kauniista ruskasta.