Kirjoittaja Aihe: Uskonnonsyöttö 2  (Luettu 51561 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #60 : 08.08.08 - klo:08:41 »
Olen pahoillani eilisen kiivastumiseni takia. Anteeksi.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #61 : 08.08.08 - klo:09:59 »
Lainaus
Olen pahoillani eilisen kiivastumiseni takia. Anteeksi.


Minun puoleltani kyllä saat anteeksi,
ja sinulla (kuten muillakin kirjoittajilla) on lupa vastakin kiivastua aivan, ainakin minulle.
Tällainen kuuluu elämään.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #62 : 08.08.08 - klo:10:33 »
Sarai, ymmärrän mikä sinua tekstissä nyppi. Terv. ex-hedelmätön (5 pitkää vuotta).
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #63 : 08.08.08 - klo:12:08 »
Elokuun 30 päivän tietämillä Helsingin olympiastadionilla on Ruotsi-Suomi yleisurheilumaaottelu.
Se tietää sitä, että näyteikkunani ympärillä tulee olemaan valtava tungos kisavieraista, onhan se ikkuna siinä Olympiastadionin vieressä.

Millaisia teksti-ideoita tai muita ideoita (esim. ikkunasomistuksen suhteen) foorumuilaisilla olisi?

Tod.näk. teksti tulisi olemaan niin suomeksi kuin ruotsiksikin ikkunalla.
Liiketilassa on myös Suomen ja Ruotsin liput.
Niitäkin ehkä käytetään somistuksessa.

Pitäisi siis löytää aiheeseen sopivaa tekstiä, joka myös laittaisi ihmiset syvämietteisiin ajatuksiin ja mieluiten positiivisessa mielessä huvittaisi ihmisiä.

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Re: Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #64 : 08.08.08 - klo:19:23 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
"Joka uskoo Jumalan Poikaan, Jeesukseen, sillä on iankaikkinen elämä."

po. "Joka uskoo Jumalan Poikaan, Jeesukseen, hänellä on iankaikkinen elämä."


Pitääkö olla? Kyllä minusta joka-pronominin kanssa voi käyttää henkilöstäkin se-sanaa.

Vrt. "Sillä, joka uskoo Jumalan Poikaan, Jeesukseen, on iankaikkinen elämä."

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Re: Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #65 : 08.08.08 - klo:19:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Progressor"
Lainaus käyttäjältä: "satman"
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
"Joka uskoo Jumalan Poikaan, Jeesukseen, sillä on iankaikkinen elämä."

po. "Joka uskoo Jumalan Poikaan, Jeesukseen, hänellä on iankaikkinen elämä."


Pitääkö olla? Kyllä minusta joka-pronominin kanssa voi käyttää henkilöstäkin se-sanaa.

Vrt. "Sillä, joka uskoo Jumalan Poikaan, Jeesukseen, on iankaikkinen elämä."

Nykyään ihmisestä sanotaan 'se', koirasta 'hän'. Paljon muutakin v o i d a a n.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Re: Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #66 : 08.08.08 - klo:19:36 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
Nykyään ihmisestä sanotaan 'se', koirasta 'hän'. Paljon muutakin v o i d a a n.


Tarkistin asian. Kielikello 4/2001 sanoo näin:

Lainaus
Kirjakielessä on tapaus, jossa myös ihmisestä puhuttaessa käytetään pronominia se, nimittäin se joka (Se, joka nukkuu pisimpään, on unikeko. Se, joka vielä on hengissä.). Tällä rakenteella viitataan ihmiseen yleisesti, ei siis kehenkään tiettyyn henkilöön. Usein kyllä näkee käytettävän väärin ilmausta ”hän joka”, mikä johtunee siitä, että kirjakielen normi on opittu liiankin tarkasti. Kielenmukaista on kuitenkin on sanoa esimerkiksi Se, joka nukkuu pisimpään, on unikeko. Se, joka vielä on hengissä. Ohje pätee myös monikkoilmauksissa: Niille, joita asia koskee. Silloin harvoin, kun joka viittaa tiettyyn (tunnettuun, mainittuun) yksilöön, on myös ilmaus hän joka mahdollinen: Se on hän – hän, joka muutti elämäni.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #67 : 09.08.08 - klo:12:58 »
Sellainen ajatus minulla, että voisi olla hyvä tapa laittaa jonkinlainen ilmoitus johonkin/joihinkin pääkaupunkiseudulla (mieluiten Helsingissä) ilmestyviin uskonnollisiin lehtiin.
Ilmoituksella yrittäisin löytää ikkunateksti-tiimiin innokkaita ihmisiä.

Mitä pääkaupunkiseudulla ilmestyviä lehtiä tunnette?

