Kirjoittaja Aihe: Tänään 45  (Luettu 25484 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 45
« Vastaus #45 : 22.12.15 - klo:11:12 »
Näköni on sama kuin kaksi vuotta sitten. Yllätyin miltei "änkäksi" asti, kun maksamaan alkaessani tarkastuksen tehnyt henkilö sanoi tarkastuksen olevan kampanjan johdosta ilmainen. Panin lompakon taskuun, ryhdistäydyin ja kumarsin, kiitin ja toivotin Jumalan siunausta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Tänään 45
« Vastaus #46 : 22.12.15 - klo:12:31 »
Äh kun elämä on vaikeaa kun pitää tehdä päätöksiä. Kuten missä sitä nyt alkujoulunsa (aatto ja ehkä johonkin asti itse joulua eli ensimmäistä joulupäivää) viettäisi. Kavereille voi mennä kylään, mutta jos lähtevät mökille, mitä en vielä tiedä, en halua mukaan. Jotain aattotreffejä on suunnitteilla niin kauppahalliin kuin hautausmaalle. Ja jos menen sinne kavereille, nappaanko kainaloon lipeäkalani ja mässytetään sitä sitten yhdessä (syövät sitä sorttia kyllä).

Ja sitten, mitä vien tänään kylään tuliaisiksi. Uneni oli ratkaisevinaan sen niin, että vien vilallankoja, taikka lahjakortin hyvään lankamyymälään. Fiilis oli helpottunut kun sen keksin. Nyt hereillä kuitenkin taas tiedostan, etten tiedä, onko korttipeli-illan emäntä käsityöihmisiä ollenkaan. -Unessa osasin myös valita juuri oikeat tummanturkoosit ja puolukanpunaiset langat, ts. saajan omiin väreihin istuvat.

Niin juu, vietän tänään ja huomenna talvilomapäivää, kun töitä ei ole. Pyykinpesukoneeseen pistin sitruunahappokierron pyörimään.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 45
« Vastaus #47 : 22.12.15 - klo:12:48 »
Lapsi Yksi saapuu hakemaan, mutta sisar on ollut niin uupunut etten tiedä mitä. Ilmeisesti joululahjat eli pitäisi löytää jätesäkki. Tänä vuonna jätin suuremman keskitalvisiivouksen tekemättä, on kevyempää siivota juhannuksena. En vain jaksanut.

Sitten pitäisi järjestää itsensä Mikkeliin. Voi kun Lapsi poimisi myös minut ja Herra Hugon! Mutta sisar vihaa yövieraita ja on ilmankin hirveän väsyksissä. Tietty se että Lapsi Neljä opiskelee nyt naapurikaupungissa ja vaikka kulkee reippaasti itse niin joskus täytyy hakea jos juna ei kulje, se työlästi häntä lisää. Ja jos ennen piti patistaa soittamaan niin kun nyt soi sello ympärivuorokautisesti on se määrätysti väsyttävää.

Mietin toisinaan miksi yksinäinen joulu on semmoinen tragedia olevinaan. Tietysti ne masensivat kun olin juuri päässyt osastolta ja neurologi sanoi ei saa matkustaa. Lähinnä kun ei ollut ruokaa. Ne tulivat yllättävinä.  Mutta kerran oli kaunis valkea joulu, ei edellä mitään ikävää sairaalareissua (anteeksi että olen tiellä... Anteeksi että  minusta on vaivaa...  anteeksi että anteeksi,....jonka jälkeen tunsin todella etten saisi olla olemassa) tuli vain muuten rajuhkon oireet. Nukuin monta päivää ja heräsin aivot oikeinpäin päässä, soitin nokkahuilulla joululauluja ja söin kaupan valmisruokaa. Se oli hyvin onnellinen joulu!

Minä pidän äärettömästi siitä että jouluksi sataa valkea lumi. Lisäksi se suojaa kasvien juuria ja muuta mitä täällä tarvitaan. Siilistin mieli on keveä koska ne horrostavat kuten tulee, vaikka hyvin on laihtuneita saaneet lihotettua ja alkavat horrostaa.
« Viimeksi muokattu: 22.12.15 - klo:12:56 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Tänään 45
« Vastaus #48 : 22.12.15 - klo:21:46 »
Jotenkin jännä tunne...eilen sain huoneeni siivottua...
Olen päässyt lukemiseen sisälle...ehkä.. :023:
Ikäänkuin joulurauha olisi mieleeni laskeutunut...

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 45
« Vastaus #49 : 23.12.15 - klo:03:21 »
Hugo raukka putosi kaapista ja vielä suoraan päähäni. Toivon että tukka pehmensi pudotusta! Huh siiliparkaa, olin säätelemässä sille lämmityksiä kun jotain yhtäkkiä mätkähti, no itse siili tietenkin. Mikä onni että olin alla ja pudotus pieni. En tajunnut että se sillä tavoin lähtee syöksyilemään.

Voi Kugeliinia. Onneksi se otti jutun rauhallisesti.

