Kirjoittaja Aihe: Hurmos  (Luettu 21254 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa veli

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 3
Hurmos
« : 11.04.06 - klo:22:18 »
Onko hurmoskokemuksia nykypäivänä? Miten se ilmenee? Voiko körtti joutua sen valtaan ja esim. heilutella käsiään seuroissa?

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Hurmos
« Vastaus #1 : 11.04.06 - klo:22:27 »
*blink* käsien heiluttelu hurmosta? vai tarkoititko ehkä sellaista "helluntailaismenoa", jossa porukka jankuttaa jotain kertosäettä silmät kiinni, kädet kohti taivasta? Se on vain osa sitä hurmosta. Yleensä siihen kuuluu myös vähintään "kielilläpuhumista" eli ulkopuolisen korvissa siltä, että osa porukasta höpöttää omiaan siansaksalla. Tuo on perinteisen helluntailaisuuden parissa olevaa hurmosta.

Sitten uudempi 90-luvulla Suomeen rantautunut hurmos oli "nauruherätys", jossa hurmos esiintyi hillittömänä ja täysin kontrolloimattomana nauruna. Onneksi se aika on ohi! Olin 90-luvun puolessa välissä siinä mukana. Silloin myös "juovuttiin Hengessä" eli tilaisuuden aikana porukka alkoi käyttäytymään (oksentamista lukuunottamatta) kuin kunnon kapakkaillan jälkeen. Siinä sitten pitäisi vielä hoiperrella ja olla kohtuullisen asiallinen... eiks niin?

Yksi hurmoksen muoto - joka nykyään on muuten aika yleinen - on kaatuminen. Siinä vain sakki kellahtaa nurin kuin myrskytuulen puhaltamana. 90-luvulla siitä opetettiin, että sillä Jumala haluaa parantaa ihmisen sisintä (sisäinen parantuminen taisi olla termi - miksi mitään ei näkynyt moisesta parantumisesta enää viikon päästä?).  

Tuossa nyt oli jonkinlainen kevyt läpileikkaus tämän päivän "kristilliseen" hurmokseen. En ole törmännyt körttiseuroissa, mutta en ole kyllä paljoa nähnyt tämän paikan seurojen ulkopuolella olevaa.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Hurmos
« Vastaus #2 : 11.04.06 - klo:22:28 »
Tunnustan, että joudun joskus hurmoksen valtaan ja heiluttelen käsiäni musiikin tahtiin. Sitten huomaan touhuni ja istun hiljaa häveten tekosiani.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Hurmos
« Vastaus #3 : 11.04.06 - klo:22:35 »
Minä olen ollut hurmoksessa 17.6.2003 illansuussa noin kolmen tunnin ajan. The Boss (Bruce Springsteen, jos joku nuorempi ei tiedä) Olympiastadionilla veti kaikista parhaan gospel-keikan. :lol:häh-hää
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa veli

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 3
Hurmos
« Vastaus #4 : 11.04.06 - klo:22:40 »
En ole koskaan joutunut/päässyt hurmokseen ts. ei ole omia kokemuksia. Olen kyllä ollut tilaisuuksissa missä ihmiset ovat siinä tilassa, kyllä se tuntuu...? Joku on ilmaissut sen, että silloin ihminen "Täytyy Pyhällä Hengellä"(karismaattisten määritelmiä)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Hurmos
« Vastaus #5 : 12.04.06 - klo:11:44 »
Paras lukemani kuvaus hurmoksesta on kirjassa Populäärimusiikkia Vittulanjängältä. Siinä pojat tamppaavat Laestadiuksen mäen suksillaan kovaksi (pitkä, yksitoikkoinen ja rytmikäs liike) ja laskiessaan rinteen alas kokevat rikkovansa äänivallin (menettävät todellisuudentajunsa). Jalkojen tömistely kuuluu Maa on syntinen laulu -elokuvankin mukaan lestadiolaisten hurmokseen. Heitähän kutsutaan juuri hurmoksellisen perinteensä takia hihhuleiksi. Animismissa hurmos saavutetaan tunteja kestävällä rummutuksella ja tanssilla.

uskova

  • Vieras
Hurmos
« Vastaus #6 : 22.10.06 - klo:23:10 »
Hurmos / hurmio on raamatullista. On väärää hurmosta joka ilmenee palvoessa epäjumalia ja oikeanlaista joka ilmenee palvoessa elävää Jumalaa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.

