Kirjoittaja Aihe: Se risti  (Luettu 10834 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Katriina

  • Vieras
Se risti
« : 18.07.08 - klo:12:09 »
- Huomasin että tuli äkkiä turhan kiire puolustautua kun Mahjong huomautti tuosta mikä kuuluu julkiselle foorumille....menin kaupoille ja mietin että minkähän tähden en voinut reilusti sanoa: Anteeksi - en vielä hallitse käytäntöjä, takuulla kirjoitan vielä monesti juttua joka ei ole tälle saitille sovelias - mutta tarkoitus ei ollut valittaa, vain antaa esimerkki, kun muuten en olisi saanut (taaskaan) vastausta, pelkäsin.

Totta on että alkuun jopa kyselin tyyliin onko tämä nyt sitten minulle tarkoitettu risti, ja aina sain saman vastauksen: Ei ole, sillä et sinä "kärsi Kristuksen tähden" etkä ottanut tuota - tuo kuuluu kenen hyvänsä elämään. No, sitten sitä alkoi hävetä koko ajatusta ja opettikin itsensä miettimään noin päin. No mitä siitä muuta seurasi kuin sen miettimistä että mikä se risti sitten on.... ja miksi se on tärkeä?

Minulla ei ole sille mitään raamatunkohtaa...mutta kaksi yhdessä. Ensimmäisessä Jeesus itse niin käskee tehdä...ja toisessa väki vetää herneet hänen puheistaan ja menee matkoihinsa suuttuneena....jolloin Jeesus kysyy niiltä opetuslapsilta, tähtovatko hekin lähteä. Pietari vastaa kysymyksellä: Minne me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat. Nämä yhdessä ja se "ristin puuttuminen" on tehnyt olon sitten surkeaksi.

On muutakin. Päivittäin on joutunut näkemään jo työssään niin paljon vaikeampia kohtaloita, että hävettäisi pitää omaansa minään ---etenkin kun se aivan selvästi sivusta seuraajille on ollut vaikeamman tuntuista kuin itselle.

Mutta: Jos olisi lupa ajatella noin yksinkertaisesti, niin sitten kaikki olisi kyllä hyvin ja niinkuin saa olla. Teistä oli hyvin paljon lohtua, ja jos joku viel jaksaa kirjoittaa niin ilolla luen.

Mahjong

  • Vieras
-se risti-
« Vastaus #1 : 18.07.08 - klo:12:38 »
Katriina kirjoitti:

Lainaus
Huomasin että tuli äkkiä turhan kiire puolustautua kun Mahjong huomautti tuosta mikä kuuluu julkiselle foorumille....


Julkisella foorumilla tarkoitin tätä Körttifoorumia kaikkine "saitteineen".Tätähän saa lukea koko tietoneella varustettu Suomen kansa, eikä koskaan tiedä, milloin on mennyt kirjoittamaan sellaista tietoa itsestään, josta tulee tunnetuksi vaikkapa kotiseudullaan. Aluksi en tiennyt tämän olevan julkinen ja kirjoitin kaikenlaista. Vahingosta viisastuu...Asiani eivät kuulu kenellekään...ja tässä taas kirjoittelen... :-?

Katriina

  • Vieras
Se risti
« Vastaus #2 : 18.07.08 - klo:16:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Mahjong"
Katariina kirjoitti:
Lainaus
Huomasin että tuli äkkiä turhan kiire puolustautua kun Mahjong huomautti tuosta mikä kuuluu julkiselle foorumille....

Julkisella foorumilla tarkoitin tätä Körttifoorumia kaikkine saitteineen.
Tätähän saa lukea koko tietokoneella varustettu Suomen kansa, eikä koskaan tiedä milloin on mennyt kirjoittamaan sellaista tietoa itsestään, josta tulee tunnetuksi vaikkapa kotiseudullaan. Aluksi en tiennyt tämän olevan julkinen ja kirjoitin kaikenlaista. Vahingosta viisastuu...Asiani eivät kuulu kenellekään...ja tässä taas kirjoittelen... :-?


No jaa. Eiköhän tuo nyt ole aika yleisesti tiedossa jokaisella  --- yleensä sitä omasta puolestaan osaa ratkaista sen,  mitä kertoo mitä ei. Toisten, eli lukijoiden puolelta katsellen tilanne ei enää niin yksinkertainen olekaan.