Vantaalla taitaa ilmestyä "Vantaan Lauri".
Espoossa "Esse".

Pieni mainos ei ehkä näy hyvin, isompi taasen on prempi, mutta kuinkahan kallis lie.

jUHOMA4

  • Vieras
Näyteikkuna
« Vastaus #68 : 13.08.08 - klo:08:55 »
Kyösti:   Kävin sunnuntaina aivan asiastatehden helsingissä katsomassa ikkunaasi.  Mielestäni siinä apujoukkojen etsintäilmoituksessa pitäisi olla maininta, että se on talkootyötä.
Toiseksi se raamatunlause on ihan OK sehän on kaikille tuttu, mutta sen tekstin alla pitäisi lukea toimeksiantajan nimi.
   HELLUNTAISEURAKUNTA
    psta. Kyösti Karjalainen
Siinä oli yhtäaikaa muutama pariskunta ja kuuluivat kyselevän; minkähän järjestön mainosta tämä on. !

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #69 : 13.08.08 - klo:09:48 »
Lainaus
Toiseksi se raamatunlause on ihan OK sehän on kaikille tuttu, mutta sen tekstin alla pitäisi lukea toimeksiantajan nimi.
HELLUNTAISEURAKUNTA
psta. Kyösti Karjalainen


Mihin aikaan kävit tekstiä katsomassa?
Teksti vaihtuu lähes päivittäin, joten olisi kiva tietää, minkä tekstin sieltä bongasit. Teksti vaihtui sunnuntaina siinä aamun aikana.

Kuulun HELLUNTAISEURAKUNTAAN vain nimellisesti, olen vain nimiHELLUNTALAINEN.
Kyseinen toiminta ei ole HELLUNTAISEURAKUNNAN toimintaa, vaan puhtaasti omaa harrastetta, aivan samalla tavalla, kuin siinä naapurissa eräs mukava vanhempi nainen pitää naistenvaateliikettä. Se on täysin hänen oma bisneksensä, ei hän mihinkään kauppaketjuun kuulu.
Tekstin vaihtajat ovat kyllä enemmän ja vähemmän HELLUNTALAISIA, kun en muitakaan ole siihen saanut.

Lainaus

Siinä oli yhtäaikaa muutama pariskunta ja kuuluivat kyselevän; minkähän järjestön mainosta tämä on. !


Hyvin moni kyselee tuota samaa.
Viimeeksi joku kyseli, että onko tämä jehovantodistajien toimintaa.
Joskus muulloinkin jehovantodistajiksi on arveltu.
Varmaan siksi, että he ovat aktiivisimpia Raamatun tekstien esilläpitäjiä.
Heistä pitäisi jokaisen ottaa mallia.

Minulta on siis tätä usein kyselty, vaikka kovin harvoin kenellekään tulee edes mahdollisuutta asiaa minulta kysellä, elleivät sitten lähetä kysymystään ikkunhalla olevaan sähköpostiosoitteeseen, jossa etsin tähän toimintaan uutta väkeä.
Kun joku menee tekstiä vaihtamaan, kysymysten esittelymahdollisuutta on ehkä reilut 2 minuttia, eli se aika, kun liikkeen ovi avataan ja mennään sisään, sekä se, kun tekstin vaihdon jälkeen otetaan valokuva ja poistutaan liikkeestä.
Toki siinä ikkunatekstiä vaihtaessa on ihmisillä mahdollisuus viittoilla ja pyytää tekstinvaihtajaa ulos haastattelua varten.

Suuressa valotaulussa liikeen ulkopuolella on suuri musta kysymysmerkki valkealla pohjalla, joka kuvaa mm. sitä, että meillä jokaisella on paljon kysymyksiä. Kyselkööt vain ihmiset tuon valotaulun alla tätäkin kysymystä. Ehkäpä pieni epätietoisuus tuo lisäkiinnostusta ikkunalla olevaan sanomaan. Sitä ainakin toivon.
Toivottavasti ikkunalla olisi myös mahdollisimman usein oikea sanoma oikealla ajalla.

Jos ryhtyy tekemään jotain - mitä tahansa - ei siihen järjestöjä tarvita. Järjestö saattaa olla jopa rasite tai toiminnan tyssääjä.
Jos itse odottelisin, että joku järjestö ryhtyisi tukemaan toimintaani tai jopa vastaamaan siitä kokonansa, saattaisin kuolla, ennen kuin tällainen järjestö löytyy. (Ja nyt en arvaile vaan puhun omakohtaisesta kokemuksesta. On niin paljon turhauttavia kokemuksia erilaisista järjestöistä ja siitä, kuinka ne suhtautuvat uusiin ajatuksiin).

