Kirjoittaja Aihe: Hurmos  (Luettu 21255 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Hurmos
« Vastaus #15 : 23.10.06 - klo:17:01 »
Uskonnollinen hurmos tuntuu minusta jotenkin pelottavalta. En oikein osaa eritellä miksi, mutta jotenkin kavahdan sellaista. En ole koskaan itse kokenut uskonnollista hurmosta, eikä muutenkaan ole omia kokemuksia asiasta, joten ennakkoluuloinen taidan siis olla.
Eräänlaista hurmosta olen kyllä kokenut esim. rock-konserteissa, jos sitä nyt voi hurmokseksi kutsua. Kun ei keskity muuhun kuin soittavaan artistiin ja musiikkiin -elää hetkessä.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Hurmos
« Vastaus #16 : 23.10.06 - klo:20:48 »
Varmaan olisi paikallaan muistuttaa, että herännäisyyteenkin kuului (kuuluu?) sen alkuaikoina aika kovakin hurmoksellisuus. Muistelen, että se oli tosin niin, että Pohjanmaalla oltiin vakavampia (tässäkin asiassa ;)), kun taas täällä Savossa vaikutti enemmän hurmoksellisuus. En malta tässäkään olla mainitsematta sitä heinäpeltojuttua, kun olen siitä kunnasta kotoisin ja kaikki  kotiseutukirjat pursuaa sitä niin, että tulee jo korvista ulos. Elikkäs ihmisiä kaatui kesken heinätöiden Pyhän Hengen vaikutuksesta. En muista oliko siinä peräti kielillä puhumista, mutta keskeinen tapahtuma Savon herännäisyydessä kuitenkin.

No, itse en ole koskaan hurmoksessa ollut, olen "vain" kasvanut pikku hiljaa herännäisyyteen sisälle. Kerran olen ollut sellaisessa helluntailaisten tilaisuudessa, jossa edessäni istuva meni ilmeisesti hurmokseen, kädet heiluivat jne. Myös joidenkin muiden kohdalla kävi niin. Kun tajusin tilanteen, niin oli siinä hymyssä pitelemistä. Siis ei pitäisi olla epäluuloinen, mutta jotenkin tuli niin outo ja vähän vaivautunut olo siinä katsellessa. Onneksi meitä oli muitakin. No, se on vain merkki, että minulla on vielä oppimista.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Hurmos
« Vastaus #17 : 23.10.06 - klo:22:24 »
Lainaus käyttäjältä: "Laura"
Uskonnollinen hurmos tuntuu minusta jotenkin pelottavalta. En oikein osaa eritellä miksi, mutta jotenkin kavahdan sellaista. En ole koskaan itse kokenut uskonnollista hurmosta, eikä muutenkaan ole omia kokemuksia asiasta, joten ennakkoluuloinen taidan siis olla.


Sama täällä. Jotain pelottavaa siinä on minustakin. Hurmioituneista ihmisistä ei oikein tiedä, mitä ne tekevät seuraavaksi.

Tuolla maallisemmissa piireissä ihmiset ovat naureskelleet eräälle tietylle hengelliselle yhteisölle, jonka tilaisuuksista joku on laittanut videopätkiä YouTubeen. Minäkin kävin mielenkiinnosta katsomassa pari pätkää. En rupea pilkkaamaan mitään enkä ketään, mutta sen verran sanon, että hieman epäilyttävältä se meno minusta näytti. Jotenkin sitä luulisi, että Jumalalta peräisin oleva hurmos olisi jollain tavalla "hienostuneempaa" kuin näiden karismaattisten liikkeiden tapahtumissa esiintyvä huuto ja mellastus. Mutta en tiedä. Luultavasti olen väärässä.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Hurmos
« Vastaus #18 : 23.10.06 - klo:22:28 »
Et ole?!... en ole jumala vaan syntinen paska kuten Sinäkin, mutta nämä nk.hurskaat ihmiset tekevät itsestään jumalan, jotka kaikkivaltiasta, kaikkitietävää ja luomisen Jumalaa ryhtyvät pitämään juoksupoikajumalana. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Hurmos
« Vastaus #19 : 23.10.06 - klo:22:40 »
Ei me muut sitä kokemattomat pystytä sanomaan, miltä se hurmos tuntuu ja itse ainakin yritän varoa arvostelemasta sitä. Henkilö itse voi tuntea vaikka mitä ja me olla väärässä. En tiedä. Toisaalta mietin, että mistä me voimme tietää, onko joissakin liikkeissä esiintyvä hurmos "oikeaa". Voihan joku arvostella heränneitä siitä, että he eivät näytä uskoaan ja että he vaipuvat maan alle, vaikka pitäisi toimia. Siis en tarkoita näyttelemistä, vaan ylipäätään sitä, että harva meistä voi sanoa olevansa oikeaa mieltä ja aatetta. Kenenkään tapaa uskoa ei pitäisi arvostella, silloin liikutaan sen verran herkällä alueella, että saadaan helposti tuhoa aikaan. Hurmoksellisuus on ko. henkilölle varmasti merkitsevää ja ei me voida arvostella sitä sillä perustella, että emme itse koe samaa.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Hurmoksesta tulee mieleen ihme, ihmeitä on...
« Vastaus #20 : 23.10.06 - klo:22:43 »
Hurmoksesta tulee mieleen ihme, ihmeitä tapahtuu, ihmeitä on. Jotkut ihmiset parantuvat myös ilman laillistettua lääkäriä. Mutta ihmeet eivät ilmeisesti ole - ainakaan aina - tilattavissa. Moni ihminen jää myös parantumatta, vaikka saarnamiehiä ja sananselittäjiä häärii ympärillä.

