Kirjoittaja Aihe: Tänään 45  (Luettu 25402 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Tänään 45
« Vastaus #30 : 16.12.15 - klo:22:28 »
Tokihan !   Sehän on meidän joulun kuningatar jos kinkku on kunkku.

Anoppi opetti padasjokisittain tekemään. Miun oma äiti teki perunalaatikon rannikon tapaan, viipaloidut perunat ja sianlihaa, vähän sipulia ja muutama maustepippuri. Ehkä siihen munamaitonkin kuului, en ole sitä laittanut kun opin Tuuvingin teon.

Nämähän nyt ovat ihan eri ruokalajeja! Tuo viipalejuttu ei ole mikään jouluruoka, ja toisaalta ei sitä voi tuuvingilla korvata. Sitten on vielä sekin laatikko, jossa on imeltämätöntä perunasosetta ja jauhelihaa. Ja sekään ei ole jouluruoka.

Hämäläinen isäni kutsui myös lanttulaatikkoa tuuvingiksi, eli joulupöydässä oli peruna- ja lanttutuuvinkia.

Mutta vaikka en olekaan raavas mies, niin silakkalaatikon jätän mieluummin minkinrehuksi. Harmittaa myöntää. En tiedä kuinka nälkä pitäisi olla, jotta se menisi alas ja jäisi myös. Erikseen, jossakin muussa yhteydessä, pystyn kyllä syömään kaikkia sen ainesosia (sipulia vähän heikosti tosin).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Tänään 45
« Vastaus #31 : 16.12.15 - klo:22:31 »
Ei tule lämmintä vettä, ja patteritkin viileät. Pitäisikö tässä ruveta ilmoittelemaan huoltoyhtiöön

Täällä onkin joku säätökytkin hajonnut, korjaus tilattu. Tiedä sitten onko jo korjattukin, vai onko häikkää jatkossa odotettavissa. Juuri näin joulusiivojen ja -kokkausten alla. Arkihuolesi kaikki heitä vaan...
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 45
« Vastaus #32 : 17.12.15 - klo:15:54 »
Ajelin Zetorilla Peipporämeellä ehkä kilometrin, ns fact finding-retki. Sain uutta tietoa ja opin nöyryyttä, taas kerran. Siellä on olosuhdevaikeuksia. Zetorin maavara ei riitä kuivumaan alkaneella rämeellä kulkemiseen. Pounikkoinen, mätästynyt paikka, eihän minunkaan "maavara" ole metsästäessä  riittänyt. Jäin kiinnikin, mutta selvisin aikaisempien konstieni avulla. Kaadoin mukana olevalla pokasahalla rämemännyn, otin tyvestä itseni mittaisen pöllin ja survoin sen poikkipäin traktorin vasemman takarenkaan eteen. Sitten kettingillä pölli ja Zetorin vanne toisiinsa kiinni. Tarkoitus on nyt se, että Zetori nousisi poikkipäin olevan pöllin avulla, kun ajan eteenpäin varovasti. Kytkin pohjaan, vivusta vaihdelaatikko "hitaalle", ykkönen silmään ja oikealla jalalla tasauspyörästön lukko päälle, niin nousee 800 kg montusta 800 metriä tunnissa nopeudella. Sitten pölli irti ja kamppeet mukaan ja eteenpäin. Ei auta jäädä tuleen makaamaan.
Keräilemme polttopuumme rämeen alkuosasta, kesälläkin ja vaikka yhdettömiin. Lentäkööt käköset sinne palstan loppupäähän tallessa pysyviin puihin kukkumaan.
Zetori on yli 50 v, isäntä on yli 70 v ja räme on aarniaikainen, että ei haittaa toiseksi jääminen vanhemmallensa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 45
« Vastaus #33 : 19.12.15 - klo:09:52 »
Tein nuoskalumityöt Zetorilla ja takalanalla, lähdemme Ouluun.