 Sori jos käsitin väärin, mutta vastaustasi oli vähän vaikeaa ymmärtää muuksi kuin nuhteeksi ja oikeutetuksikin. Ehkä olisi sinänsä hyvä olla vaikka puoli vuotta "oppilaana" ja katsella pidempään, millaiset teemat kuuluvat millekin foorumille --- ei jaarittelisi asiaa joka on toisista vaikka nyt kiusallisen henkilökohtainen.

Mutta itse teemasta: Kyllä tämä oli hyvä keskustelu itselleni, kiitos. Taidan sittenkin päätyä siihen että sitä ristiä edustaa "vaino tai vaimo" (joskaan, jos vm istuu kuuntelemassa, se ei ehkä kevene...) pikemminkin kuin sellainen elämänkohtalo, joka nyt vain tuli osaksi.

Ennätin tässä lukaista jotain muuta, ja siinä todettiin, että itse asiassa juuri se, mitä itse tekee/aiheuttaa toisille (vaikka nyt "rajaloukkaus" tällaisella saitilla) ja kiusaantuminen sitä, ja se että sitten no, ainahan sitä vähän nolostuu kun joku ojentaa, ja sen kantaminen on isompi juttu kuin jokin sairaus.... Tosiasia kun vielä on, että raskainta on ollut se mitä on siitä sitten saanut kuulla.  Usein arvelen, että oireet jaksaisi, mutta ihmisten asenteissa se kannettava löytyy.  Mutta siihen se tilaus alun perin oli.  Eikä ole vaarallista katsoa peiliin: Jos nyt joku onnistuu vähän minua nirhaisemaan niin mitä oletettavimmin minä olen sitä ennen tieten tai tietämättäni nirhaissut häntä.... tai jotakuta joka tapauksessa ja enköhän vain pahemmin.

Siinä sitä kantamista lopulta taitaa ollakin.

Se muuten on Katriina, ei Katariina....nimimerkki siis....

Mahjong

  • Vieras
-nirhauksia-
« Vastaus #3 : 18.07.08 - klo:17:38 »
Katriina kirjoitti:
Lainaus
Ehkä olisi sinänsä hyvä olla vaikka puoli vuotta "oppilaana" ja katsella pidempään, millaiset teemat kuuluvat millekin foorumille --- ei jaarittelisi asiaa joka on toisista vaikka nyt kiusallisen henkilökohtainen

Jälkiviisas on hyvä olla.

En tiennyt foorumin olevan julkinen, uusi tk. Turha selittää enempää, kun lienet plärännyt "saitin" sivuja. Itse kannan oman ristini, rajaloukatut pääsevät helpommalla, heillä on toisensa.

Katriina

  • Vieras
Re: -nirhauksia-
« Vastaus #4 : 18.07.08 - klo:21:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Mahjong"
Katrina kirjoitti:
Lainaus
Ehkä olisi sinänsä hyvä olla vaikka puoli vuotta "oppilaana" ja katsella pidempään, millaiset teemat kuuluvat millekin foorumille --- ei jaarittelisi asiaa joka on toisista vaikka nyt kiusallisen henkilökohtainen.

Jälkiviisas on hyvä olla.

En tiennyt foorumin olevan julkinen, uusi tk. Turha selittää enempää, kun lienet plärännyt "saitin" sivuja. Itse kannan yksin oman ristini, rajaloukatut pääsevät helpommalla, heillä on toisensa...


-Jestas, huomasin vasta että sinä olet vastatulleita kanssa. Sori, tarkoitin kyllä itseäni ja tarkoitan edelleen. Toisaalta voi tietty kysyä vaikka tuolla harjoittelusivustolla mitä saa ja mitä ei oikein saisi kirjoittaa minnekin...sen tässä voi vielä toteuttaa.

Se on muuten Katriina kahdella i:llä eikä Katrina...siis tuo nimimerkki....

Mahjong

  • Vieras
-se risti-
« Vastaus #5 : 20.07.08 - klo:09:37 »
SV 287

1. Huoneen ristin hiljaisuuteen Kristus meille valmistaa,
rukouksen salaisuuteen särkyneitä johdattaa.
Kuorman alla uupuneinkin lepopaikan siellä saa.

