Kirjoittaja Aihe: Anteeksipyytämisen logiikka  (Luettu 18929 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #30 : 09.02.10 - klo:11:51 »
Lainaus
Minäkin olen lueskellut tätä ketjua ja vähän ihmetellyt, mikä tässä anteeksipyytämisessä on vaikeaa ja ongelmallista?


Siinä on varmaan se, että kun/jos on aika pyytää anteeksi
sehän on yleensä merkki siitä että olen tehnyt jotain väärin,
ja sen tunnustaminen ylpeältä ja
aina oikeassa olevalta ihmiseltä ei ole järin helppoa.
Herra armahda.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #31 : 09.02.10 - klo:17:21 »
Vähäsen samansuuntaisesti ajattelin jo ketjun alkuvaiheessa. Taas ollaan selvästä ja yksinkertaisesta asiasta vääntämässä hirvittävän monimutkaista.
Minäkin olen lueskellut tätä ketjua ja vähän ihmetellyt, mikä tässä anteeksipyytämisessä on vaikeaa ja ongelmallista?
Sehän on ihan normaalia ja jokapäiväistä, että ihmiset kanssakäymisissään eivät aina ymmärrä sanoja ja sanottua samoin kuin sanoja on sen tarkoittaut.

Ah, tunnen syyllisyyden piston.  :003: Monimutkaisuus ei ole hauskaa, eihän?
Olen ihan samaa mieltä, että anteeksi pyyntö on yksinkertainen arjen toimitus. Kuten Atanasia sanoo:


Siinä on varmaan se, että kun/jos on aika pyytää anteeksi
sehän on yleensä merkki siitä että olen tehnyt jotain väärin,
ja sen tunnustaminen ylpeältä ja
aina oikeassa olevalta ihmiseltä ei ole järin helppoa.

Mutta sitten kun joku ei käyttäydykään tämän logiikan mukaan. Kun anteeksi pyyntö saa muun merkityksen.
Erityistapausten ja poikkeusten tarkastelu on mielenkiintoista, oppii ymmärtämään säntöäkin paremmin. Ja joskus on ihan hyvä haastaa itseään miettimään normaaleja arkielämän rutiineja ja niiden mielekkyyttä. Tai ehken ei, saattaa vaikka huomata jonkin asian mielettömäksi...

Eikö kukaan muu ole törmännyt ihmiseen, joka katsoo anteeksipyynnön vyröyttävän vastuun pyynnön kohteelle? Vai onko kyseessä vain hämmentävä poikkeus, joka minunkin kannattaisi jättää jo sille kuuluvaan arvoonsa?  :icon_wink:
Hiukan aihetta on käsitelty, mutta kohtuus on auttamatta liian vähän.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #32 : 09.02.10 - klo:17:52 »
Apteekista ei taida vielä saada ”anteeksi anto pilleriä”, ainakaan ilman reseptiä. :icon_wink:

Katumuspillereitähän sieltä jo saa, ehkä anteeksiantopilleri on hankintalistalla seuraavana  :003:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #33 : 09.02.10 - klo:20:53 »
Lainaus
Katumuspillereitähän sieltä jo saa,

Tuo oli hyvä!  :023:
Herra armahda.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #34 : 09.02.10 - klo:21:09 »
Katumuspillereitähän sieltä jo saa, ehkä anteeksiantopilleri on hankintalistalla seuraavana  :003:

Kiitos loistava business idea. Eikun hommiin, hyvä mainoskampanja ja apteekkeihin myyntiin. Näin kuollaan rikkaana. Pillerin ainoa vaatimus on, että se maistuu pikkuisen kitkerältä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

santtu-62

  • Vieras
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #35 : 09.02.10 - klo:23:12 »
Katumuspillereitähän sieltä jo saa, ehkä anteeksiantopilleri on hankintalistalla seuraavana.

Katumusta ja anteeksianto reseptin saamiseksi "tohtori" suositteli minulle kyllä ensin ehkäisypilleriä foorumin höpinöihin.
Tuntuu kyllä vaan että annosmäärä ei riitä eikä taida ollakaan sellaista määrää mikä ehkäisisi minun addiktiota körttifoorumiin.
Eli se siitä ehkäisystä. :icon_wink: 

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #36 : 10.02.10 - klo:08:55 »
Katumusta ja anteeksianto reseptin saamiseksi "tohtori" suositteli minulle kyllä ensin ehkäisypilleriä foorumin höpinöihin. Tuntuu kyllä vaan että annosmäärä ei riitä eikä taida ollakaan sellaista määrää mikä ehkäisisi minun addiktiota körttifoorumiin. Eli se siitä ehkäisystä. :icon_wink:

Foorumi höpinöi ja addiktoi.  :003:
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #37 : 10.02.10 - klo:09:54 »
Kuitenkin kaikkinenkin tuo mielenkiintoa ja iloa yksinäisen pitkiin päiviin.

