Kirjoittaja Aihe: Tulinen järvi  (Luettu 16065 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #75 : 16.04.21 - klo:06:56 »
Jumala ei tingi sanastaan. Älä anna huumata itseäsi valheellisilla sulosanoilla rakastavasta Jumalasta. Jumala on rakkaus, mutta vain Jeesuksessa Kristuksessa.

Ihminen, joka katsoo voivansa sanoa Jumalasta jotain näin ehdotonta, asettaa itsensä Jumalan yläpuolelle. Se on valheellista, jos mikä. ’Mutta vain...’ ei sovi kaikkivaltiaaseen Jumalaan. Hänelle on kaikki mahdollista.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #76 : 16.04.21 - klo:09:10 »
Ihminen, joka katsoo voivansa sanoa Jumalasta jotain näin ehdotonta, asettaa itsensä Jumalan yläpuolelle. Se on valheellista, jos mikä. ’Mutta vain...’ ei sovi kaikkivaltiaaseen Jumalaan. Hänelle on kaikki mahdollista.
Eihän Jumalalle kaikki ole mahdollista, sillä Hän ei voi valehdella tinkimällä sanastaan.  :eusa_pray:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #77 : 16.04.21 - klo:10:08 »
Me ei varmaankaan tiedetä mitä Jumala tekee kaikissa yksityiskohdissa. Jumalan ja ihmisen tiet ja ajatukset ja viisaudet on kaukana toisistaan.
Aamen! Katolisuudessa, luterilaisuudessa ja ortodoksisuudessa perisynti pitää liottaa kasteveteen, jolloin vasta sitten taivaan Isä ottaa silkohapsen tykönsä.  :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #78 : 16.04.21 - klo:11:57 »
Eihän Jumalalle kaikki ole mahdollista, sillä Hän ei voi valehdella tinkimällä sanastaan.

’Jumala ei voi’ on mielestäni jumalanpilkkaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #79 : 16.04.21 - klo:12:19 »
’Jumala ei voi’ on mielestäni jumalanpilkkaa.
Jumala voi mielestäsi valehdella tinkimällä sanastaan?  :017:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #80 : 16.04.21 - klo:12:47 »
Aamen! Katolisuudessa, luterilaisuudessa ja ortodoksisuudessa perisynti pitää liottaa kasteveteen, jolloin vasta sitten taivaan Isä ottaa silkohapsen tykönsä.  :eusa_pray:

Luin joskus Hedbergin kirjoittaman kirjan "Pyhän Kasteen Puolustus", jossa hän antoi selkeästi ymmärtää, että kastamaton vauva ei välttämättä pääse taivaaseen, jos hän kuolee kastamatttomana.
Jotta voidaan olla varmoja vauvan pelastuksesta, tarvitaan myös se, että joku ihminen vie vauvan kasteelle.
Itse en ole varma tuon opin oikeellisuudesta ja epäilen sitä, vaikka Hedberg muuten kuuluu kunnioittamiini uskon miehiin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #81 : 16.04.21 - klo:17:05 »
On aivan eri asia varmistaa lapsensa pelastus viemällä hänet kasteelle kuin uskoa, että kuolleena syntyneet tai muuten kastamattomat ’heitetään suoraa päätä tuliseen järveen’.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #82 : 16.04.21 - klo:17:30 »
No eikös taivaan Isä sitten heitä ilman pyhää sakramenttia kastetta kuolleet silkolapset suoraa päätä tuliseen järveen rikkaan miehen osatovereiksi yhdessä muiden syntisten kanssa?   :017:

Tosin esim. helluntailaisuudessa silkohapset ovat sikiämisestään lähtien perisynnittöminä taivaan Isälle otollisia sellaisinaan jos kuolevat vaikkapa synnytyksessä. :eusa_pray:

Otin tämän tähän uudelleen.
Minulla oli tarkoitus tuoda esille se että meidän kannattaisi keskittyä siihen missä itse olemme,
mitä meille kuuluu, minne olemme menossa....tuliseen järveen vai iankaikkiseen iloon?
Meille on valmistettu pelastusmahdollisuus yksin Jeesuksen kautta, uskomalla Häneen,
ristinkuolemaan meidän syntiemme edestä.
Tämän Jumala on meille armossaan ja rakkaudessaan mahdollistanut.
Uskossa kilvoittelu on sitä että annamme Jeesuksen olla pelastajamme.

Mitä hyödyttää vääntää hirveästi ajatuksia siitä mitä Jumala on valmistanut
syntymättömille lapsille?
Ja yleensäkään sellaisista muistakaan asioista joille me emme mahda yhtään mitään.