Pietarikin oli hurmoksissa ja näki näyn :)

Nauru on hyvä asia toisekseen, jopa hillitsemätön mutta eläinten äänet eivät kuulu asiaan. Pyhä Henki vaikuttaa ilon.

Kielilläpuhuminen on raamatullista, mutta on niitä opetuksia joiden kautta ihmiset rupeavat puhumaan tosiaan siansaksaa. Raamatussa on varmaankin neljänlaista kielilläpuhumista: Kaikkia maailman kieliä, ylistystä, profetaalista ja sitten salaisuuksia Hengessä.

Kaikissa raamatun esimerkeissä Pyhällä Hengellä täyttymiseen kuului ilmiöitä, joko kielilläpuhumista tai profetointia yleisimmin. Jopa eräs halusi ostaa voiman, että kun hän laskee kätensä ihmisten päälle, he täyttyvät Pyhällä Hengellä. Jotain niin suurta ja näkyvää siinä oli.

Toisekseen, jos Pyhällä Hengellä täyttymiseen ei kuulu tuntemuksia, miten apostolit olisivat tienneet, milloin lähteä liikkeelle? Sanoihan Jeesus: "odottakaa".

Raamatussa käsien kohottamisesta sanotaan:

Lainaus
1.Timoteuksen kirje:
2:8 Minä tahdon siis, että miehet rukoilevat, joka paikassa kohottaen pyhät kädet ilman vihaa ja epäilystä;


Kaatumisesta omia kokemuksia:

Yleensä en kaadu, ennen olin vastaan niitä kaatumisilmiöitä. Tapani mukaan sitten laskin käteni erään sisaren päälle rukoillen hänen puolestaan, koska raamattu sanoo:

Lainaus
17. Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
18. nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."

Markuksen evankeliumi luku 16

Yhtäkkiä sisaren jalat menivät alta ja hän rupesi nauramaan vaikka oli kauhean apaattinen yleensä. Ei ollut musiikkia, kielilläpuhumista eikä mitään. Vain rauhallinen rukoushetki mutta sisar sattui olemaan seisaallaan sillä hetkellä. Ihmettelin, mutta täytyin itsekin Pyhällä Hengellä niin etten enää epäillyt vaan olin iloinen täynnä luottamusta Jumalaan ja suurin haluni kirkastaa Herraamme Jeesusta Kristusta. Autoin sisaren ylös ja sanoin yhtäkkiä: "Annetaan Pyhän Hengen koskettaa sinua uudestaan". Se oli ihmeellistä, kertakaikkiaan! Ei kuulunut tälläisen jäykän uskovan tapoihin sanoa noin. Taas kävi sama. Vielä kolmannen kerran.

Halasimme toisiamme ja nauroimme yhdessä kiittäen Isää Jumalaa Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä. Ihmettelimme jälkeenpäin, ja kysyin: "No, miltä se tuntui? Miksi kaaduit?"

Vastaus tuli: "Se oli ihmeellistä! Tuntui, kuin Jumala olisi tullut niin, niin lähelle ja osoittanut rakkauttaan. Se oli niin ihmeellistä ja hienoa, ettei hetkeen millään muulla ollut väliä ja unohdin, että oli jalat joilla seistä".

Ei mitään, mikä voisi suggeroida. Tavallinen, kahdenkeskeinen rukoushetki.

Tuota alkoi tapahtua jatkuvasti, jopa niissä piireissä joissa oltiin karismaattisuutta ja ilmiöitä vastaan, esim. parin adventistin kanssa rukoillessa. Ei mitään suggeroivaa.

Tunnelman luomisesta:

Jotkut luovat iloista ja vapaata tunnelmaa iloisella ja vapaalla laululla tai puheella, koska siellä missä Herran Henki on, siellä on vapaus. Jotkut taas luovat uneliasta, surullista ja varauksellistakin tunnelmaa, jossa ihmisen vapaus Jeesuksessa väistyy ja Lakihenkinen uskonnollinen ilmapiiri saa vallan. Jälkimmäinen on väärin, sitä ei saisi olla uudessa liitossa. Sanoohan raamattu Hengen hedelmistä. Uneliaisuus, surullisuus, varauksellisuus ja vapaudettomuus eivät kuulu niihin.

Voi, kuinka minä janoankaan yhtenäistä uskovien yhteyttä, joissa on todellinen sydänten yhteys eikä opeista enää kiistellä vaan tehdään parannusta ja uskotaan evankeliumi!