2. Siellä Kristus siunaa meitä levollaan ja rauhallaan.
Ketään ei hän yksin heitä, epätoivoon uupumaan.
Vaatimusten ahnaat äänet vaientaa hän kokonaan.

3. Kivun, tuskan raskaan taakan, pimeämme salaisen,
syytöstemme kivikuorman, elämämme sairauden
hartioilleen Kristus ottaa alimmaksi taipuen.
Sanat: Jouko Ikola
Sävel: Martti Hemminki

munkki-1

  • Vieras
Se risti
« Vastaus #6 : 20.07.08 - klo:16:01 »
--------------------------------------------------------------------------------
 
Ristiä kantaa moni nainen kaulassaan, Se on kaunis koristus ja muistutus todellisesta ristin tiestä ka tapahtumasta Golgatalla.


Itse en pidä ristiä näkyvillä, mutta en pidä muitakaan koruja. Kuitenkin ihailen ristien kantajia, joille risti on tarkoittanut ratkaisua elämän ohjelmassa.

Eläminen kristittynä ei tietenkään tarkoita sitä, että elämä olisi ilotonta, vaan mieluumminkin ilon täytteistä ja jännää,
moni on löytänyt rististä vastauksen omiin ongelmiinssa.
Ristihän symbolisoi Kristuksen voittoa Saatanan vallan yli.

Raamatussa ristisana esiintyy: "Sana rististä on hullutusta niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme se on Jumalan voima".

Koska ristissä on voimaa, niin monen voimattomuus voisi poistua tutustumalla ristin voittosanomaan

munkki-1

  • Vieras
Se risti
« Vastaus #7 : 20.07.08 - klo:16:13 »
Kannattaisiko tarkastaa nämä paikat tarkemmin itse  Raamatusta.


Löytyi 2 jaetta Raamattu 1992 tekstistä.

1. Kor. 1:17
 Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä. [1. Kor. 2:1; Gal. 1:15,16]  

Gal. 5:11
 Veljet, jos minä tosiaan yhä julistan ympärileikkausta, miksi minua sitten vainotaan? Silloinhan ei julistamani risti olisi enää loukkauksena. [1. Kor. 1:23; Gal. 2:3]

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Se risti
« Vastaus #8 : 22.07.08 - klo:22:24 »
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Kuitenkin ihailen ristien kantajia, joille risti on tarkoittanut ratkaisua elämän ohjelmassa.


Meitsillä on kaulassa pieni hopeinen halsteri, sain sen muistoksi viime työpaikasta, pyhän Laurin seurakunnalta. Laurentiuksen muisto on yllättävän relevantti tänäkin päivänä. Aamos olisi varmaan tykännyt Latesta.

Katriina

  • Vieras
Se risti
« Vastaus #9 : 22.07.08 - klo:23:19 »
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
--------------------------------------------------------------------------------
 
Ristiä kantaa moni nainen kaulassaan, Se on kaunis koristus ja muistutus todellisesta ristin tiestä ka tapahtumasta Golgatalla.


Itse en pidä ristiä näkyvillä, mutta en pidä muitakaan koruja. Kuitenkin ihailen ristien kantajia, joille risti on tarkoittanut ratkaisua elämän ohjelmassa.

Eläminen kristittynä ei tietenkään tarkoita sitä, että elämä olisi ilotonta, vaan mieluumminkin ilon täytteistä ja jännää,
moni on löytänyt rististä vastauksen omiin ongelmiinssa.
Ristihän symbolisoi Kristuksen voittoa Saatanan vallan yli.

Raamatussa ristisana esiintyy: "Sana rististä on hullutusta niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme se on Jumalan voima".

Koska ristissä on voimaa, niin monen voimattomuus voisi poistua tutustumalla ristin voittosanomaan


- Kantaa aika moni muukin...kerran yksi työkaveri kantoi peräti suurta, ja sattui mainitsemaan ettei kuulu kirkkonkaan koska ei "usko niitä juttuja" tms.

 Itse en,   olen hukannut tarpeeksi monta. Ketjut aina katkeilee...