   Ihmeitä kumminkin on, on ainakin sellaista mikä ei ole heti eikä huomenna selitettävissä.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Hurmos
« Vastaus #21 : 23.10.06 - klo:22:55 »
elämä, rakkaus, sosiaalisuus, pienen lapsen syntymä, avoimuus, kysely, mumman ja paapan kanssa keskustelu, ihmettely luonnon ihanuuksia ja yms.  ovat ihmeitä. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Myös ne..
« Vastaus #22 : 23.10.06 - klo:23:01 »
Myös ne, Juhani, ne ovat ihmeitä joita luettelit. Ihmeitä myös tosiaan tapahtuu monin paikoin, ihme ei ole sidottu paikkaan, aikaan eikä hengelliseen tilaisuuteen. Ihme voi myös kaikessa ihmeellisyydessään olla hyvin tavanomaista, emme ole vain osanneet katsoa.

   Ihanaa kun voimme ihmetellä.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Hurmos
« Vastaus #23 : 23.10.06 - klo:23:20 »
Amen. :wink: ihmettely suattaa olla nörttikörttien "sairaus". :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

saastamoinen

  • Vieras
Re: Hurmoksesta tulee mieleen ihme, ihmeitä on...
« Vastaus #24 : 24.10.06 - klo:12:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Hurmoksesta tulee mieleen ihme, ihmeitä tapahtuu, ihmeitä on. Jotkut ihmiset parantuvat myös ilman laillistettua lääkäriä. .

Aikanaan lääkärikoulussa opetettiin tyyliin, että taudeilla on yleensä tapana parantua hoidosta huolimatta.
Tähän opetukseen on syynä se, että ihmisessä on luonnostaan niin vasta-aineita kuin järjestelmiä, jotka tappelevat taudinaiheuttajia vastaan. Ihmiskeho on itseäänkorjaava, eikä aina tarvita yliluonnollista syytä siihen, miksi joku parantuu. Voisipa ihan sanoa, että Kaikkivaltias on tehnyt ihmisestä tälläisen, ettei joka käänteessä tarvitsisi sen henkeä pelastaa tautien kourista.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Hurmos
« Vastaus #25 : 24.10.06 - klo:13:40 »
Se on siinä. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Myös ne..
« Vastaus #26 : 24.10.06 - klo:16:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Ihanaa kun voimme ihmetellä.


Elämänaikana olen kokenut yhden ihmeen eli vaikeasta syövästä parantumisen ilman lääketieteellisiä toimenpiteitä. Niin voi tapahtua,kun kysymyksessä on ihminen.

Enpä ole kokenut hurmiota muuten kuin naisten osalta. Naiseen voi olla hurmioituneen rakastunut. Olen ollut niin kolme kertaa elämäni aikana. Toisaalta hurmioitumisen jälkeinen pettymys saattaa olla kova pala. Senkin olen kokenut. Yleensä odotamme läheisiltämme enemmän kuin mihin ikinä itse pystyisimme.
Acta, non verba.

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Hurmos
« Vastaus #27 : 24.10.06 - klo:18:39 »
Pasi K. ja Hurmos on parasta hurmosta!

http://www.pasikhurmos.com/bandi.html

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Re: Myös ne..
« Vastaus #28 : 25.10.06 - klo:13:08 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Naiseen voi olla hurmioituneen rakastunut. Olen ollut niin kolme kertaa elämäni aikana. Toisaalta hurmioitumisen jälkeinen pettymys saattaa olla kova pala. Senkin olen kokenut.

Näin se on, muuten, hengellisenkin hurmioitumisen kanssa. Tämä tiedettiin jo varhaisessa körttiläisyydessä.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Hurmos
« Vastaus #29 : 25.10.06 - klo:13:14 »
Miksi hurmoksellisuutta ja sentyyppistä tulee ilmi vain tietyissä uskonnollisissa liikkeissä? Miksei nykyherännäisyydessä ole koskaan hurmoksellisuutta? Onko hurmoksellisuus aina todella Pyhän Hengen luomaa vai voiko ympäristön vaikutus ja ihmisen usko hurmoksellisuuteen, kaatumiseen, kielilläpuhumiseen, ym. saada ihmisen uskomaan, että se on Pyhän Hengen luomaa, vaikka se olisi vain ihmisen oman mielentilan hurmoksellisuutta?