Miten se alkoholistin rukous menikään...Suokoon Jumala viisautta toimia niissä asioissa
missä jotain voimme...siis mukaan lukien esirukous...ja tyytyminen ja tyyntyminen siihen
mille emme mitään voi.
No, tuo oli "oma sovellukseni" tähän tilanteeseen.

Toki hyvä että on keskustelua, se avartaa ja antaa ymmärrystä, ja olkoon rakentavaa....
sitä se ei suinkaan aina ole ollut.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #83 : 16.04.21 - klo:21:17 »
Hyvä kirjoitus Vn:ltä.
Tuo kastamattomien lasten kohtalo voi kovastikin vaivata varsinkin niiden lasten vanhempia, joilla on tietty kastenäkemys.




Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #84 : 16.04.21 - klo:22:56 »
Tuo kastamattomien lasten kohtalo voi kovastikin vaivata varsinkin niiden lasten vanhempia, joilla on tietty kastenäkemys.
Aamen! Tiettyyn kastenäkemykseen kuuluu perisynnin liottaminen pyhään kasteveteen, sillä taivaan Isä ei ota tykönsä perisyntistä vauvaa. Eikö olisi järkevää hätäkastaa myöhäisaborteissa elävinä syntyneet vauvat, jotka jätetaan kuolemaan itsekseen ennen kuin heidät heitetään polttouunin? Taivaskin täyttyisi siten nopeammin.  :eusa_pray:

Lähteet

Suomen evankelis-luterilainen kirkko-Hätäkaste
https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/H%C3%A4t%C3%A4kaste

Suomen evankelis-luterilainen kirkko-Hätäkasteen kaava
http://kirkkokasikirja.fi/toim/01b_hatakaste.pdf

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #85 : 17.04.21 - klo:07:13 »
Tiettyyn kastenäkemykseen kuuluu perisynnin liottaminen pyhään kasteveteen, sillä taivaan Isä ei ota tykönsä perisyntistä vauvaa.

Opintosi niin perisynnin kuin kasteen kohdalla ovat pahasti kesken. Kommenttisi eivät pohjaa tietoon vaan pinnallisiin ennakkoluuloihin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #86 : 17.04.21 - klo:22:58 »
Aamen! Tiettyyn kastenäkemykseen kuuluu perisynnin liottaminen pyhään kasteveteen, sillä taivaan Isä ei ota tykönsä perisyntistä vauvaa. Eikö olisi järkevää hätäkastaa myöhäisaborteissa elävinä syntyneet vauvat, jotka jätetaan kuolemaan itsekseen ennen kuin heidät heitetään polttouunin? Taivaskin täyttyisi siten nopeammin.  :eusa_pray:

Lähteet

Suomen evankelis-luterilainen kirkko-Hätäkaste
https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/H%C3%A4t%C3%A4kaste

Suomen evankelis-luterilainen kirkko-Hätäkasteen kaava
http://kirkkokasikirja.fi/toim/01b_hatakaste.pdf
[/quote  ]


Jätin täl kertaa vastaamatta.


Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #87 : 18.04.21 - klo:13:44 »
Luin joskus Hedbergin kirjoittaman kirjan "Pyhän Kasteen Puolustus", jossa hän antoi selkeästi ymmärtää, että kastamaton vauva ei välttämättä pääse taivaaseen, jos hän kuolee kastamatttomana.
Evankelisen herätysliikkeen perustaja luterilainen pappi Fredrik Hedberghän noudatti luterilaisen kirkon linjauksia kirjassaan "Pyhän kasteen puolustus", joka on yksi Hedbergin merkittävimpiä teoksia.  :eusa_pray:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #88 : 18.04.21 - klo:14:23 »
Opintosi niin perisynnin kuin kasteen kohdalla ovat pahasti kesken. Kommenttisi eivät pohjaa tietoon vaan pinnallisiin ennakkoluuloihin.
Toki noinkin, mutta herännäisyys eli körttiläisyys on Suomen ev.-lut. kirkon sisäinen herätysliike, joka noudattaa kirkon linjauksia niin perisynnin kuin kasteenkin kohdalla, joiden mukaan taivaan Isä ei ota tykönsä perisyntistä vauvaa ilman pyhää kasteen sakramenttia. Siksi hätäkaste tehdään, jos vauvan pelätään kuolevan eikä pappi pääse heti toimittamaan pyhää kasteen sakramenttia, joka pesee puhtaaksi kaikesta synnistä, jotta taivaan Isä ottaisi vauvan tykönsä. Katekismuksen mukaanhan "Kastevesi on tavallista, puhdasta vettä. Jumalan sanaan liitettynä se on pelastavaa vettä, sillä se pesee meidät puhtaaksi kaikesta synnistä."

"MITÄ PERISYNTI ON?