Sillä on hauska tapa antaa tassua tavallaan, eli laskea tassu sormeni päälle. Se löi tassua nytkin tapauksen päälle ja kiirehti kämmeniä pitkin pyörään juoksemaan ja aloitti tarmokkaan hölkän. Siilistä on kasvanut hieman kookas ollakseen piensiili.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Tänään 45
« Vastaus #50 : 23.12.15 - klo:10:58 »
Sain käytyä kaupassa vaikka huimaus on ollut eilisestä alkaen taas tavallistakin kovempaa eikä jalatkaan tahdo oikein pitää. Saattaa olla jotain verisuonitukosjuttuja, mutta sinnittelen kotona niin kauan kun pystyn. Lähikauppa on vielä huomenna auki puoleen päivään, kiinni pe-la ja aukeaa su klo 12. Oli kova tungos ja vieraan näköistä porukkaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Tänään 45
« Vastaus #51 : 23.12.15 - klo:11:00 »
Muutos joulusuunnitelmiin, viettänenkin alkujoulun kyläpaikassa. Nyt pitäisi lähteä ryysimään kauppahalliin, eikä millään huvittaisi. Voisiko joulu tulla ilman graavilohta ja sienisalaattia?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Tänään 45
« Vastaus #52 : 23.12.15 - klo:11:27 »
Ei voi tulla !  Graavaus minulta aina onnistuu, mutta viime kesän harvat rouskut joita olin säästänyt kuin silmäterääni olivat hapantuneet. Miten se oli mahdollista ,  en tiedä, sillä suolaa laitoin reilusti. Neste siitä oli kuivunut. Ostin siis pikkurasian sienisalaattia.

Voi, kun kenenkään ei tarvitsisi olla yksin tai sairaana jouluna. Nykyään on sentään mediaviihdettä. Mummot ja paapat metsämökeissään ovat lähes historiaa.

Myyrä, suosittelen hoitosukkia, tai edes lentosukkia. Ne auttavat jalkojen heikotukseen. Hinnakkaita kyllä ovat. Pyydä joulupukilta.                                                
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Tänään 45
« Vastaus #53 : 23.12.15 - klo:14:25 »
Tuli käytyä uimahallissa, tunnin vesijuoksuni sujui ihan kohtuullisesti.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Tänään 45
« Vastaus #54 : 23.12.15 - klo:16:07 »
Ei voi tulla !  Graavaus minulta aina onnistuu, mutta viime kesän harvat rouskut joita olin säästänyt kuin silmäterääni olivat hapantuneet. Miten se oli mahdollista ,  en tiedä, sillä suolaa laitoin reilusti.               

Minulla ei jostain syystä suolarouskut säily, vaikka onkin pätevä Tattis-pönttö niille. No, viime syksynä en rouskuja löytänytkään, joten ihan suosiolla turvauduin kauppahallin haaparouskuihin. Lohen ostin viereisen Sokoksen kalatiskiltä, kun kauppahallissa olisi pitänyt jonottaa ihan toivottoman kauan eli lähemmäs kolmesataa vuoronumeroa. Sokoksen kalatiskillä selvisin viidelläkymmenellä, ja odotusaikana sain haalittua kaikki muut ostokset kokoon.

Tulipa tavattua muuatta tuttavaanikin, ja suulaan henkilön seurassa tunti vierähtikin. Ajattelin kuitenkin, että jospa seuranpito on tärkeämpää kun lohengraavaukseni, jolle jo alkoi tulla kiire. Ja kala tietty lämpimässä koko ajan...
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Tänään 45
« Vastaus #55 : 23.12.15 - klo:18:27 »
^ onko Tattis-pönttö se muovinen astia, jossa kannessa on kierteen kanssa alempana pysyvä toinen kansi, jonka tarkoitus on pitää sienet nesteen alla? Siinähän eivät suolasienet säily, johtuu varmaan muovimateriaalista. Testattu vuosia sitten koko suvun voimin ja sudeksi todettu koko härpäke. Lasipurkki on parempi.

Tämän päivän jouluvalmistelut olivat niitä mukavimpia. Joulutervehdysten vientiä tutuille ja sukulaisille, ihmisten joulukotien ihastelua ja kahvinjuontia. Toisille ojennettiin pikku paketti omatekoista yllätystä ovelta ja joidenkin luokse otettiin mummokin mukaan.

Aamuvarhaisella, kun perhe vielä nukkui, lahjatonttu sai paketoida rauhassa, ja iltapäivällä leipojatonttu paistoi pari pellillistä torttuja omatekoisesta taikinasta. Nyt sitten hommat ovat tauolla, koska kaksi tyttöä on levittänyt laatikollisen barbeja olohuoneen lattialle, lupasivat kerätä ne itse pois leikin loputtua.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Tänään 45
« Vastaus #56 : 23.12.15 - klo:21:24 »
^Tattis on juuri tuo härpäke. Miten se nyt muovista johtuisi? Ostin tuollaisen, kun rasitti etsiskellä lasipurkkeihin aina jotain sopivaa painoa. Jos vika on materiaalista, niin joku saisi kehittää sen yhtä kätevän lasisen suolasienipurkin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 45
« Vastaus #57 : 24.12.15 - klo:05:50 »
Näyttääpi unirytmi menneen sekaisin. Untinen-Auel Maan lapset kirjat ovat sellaisia järkäleitä kukin, että en pääse loppuun nopeasti, mikä yleensä on tarkoitus. Välissä pitää "viihteen" vuoksi ratkoa sanaristikoita, käydä varmuuden vuoksi katsomassa autohallin luiskan jäätilannetta, Kaariina määrää kävelylle kanssaan, että homma on hanskassa.
Mieltäni kiusaa myös se, että Kankaalassa jäi kaksi asiaa hoitamatta. Kumpikaan ei maata kaada, mutta mielen päällä pyörivät. Mammona on sellaista.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Tänään 45
« Vastaus #58 : 24.12.15 - klo:06:28 »
Kinkku on kypsä, tuuvingit menevät kohta uuniin. Sitten lähdemme aamuhämärässä haudoille.

Sitten laskeutuu meille joulurauha. Huomena suku kokoontuu syömään ja silloin koittaa ' riemun raikkahin aika '.

                                                                             
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tänään 45
« Vastaus #59 : 24.12.15 - klo:14:10 »
Tänään on talvipäivän seisaus. Suomen sana joulu tulee muinaisgermaanisesta sanasta yule.

Suomalaiset ovat germaaneja ja ruattalaisia.
wilhelmi niskasen jäljillä