Täällä mainitaan jossain puheenvuorossa 2 gal kirjeen jaetta rististä. Ihan hyviä.

Tästä en itse kuitenkaan ole oikein päässyt selville vesille: "Jos joku tahtoo minu  perässäni kulkea, hän keltäköön itsensä, ottakoon joka päivä ristinsä... (etc). "

Tämä se saa pureskelemaan sormenpäitä. Ilmeisesti tätä on tarkoitettu noudatettavaksi. Miten on omalla kohdalla? Kun työkaveri´heittäytyy kroonisesti vaikeaksi, ja itse tietää vallan hyvin miten iskeä takaisin, ja tuntee itsensä aika lälleröksi kun ei sano, no niin, en viitsi nyt käyttää tehokasta ilmausta, sellaista, mikä sen vaientaisi, (ja sitten harmittaisi itseä kun eihän se mihinkään useimmiten johda)  vedoten vaikkka kylmästi siihen mikä on työsyrjintää, niin kuuntelenko maltillisesti ja sanon sitten että jahas, jatketaanko asioiden käsittelyä? Vai mitä?

- Tällä on jotain tekemistä senkin kanssa, mitä puhutaan siitä toisen-posken-kääntämisestä. Ei aina niin huvittaisi.

- Miten suostua siihen mille ei mitään voi... mistä repiä voima siihen että olisi "rauhantekijä" kun se nyt ehkä sittenkin pelittää pitkällä juoksulla parhaiten...?  Mitä muuta se on, että otan ristin ja seuraan....?

---tahtoa voi olla...teoriassa...voimaa hyvän tekemiseen ei.

Lars Mikael

  • Vieras
Se risti
« Vastaus #10 : 23.07.08 - klo:11:57 »
Ei ole olemassa oikotietä ristillä riippuneen luokse. Moni kulkee sitä oikotietä, johon sielunvihollinen asettaa viittoja, eksyttääkseen kulkijan ristintieltä. Jeesus on ristillä viitoittanut oikean tien. Sen tien löytäminen ja sillä pysyminen vaatii nöyrtymistä ja armonkerjäläisenä olemista.

Lars Mikael

Katriina

  • Vieras
Se risti
« Vastaus #11 : 23.07.08 - klo:12:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Ei ole olemassa oikotietä ristillä riippuneen luokse. Moni kulkee sitä oikotietä, johon sielunvihollinen asettaa viittoja, eksyttääkseen kulkijan ristintieltä. Jeesus on ristillä viitoittanut oikean tien. Sen tien löytäminen ja sillä pysyminen vaatii nöyrtymistä ja armonkerjäläisenä olemista.

Lars Mikael


Joo. Tulee harvinaisen selväksi viimeistään siinä vaiheessa kun yrittää seurata....

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Se risti
« Vastaus #12 : 24.07.08 - klo:15:53 »
Ei tarvitse seurata Jeesusta kun Hän tulee sinun luoksesi.   :lol:
wilhelmi niskasen jäljillä

Katriina

  • Vieras
Se risti
« Vastaus #13 : 24.07.08 - klo:21:10 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Ei tarvitse seurata Jeesusta kun Hän tulee sinun luoksesi.   :lol:


"Tie taivaan kaita, ahdas on
ja ohdakkeinen aivan
vaan matkamiehen voittohon
vie Herra kautta vaivan.
Jos ristin tieltä eksytään
ei taivaan riemuun päästäkään....
(SV 156)

........................

Vuori korkea
tiekin vaivalloinen
kuitenkin kulkea
yli ahdingoitten
aion perille
tälle vuorelle.

Paremp' on jos saa
tuskaa tiellä taivaan
kuin jos kiiruhtaa
ilomielin vaivaan
mieleheni se
paina syvälle

(SV vanhat sanat)

Vaiti kaikki palvokaatte
salaisuutta Kristuksen
Hän on tullut keskellemme
väisty, huoli maallinen
Kristus täyttää kunniallaan
ääret maan ja taivasten

VK 228

Lars Mikael

  • Vieras
Se risti
« Vastaus #14 : 24.07.08 - klo:21:17 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Ei tarvitse seurata Jeesusta kun Hän tulee sinun luoksesi.   :lol:

Niin tuleekin, mutta otammeko Hänet vastaan?