Myöskin armolahjat kuuluvat nykyaikaan, missään päin raamattua ei sanota että ne ovat loppuneet. Monet käyttävät sitä kohtaa perusteena niiden loppumiselle, jossa sanotaan että "nämä lakkaavat kun täydellinen tulee". Täydellinen ei vielä ole tullut. Täydellisyys tulee vasta, kun tulee ylösotto.

Kaatumisilmiössä on ongelma. Jotkut ihmiset kaatuvat suggeroinnin voimasta, jotkut työnnetään nurin ja jotkut kaatuvat koska muutkin kaatuvat tai he luulevat että heidän kuuluu kaatua. On sitten tilanteita, joissa kaatuminen on mitä suuremmin siitä johtuvaa, että ihminen täyttyy Pyhällä Hengellä. Jumala ei kaada ketään. Ihmisruumis vaan sattuu olemaan niin heikko, ettei pysy pystyssä Jumalan täyttäessä Hänet voimallisesti.

Useimmiten kun rukoilen ihmisten puolesta ja he kaatuvat, Jumala monesti ilmoittaa minulle kun he kaatuvat kaatumisen vuoksi. Kerron heille, että seiskää pystyssä että voin rukoilla.

Parantumisiakin tapahtuu, eikä siinä tarvita kuin rukous tai joskus vaan käskysana. Raamattu puhuu siitä, miksi rukouksiin ei tule vastauksia jos ei tule:

Lainaus
11:24 Sentähden minä sanon teille: kaikki, mitä te rukoilette ja anotte, uskokaa saaneenne, niin se on teille tuleva.

16:17. Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
16:18. nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."

Markuksen evankeliumi

Lainaus
9:22 Silloin Jeesus kääntyi, näki hänet ja sanoi: "Tyttäreni, ole turvallisella mielellä; sinun uskosi on tehnyt sinut terveeksi." Ja sillä hetkellä nainen tuli terveeksi.

13:58 Ja heidän epäuskonsa tähden hän ei tehnyt siellä monta voimallista tekoa.

17:20 Niin hän sanoi heille: "Teidän epäuskonne tähden; sillä totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran, niin te voisitte sanoa tälle vuorelle: 'Siirry täältä tuonne', ja se siirtyisi, eikä mikään olisi teille mahdotonta." (katsokaa edellinenkin jae)

21:21 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa ettekä epäilisi, niin ette ainoastaan voisi tehdä sitä, mikä viikunapuussa tapahtui, vaan vieläpä, jos sanoisitte tälle vuorelle: 'Kohoa ja heittäydy mereen', niin se tapahtuisi.

21:22 Ja kaiken, mitä te anotte rukouksessa, uskoen, te saatte."

Matteuksen evankeliumi

Lainaus
3:16 Ja uskon kautta hänen nimeensä on hänen nimensä vahvistanut tämän miehen, jonka te näette ja tunnette, ja usko, jonka Jeesus vaikuttaa, on hänelle antanut hänen jäsentensä terveyden kaikkien teidän nähtenne

Apostolien teot

Huomatkaa: usko jonka Jeesus vaikuttaa.

Jaakobin kirje:
4:3 Te anotte, ettekä saa, sentähden että anotte kelvottomasti, kuluttaaksenne sen himoissanne.

Usko on tärkeää! Uskon vaikuttaa Jeesus itse, sentähden, luokaa katseenne Häneen joka on uskon alkaja ja täyttäjä. Nuo merkit eivät seuraa niitä, jotka eivät usko. Armolahjat toimivat näinä päivinäkin.

Olen saanut omin silmin nähdä suuria.

Olin Jussi Brummerin kokouksessa, jalkani kasvoi n. 3cm silmissä. Kaksi lääkäriä on vahtinut JB: n työtä pidemmän aikaa ja JB korostaa, että ihmeet tapahtuvat Jeesuksen armosta. Sielläkin tapahtuu kaatuilua, vaikkei mitään hurmosjuttuja yleensä olekaan.

Kerran rukoillessani yksin ja pyytäessäni ruumiillista parantumista, erikoinen lämpö tuli polviini ja polvet parantuivat pitkäaikaisesta vammastaan.

Kerran lähti vatsatauti kertaheitolla juuri alettuaan. Toisena kertana angiina lähti ilman lääkkeitä heti, kun puolestani oli rukoiltu.

Erään kerran lähes kuuro korva parani, kun rukoilin erään puolesta.