Se on se synti, {1}jonka me olemme perineet Aadamilta, {2}meidän koko inhimillisen luontomme täydellinen turmeltuneisuus. Meidän luontomme on näet nykyisin turmeltunut ja menettänyt luomisessa saadun alkuvanhurskautensa, taipuvainen ja halukas kaikkeen pahaan {3}ja kadotustuomion alainen.
 
157) Ps. 51:7. Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
 
158) Joh. 3:6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
 
159) Room. 7:18. Minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää.
 
160) 1. Moos. 8:21. Ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka.
 
161) Ef. 2:3. Ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin.
 
1. Perisynti ei ole sellainen siveellinen tila, joka olisi hankittu elämämme aikana, se ei ole syntynyt epäsuotuisista kasvuympäristöistä ja huonoista vaikutteista, vaan se on meillä synnynnäisenä (157) heti yksilöllisen olemassaolomme alusta saakka. Syntisistä vanhemmista syntyneinä me olemme syntisiä jälkeläisiä (158). Siksi, että olemme vanhempiemme välityksellä perineet tämän synnin Aadamilta asti, sitä kutsutaan myös vanhaksi Aadamiksi (kysymys 294). –
 
2. Tämä synti ei ole mikään meidän tekemämme teko, vaan sellainen tila ja sisäinen olosuhde, jossa me luonnostamme olemme, verrattavissa vanhemmilta perittyyn sairauteen. Se on koko inhimillisen luontomme täydellisen turmeltunut, pilaantunut ja syntinen tila. Tässä tilassa meillä ei enää ole ruumiin alkuperäistä voimaa eikä terveyttä, ei ymmärryksen eikä tahdon alkuperäistä täydellisyyttä eikä myöskään sydämen eikä sielun alkuperäistä pyhyyttä eikä puhtautta. Niin kuin vesilasiin sekoitettu myrkkypisara muuttaa lasin sisältämän veden kauttaaltaan myrkylliseksi, samoin Aadamin ja Eevan tekemä ensimmäinen synti myrkytti heidän koko olemuksensa, ja heistä syntyneet lapset perivät tämän syntisen olemuksen. Näin ollen ihminen ei enää ole olemukseltaan hyvä eikä vanhurskas, ei pyhä eikä täydellinen (159), vaan paha ja yksinomaan pahaa kohti suuntautunut (160). –
 
3. Me emme siis enää ole sellaisia, jollaiseksi Jumala alussa teki ihmisen ja jollaisia Hän tahtoo meidän olevan (135 ja 136). Tämä syntinen tila, jossa havaitsemme luonnostamme olevamme, alistaa meidät Jumalan tyytymättömyyden ja vihan alle (161).
 
4. Kaikki ihmiset ovat lihasta syntyneinä perineet tämän synnin (158). Ainoa poikkeus on itse Kristus, joka on ainoa ihminen, joka on siinnyt saastattomasti (284).
 
5. Tämä perisynti on kaikkien tekosyntien alkulähde (160 ja 162: koska sydän on paha, pahat ajatukset syntyvät siinä).

Lähteet

Suomen ev.-lut. kirkko - Perisynti https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Perisynti

Suomen ev.-lut. kirkko- Kaste https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Kaste

Suomen ev.-lut. kirkko-Katekismus-Pyhä kaste http://katekismus.fi/sakramentit/34.html

OK Koehlerin katekismusselitys 1-351 plus liite, luonnos (OPETUKSET, KATEKISMUS) https://www.gen.fi/ok-1-351.html


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #89 : 19.04.21 - klo:00:06 »
Tässähän saattaisi tyhmempi kuvitella, jotta hän henkilökohtaisesti, siis henkilönä, olisi perin pettynyt

1. l'uterilaisuuteen

2, ei yhtään pettynyt vaan pitäisi yleistä  :031:  lyshtiä

3.  throllausta harejoittaisi

4. ylishummaan vähän tietäisi  :icon_cool:  mikä järkiään on pahempi kuin
 a) ei mikään tieto
  b)  rhunzas tietous kuten theoloogiset opinnot paikassa josta nuoruudessani varsin varoireltiin olevaksi
        ssssaaatanan shynagoga  vaan johon siltikin hairahti aszskeleeni


        weljet ja sisareni foorumioloissa;


        Hän on hauzka, 


        mutta armias Luoja  sen armahtakoon että toteen:

        eihän hän vissiiin ole muuta kuin   :kieli:    mutta sellaisena

       hän silkohapsi
       armosta huvittaja
       tai huvittava

      ehkei maan suola
      tai varsinainen mauste   
      loizhtava naurun aihe
      kovazhti hauzhka




Minä etsin aina ensimmäisenä     :031:    luterilaisen!   Sitten, kerro vitsi. 



 







       
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.