On täällä ollut paljon hauskaa,  ja aivan juhlahetkiä , ja lohtua murheelliselle.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #38 : 10.02.10 - klo:09:59 »
...ja herättelijöitä, ettemme me kurjat alatien körtit nukahtaisi kuolon uneen.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #39 : 10.02.10 - klo:10:03 »
Katumusta ja anteeksianto reseptin saamiseksi "tohtori" suositteli minulle kyllä ensin ehkäisypilleriä foorumin höpinöihin.
Tuntuu kyllä vaan että annosmäärä ei riitä eikä taida ollakaan sellaista määrää mikä ehkäisisi minun addiktiota körttifoorumiin.
Eli se siitä ehkäisystä. :icon_wink: 

Niin ja sitä paitsi meillä körttiläisyydessähän ei hyväksytä ehkäisyä.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #40 : 10.02.10 - klo:11:34 »

Mutta sitten kun joku ei käyttäydykään tämän logiikan mukaan. Kun anteeksi pyyntö saa muun merkityksen.
Erityistapausten ja poikkeusten tarkastelu on mielenkiintoista, oppii ymmärtämään säntöäkin paremmin. Ja joskus on ihan hyvä haastaa itseään miettimään normaaleja arkielämän rutiineja ja niiden mielekkyyttä. Tai ehken ei, saattaa vaikka huomata jonkin asian mielettömäksi...

Eikö kukaan muu ole törmännyt ihmiseen, joka katsoo anteeksipyynnön vyröyttävän vastuun pyynnön kohteelle? Vai onko kyseessä vain hämmentävä poikkeus, joka minunkin kannattaisi jättää jo sille kuuluvaan arvoonsa?  :icon_wink:
Hiukan aihetta on käsitelty, mutta kohtuus on auttamatta liian vähän.

Toki sekin on tullut koettua. En vain osannut ajatella sitä anteeksipyynnonproblematiikkana, vaan kyseisen henkilön käyttäytymisen ongelmana. Se henkilö, joka omalla kohdalla tulee mieleen, käyttäytyy joissakin muissakin tilanteissa muista poikkeavasti. Mietin usein miksi. Siinä on mielestäni kysymys sen ihmisen asenteista suhteessa muihin ihmisiin.
Siis tässä taas erottelen ja karsinoin ihmisiä, normaaleihin ja niihin joilla on ongelmia vuorovaikutustaidoissa.  :017:
Pyryharakka

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #41 : 10.02.10 - klo:11:51 »
Lainaus
Siinä on mielestäni kysymys sen ihmisen asenteista suhteessa muihin ihmisiin.

Yksinkertaisena ihmisenä yritän aina yksinkertaistaa asioita ja tuo pyryharakan ajatus
on mielestäni sellainen millä ylipäänsä voi kuvata asioita -
ja tärkeä sana on suhde.

Voisiko ajatella niin, että loppupeleissä aina on kysymys
siitä missä, minkälaisessa suhteessa olemme asioihin tai ihmisiin tai mihinkään?

Miten suhtaudumme, siitä syntyy suhde. :icon_rolleyes:
Herra armahda.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #42 : 10.02.10 - klo:12:25 »
Siis tässä taas erottelen ja karsinoin ihmisiä, normaaleihin ja niihin joilla on ongelmia vuorovaikutustaidoissa.  :017:

Nimenomaan. Siis.  :icon_lol:
Mutta tuo on ihan hyvä erottelu. Normaalit vuorovaikutustaitoiset ihmiset ja sitten ongelmaiset vuorovaikutustaidottomat.

Jos halutaan erottelu saada vielä tiukemmaksi. Epänormaalit ja esiintymistaitoiset ja normaalit esiintymistaidottomat.
Acta, non verba.

myyrä

  • Vieras
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #43 : 10.02.10 - klo:14:33 »
Nimenomaan. Siis.  :icon_lol:
Mutta tuo on ihan hyvä erottelu. Normaalit vuorovaikutustaitoiset ihmiset ja sitten ongelmaiset vuorovaikutustaidottomat.

Jos halutaan erottelu saada vielä tiukemmaksi. Epänormaalit ja esiintymistaitoiset ja normaalit esiintymistaidottomat.

Kuulun siihen paarialuokkaan, rupusakkiin, jolla ei pahemmin vuorovaikutustaitoja ole. Tuskin esiintymistaitojakaan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #44 : 10.02.10 - klo:14:36 »
Kuulun siihen paarialuokkaan, rupusakkiin, jolla ei pahemmin vuorovaikutustaitoja ole. Tuskin esiintymistaitojakaan.

Onko se paarialuokkaa? Eikös pomot ole usein hämmästyttävän vuorovaikutustaidottomia?
Acta, non verba.