Toisena kertana käskin demonia jättämään naisen, joka oli yhteydessä miesvainajaansa niinsanotusti, eli vainajahengen kanssa tekemisissä. Kaikki skitsofreniset oireet väistyivät eikä ongelmia enää pitkään aikaan. Samalta naiselta lähti vatsahaava samalla kertaa. Nykyiseltä mieheltään parani selkäkivut. Tuolla kyseiselle naisella paranee aina kivut ja sairaudet kun hänen puolestaan rukoilee, lapsenuskon tähden. Nykyään ei tarvitse tutut särkylääkettä, koska aina kun on kipua, Jumala parantaa heidät.

Kilpirauhasen vajaatoiminto parani eräältä veljeltä. Psyykelääkkeet joita syönyt 80-luvun alusta asti, loppuivat kesken eikä enää käyttänyt koska Jumala on parantanut hänet.

Eräässä kokouksessa naisen kuuro korva parani, kuurona n. 20 vuotta. Myöskin rampa oli parantunut vähän aikaa siitä ja todisti, lääkärintodistuksetkin. Sydäntautinen parani.

Jeesuksen nimi kirkastuu! :D

Jumalan kirkkaus ei vaan ole siinä mittakaavassa täällä kun apostolien tekojen aikana, mutta piakkoin on.

Siunausta rakkaat sisaret ja veljet :)

ps. Paavo on muuten hyvä tyyppi, alenevassa polvessa mun esi-isä :) sai kerran neuvon Jumalalta eräälle kävelymatkalleen kielilläpuhumisen ja tulkitsemisen kautta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Hurmos
« Vastaus #7 : 23.10.06 - klo:08:45 »
jaaha!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Hurmos
« Vastaus #8 : 23.10.06 - klo:10:57 »
Siinäpäs perusteellinen selvitys.  =D>
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Hurmos
« Vastaus #9 : 23.10.06 - klo:11:29 »
Sanoisin, että just juu. On vaikea selvittää itselleen, oliko tuo edellä oleva pitkä juttu tehty ihan tosissaan?
Acta, non verba.

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Hurmos
« Vastaus #10 : 23.10.06 - klo:14:27 »
Kyllä uskovat on aina tosissaan, kun puhutaan "niistä asioista".  :P

Poissa Pengu

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Hurmos
« Vastaus #11 : 23.10.06 - klo:14:54 »
Noh noh, eipäs moitita, jos joku tosissaan kirjoittaa. Tuleehan meidän hyväksyä myös julistus, vaikkemme samaa mieltä olisikaan. Huumori on hyvä tapa tulkita maailmaa, mutta toisin kun voisi luulla, on sarkasmi huumorin vastakohta eikä sillä tavalla kyllä paranneta maailmaa yhtään, aiheutetaan vain yhä syvempää polarisoitumista.

Poissa Pengu

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Hurmos
« Vastaus #12 : 23.10.06 - klo:14:58 »
ja siis joku kysyy, miten tämä huumori vs sarkasmi-juttu liittyy tähän, kysyy hyvän kysymyksen johon voi olla vaikea löytää vastausta. Ehkä se on sitten minun julistustani. Pointtini lähinnä oli se, että jos joku tekee tosissaan jotain, ei hänelle saa sarkasmilla vastata, koska se on vasta-argumentointia huomattavasti inhottavampi tapa kertoa olevansa eri mieltä.
Sori, jos olen sekava.

Poissa Juho A.

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 239
    • http://www.juhoasikainen.pp.fi
Hurmos
« Vastaus #13 : 23.10.06 - klo:15:13 »
"Kerran lähti vatsatauti kertaheitolla juuri alettuaan."

Totta tosiaan. Moderni lääketiede kavahda!
Rooliinsa tykästynyt taivaanrannanmaalari

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Hurmos
« Vastaus #14 : 23.10.06 - klo:15:22 »
Hurmos on ihan todellinen asia, ihmisellä on kyky hurmioitua. Kaikki ei toki ole Pyhän Hengen vaikutusta. Voisi kuvitella, että jonkin rock-konsertin hurmoksen keskellä Pyhä Henki saattaa vaikuttaa selväjärkisen todellisuustajun säilymisen. Hurmoksessa kokee kai asioita, jotka sen päätyttyä eivät enää olekaan totta. Niitä voi kuitenkin pitää mielessään elämän suuntaa ohjaavina kokemuksina. Tätä kai samanismikin suurelta osaltaan on. Sarkasmin sijaan kannattaa miettiä, millaisen sanoman eri kertomukset hurmoksellisuudesta sisältävät. Jos Jeesusta kiitetään sekavasti mutisten, kannattaa varmaan toistaa se selväsanaisesti. Tulkkeja Paavalikin taisi kaivata.