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 509
Vs: Tänään 45
« Vastaus #34 : 19.12.15 - klo:17:30 »
Kolmivuotiaan pikkutytön synttäreillä.  :icon_biggrin:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Tänään 45
« Vastaus #35 : 19.12.15 - klo:17:57 »
Talviurheilua tv-lähetyksinä Keski-Euroopasta useita tunteja. Kaisa petrasi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Tänään 45
« Vastaus #36 : 20.12.15 - klo:12:48 »
Minulla on tänään vasta talvi(penkki)urheilupäivä. Kohta tulee kaveri hakemaan, sitten haetaan hänen kissalleen ruokia, kun Stockmann myy puoleen hintaan, ja sitten istahdamme sohvalle telkkarin ääreen kannustamaan  :109:. -Täällä jos olisi ampumahiihtoa niin siitä tulisi ampumavesihiihtoa. Voisi olla huima laji.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Tänään 45
« Vastaus #37 : 20.12.15 - klo:13:58 »
1. Jumalanpalvelus l. messu kotikirkossa. Monia ystäviä tervehdittiin. Paljon oli väkeä.

2. Kävimme joulukinkun ostamassa Prismasta. Sen sulattamiseen on varattava 3-4 vrk. viileässä.

3. Ampumahiihtoa ja 15 km pertsaa rinnatusten kanavia vaihtaen.

Nyt Matti keittää kahvit, sitten jatketaan hiihtojen merkeissä. Herkuteltiin hirvipaistilla ja uuniperunoilla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 45
« Vastaus #38 : 20.12.15 - klo:14:39 »
Piti lähtemäni vokin joulujuhlaan. Kiva, heräsin hirveän epileptisenä ja basilaarimigreenisenä. Onneksi sain paniikki-ilmoituksella jonkun hakemaan lupaamani joulukoristeet. Olisin silti mielelläni mennyt. En viitsi ajatella.

Hugelon varpaat pestiin itkun kera taas eilen. Kuinka siili saattaa niin pelätä vettä kun sitä on ihan vähän en tiedä. Kuivumme sitten sylissä ja nautimme potkimisesta, rakensimme syliin pesää fleeceistä tarmokkain potkuin ja tunnelein, nyt olen täällä! Kas nyt olen täällä! Hei nyt olen täällä!

Kippasin reippaasti lisälääkitystä ja koetan selviytyä. Kiitän tosissani niitä jotka lohduttivat fb:ssa. Minä itkin kun tuli niin hyvä olla!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 45
« Vastaus #39 : 21.12.15 - klo:11:44 »
Minä kysyn nyt kun jollakin on ollut sukua jossakin Tyynellä merellä, voisivatko jotkut heistä neuvoa kuinka matkustaminen Australiaan onnistuu kahdeksi viikoksi halvasta hinnasta.

Saattaisin tehdä avuksi joitakin kotiaskareita tai vielä paremmin majailla jonkin kyläsen liepeillä ja lähinnä valtioista Uusi Etelä-Wales olisi minun tärkeä nähdä ihan livenä. Tai jokin sitä puolta maata. Eli täytyisi saada edullinen hotelli jossa asua.


Tämä ei halvasta hinnasta onnistu mutta kai minun täytynee. Ajattelen myös kuinka sinne voi matkustaa siedettävästi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Tänään 45
« Vastaus #40 : 21.12.15 - klo:18:29 »
Tänään tyhjensin työpaikallani kaappini henkilökohtaisista tavaroista. Nyt on joululoma, ja ensi vuonna nokka kohti uusia seikkailuja.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Tänään 45
« Vastaus #41 : 21.12.15 - klo:22:05 »
Jaaha?
Varmaan jännä ja positiivinen tilanne ja kokemus tulossa.
Mä olen niin pahasti paikoilleni jämähtänyt että tuollainen on jäänyt kokematta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Tänään 45
« Vastaus #42 : 22.12.15 - klo:07:10 »
Tänään on siivouspäivä.  Iltapäivällä tytöntylleröt vanhempineen tulevat saunomaan
ja hiukan jouluherkkuja maistelemaan.
Aaton vietämme kaikki tahoillamme, mutta joulupäivänä taas kokoonnutaan pöydän ääreen.
Näin jouluiloa riittää pitkälti.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 45
« Vastaus #43 : 22.12.15 - klo:07:52 »
Käyn tarkistuttamassa näköni. Eilen "hätäännyin" lääkärin pakeille, kun on ollut niin kauan kipeyttä kurkussa. Yllätys minulle, että syynä on refluksitautini. Olen ottanut liian vähän lääkettä ja tulehdusta on ollut, mikä minusta on tuntunut kuin perinteiseltä kurkkukivulta. Kaksi pilleriä nyt jonkin aikaa entisen yhden sijasta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Tänään 45
« Vastaus #44 : 22.12.15 - klo:09:13 »
Tänään on talvipäivän seisaus. Suomen sana joulu tulee muinaisgermaanisesta sanasta yule.