Ei minulla ole mitään sitä vastaan, jos joku luterilaipohjainen järjestö(esim. körtti taikka Luthersäätiö) ottaisi tästä toiminnasta vastuuta ja tukisi vaikkapa muutamalla satkulla kuukaudessa.

Lainaus
Mielestäni siinä apujoukkojen etsintäilmoituksessa pitäisi olla maininta, että se on talkootyötä.


Täytyypä liikkeessä käydessä vilkaista uudelleen sitä apujoukkoetsintätekstiä, josko sitä voisi parantaa.
Kiitos vihjeestä.

jUHOMA4

  • Vieras
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #70 : 13.08.08 - klo:10:23 »
Kävin viikonvaihteessa.   Otin muutamia valokuvia.  Lähetin niistä pari kpl liitteenä  os. ikkunasana@luo.to    !

jUHOMA4

  • Vieras
nimellinen jäsen
« Vastaus #71 : 13.08.08 - klo:12:10 »
Kyösti:  Mitä tarkoitat, kun sanot vain nimellisesti kuuluvasi helluntaiserakuntaan   :?:  entä körttiläisyytesi  :?:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #72 : 13.08.08 - klo:13:03 »
Lainaus
Kyösti: Mitä tarkoitat, kun sanot vain nimellisesti kuuluvasi helluntaiserakuntaan  entä körttiläisyytesi


Toivoisin itse edustavani sitä vanhemman ajan körttiläisyyttä, mitä Paavo Ruotsalainenkin edusti. Sisikunnaltani olen ehkä lähinnä körttiläisyyttä.

Kuulun HELLUNTAISEURAKUNTAAN historiallisista syistä, vaikka nykyään en kaikissa asioissa enää uskokaan samoin, kuin ennen.
En viitsi kuitenkaan erota HELLUNTAISEURAKUNNASTA, ainakaan vielä. Jos joskus löytyy oma seurakunta, voi olla, että se tulee silloin kysymykseen. Ehkäpä joku Luthersäätiön tapainen voisi olla minun paikkani. Vaan tällä hetkellä minun paikkani on se, että ei ole mitään paikkaa. Enkä tällä hetkellä jaksaisi mihinkään paikkaan/yhteisöön  kuuluakaan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #73 : 13.08.08 - klo:13:22 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Lainaus
Kyösti: Mitä tarkoitat, kun sanot vain nimellisesti kuuluvasi helluntaiserakuntaan  entä körttiläisyytesi


Toivoisin itse edustavani sitä vanhemman ajan körttiläisyyttä, mitä Paavo Ruotsalainenkin edusti. Sisikunnaltani olen ehkä lähinnä körttiläisyyttä.

Kuulun HELLUNTAISEURAKUNTAAN historiallisista syistä, vaikka nykyään en kaikissa asioissa enää uskokaan samoin, kuin ennen.
En viitsi kuitenkaan erota HELLUNTAISEURAKUNNASTA, ainakaan vielä. Jos joskus löytyy oma seurakunta, voi olla, että se tulee silloin kysymykseen. Ehkäpä joku Luthersäätiön tapainen voisi olla minun paikkani. Vaan tällä hetkellä minun paikkani on se, että ei ole mitään paikkaa. Enkä tällä hetkellä jaksaisi mihinkään paikkaan/yhteisöön  kuuluakaan.


Hyvät on ainakin selitykset. Suurin piirtein samaa luokkaa, että olen kyllä kokoomuslainen, mutta olen sosialidemokraattisen puolueen jäsen. Olis parempi, ettei selitettäis. Ole vain reilusti helluntailainen. Ei se mua haittaa.
Acta, non verba.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #74 : 17.08.08 - klo:00:12 »
Mietin tässä, että mikä mättää. Jos laittaa uskonnollisia, nimenomaan  kristillisiä tekstejä ikkunaan yleisesti luettaviksi, pitäisi siis mainita olevansa tietyn suuntauksen edustaja (tässä hellari, siis hihhuli). Ettei vaan sotkettaisi yleispätevään viralliseen keskivertoon luterilaisuuteen, varsinkaan yleishumaaniin körttiyteen, -kö?

Milloin ja missä on sopimatonta pitää esillä Jumalan sanaa? Mikä siinä häiritsee ja on sopimatonta? On ok veisata virsiä ja pitää puheita ystäväkansan kesken, mutta entä jos joku tulee paikalle sielunsa hädässä kysymään neuvoa, mitä silloin voi sanoa?

Miksi kristillisyys, oikeastaan usko Jumalaan pitäisi pitää piilossa, mutta kuitenkin tulisi ymmärtää ja hyväksyä muiden uskontojen rituaalit esim. työpaikoilla? Kaularistit piiloon mutta rukoushetket työpäivän aikana Mekkaan päin ovat ok???
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa